GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011

Auteur Topic: GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011  (gelezen 352336 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1090 Gepost op: 19 januari 2011, 00:10:39
Communicatie overheid rond Moerdijk was ramp

http://www.trouw.nl/opinie/podium/article3385154.ece/Communicatie_overheid_rond_Moerdijk_was_ramp_.html
19 januari 2011

Wim Carabain

Bij een brand van dergelijke omvang gelooft niemand in een ’gaat u maar rustig slapen’-boodschap.

De berichtgeving over de brand bij Chemie-Pack in Moerdijk maakt op pijnlijke wijze duidelijk dat door de verantwoordelijke autoriteiten bij de communicatie rond deze ramp veel fouten zijn gemaakt.

...
...
lees verder: http://www.trouw.nl/opinie/podium/article3385154.ece/Communicatie_overheid_rond_Moerdijk_was_ramp_.html
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1091 Gepost op: 19 januari 2011, 00:25:21
Moerdijk: Handhaven op zijn Hollands

17 januari 2011
http://www.eenvandaag.nl/weblogs/post/33352
 
De chemiebrand in Moerdijk had nooit een ramp hoeven worden. Als Chemie-Pack brandveiligheid hoog in het vaandel had gehad en de gemeente streng de regels had gehandhaafd. Nu de rook is neergedaald komen de vragen. Hoe veilig is het op andere chemieterreinen?

De burgemeester kan het allemaal niet meer uitleggen. De burgervader van Moerdijk is vervroegd met pensioen gegaan omdat de nasleep van de ramp hem teveel werd. De voorzitter van de veiligheidsregio Midden-en West Brabant wil ook niet. Zo lang justitie en de Onderzoeksraad voor de Veiligheid onderzoek doen naar de oorzaak van de ramp willen de bestuurders niks zeggen. Terwijl de manier waarop jarenlang is omgegaan met de brandveiligheid bij Chemie-Pack roept om antwoorden. Want vlekkeloos ging het op zijn zachtst gezegd niet.
Hoe veilig is de chemische industrie en hoe gaat de overheid om met deze bijzonder riskante bedrijven? Die vraag hangt in de lucht sinds de ramp in Moerdijk. De gebeurtenissen bij Chemie-Pack en de handhaving in Moerdijk stemmen niet bijzonder gerust.

Gevaar
4000 ton aan chemische middelen konden er bij het bedrijf worden opgeslagen, verwerkt en verpakt. Zo’n beetje alle gevaarlijke stoffen gingen er dagelijks over de werkvloer. Niet voor niets hoort Chemie-Pack bij de categorie gevaarlijkste bedrijven van Nederland, de zogenaamde BRZO-bedrijven. 400 van zulke bedrijven zijn er. Die vallen onder het Besluit Risico’s Zware Ongevallen en de naam zegt het al: het risico op ongevallen is groot en de gevolgen voor de omgeving zijn heftig. Helaas heeft de chemiebrand in Moerdijk die risico’s weer pijnlijk aangetoond. Een complete regio tijdelijk ontwricht, omliggende bedrijven liggen stil. Onzekerheid onder omwonenden tot in de verre omtrek over de gezondheidsgevolgen van gifwolken, zwaar vervuild bluswater en roetresten op het land.

Polderen
Bij zulke grote risico’s hoort de best mogelijke beveiliging en keiharde handhaving en controle, zou je zeggen. Maar van allebei was geen sprake. De handhaving bij Chemie-Pack – en mogelijk ook bij andere chemiebedrijven – was een staaltje Hollands Handhaven: polderen en lang wachten met ingrijpen. Jarenlang overtrad het familiebedrijf de milieuregels- en wetten. De lijst overtredingen is lang. En toch kreeg het bedrijf ruimhartige medewerking van de gemeente voor alle benodigde vergunningen. Tot die schokkende ontdekking komen we als we alle stukken inzien die de gemeente Moerdijk heeft liggen over Chemie-Pack. Zeven dikke stapels papier.

Dossier gemeente Moerdijk
We vallen van de ene verbazing in de andere. Kritische inspectierapporten over brandveiligheid, boze brieven van de gemeente met dwangsommen (over brandveiligheid), tekortkomingen die na hercontroles nog niet zijn opgelost.

Chemie-Pack blijkt een bedrijf dat pas na lang aandringen aan de milieu-en brandveiligheidsregels voldoet. Een bedrijf dat ongelukken waarbij milieu, personeel of de brandveiligheid in gevaar komt niet – of te laat - meldt. Voorbeeld: een smeulende brand in 2005 bij het aanbrengen van krimpfolie. Die ontstaat als op het terrein met open vuur wordt gewerkt, tegen alle regels in. Bij inspecties of afhandeling van ongelukken is keer op keer iets mis. Voorbeeld: de automatische schuimblusinstallatie die een brand in de kiem moet smoren, is pas na vele maanden aandringen technisch in orde en beschikt pas na jaren over een verplicht certificaat. In 2006 treft de inspectie een opwarminstallatie met een gasolietank van 1500 liter op het terrein aan die er helemaal niet mag staan. Weer later blijken gevaarlijke stoffen die niet bij elkaar mogen staan onvoldoende gescheiden. En in 2010 nog concluderen inspecteurs dat ‘Chemie-Pack de brandveiligheid kritisch moet bekijken’. Het bedrijf moet brandveiligheid niet zien als een ‘papieren tijger’ maar er ook daadwerkelijk naar handelen, aldus het zoveelste inspectierapport.

Justitie
Of Chemie-pack juridisch wat valt te verwijten zal blijken uit het onderzoek van het Openbaar Ministerie. Justitie verdenkt het chemiebedrijf van overtreding van de milieuregels, nog kort voor de brand.
Maar hoe kon het gebeuren dat de overheid alle vergunningen gewoon verleende? Hopelijk geven alle onderzoeken daar ook een antwoord op.

EenVandaag onderzoek
Intussen zoeken we verder naar de stand van zaken bij vergelijkbare bedrijven. Is het elders beter geregeld dan in Moerdijk, willen we weten. Hoe gaat het met de handhaving? Heeft u tips? Mail ons dan via redactie@eenvandaag.nl
Samen sterk in de hulpverlening!


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #1092 Gepost op: 20 januari 2011, 01:22:33
Veertien brandklachten personeel buurbedrijven
Uitgegeven: 19 januari 2011 18:45
Laatst gewijzigd: 19 januari 2011 19:06

MOERDIJK - Veertien medewerkers van bedrijven die bij het door brand verwoeste Chemie-Pack in Moerdijk zijn gevestigd, hebben zich sinds maandag bij een speciaal team gemeld met klachten over hun gezondheid. Dat heeft het Regionaal Beleidsteam Midden- en West-Brabant woensdag laten weten. De GGD West-Brabant had tot woensdag 52 meldingen van mensen met gezondheidsklachten. Eerder al hadden vijftien bedrijven gemeld dat zij medewerkers hadden met klachten.

Het Korps landelijke politiediensten, dat forensisch onderzoek doet op het terrein, denkt donderdag het gebied over te dragen aan de eigenaar en de gemeente Moerdijk. Daarna zal worden begonnen met de schoonmaak van het zwaar vervuilde terrein.

De brand ontstond woensdagmiddag 5 januari. De brandweer had daarna meer dan 30 uur nodig om het vuur te doven.

Het beleidsteam zal het bedrijventerrein de komende tijd in de gaten blijven houden. Eind deze week komen er onder meer een snuffelpaal en twee monitoren te staan om de lucht te meten. De resultaten worden vergeleken met die van enkele andere meetstations in Moerdijk en Fijnaart. http://www.nu.nl/binnenland/2426782/veertien-brandklachten-personeel-buurbedrijven.html
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #1093 Gepost op: 20 januari 2011, 01:25:03
Groente uit wijde omtrek Moerdijk mag weer  
Uitgegeven: 19 januari 2011 11:51
Laatst gewijzigd: 19 januari 2011 13:29

DEN HAAG - In het gebied dat op meer dan 10 kilometer afstand ligt van de plaats waar de brand in Moerdijk plaatshad mag het vee weer naar buiten en mag de groente van het land weer worden gegeten.
Binnen een straal van tien kilometer rondom de rampplek blijven de beperkingen van kracht. Daar is het wachten nog op de uitkomst van aanvullende metingen naar de vervuiling die de brand bij het bedrijf Chemie-Pack heeft aangericht. Dit heeft het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie woensdag bekendgemaakt.

Ook kunnen in plaatsen op meer dan 10 kilometer afstand van de brand, kinderen gewoon buiten spelen en kan er veilig worden gebruikgemaakt van sportvoorzieningen. ''Mocht men op speeltoestellen en tuinmeubilair roetdeeltjes aantreffen dan adviseren we deze toestellen met water en zeep schoon te maken'', staat in het onderzoeksrapport. Mensen die toch via hun mond in contact zijn gekomen met roetdeeltjes, hoeven zich volgens de onderzoekers geen zorgen te maken. ''Gezien de gehalten in de veegmonsters zijn hiervan geen risico's voor de volksgezondheid te verwachten.'' Verder kunnen tuinders gewoon slootwater gebruiken om hun gewassen te besproeien.

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en andere onderzoeksinstanties deden in de dagen die volgden uitgebreid onderzoek of de volksgezondheid door de brand in gevaar was gekomen.
Het Productschap Tuinbouw is blij met de duidelijkheid. De ministeries bevestigen volgens het productschap de al bekende gunstige resultaten van onderzoek dat de groentesector zelf liet verrichten.
Vanuit de zone van 10 kilometer komen geen groenten op de markt tot het bericht dat ook die veilig zijn.

De groentesector vindt dat het erg lang heeft geduurd voordat er duidelijkheid was voor telers in het gebied en hun afnemers. Daardoor lijkt ten onrechte gezonde groente verloren te zijn gegaan.

Bluswater
Het bluswater waarmee de brand bij Chemie-Pack is geblust, wordt opgeslagen bij afvalrecyclingbedrijf Heros in het Zeeuws-Vlaamse Sluiskil. Dat heeft een woordvoerder van Heros laten weten. Het gaat om 8 miljoen liter verontreinigd water, drie schepen vol. Twee daarvan worden nu gelost en morgen komt het derde en laatste schip. In Sluiskil kan het water desnoods maanden worden opgeslagen. Het water wordt nog niet gezuiverd, omdat er nog onderzoek komt naar wat precies allemaal in het water zit. Heros heeft de mogelijkheid om zelf het water te zuiveren, maar dat is volgens de woordvoerder nog niet aan de orde.
http://www.nu.nl/binnenland/2426266/groente-wijde-omtrek-moerdijk-mag-weer.html
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #1094 Gepost op: 20 januari 2011, 01:50:08
Insteekhavens Moerdijk donderdag uitgebaggerd
(omroepbrabant.nl)
Op 19 Januari 2011 om 22.46 door Ralf Mohnen (Nederland 2.0) geplaatst in Brand Chemie-Pack Moerdijk

Rijkswaterstaat begint donderdag met het uitbaggeren van de insteekhaven bij Martens en Van Oord in Moerdijk. Deze haven ligt naast het terrein van het afgebrande Chemie-Pack. Uit onderzoek blijkt dat deeltjes zware metalen afkomstig van de brand naar de bodem van haven zijn gezakt. Rijkswaterstaat voert het verontreinigde slib af.
Waterschap Brabantse Delta is nog steeds bezig met de schoonmaak van de verontreinigde sloten rond het terrein van Chemie-Pack. Het waterschap neemt elke dag monsters van het water en de bagger. Sinds de brand is meer dan 25 miljoen liter vervuild slootwater afgevoerd. Het ligt opgeslagen in watertanks bij de Afval Terminal Moerdijk.

Bron: omroepbrabant.nl
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1095 Gepost op: 20 januari 2011, 17:24:57
Hagenaars adviseerde eigen kazerne voor Moerdijk

http://www.bndestem.nl/regio/moerdijk/7998587/Hagenaars-adviseerde-eigen-kazerne-voor-Moerdijk.ece
door Hessel de Ree . donderdag 20 januari 2011 | 07:24 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 20 januari 2011 | 07:36

MOERDIJK - Uitgerekend het enige slachtoffer van de brand bij Chemie-Pack, de opgestapte burgemeester Wim Denie heeft twee jaar geleden het bestuurlijke initiatief genomen om de brandweerzorg op het industrieterrein Moerdijk te verbeteren.

De bouw van een kazerne op Moerdijk werd zelfs een stokpaardje van Denie. Hij stelde onderzoek in naar de mogelijkheid van een kazerne op Moerdijk. De resultaten daarvan worden eind dit jaar verwacht.


Denie handelde op voorspraak van clustercommandant Corné Hagenaars van de brandweer Mark en Dintel. "Ik had een onderbuikgevoel over Moerdijk", zegt de commandant. In rapporten aan gemeente en regionale brandweer maakte Hagenaars destijds zijn zorgen kenbaar over de acute brandweerinzet op het industrieterrein: "Rond Moerdijk ligt een enorm industrieel complex en knooppunten van spoor-, weg- en waterwegen. Ik heb hier te veel risico's die ik niet met het huidige materieel kan afdekken. Bij calamiteiten kan het cluster het in de eerste minuten niet aan", formuleert de commandant nu. Hij wijst erop dat het industrieterrein met zijn concentratie zware chemische bedrijven enorm is gegroeid. Uitgerekend het enige slachtoffer van de brand bij Chemie-Pack, de opgestapte burgemeester Wim Denie heeft twee jaar geleden het bestuurlijke initiatief genomen om de brandweerzorg op het industrieterrein Moerdijk te verbeteren. De bouw van een kazerne op Moerdijk werd zelfs een stokpaardje van Denie. Hij stelde onderzoek in naar de mogelijkheid van een kazerne op Moerdijk. De resultaten daarvan worden eind dit jaar verwacht.

Denie handelde op voorspraak van clustercommandant Corné Hagenaars van de brandweer Mark en Dintel. "Ik had een onderbuikgevoel over Moerdijk", zegt de commandant. In rapporten aan gemeente en regionale brandweer maakte Hagenaars destijds zijn zorgen kenbaar over de acute brandweerinzet op het industrieterrein: "Rond Moerdijk ligt een enorm industrieel complex en knooppunten van spoor-, weg- en waterwegen. Ik heb hier te veel risico's die ik niet met het huidige materieel kan afdekken. Bij calamiteiten kan het cluster het in de eerste minuten niet aan", formuleert de commandant nu. Hij wijst erop dat het industrieterrein met zijn concentratie zware chemische bedrijven enorm is gegroeid. „Wij verlenen de brandweerzorg eigenlijk nog net als 25 jaar geleden. Er is geen kazerne op Moerdijk en we rijden aan vanuit omliggende woonkernen.”

Hagenaars wil zichzelf ‘geen profeet noemen’, maar dat deze opzet niet de meest efficiënte is, bewijst volgens hem de dagelijkse praktijk: „Heel wat van onze vrijwillige brandweerlieden werken op het industrieterrein. Bij brand doet zich daardoor regelmatig de rare situatie voor dat zij in hun personenwagen naar de kazerne in bijvoorbeeld Klundert moeten rijden om vervolgens op de brandweerwagen weer terug te rijden. Zo gaan kostbare minuten verloren.”

De maximale aanrijtijd bij alarmering is acht minuten, maar uit de eigen gegevens van de brandweer blijkt dat deze norm op Moerdijk dikwijls niet wordt gehaald.

Hagenaars adviseerde de gemeente daarom in 2009 om te komen tot een brandweerkazerne op het industrieterrein, indien mogelijk bemand door beroepspersoneel. Ook sprak hij de dringende wens uit om zijn teams uit te rusten met ‘specialistisch materieel’ dat nodig is bij grote bedrijfsbranden, waarbij te denken valt aan schuimblusvoertuigen. Hagenaars vond de nieuwe burgemeester Wim Denie meteen aan zijn zijde. „Denie pikte dit meteen op, terwijl zijn voorgangers het probleem jarenlang hadden laten liggen”, complimenteert Hagenaars de inmiddels opgestapte bestuurder. Denie stelde onderzoek in naar de mogelijkheid van een kazerne op Moerdijk. Ook werd op advies van Hagenaars een inventarisatie gestart van de (chemische) bedrijven op Moerdijk die op basis van de Brandweerwet door de gemeente verplicht kunnen worden om een bedrijfsbrandweer op te richten.

De uitkomsten worden dit jaar verwacht en zijn wellicht aanknopingspunt voor gemeente, Veiligheidsregio en betrokken bedrijven om de krachten (financieel) te bundelen en te komen tot een gezamenlijke oplossing, zoals een eigen brandweer voor het industrieterrein naar het voorbeeld van Rotterdam-Rijnmond. „Want een brandweerkazerne en een schuimblusauto zijn misschien wel heel mooi, ze zijn ook erg duur”, weet Hagenaars.

De commandant geeft liever geen antwoord op de vraag of de brand bij Chemie-Pack zijn gelijk en dat van Wim Denie heeft bewezen. „Dat oordeel laat ik aan anderen over.”
Samen sterk in de hulpverlening!


Piet

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #1096 Gepost op: 20 januari 2011, 17:44:35
Wie weet,

mischien hebben we naast de Gezamenlijke Brandweer Rotterdam Rijnmond ook de Gezamenlijk Brandweer Midden- en West-Brabant (Moerdijk) in de toekomst ;)


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #1097 Gepost op: 20 januari 2011, 23:30:49
Moerdijk: vuil bluswater liep urenlang Hollandsch Diep in
Laatst gewijzigd: donderdag 20 januari 2011 - 20:11 | Auteur: Sylvia Groot
 
MOERDIJK - Het vervuilde bluswater van Chemie-Pack in Moerdijk stroomde de eerste twaalf uur na de brand via de noordelijke insteekhaven rechtstreeks het Hollandsch Diep in. Daarna heeft Rijkswaterstaat zo snel mogelijk schadebeperkende maatregelen genomen. "Het doek aan het eind van de insteekhaven is een maatregel om de stoffen die in de haven aanwezig zijn, daar te houden."
Al dat water liep over het terrein van buurman Martens en Van Oord. Die baggert in opdracht van Rijkswaterstaat donderdag en vrijdag zelf de haven uit.

Saneren
Een saneringsbedrijf is donderdag in opdracht van Chemie-Pack begonnen met het opruimen van het bedrijfsterrein en het gebied daar omheen. Dat heeft het Regionaal Beleidsteam Midden- en West-Brabant donderdag bekendgemaakt. Op het terrein bevinden zich nog restanten van gebouwen, vaten, containers en oliesmurrie. ,,Eerst wordt een deel van het terrein van Martens & Van Oord dat is verontreinigd, aangepakt. Vervolgens komt het openbaar gebied aan de beurt: de weg en bermen langs de bedrijfsterreinen van Chemie-Pack en Wärtsilä'', aldus het Regionaal Beleidsteam.

Uitbaggeren
De noordelijke insteekhaven ligt naast het terrein van het afgebrande Chemie-Pack. Uit onderzoek blijkt dat deeltjes zware metalen afkomstig van de brand naar de bodem van haven zijn gezakt. Het verontreinigde slib wordt afgevoerd. Vrijdagmiddag is het uitbaggeren van de noordelijke insteekhaven afgerond.

Schoonmaak
Waterschap Brabantse Delta is nog steeds bezig met de schoonmaak van de verontreinigde sloten rond het terrein van Chemie-Pack. Het waterschap neemt elke dag monsters van het water en de bagger. Sinds de brand is meer dan 25 miljoen liter vervuild slootwater afgevoerd. Het ligt opgeslagen in watertanks bij de Afval Terminal Moerdijk.
http://www.omroepbrabant.nl/?news/1491671123/Moerdijk+vuil+bluswater+liep+urenlang+Hollandsch+Diep+in.aspx
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #1098 Gepost op: 20 januari 2011, 23:33:14
Moerdijk en de betrokkenheid van verzekeraars
Hoe groot is de schade? Krijg ik mijn schade vergoed? Het zijn vragen die op dit moment nog niet kunnen worden beantwoord, maar feit is wel dat de brand in Moerdijk ook de verzekeringsgemoederen flink bezighoudt. Het Verbond heeft de meest gestelde vragen op een rij gezet en probeert duidelijkheid te geven – daar waar dat mogelijk is.

1.Wie betaalt de schade?
Bij een grote ramp komt al snel de vraag op wie de schade betaalt. Als de ontstane schade op een verzekering is gedekt, kan een verzekerde zich tot zijn verzekeraar wenden. Is de schade niet gedekt of is een persoon/bedrijf niet verzekerd, dan kan een persoon/bedrijf altijd bekijken of hij de schade zelf kan verhalen op een aansprakelijke partij (zie vraag 3 en 4).

2.Wat kunnen verzekerden doen?
Bij een grote brand als in Moerdijk spelen veel verzekeraars en veel verzekeringen een rol. Denk maar aan schade aan de opstal van het bedrijf zelf en aan die van omliggende bedrijven, aan de financiële gevolgen van werk dat niet meer kan worden uitgevoerd, aan beschadiging aan oogsten, vervuild water en aan mensen die mogelijk ziek worden van vrijgekomen chemische stoffen.
Het Verbond adviseert zowel particulieren als bedrijven die verzekerd zijn tegen brand en de gevolgschade daarvan, eventuele schade te melden bij hun eigen verzekeraar. Of en zo ja, welk bedrag wordt vergoed, hangt uiteraard samen met de geboden dekking en het verzekerd bedrag.
De gemeente Moerdijk heeft zelf ook een centraal meldpunt voor schade ingericht bij Europ Assistance, waar mensen telefonisch terechtkunnen via 0570-783460.

3.Wat moeten mensen/bedrijven doen die niet- of onderverzekerd zijn?
On(der)verzekerden zouden de juridische weg kunnen bewandelen via hun rechtsbijstandverzekering of door een advocaat in te schakelen die de schade probeert te verhalen op de veroorzaker van de schade.

4.Hoe zit het eigenlijk met de aansprakelijkheid?
In het geval van de brand in Moerdijk moet nog worden bepaald of er sprake is van een aansprakelijke partij en zo ja, wie – volgens de wet – aansprakelijk is. De aansprakelijke partij kan een persoon, een bedrijf of de overheid zelf zijn.
Als er een aansprakelijke partij is, moeten vaak nog heel veel zaken worden vastgesteld, zeker bij een complexe brand als in Moerdijk. Denk aan de aard van de brand, de omvang van de schade en de vraag of er voldoende financiële middelen voorhanden zijn. Op dit moment moet dat allemaal nog worden uitgezocht – hoe vervelend dat ook is voor de gedupeerden.

5.Wat doen verzekeraars bij grote branden?
Verzekeraars zijn vanuit diverse hoedanigheden betrokken bij grote branden:
- Verzekeraars inventariseren allereerst alle schaden die gemeld worden door hun verzekerden en hanteren bij het vaststellen van een schadevergoeding hun eigen beleid.
Juist bij complexe branden als deze kan er wel behoefte zijn om onderling contact te hebben, ook om richting verzekerden zo eenduidig mogelijk te communiceren. Om die reden heeft het Verbond van Verzekeraars, mede naar aanleiding van de Bijlmerramp en de vuurwerkramp in Enschede, een Draaiboek bij Rampen opgesteld. Belangrijkste reden daarvoor is dat bij grote rampen behoefte is aan iemand die de coördinatie van de schade-inventarisatie op zich neemt. Volgens het draaiboek zijn twee rampencoördinatoren namens de bedrijfstak benoemd die de coördinatie op zich nemen.
Het Draaiboek bij Rampen kan echter alleen in werking treden als aan een aantal criteria wordt voldaan. De ramp in Moerdijk voldoet niet aan alle criteria uit het draaiboek en dus is het draaiboek niet in werking gesteld.
Dat neemt niet weg dat verzekeraars zich realiseren dat coördinatie wel wenselijk is, zeker om verzekerden duidelijkheid te verschaffen. Eén van de rampencoördinatoren is daarom vorige week naar Moerdijk gegaan voor overleg met diverse betrokkenen.
-  Naast de individuele betrokkenheid van verzekeraars, kan ook de Stichting Salvage worden ingeschakeld. Deze stichting is in de jaren tachtig door brandverzekeraars in het leven geroepen om na een brand of explosie schadebeperkende maatregelen te nemen, de contacten met de verzekeraar te regelen en hulp te verlenen aan de gedupeerden.

6.Is Chemie-Pack verzekerd?
Het Verbond beschikt niet over informatie over de hoogte van de schade, het verzekeringspakket en de dekking van verzekerde bedrijven en particulieren, dus ook niet van het chemiebedrijf.

7.Wat is de rol van het Verbond?
Het Verbond is zoals gezegd de initiator van het Draaiboek bij Rampen. Dat draaiboek is in dit geval niet in het leven geroepen, maar dat wil niet zeggen dat het Verbond geen rol speelt. Of en wat verzekeraars bij een calamiteit uitkeren, is aan verzekeraars zelf, maar het Verbond probeert bij dit soort calamiteiten wel een rol in de coördinatie te spelen en samenwerking te stimuleren om zo snel mogelijk duidelijkheid te verschaffen. Eerdere rampen hebben namelijk geleerd dat onduidelijkheid over de verzekerde schade funest is.
Hoewel het nog te vroeg is om lessen te trekken, constateert het Verbond ook bij deze brand dat de organisatie en uitwisseling tussen alle betrokken organisaties complex is. SEO Economisch Onderzoek voerde om die reden in 2009 in opdracht van het Verbond het onderzoek Brandveiligheid: wie doet wat, hoe en waarom? uit. Wellicht dat het rapport bij een evaluatie nuttige aanknopingspunten biedt.

Nieuwsbericht - 20 januari 2011
http://www.verzekeraars.org/sitewide/general/nieuws.aspx?action=view&nieuwsid=902
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #1099 Gepost op: 20 januari 2011, 23:35:13
Opluchting over vrijgeven 10 km gebied
LTO dringt aan op schadevergoeding voor gedupeerde groentetelers bij Moerdijk

"Eindelijk duidelijkheid voor de telers buiten het 10 km-gebied en zekerheid over de voedselveiligheid.: Provinciaal voorzitter Arie Verhorst van LTO Noord is opgelucht over het intrekken van de beperkende adviezen voor het gebied vanaf 10 kilometer noordelijk van Moerdijk. Veel minder tevreden is hij over de huidige stand van zaken: er is nog geen schaderegeling voor de gedupeerde agrarische ondernemers en telers binnen het gebied weten nog steeds niet waar ze aan toe zijn. Wel is hij blij met de duidelijkheid richting consument en telers: "Er is geen risico voor de volksgezondheid. Groente eten is goed voor onze gezondheid, daar mag geen enkel misverstand over zijn." Verhorst "We hebben er de afgelopen dagen als LTO Noord alles aan gedaan om een besluit te forceren. We waren al bezig met de voorbereiding van een kort geding, want het duurde naar onze mening allemaal veel te lang." Het geduld bij de telers was volgens hem op omdat er al lang meer meetresultaten bekend waren. De voortdurende onduidelijkheid over het vrijgeven van het gebied heeft volgens hem negatief doorgewerkt op de afzet van groenten.
LTO Noord is van mening dat er óók voor de gedupeerde telers buiten de 10 km-zone een financiële voorziening komt voor schadevergoeding. De schade door deze brand hoort niet tot het normale ondernemersrisico, vindt de LTO-bestuurder. De telers hebben alle denkbare voorzorgsmaatregelen genomen en hen valt niets te verwijten. "De oogst heeft bijna twee weken stilgelegen en producten konden niet worden afgezet. Ze kunnen nu gelukkig wel door met de resterende oogst en afzet van (spruit)kool en prei en verdere schade voor hun bedrijf voorkomen."
De totale directe schade raamt Verhorst intussen op enkele miljoenen, mede doordat een besluit over het vrijgeven van het gebied lang op zich heeft laten wachten. Ook voor de telers binnen het 10 km-gebied is op zo kort mogelijke termijn helderheid nodig, benadrukt hij. "De schade zal oplopen als daar helemaal niet meer geoogst zou kunnen worden. Ook is het de vraag of door beperkingen en maatregelen ook schade optreedt voor andere sectoren zoals de rundveehouderij", aldus de LTO-bestuurder.

Publicatiedatum: 20-1-2011
http://www.agf.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=66717
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter