En als je je drijvende lijn aan het oog van je harnas van je reddingsvest vast gemaakt hebt, en je binnengehaald moet worden... Maar er zijn ook reddingsvesten zonder kruisband, die hopen dat de blaas in opgeblazen vorm stevig genoeg onder je hoofd om je nek vastzit dat ie niet afgaat. En zolang hij onder spanning staat gebeurd dat ook niet zo gauw denk ik.
Tja, een drijvende lijn, aan een harnas van een opblaasvest.. is al een gruwel.. Een opblaasvest is nooit bedoeld om in het water te werken.. (de uitzondering is een hybride vest (KNRM/RNLI) uitvoering. Dat mensen knutselen met halfautomaten is eigenlijk bedoeld voor als je niet iets beter hebt...
Een drijvende lijn zonder een quickrelease op je harnas, is domweg gevaarlijk.. Als je lijn ergens vast blijft zitten, waardoor je onderwater word getrokken. Kan je je zelf niet meer redden..
En bij PBM is het verstandig om uit te gaan, Dat je ten alle tijde ten eerste je zelf moet kunnen redden iof uit een gevaarlijke omgeving weer weg moet kunnen, zonder afhankelijk te zijn van teamgenoten..
De enige uitzondering die daarop ken, is als je niet gepland te water gaat (Man over boord situatie), op groot water, niet in de buurt van een oever.. dan ben altijd afhankelijk van een team voor redding.. (de boot moet namelijk terug komen..)..
Daarom is het rieeel voor de grote plas, andere afwegingen te maken.. Ik denk dat de KNRM voor de Noordzee, c.q. grote plassen een zeer afgewogen keuzes heeft gemaakt voor PBM.. Ik mis alleen de quick-release op het hybride vest.. Echter aangelijnd zwemmen op de grote plas, komt niet echt veel voor.. En ook daar wil je quick release.. Stel je lijn word gegrepen door een schroef of een ander half drijvend object... dan is het over en uit...
Te veel vertrouwen in je mes.. werkt ook niet..
Maar met die zelfde uitrusting, kan je niet in een stromende rivier, overstromingsgebieden aan de slag, daar kan die zelfde uitrusting je niet redden uit een wals, stuw etc.. en is het voor een oppervlakte redding van de oever erg onhandig.. Kortom geen uitrusting voor een rescue-zwemmer..