GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011

Auteur Topic: GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011  (gelezen 349673 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #1010 Gepost op: 13 januari 2011, 16:43:19
Met al die klachten die in het halve land gekoppeld worden aan de brand in Moerdijk - op basis van een verspreidingsplaatje van het RIVM - ga ik ervan uit dat al degenen die nu piepen voorstander zijn van het per direct verbieden van het afsteken van vuurwerk met de jaarwisseling? Daar wordt namelijk collectief veel meer vuiligheid ingeademd - omdat de bron voor een groot deel op grondniveau of net daarboven verbrandt - maar dan heeft blijkbaar niemand van de huidige klagers klachten?
Collectieve gekte is dit.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #1011 Gepost op: 13 januari 2011, 16:53:29
Met al die klachten die in het halve land gekoppeld worden aan de brand in Moerdijk - op basis van een verspreidingsplaatje van het RIVM - ga ik ervan uit dat al degenen die nu piepen voorstander zijn van het per direct verbieden van het afsteken van vuurwerk met de jaarwisseling? Daar wordt namelijk collectief veel meer vuiligheid ingeademd - omdat de bron voor een groot deel op grondniveau of net daarboven verbrandt - maar dan heeft blijkbaar niemand van de huidige klagers klachten?
Collectieve gekte is dit.

Blij dat jij het zegt, als ik het roep ben ik de boeman.....(al verpak ik het domweg in een lullige opmerking, komt op hetzelfde neer maar maakt minder vrienden)

Mensen het is nog geen 2012 (of was het nu 2022)! Dan pas blijken echt de gevolgen van 'Lesje scheikunde in Moerdijk',,,,,,, 998765
Freude am Fahren


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #1012 Gepost op: 13 januari 2011, 16:58:31
Met al die klachten die in het halve land gekoppeld worden aan de brand in Moerdijk - op basis van een verspreidingsplaatje van het RIVM - ga ik ervan uit dat al degenen die nu piepen voorstander zijn van het per direct verbieden van het afsteken van vuurwerk met de jaarwisseling? Daar wordt namelijk collectief veel meer vuiligheid ingeademd - omdat de bron voor een groot deel op grondniveau of net daarboven verbrandt - maar dan heeft blijkbaar niemand van de huidige klagers klachten?
Collectieve gekte is dit.

Eens!!! (Kon de retweet knop niet vinden :):):))

Toevallig vandaag nog discussie met collega (in mijn niet hulpverlenende werk ;)) Een van die argumenten ging over de verhoogde loodconcentraties die op een locatie zijn gevonden. Mijn eerste reactie was, is het niet vreemd dat dit op een locatie aangetroffen is. Toen duurde het nog 10 minuten voordat hij snapte wat ik wilde zeggen (expres laten nadenken, dan blijft het beter hangen ;)) Feitelijk is er alleen een constatering dat er op een locatie een verhoging is gevonden. Bij een consistente constatering op meerdere plekken kan je veronderstellen dat de brand daar oorzaak van is. In dit geval niet en zal grondig gekeken moeten worden waar die verhoging aan verweten moet worden.

(In een bijzin gaf ik ook aan dat dit natuurlijk het moment is om van wat troep af te komen, Chemie-pak krijgt toch de schuld).

Ook de mededeling dat mensen even niet moeten eten van het land en buitenspelen van kinderen kwam aan de orde. "Wanneer weten die mensen dan wat ze is aangedaan". Waarop ik duidelijk probeerde te maken dat ze adviseren het niet te doen totdat ze weten of er problemen zijn (en dan pas wat en hoeveel). Achteraf zeggen dat het niet moet/kan is in de ogen van iedereen ook niet goed....

Kortom, de communicatie stokt, maar mensen veronderstellen ook een boel en horen de helft (/me incluis, ben ook mens ;))
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1013 Gepost op: 13 januari 2011, 17:04:46
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8729245/__Onderzoek_Moerdijk_van_start__.html?sn=binnenland,buitenland

do 13 jan 2011, 16:51 | lees voor
Onderzoeksraad start onderzoek Moerdijk

DEN HAAG -  De Onderzoeksraad voor Veiligheid is donderdag gestart met een onderzoek naar de brand in Moerdijk. Dat heeft de raad, die wordt geleid door Pieter van Vollenhoven, laten weten.

De brand in Moerdijk heeft grote maatschappelijke verontrusting veroorzaakt, wat reden is voor een onderzoek, aldus de onderzoeksraad. Omdat er gevaarlijke stoffen in het spel waren is de raad zelfs verplicht om een onderzoek in te stellen.

Zowel de directe aanleiding en de achterliggende oorzaken van de brand worden onderzocht. Ook zal de raad de rol, de voorbereiding en de uitvoering van de hulpverlening onderzoeken.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1014 Gepost op: 13 januari 2011, 17:11:55
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8729230/__Oppositie_laakt__inspectievakanties___.html?sn=binnenland,buitenland

do 13 jan 2011, 16:49 | lees voor
Oppositie laakt 'inspectievakanties'

DEN HAAG -  Oppositiepartijen in de Tweede Kamer willen dat ook chemische bedrijven die hun zaakjes goed op orde lijken te hebben toch zeker een keer per jaar gecontroleerd worden door de inspectie. Van de in het regeerakkoord afgesproken 'inspectievakanties' kan geen sprake zijn, stelden Kamerleden van SP, Partij voor de Dieren en GroenLinks donderdag in het debat over de brand in Moerdijk.

GroenLinks-Kamerlid Liesbeth van Tongeren vindt het vreemd dat de regering, die het predicaat 'law and order' koestert, op dit vlak de teugels wil laten vieren. Ondertussen moet het boerkaverbod wel streng worden gehandhaafd. Het kabinet wil de inspectievakanties invoeren om de regeldruk bij bedrijven te verminderen.

CDA-Kamerlid Margreeth Smilde denkt dat het deels terugtreden van de inspectie niet per se verkeerd hoeft uit te pakken. „We moeten de bepaalde zaken goed onderscheiden. Als je als inspectie constateert dat het jarenlang goed is geregeld bij een bedrijf, dan kan je als inspectie best een stapje terug doen.” Volgens haar had de inspectie het bewuste bedrijf in Moerdijk, Chemie-Pack, al op de korrel. In zo'n geval zou de inspectie nooit 'op vakantie gaan'.

Volgens haar had er bij Chemie-Pack gewoon gehandhaafd kunnen worden en kan dat in de toekomst ook. De PVV, gedoogpartner van het VVD-CDA-kabinet, vond dat ook.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1015 Gepost op: 13 januari 2011, 17:27:43
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8729245/__Onderzoek_Moerdijk_van_start__.html?sn=binnenland,buitenland

do 13 jan 2011, 16:51 | lees voor
Onderzoeksraad start onderzoek Moerdijk
Onderzoeksraad start onderzoek naar brand Moerdijk

http://www.onderzoeksraad.nl/index.php/pers/onderzoeksraad-start-onderzoek-naar-brand-moerdijk/
Persberichten 13 januari 2011

Naar aanleiding van de grote brand in Moerdijk is de Onderzoeksraad voor Veiligheid, onder voorzitterschap van prof. mr. Pieter van Vollenhoven, een onderzoek gestart. De Raad bepaalt zelf of een onderzoek wordt ingesteld naar voorvallen die een ernstige maatschappelijke verontrusting teweeg hebben gebracht. Daarnaast kent de Raad ook een wettelijke verplichting tot onderzoek, zoals bij luchtvaartongevallen. Deze verplichting geldt eveneens voor het onderwerp gevaarlijke stoffen.

De brand in Moerdijk heeft én grote maatschappelijke verontrusting veroorzaakt én valt onder de wettelijk verplichting. Om deze redenen stelt de Raad een onderzoek in naar dit voorval, zowel naar de directe oorzaken die aan dit voorval ten grondslag hebben gelegen, alsmede naar de achterliggende oorzaken. Eveneens betrekt de Onderzoeksraad in zijn onderzoek de rol, de voorbereiding en de uitvoering van de hulpverlening bij dit specifieke voorval. Ook wordt gekeken naar de consequenties.

Op dit moment lopen er naast het onderzoek van de Raad een aantal andere onderzoeken. Het strafrechtelijk onderzoek naar de schuldvraag door het OM wordt geheel separaat van het onderzoek van de Raad uitgevoerd. Daarnaast hebben de verschillende inspecties de bevoegdheid eveneens een onderzoek naar een ongeval te doen binnen hun expertise. Wanneer echter de Raad beslist een voorval te onderzoeken, dan zal geen zelfstandig onderzoek door een inspectie naar dit voorval plaatsvinden als dit onderzoek gericht zou zijn op het lering trekken. Dit laatste om ‘dubbel’ onderzoek te voorkomen.


http://www.onderzoeksraad.nl/index.php/onderzoeken/onderzoeksraad-start-onderzoek-naar-brand-in-moerdijk/

Sector Industrie, buisleidingen en netwerken
Brand in chemisch bedrijf, Moerdijk, 5 januari 2011
Startdatum onderzoek 5 januari 2011
Einddatum onderzoek  
Type onderzoek Volledig
Status onderzoek Lopend

Naar aanleiding van een grote brand bij een chemisch bedrijf in Moerdijk is de Onderzoeksraad een onderzoek gestart zowel naar de directe oorzaken die aan dit voorval ten grondslag hebben gelegen, alsmede naar de achterliggende oorzaken. Eveneens betrekt de Onderzoeksraad in zijn onderzoek de rol, de voorbereiding en de uitvoering van de hulpverlening bij dit specifieke voorval. Ook wordt gekeken naar de consequenties.
Samen sterk in de hulpverlening!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1016 Gepost op: 13 januari 2011, 18:16:08
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8729817/___Waarom_bleven_ministers_in_bus____.html?sn=binnenland,buitenland

do 13 jan 2011, 18:12 | lees voor
'Waarom bleven de ministers in de bus?'

DEN HAAG -  Het bezoek van de ministers Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) en Edith Schippers (Volksgezondheid) aan het door brand getroffen Chemie-Pack in Moerdijk ontlokte een deel van de Tweede Kamer donderdag kritische opmerkingen. Ook Opstelten zelf gaf aan dat hij er achteraf gezien niet blij is.

ChristenUnie, PVV en PvdA wezen er alledrie op dat het goed was de de bewindslieden het gebied bezochten. Maar de ministers kwamen de bus niet uit.

Volgens PvdA, PVV en ChristenUnie was dat geen goed signaal, vooral niet in combinatie met de soms tegenstrijdige informatie die na de brand is gegeven. „Het was vast niet zo bedoeld, maar het kwam wel knullig over”, meent Attje Kuiken (PvdA). PVV'er Richard de Mos geeft aan dat „het weinig vertrouwen bij de bevolking wekte dat Schippers en Opstelten niet uit het busje kwamen.”

Opstelten hield de Kamer voor dat zijn bezoek in een busje aan het terrein van Chemie-Pack in ieder geval een ding is dat niet goed is gegaan. „Het was betrokkenheid om er naar toe te gaan. We waren gast en zijn op het terrein geweest”, aldus de minister van Veiligheid, die zei dat hij in dit geval te veel heeft geprobeerd om te voorkomen dat hij de mensen die er aan het werk waren voor de voeten zou lopen. „Het effect was niet goed. Ik zal proberen dat goed te maken in gesprekken met hulpverleners”, stelde Opstelten.




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1018 Gepost op: 13 januari 2011, 18:21:47
http://www.ad.nl/ad/nl/3502/brand-bij-chemie-pack-moerdijk/article/detail/562880/2011/01/13/Hulpverlener-Moerdijk-op-non-actief-na-gesprek-met-AD.dhtml

Hulpverlener Moerdijk op non-actief na gesprek met AD
’Ik laat mij de mond niet snoeren’
Verkeersregelaar Cokkie Toorenspits.

PURMEREND - Verkeersregelaar Cokkie Toorenspits uit Purmerend die na de brand bij Chemie-Pack met gezondheidsklachten werd opgenomen in het ziekenhuis, is op non-actief gesteld.
Volgens zijn werkgever heeft hij tegen de regels in met het AD gesproken en speelt ook zijn arbeidsverleden een rol. Dinsdag deed Toorenspits zijn verhaal in de krant. Hij stond de hele nacht bij de brand in Moerdijk op een kruising om het verkeer te regelen. De volgende dag lag hij een paar uur aan de zuurstof. Volgens Toorenspits had een groter gebied moeten worden afgeschermd.

De verkeersregelaar ondergaat de schorsing gelaten. ,,Ik laat mij de mond niet snoeren.''


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #1019 Gepost op: 13 januari 2011, 18:27:10
Meestal komen zulke lijsten niet terecht bij de overheid, maar moeten ze bv. elke dag in een kluis/bus (vergelijkbaar met een sleutelkluis) aan het hek o.i.d. worden gedaan. Wel zo praktisch, want de overheid heeft hier vooral iets aan in geval van een incident.  

Ik moet zeggen dat ik de lijst wel redelijk volgbaar vond. Zelfs de WMS aanduidingen stonden erop.
Deze lijst wordt toch ook elektronisch aan de BRW aangereikt?