Marine: Combinatie van drijfpak met zwemvest ongeschikt

Auteur Topic: Marine: Combinatie van drijfpak met zwemvest ongeschikt  (gelezen 22999 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #60 Gepost op: 27 april 2011, 14:11:47
Mijn voorkeuren :  Internationaal word dit voor veel wateren gebruikt...


1.  Getrainde Medewerkers die bewust te water moeten gaan, om te werken, redding uit te voeren, boten lanceren door de branding, en varen met snelle kleine reddingsboten
|Extreem Koude Risico : Helm; Droogpak; Rescuevest (Palm 800)
2.  Getrainde Medewerkers die uitsluitend onbedoeld te water vallen, en varen met snelle kleine reddingsboten, waarbij de kans om onbedoeld te water gaan duidelijk aanwezig is..
|Helm; Droogpak; Rescuevest (Palm 800) of Hybride vest
3.  Getrainde medewerker die uitsluitend onbedoeld te water vallen, waarbij de kans zeer klein is dat gebeurd.. Hoge relingen etc..

|Mullion Drijfpak; Automatisch Opblaasvest of foamvest
4. Getrainde Life guards van af het strand, op zomerse dag
|hmm, zorgen dat zwemmers vanaf de boot komen..  of foamvest impact (palm800).  Deze oplossing wil ik nog wel concreet testen.. !! zelf nog geen ervaring mee..  Tis sterk afwijkend van de huidige surf rescue situaties die internationaal gebruikelijk zijn.. Wil je adequaat PBM's dan is oververhitting een enorm risico..
5. Ongetrainde medewerkers in trainings situaties.
|Zie oplossing bij 1: trainingscondities aanpassen
6. Gasten, Klanten en relaties die meevaren op snelle kleine reddingsboten, waarbij de kans om onbedoeld te water gaan duidelijk aanwezig is..
 
|Droogpak; Helm, Automatische opblaasvest; Voorkeur Hybride vest..
7. Gasten, Klanten en relaties , waarbij de kans om onbedoeld te water gaan zeer klein is.  (Hoge gangboorden, en railingen)
|Mullion Drijfpak met automatisch vest met strap.
8. Slachtoffers die aanboord worden genomen, die toevertrouwd worden aan de zorg van jouw organisatie..
|Foamvest en warme dekens..
9. Opzee, grote plassen |Foamvest en warme dekens..

Tabelletje is gemaakt voor werken met kleine boten in de branding, en stromend water en gekozen naar de meest wenselijke situatie..  Ik kan me ook wel andere configs voorstellen die misschien ook wel werken..

Natuurlijk in echt zomerse situatie en warme temparaturen, en zwemwater kwaliteit, geen grote risico's op chemische en biologische besmetting,  shorty, neopreen

Met een dynamische risico-analyse kan je een beetje schipperen.  Rond dobberen op een stille plas, kan de helm misschien wel achter wege blijven.. Hard varen of enorme golven, of snel stromend water, overstromingsgebieden.. etc.. Helm op..


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #61 Gepost op: 27 april 2011, 16:08:59
Ik lees heel goed. Als de drager bewusteloos is, blaast het vest zichzelf niet op. Een niet opgeblazen vest draait iemand niet om.
Dus de vraag of een opgeblazenvest iemand die bewusteloos is omdraait komt pas aan de orde als er toevallig iemand in de buurt is die zijn vest voor 'm activeert. En als die iemand zijn vest activeert, misschien kan ie dan ook even de moeite nemen om 'm op zijn rug te leggen.
Een bewusteloos iemand zwemt ook niet. En bijelkaar blijven leer je al op de kleuterschool

Ik begrijp dat je het voor 'm opnneemt, ik vind dat zelfs prijzenswaardig, echter de combinatie bewusteloos over boord en een niet automatisch vest werkte al jaren niet, niets om verbijsterd over te zijn.

Sorry Henk, maar je leest het echt niet goed (of het staat er niet duidelijk genoeg?):

Het gaat erom dat een bewusteloos slachtoffer dat op zijn buik ligt in een droogpak met een opgeblazen vest een grote kans heeft om te verdrinken omdat hij door de combi pak-vest op zijn buik wordt gehouden in plaats van dat hij door het vest wordt omgedraaid in een veilige rugligging.

Hierbij maakt het niet uit of het een half-automaat of automaat is, het gaat om de combi opgeblazen vest met pak in buikligging


In deze specifieke situatie droeg de persoon een half-automaat. Na het te water raken was hij nog bij bewustzijn en heeft aan het touwtje getrokken. Vervolgens is hij op zijn buik gaan liggen en naar de kant gezwommen. Niemand weet wat er precies is gebeurt, maar hij is vervolgens gevonden in bewusteloze toestand drijvend op zijn buik!

Het gaat er om dat als jij de gebruiksaanwijzing van een reddingsvest leest, de fabrikant daarin pretendeert dat het vest jou altijd op je rug draait als je bewusteloos bent. Ongeacht de positie waarin je je bevond toen je bewusteloos raakte. In dit geval had men dus verwacht dat de persoon in kwestie op zijn rug gevonden zou worden.

De conclusie van dit rapport is echter dat het vest deze werking niet heeft als een ander onderdeel van je BPM tegenwerkt, in dit geval het pak met drijfvermogen.

Overigens trok de ANWB Waterkampioen deze concusie 2 jaar geleden al over de combi redvest-zeilpak. Dure zeiljassen houden zoveel lucht vast, dat zelfs een 275N vest zijn werk niet kan doen. Overboord slaan met een zeiljas aan betekent een gegarandeerde buikligging, of je nu een vest draagt of niet. Ook daar hebben fabrikanten nog geen oplossing voor gevonden....

Het enige wat ik wel eens heb gezien dat misschien zou kunnen werken is een a-symmetrisch vest: die blaast op als een soort piramide met een punt schuin naar voren vanuit je borstkas. Die punt vergroot het kantelmoment, waardoor het vest meer tegendruk kan leveren aan de luchtzak in je pak of zeiljas.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #62 Gepost op: 27 april 2011, 16:14:39
Rescue,

Als ik het palm 800 zie dan heeft deze rondom drijflichaam, hierdoor verwacht ik niet dat deze mijj zal draaien als ik bewusteloos in het water lig. Dan liever een halfautomaat die je kan activeren als je niet meer kan waardoor je wel blijft drijven het langer vol kan houden.

9910001
9910001


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #63 Gepost op: 27 april 2011, 16:31:47
Nog even voor iedereen en voor de duidelijkheid: het onderzoek, het rapport en de persberichten gaan dus NIET over half-automaat vs. automaat. Het gaat erom dat als het vest opgeblazen is en je in een pak op je buik ligt, dat je dan NIET wordt omgedraaid als je bewusteloos bent/raakt. Of dat opblazen automatisch is gegaan of dat je zelf aan het touwtje hebt getrokken voor je bewusteloos raakte doet er niet toe!!

Het gaat er dus om dat het kantelvermogen van een opgeblazen vest niet sterk genoeg is om iemand in een pak om te draaien!

Dat is de conclusie waar fabrikanten en gebruikers iets mee moeten. Met deze pakken en deze vesten heb je dus niks aan het vest. Het vest heeft 2 taken: je omdraaien en je bovenhouden. Maar als het je niet omdraait, heb je er niks aan. De oproep die Reddingsbrigade Nederland aan de leveranciers doet is de volgende: lever ons een combinatie van pak en vest die wel een bewusteloze op zijn rug draait en bovenhoudt. En waarschuw wereldwijd voor de combinaties die niet werken!

Ik merk dat het een lastig te begrijpen verhaal is: er is heel veel gebeurd en daar komt een klein element uit voort voor een heel specifieke situatie. Maar volgens mij wel een hele belangrijke situatie!

 :(
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #64 Gepost op: 28 april 2011, 09:21:35
@joost..

Ik heb dat gedeelte van het onderzoek goed gelezen en begrepen..  Stiekum verbaasd me dat mensen dat nieuw vinden..

Zeker in stromend water, gevaar in het water en branding levert te veel drijfvermogen te veel risico's op..  Je hebt gelijk inhoudelijk maakt het in rapport niet om of de half automaat is of een automaat..
Echter als je direct bewusteloos te water valt maakt het natuurlijk weldegelijk uit...  Het voorkomen van bewusteloosheid moet in alle gevallen een doel zijn, en daarom is zeker op een snelle reddingsboot een adequate water helm voor noodzakelijk.

Ik wil graag verder kijken dan het rapport, en kijken wat is dan wel een adequate PBM is voor redders...

Rescue,

Als ik het palm 800 zie dan heeft deze rondom drijflichaam, hierdoor verwacht ik niet dat deze mijj zal draaien als ik bewusteloos in het water lig. Dan liever een halfautomaat die je kan activeren als je niet meer kan waardoor je wel blijft drijven het langer vol kan houden.

9910001

Een Palm Rescue 800 is alleen in adequaat in combinatie met een Helm, (kans op bewusteloosheid aanzienlijk reduceren.) is gelijktijdig een impactvest.. voorkomt dat de borstkast door een eventuele impact direct tot grote schade lijdt..  Daarnaast behoort er wel enige vorm van training bij, het correct dragen van een dergelijk vest..

De floatation device moet dus aangepast past worden naar gelang het werk wat gedaan wordt..  En type die geschikt is voor alle omstandigheden en toepassingen bestaat domweg niet...  De hybride vesten van de KNRM/RNLI zijn de enige die een combinatie bieden van beide..  Ik zou het alleen gebruiken met droogpakken, die veel flexibeler zijn.. zeker bij brandingswerk of reddend zwemmen, of binnenwatergebruik..

We moeten denk ik af.. dat alles wat op de zeer grote plas, geschikt is, niet overal geschikt is..

Ik heb vorig jaar met een secumar vest een demonstratie gegeven, dat bij voorbeeld bij te water raken en een opgeblazen vest ik altijd afhankelijk van derden om gered te worden.. Met opgeblazen 275n vest kan je vaak niet eens meer aanboord klimmen, of een trapbeklimmen of een oever beklimmen..
Als je het vest wat leeg laat lopen, is de volgende keer dat je te water valt, heb je geen enkele bescherming meer, stel dat je tweede keer te water valt....

Dus een aantal belangrijke nadelen van opblaasvesten..
1. vaak te veel drijfvermogen.. Dat is soms gunstig op de zeer grote plas, als je complete PBM daarop is afgestemd..
2. Zelfredding of helpen bij je eigen redding is vaak moeilijk, c.q. onmogelijk..
3. Na dat deze leeg is, beschermt die niet een tweede keer..

Mijn oproep is... onderzoek nu eens wat in welke omstandigheden de beste PBM in welke omstandigheden..
En dat betekend mijninziens niet dat je net als de KNRM de hoofdprijs hoeft te betalen voor PBM... Dat betekend ook niet dat alle opblaasvesten direct weg gegooid hoeven worden....  
Dat betekend wel, om even verder te kijken, kijken naar ervaringen in buitenland, en een taak risico analyse te maken voor de verschillende omstandigheden waarin reddingsbrigades werken in het rond het water, en welke PBM's daarbij horen..

En maak nu eens gebruikt van kennis van derden, en probeer dat gewoon eens uit..  Dan kunnen sommige tradionele heilige huisjes misschien wel overboord..  Redden en werken in het water en op snelvarende boten is echt wat anders, dan per ongeluk te water vallen..

Spiek bij de KNRM, Spiek bij Watersafe,  Spiek bij de RNLI, ga kijken in de UK, Spanje, ga kijken bij sommige waterschappen, ga eens kijken bij wildwater instructeurs, ga kijken bij bij stuwen, probeer onder begeleiding eens wat verschillende zaken uit..    Wat is er mis met wat extra onderzoek naar alternatieven..


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #65 Gepost op: 28 april 2011, 11:22:22
Bewusteloosheid komt niet alleen door het stoten van het hoofd maar ik verwacht het eerder op zee door onderkoeling of vermoeidheid als je langere tijd moet zwemmen drijven. Ik zeg niet dat we niet aan alternatieven denken of hiernaar kijken maar voor alsnog heb ik voor het strandwerk geen alternatieven gezien. Bij het lanceren van de boot is een drijflichaam negatiev om je boot in de golven te houden.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #66 Gepost op: 28 april 2011, 12:58:36
Bewusteloosheid komt niet alleen door het stoten van het hoofd maar ik verwacht het eerder op zee door onderkoeling of vermoeidheid als je langere tijd moet zwemmen drijven. Ik zeg niet dat we niet aan alternatieven denken of hiernaar kijken maar voor alsnog heb ik voor het strandwerk geen alternatieven gezien. Bij het lanceren van de boot is een drijflichaam negatiev om je boot in de golven te houden.

9910001

Langere tijd zwemmen op zee, is altijd killing.. dus bij voorkeur niet doen...  Ga liever in de hulp positie liggen..  Een redder zal nooit erg lang zwemmen..  

Ik moet zeggen dat je gelijk hebt, als je zegt dat specifiek strandwerk zoals we dat nu meestal doen, het lastigste is om goede PBM's voor te vinden..

Veiligheid is meer dan alleen PBM, maar ook kijken of we inmiddels misschien niet effectievere en veiliger manieren hebben om je werk te doen..

Dus misschien zijn er wel inmiddels veiliger manieren om boten te lanceren, of kan met het aanpassen van een bepaalde werkprocedure het niet effectiever en veiliger maken voor alle vrijwilligers.

Ik werk nu ook niet meer met  technieken en methodes van 5 jaar terug, maar ook mijn werkinstructies worden telkens anders..  Mijn werk veranderd ook elkaar jaar.. en technieken worden telkens verfijnd..  Dat zal bij jullie op het strand toch niet anders zijn...


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #67 Gepost op: 28 april 2011, 15:14:17
Er wordt ook gekeken over hoe het veiliger kan, hier zal dit rapport ook zeker bij gebruikt worden. Naast de combi van pak ebn vest zijn er meer leermomenten uit dit rapport te halen. Hierbij moet je niet alleen denken aan de zaken waar het niet goed ging maar zeker ook naar de zaken die wel goed zijn gegaan.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #68 Gepost op: 28 april 2011, 15:56:48
Hierbij moet je niet alleen denken aan de zaken waar het niet goed ging maar zeker ook naar de zaken die wel goed zijn gegaan.

9910001

+1,  absoluut mee eens..


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #69 Gepost op: 29 april 2011, 09:29:36
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch