Deze combinatie van drijfpak en vest kan zeer adequate PBM zijn, voor schepen, waarbij de kans dat je in het valt en bewusteloos raakt aanzienlijk minder dan varen met RIB..
Het varen met een snel varende RIB in stromend water of branding, kent dus andere risico's... Een goede taak / risico analyse zou je uitkomen op andere risico's en daarvoor ook op andere bijbehorende PBM..
Echter nogmaals.. Hoe goed en adequaat je PBM is. kan je niet voorkomen dat er toch omstandigheden zijn, waarin de PBM's niet de garantie bieden dat je alles overleeft...
Varen met een bootje in de branding geeft bepaalde risico's met zich mee.. en aan de gevolgen van risico's gaan mensen dood, en dat gevolg kan je niet voorkomen, echter je kan hooguit proberen de kans daarop te beperken, echter garantie kan je alleen geven, als je niemand laat varen met de boot door de branding...
Ik heb het onderzoek nog niet gelezen.. echter weet uit ervaring met heel veel verschilldende PBM's dat er omstandigheden zijn, waarin deze zeer inadequaat zijn.
Met een simpele test, kan je aantonen, dat ook te veel drijfvermogen, kan zorgen voor extra kans op letsels, of een zo danig beperking van bewegingsvrijheid, dat je alleen maar kunt drijven, in plaats van je zelf te kunnen redden....
De NFPA normen voor waterredding zijn er niets voor niets gekomen, door vele ervaringen over heel de wereld. Echter ik pleit al een tijdje dat we meer over de grens zouden moeten kijken voor goede ervaringen en kennis en vele onderzoeken op dit gebied..