Marine: Combinatie van drijfpak met zwemvest ongeschikt

Auteur Topic: Marine: Combinatie van drijfpak met zwemvest ongeschikt  (gelezen 23002 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #30 Gepost op: 19 januari 2011, 16:28:02
Vergeet vooral de kruisband niet bij een reddingvest.
In een zware zeegang of branding schiet het vest anders zo omhoog.



Dat is zeker een goede..... bij veel vesten word dat niet eens meer bijgeleverd..  En zeker op zee is dat een goede...

Trouwens werken in de branding, is zo wie zo zeer lastig... om daar in alle seizoenen en omstandigheden goede PBM te hebben....  Zeker als de weersomstandigheden wisselen, van mooi weer, tot stormachtig..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #31 Gepost op: 19 januari 2011, 16:37:40
En als je je drijvende lijn aan het oog van je harnas van je reddingsvest vast gemaakt hebt, en je binnengehaald moet worden... Maar er zijn ook reddingsvesten zonder kruisband, die hopen dat de blaas in opgeblazen vorm stevig genoeg onder je hoofd om je nek vastzit dat ie niet afgaat. En zolang hij onder spanning staat gebeurd dat ook niet zo gauw denk ik.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #32 Gepost op: 19 januari 2011, 23:37:58
En als je je drijvende lijn aan het oog van je harnas van je reddingsvest vast gemaakt hebt, en je binnengehaald moet worden... Maar er zijn ook reddingsvesten zonder kruisband, die hopen dat de blaas in opgeblazen vorm stevig genoeg onder je hoofd om je nek vastzit dat ie niet afgaat. En zolang hij onder spanning staat gebeurd dat ook niet zo gauw denk ik.

Tja, een drijvende lijn, aan een harnas van een opblaasvest.. is al een gruwel..   Een opblaasvest is nooit bedoeld om in het water te werken.. (de uitzondering is een hybride vest (KNRM/RNLI) uitvoering.  Dat mensen knutselen met halfautomaten is eigenlijk bedoeld voor als je niet iets beter hebt...

Een drijvende lijn zonder een quickrelease op je harnas, is domweg gevaarlijk..   Als je lijn ergens vast blijft zitten, waardoor je onderwater word getrokken. Kan je je zelf niet meer redden..  
En bij PBM is het verstandig om uit te gaan,  Dat je ten alle tijde ten eerste je zelf moet kunnen redden iof uit een gevaarlijke omgeving weer weg moet kunnen, zonder afhankelijk te zijn van teamgenoten..

De enige uitzondering die daarop ken, is als je niet gepland te water gaat (Man over boord situatie), op groot water, niet in de buurt van een oever.. dan ben altijd afhankelijk van een team voor redding.. (de boot moet namelijk terug komen..)..

Daarom is het rieeel voor de grote plas, andere afwegingen te maken..   Ik denk dat de KNRM voor de Noordzee, c.q. grote plassen een zeer afgewogen keuzes heeft gemaakt voor PBM..  Ik mis alleen de quick-release op het hybride vest..  Echter aangelijnd zwemmen op de grote plas, komt niet echt veel voor..  En ook daar wil je quick release..  Stel je lijn word gegrepen door een schroef of een ander half drijvend object... dan is het over en uit...

Te veel vertrouwen in je mes.. werkt ook niet..

Maar met die zelfde uitrusting, kan je niet in een stromende rivier, overstromingsgebieden aan de slag, daar kan die zelfde uitrusting je niet redden uit een wals, stuw etc.. en is het voor een oppervlakte redding van de oever erg onhandig.. Kortom geen uitrusting voor een rescue-zwemmer..


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #33 Gepost op: 20 januari 2011, 13:33:38
1.Dat mensen knutselen met halfautomaten is eigenlijk bedoeld voor als je niet iets beter hebt...
2.Ik denk dat de KNRM voor de Noordzee, c.q. grote plassen een zeer afgewogen keuzes heeft gemaakt voor PBM..  Ik mis alleen de quick-release op het hybride vest..  
3.Maar met die zelfde uitrusting, kan je niet in een stromende rivier, overstromingsgebieden aan de slag, daar kan die zelfde uitrusting je niet redden uit een wals, stuw etc.. en is het voor een oppervlakte redding van de oever erg onhandig.. Kortom geen uitrusting voor een rescue-zwemmer..

1.Ik weet niet helemaal hoe je dat knutselen bedoeld, maar bij werken aan dek waarbij veel water overkomt kun je nu eenmaal geen automaat gebruiken anders blaast deze iedere keer weer op.
    Hetzelfde geld voor maritieme helikopter bemanningen, ook die kunnen geen automaat gebruiken anders kom je de heli niet meer uit bij een water crash/ditch.
2. je mist de quick release? Op zee worden er lifelijnen gebruikt en die hebben aan beide kanten een quick release. (ik neem aan ook die van de KNRM)
3. Helemaal mee eens; dat zijn 2 totaal andere disciplines.
 O0


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #34 Gepost op: 20 januari 2011, 15:00:35
1.Ik weet niet helemaal hoe je dat knutselen bedoeld, maar bij werken aan dek waarbij veel water overkomt kun je nu eenmaal geen automaat gebruiken anders blaast deze iedere keer weer op.
    Hetzelfde geld voor maritieme helikopter bemanningen, ook die kunnen geen automaat gebruiken anders kom je de heli niet meer uit bij een water crash/ditch.
2. je mist de quick release? Op zee worden er lifelijnen gebruikt en die hebben aan beide kanten een quick release. (ik neem aan ook die van de KNRM)
3. Helemaal mee eens; dat zijn 2 totaal andere disciplines.
 O0

ad 1.  Je hebt ook full automaten die werken op drukregelaars, en niet met zouttablet achtige zaken..
ad 1b,  t.a.v. helicopter bemanningen, heb je zo wie zo een geheel andere PBM combinatie nodig, dan de reguliere bootbemanningslid..  In feite maken zij gebruik van volledige manuele set.., die zij gebruiken al ze weer aan de oppervlakte zijn..  De overige PBM en veelvuldige training moet de rest van de risico acceptabel maken..

Ad 2.  Ja..  Een lifellijn op een schip is werkruimte beperking, om te voorkomen dat je van boord valt.  De enige lifeline die ken hebben snel sluitingen, maar geen quickrelease..  Dus dat met een ruk, waarbij de lijn onder spanning staat je ook daadwerkelijk los bent..

Ad 3. Hellaas ziet dat nog niet iedereen... (en vroeger dacht ik ook dat met me duikpak, me zelf kon redden in stromend water.. echter inmiddels een paar ervaringen wijzer en veel training weet ik dat niet kan)


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #35 Gepost op: 20 januari 2011, 19:34:11
Reddingsbrigade Nederland onderzoekt combinatie pak-vest
Gepubliceerd op 20 januari 11, 18:00 Laatst bijgewerkt op 20 januari 11, 18:30

BLOEMENDAAL AAN ZEE - De Reddingsbrigade Nederland laat een onafhankelijk onderzoek uitvoeren naar de combinatie drijfpak-reddingsvest die wordt gebruikt door de Reddingsbrigade Bloemendaal en waarschijnlijk ook andere brigades.

De bewuste combinatie werd gedragen door het in augustus omgekomen Bloemendaalse raadslid Hans Pieterson. Volgens een marinerapport deugt die combinatie niet.

Reddingsbrigade Nederland wil zekerheid over de betrouwbaarheid van de combinatie. ,,Als de marine stelt dat er een probleem is, nemen wij dat serieus’’, aldus Raymond van Mourik, directeur Reddingsbrigade Nederland.

De directeur van de Reddingsbrigade Nederland maakt duidelijk dat de gang van zaken rond het tragische verdrinkingsgeval een enorme impact heeft gehad op reddingswerkers. ,,Jaarlijks worden honderden mensen uit het water van de dood gered. Dit ongeval is tragisch, maar de brigade wordt daar nu wel op afgerekend.’’

Volgens Haarlemmer Stephan Nelissen, trainer van mensen in de maritieme sector, zijn pak en vest primair bedoeld om in te blijven drijven, niet om erin te gaan zwemmen. Ook zet hij vraagtekens bij de handelwijze van de brigade. ,,Je blijft bij elkaar. Je laat nooit iemand alleen wegzwemmen.’’

http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/haarlemeo/article5973801.ece/Reddingsbrigade-Nederland-onderzoekt-combinatie-pak-vest


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #36 Gepost op: 20 januari 2011, 20:50:29
blijf in de branding, net omgeslagen uit een boot maar eens bij elkaar. En dan in het zicht van het strand er niet naar toe zwemmen maar met veel moeite in de branding blijven hangen. Die man heeft ook een paar regeltjes uit het handboek "Overleven als schipbreukeling op zee" uit z'n hoofd geleerd


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #37 Gepost op: 20 januari 2011, 22:11:10
Citaat
Volgens Haarlemmer Stephan Nelissen, trainer van mensen in de maritieme sector, zijn pak en vest primair bedoeld om in te blijven drijven, niet om erin te gaan zwemmen. Ook zet hij vraagtekens bij de handelwijze van de brigade. ,,Je blijft bij elkaar. Je laat nooit iemand alleen wegzwemmen.’’

Ik snap deze uitleg niet.. gezien dat het in de branding gebeurde..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #38 Gepost op: 21 januari 2011, 09:09:27
Als een bepaalde combinatie niet bedoeld is om in te zwemmen, wil niet zeggen dat het niet kan. Ik zal nog eens een video plaatsen waarin met de pakken aan gezwommen wordt, dat gaat prima, mits niet over kilometers.
Ook met redvest aan, alleen kom je dan niet op je buik te liggen, dat lukt niet. Je hoofd onder water krijgen ook niet trouwens. Ik heb zo mijn twijfels over die uitspraak dat het aan de combinatie ligt. We zullen eens een paar testjes doen van het voorjaar, nu heb ik er niet zo'n zin an nog...


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #39 Gepost op: 21 januari 2011, 14:23:40
Als een bepaalde combinatie niet bedoeld is om in te zwemmen, wil niet zeggen dat het niet kan. Ik zal nog eens een video plaatsen waarin met de pakken aan gezwommen wordt, dat gaat prima, mits niet over kilometers.
Ook met redvest aan, alleen kom je dan niet op je buik te liggen, dat lukt niet. Je hoofd onder water krijgen ook niet trouwens. Ik heb zo mijn twijfels over die uitspraak dat het aan de combinatie ligt. We zullen eens een paar testjes doen van het voorjaar, nu heb ik er niet zo'n zin an nog...

De arbowet legt heel duidelijk uit op welke manier de werkgever adequate PBM moet verstrekken behorend bij het werk die uitgevoerd moet worden, onder die bepaalde omstandigheden.. (op dit punt is de arbowet ook volledig van toepassing op vrijwilliger).

Als er er een kleine kans bestaat dat je in het water valt, moet daar eerste collectieve, daarna individule PBM dar op afstemmen.. en dan van laag risico naar hoog risico..  Verder moet je kijken naar de impact..  Kan iemand zich zelf daarna nog redden, gaat dit voor, dan dat je afhankelijk bent van een team of derden..

Het nadeel van de te veel drijfvermogen is dat zelfredding eigenlijk niet meer mogelijk is.. en dat je speelbal bent van stroming, branding. (Offensief zwemmen kan je enige redding zijn om een uit een gevaarlijke situatie te komen.) Te stukken

Een andere problematiek is dat je zelf de kade niet op kan klimmen, of dat je niet zelfstandig meer de boot in kan klimmen, omdat je vest te groot is..  En als je opblaasvest lek raakt, of leeg moet laat lopen omdat je de ladder niet kan opklimmen, is de veiligheid weer volkomen weg, stel dat je alsnog weer te water valt..
Dat was goed te zien, bij de eerste demonstraties tijdens het waterongevallencongres bij Dutch Water Dreams van afgelopen najaar..