GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011

Auteur Topic: GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011  (gelezen 340081 keer)

0 gebruikers (en 18 gasten bekijken dit topic.

ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #1130 Gepost op: 22 januari 2011, 08:18:02
Aangezien de bedrijfsbrandweer van shell erg goed is uitgerust voor dit kaliber branden is het misschien een idee om die brandweer nog beter uit te rusten kwa mensen en materiaal, en als er dan een brandmelding komt van een bedrijf met zware industrie om die brandweer dan als eerste op te roepen. ik neem aan dat het 24/7 bemand is bij de shell en met hun ligging zou het ideaal zijn, ik denk dat ze op praktisch op heel het industrie gebied binnen 2 a 3 minuten ter plaatse kunnen zijn, en dan kan je misschien met dat juiste materiaal een brand in de kiem smoren.

Had hier niets uitgemaakt. De brand was vanaf het begin van de melding al groot (zeer groot).
En als je kijkt zie je dat Brandweer Shell 7 km (+/- 7 min) moet rijden voor ze bij Chemie-pack en de rest van de industrie aldaar staan dus dat is niet binnen de 2 à 3 min. Om binnen 2 à 3 min ter plaatse te zijn moet het tegenover de kazerne zijn hoor, ook met een beroepsbezetting.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #1131 Gepost op: 22 januari 2011, 10:11:04
Sanering Roode Vaart bij Moerdijk afgerond
ANP − 21/01/11, 21:04

MOERDIJK - Het Brabantse kanaal De Roode Vaart, dat de Mark via Zevenbergen en Moerdijk met het Hollandsch Diep verbindt, is weer open. Dat heeft het Regionaal Beleidsteam Midden- en West-Brabant vrijdag gemeld. Rijkswaterstaat heeft de sanering van het oppervlaktewater en de waterbodem in de Roode Vaart vrijdagmiddag afgerond. Daarom heeft het scheepvaartverkeer nu weer toegang tot het kanaal.
Het uitbaggeren van de Noordelijke Insteekhaven bij het bedrijf Martens & Van Oord op het industrieterrein Moerdijk duurt vermoedelijk tot zaterdagmiddag. De bagger zit vol met zware metalen als gevolg van de grote brand die ruim twee weken geleden woedde bij chemiebedrijf Chemie-Pack.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/1826895/2011/01/21/Sanering-Roode-Vaart-bij-Moerdijk-afgerond.dhtml

Als Rijkswaterstaat de complete kosten van de baggeractie wil declareren bij Chemie-Pack, zal men toch echt met nulmetingen moeten kunnen aantonen dat er vóór de brand bij Chemie-Pack GEEN zware metalen in het slib zaten. Anders heeft zo'n claim niet veel kans. Ben benieuwd of Rijkswaterstaat dit kan.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Bas89

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
Reactie #1132 Gepost op: 22 januari 2011, 10:45:26
Bij vliegvelden moet op basis van internationale luchtvaartwetgeving altijd een minimale hoeveelheid crashtenders en bezetting aanwezig blijven.
Bij de Shell geldt om verzekeringstechnische redenen hetzelfde: er moet een basisbluscapaciteit op het terrein aanwezig blijven. Vraag is dan, hoeveel Shell extra moet investeren om voor derden een inzet te doen. het lijkt me dat die derden daarvoor zullen moeten dokken.......en daar zit'm natuurlijk weer de bottleneck.

Het zou denk ik ook heel redeliijk zijn als er gewoon een lijst met bedrijven wordt opgesteld met een verhoogd risico (zware chemische industrie) gewoon tegen een jaarlijkse betaling doen aan shell voor zo'n voorziening.
en natuurlijk is er altijd weer het geld, maar zien die bedrijven dan liever alles tot op de grond toe afbranden?

Had hier niets uitgemaakt. De brand was vanaf het begin van de melding al groot (zeer groot).
En als je kijkt zie je dat Brandweer Shell 7 km (+/- 7 min) moet rijden voor ze bij Chemie-pack en de rest van de industrie aldaar staan dus dat is niet binnen de 2 à 3 min. Om binnen 2 à 3 min ter plaatse te zijn moet het tegenover de kazerne zijn hoor, ook met een beroepsbezetting.

na 4 minuten was de melding zeer groot, maar hebben ze bij chemiepack niet geprobeerd eerst zelf te blussen? als ze direct de brandweer hadden gebeld hadden ze mischien meer kunnen redden, maar ik weet ook achteraf is alles makkelijk. maar 7km/7 minuten???
ik kom uit een klein dorp maar de vrijwilligers hier zitten met 3 minuten in de auto laat ze er dan bij shell is ook 3 minuten over doen, dan kunnen die met 5 minuten al een behoorlijk deel van het industiegebied trijken hoor, vergeet niet dat alles recht toe recht aan is. als ze 7 minuten doen over 7 kilometer dan gaan ze volgens mij ieerst nog even aan de koffie.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #1133 Gepost op: 22 januari 2011, 10:54:24
1 min / km komt overeen met een gemiddelde snelheid van 60km/h. Moet je al aardig rijden om dat te halen, dus zeker geen slecht gemiddelde.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #1134 Gepost op: 22 januari 2011, 10:54:50
Het zou denk ik ook heel redeliijk zijn als er gewoon een lijst met bedrijven wordt opgesteld met een verhoogd risico (zware chemische industrie) gewoon tegen een jaarlijkse betaling doen aan shell voor zo'n voorziening. en natuurlijk is er altijd weer het geld, maar zien die bedrijven dan liever alles tot op de grond toe afbranden?

Alles is een commerciële afweging. Naar mijn inschatting zou de overheid een dergelijke optie onder strenge voorwaarden vast wel een redelijk alternatief vinden - in combinatie natuurlijk met een aantal fundamentele preventieve voorzieningen binnen het bedrijf ! Laten we niet vergeten dat voorkomen altijd beter is dan genezen. De belangrijkste insteek bij eventuele herbouw zou dan ook moeten liggen bij het voorkómen van brand - of het zeer snel in de kiem smoren ervan met automatische blussystemen.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #1135 Gepost op: 22 januari 2011, 11:02:10
De belangrijkste insteek bij eventuele herbouw zou dan ook moeten liggen bij het voorkómen van brand - of het zeer snel in de kiem smoren ervan met automatische blussystemen.
100 punten, echter was er een automatisch schuimblussysteem aanwezig BINNEN. Volgens diverse berichten zou de brand BUITEN zijn ontstaan, en dan heeft het systeem natuurlijk geen effect.
Overigens acht ik de kans op herbouw vrij klein.


Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #1136 Gepost op: 22 januari 2011, 11:24:36
@ Tijgernest & allen
Dank voor uw link naar eenvandaag. Die Verhoeven is een man naar mijn hart: glashelder en eerlijk!

Zijn 'waterhoofd' kakelde maar wat over trotse brandweerlieden bij deze beschrijving. Op grond van de beelden waren zij publiek; oftewel ramptoeristen.
Het 'waterhoofd' ging ook voorbij aan het feit dat hij al sinds 1985 de wettelijke regionale ' in elk geval' taken: brandpreventieadviezen vooraf aan vergunningen (bouw- en 2 gebruiksvergunningen, brandpreventie adviezen voor de milieuvergunning), de aanwijzing voor een bedrijfsbrandweer, de algemene (preparatieve) zorg voor voldoende bluswater(!!), en het toetsen van het Veilgheidsbeheersplan (BRZO) heeft verzaakt. Ook deze regio is zich nog aan het inrichten;na 25 jaar! Er liggen dus nog wat 'lijken in de kast' in Nederland.

Met de wet op de veiligheidsregio's kan men onachtzame leken doen geloven dat die taken en die organisatie en de daarvan afhankelijk resultaten nu (2010) eerst moeten.

Men spreekt in deze tv-uitzending ook over geld als 'the root of all evil'. Dat is onwaar en in ieder geval te makkelijk! Er zijn honderden (duizenden?) miljoenen guldens/ euro's in de regionalisering van de brandweer gepompt; ook door het Project Versterking Brandweer (gericht op de regio's).

Van Opstelten, toen directeur generaal op BZK besliste, in de begin jaren negentig, dat de door de Brandweerwet 1985 verplichte regionale organisatie (en dus taakuitvoering!) voltooid was en de doeluitkering hiertoe wel direct naar het gemeentefonds kon vloeien.

Alle brandrampen sinds die tijd demonstreren de onwaarheid van zijn bewering: nalatigheid van de gemeentelijke(!!) brandpreventie bij de (brandweer)doden aan de Motorkade (Amsterdam) afwezigheid van brandpreventieadvisering bij SE Fireworks, afwezigheid van bekwame (regionale) brandpreventie advisering voor 't Hemeltje (de gemeentelijk advisering bleek, volgens de regio achteraf, contraproductief te zijn!), afwezigheid van bevoegde en adequate brandpreventieadvisering cellencomplex Schiphol, afwezigheid van adequaat brandpreventief advies voor de botenloods in De Punt. Nu in Moerdijk en elders is dat niet anders.

Dus als prof. Ale beweert dat deze brand 'niet erg genoeg' is om de (regionale) brandweer (noodzakelijk) beter in te richten getuigt dit voor mij van een cynisch ongeinteresseerde houding voor de gevallen (brandweer)slachtoffers en de samenleving onder schade.

De discussie in eenvandaag en op deze draad gaat verder vooral over de achterkant van het probleem: het bestrijden. Dat probleem ontstaat geheel en al door het verzaken van de brandpreventie (dit is inclusief preparatie) adviezen van de regionale commandant op alle hierboven genoemde (vergunning)gebieden.

Het 'waterhoofd' van Verhoeven heeft, als wettelijk voorgeschreven taak/kennisregio boven alle gemeenten in Nederland zichzelf sinds 1985, goed betaald en van carnavalesk schoudergoud voorzien in coma gehouden; samen met de 'opleiders van het Nibra (waaronder destijds Ale!). In die/dat kennisstilte/vacuum,  daaruit ontstaan, begeven zich allerlei onbekwame en onbevoegde charlatans (VROM, adviesbureau's).

Voor de repressieve brandweerlieden bericht ik nog dat mijn rapporten over de Herculesramp (2e kamercie's), Volendam, Schiphol en De Punt, respectievelijk de titels droegen:
'Het zal ze een zorg zijn', "De onderste steen moet tot in 't Hemeltje komen', 'Terminaal Schiphol' en 'Wie volgt?".

'Ze dronken een glas.... ze deden een plas... en alles bleef zoals het was.' Behalve voor de slachtoffers; zeg maar.
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1137 Gepost op: 22 januari 2011, 11:36:40
@ Tijgernest & allen
Dank voor uw link naar eenvandaag. Die Verhoeven is een man naar mijn hart: glashelder en eerlijk!

Zijn 'waterhoofd' kakelde maar wat over trotse brandweerlieden bij deze beschrijving. Op grond van de beelden waren zij publiek; oftewel ramptoeristen.
Het 'waterhoofd' ging ook voorbij aan het feit dat hij al sinds 1985 de wettelijke regionale ' in elk geval' taken: brandpreventieadviezen vooraf aan vergunningen (bouw- en 2 gebruiksvergunningen, brandpreventie adviezen voor de milieuvergunning), de aanwijzing voor een bedrijfsbrandweer, de algemene (preparatieve) zorg voor voldoende bluswater(!!), en het toetsen van het Veilgheidsbeheersplan (BRZO) heeft verzaakt. Ook deze regio is zich nog aan het inrichten;na 25 jaar! Er liggen dus nog wat 'lijken in de kast' in Nederland.

Met de wet op de veiligheidsregio's kan men onachtzame leken doen geloven dat die taken en die organisatie en de daarvan afhankelijk resultaten nu (2010) eerst moeten.

Men spreekt in deze tv-uitzending ook over geld als 'the root of all evil'. Dat is onwaar en in ieder geval te makkelijk! Er zijn honderden (duizenden?) miljoenen guldens/ euro's in de regionalisering van de brandweer gepompt; ook door het Project Versterking Brandweer (gericht op de regio's).

Van Opstelten, toen directeur generaal op BZK besliste, in de begin jaren negentig, dat de door de Brandweerwet 1985 verplichte regionale organisatie (en dus taakuitvoering!) voltooid was en de doeluitkering hiertoe wel direct naar het gemeentefonds kon vloeien.

Alle brandrampen sinds die tijd demonstreren de onwaarheid van zijn bewering: nalatigheid van de gemeentelijke(!!) brandpreventie bij de (brandweer)doden aan de Motorkade (Amsterdam) afwezigheid van brandpreventieadvisering bij SE Fireworks, afwezigheid van bekwame (regionale) brandpreventie advisering voor 't Hemeltje (de gemeentelijk advisering bleek, volgens de regio achteraf, contraproductief te zijn!), afwezigheid van bevoegde en adequate brandpreventieadvisering cellencomplex Schiphol, afwezigheid van adequaat brandpreventief advies voor de botenloods in De Punt. Nu in Moerdijk en elders is dat niet anders.

Dus als prof. Ale beweert dat deze brand 'niet erg genoeg' is om de (regionale) brandweer (noodzakelijk) beter in te richten getuigt dit voor mij van een cynisch ongeinteresseerde houding voor de gevallen (brandweer)slachtoffers en de samenleving onder schade.

De discussie in eenvandaag en op deze draad gaat verder vooral over de achterkant van het probleem: het bestrijden. Dat probleem ontstaat geheel en al door het verzaken van de brandpreventie (dit is inclusief preparatie) adviezen van de regionale commandant op alle hierboven genoemde (vergunning)gebieden.

Het 'waterhoofd' van Verhoeven heeft, als wettelijk voorgeschreven taak/kennisregio boven alle gemeenten in Nederland zichzelf sinds 1985, goed betaald en van carnavalesk schoudergoud voorzien in coma gehouden; samen met de 'opleiders van het Nibra (waaronder destijds Ale!). In die/dat kennisstilte/vacuum,  daaruit ontstaan, begeven zich allerlei onbekwame en onbevoegde charlatans (VROM, adviesbureau's).

Voor de repressieve brandweerlieden bericht ik nog dat mijn rapporten over de Herculesramp (2e kamercie's), Volendam, Schiphol en De Punt, respectievelijk de titels droegen:
'Het zal ze een zorg zijn', "De onderste steen moet tot in 't Hemeltje komen', 'Terminaal Schiphol' en 'Wie volgt?".

'Ze dronken een glas.... ze deden een plas... en alles bleef zoals het was.' Behalve voor de slachtoffers; zeg maar.
En onder welk hoofdstuk kunnen we uw meningen plaatsen?


Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #1138 Gepost op: 22 januari 2011, 12:04:53
@ Peter 71

Voor zo'n, niet inhoudelijke, vraag hoeft u toch niet mijn hele gehele bijdrage te knippen en te plakken?
Als u een hoofdstuk wil, anders dan dit (Chemie Pack), staat het u vrij er een te verzinnen.

"25 jaar taakverzaking door de brandweer 'waterhoofden' en de gevolgen."
schiet mij zomaar te binnen; om u van dienst te zijn.
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1139 Gepost op: 22 januari 2011, 12:25:31
@ Peter 71

Voor zo'n, niet inhoudelijke, vraag hoeft u toch niet mijn hele gehele bijdrage te knippen en te plakken?
Als u een hoofdstuk wil, anders dan dit (Chemie Pack), staat het u vrij er een te verzinnen.

"25 jaar taakverzaking door de brandweer 'waterhoofden' en de gevolgen."
schiet mij zomaar te binnen; om u van dienst te zijn.
Gezien uw reactie is mijn vraag toch redelijk inhoudelijk. Wederom scheert u alles over een en dezelfde kam, en heeft iedereen het allemaal verkeerd gedaan ten tijde van deze brand. En wederom weet de media u weer te vinden vanwege uw "expertise".
Toch vreemd dat er met uw bevindingen tot nog toe niets is gebeurt, of zou dit komen door de manier waarop dit gebeurt? Ik bedoel, we hoeven enkel uw bijdrages aan dit forum te volgen om te concluderen dat uw bijdrages vol staan met verwijten aan de hulpdiensten. Soms ronduit beledigend. Het is al erg genoeg dat er in de reportage van eenvandaag gesproken wordt over "waterhoofden van de regio". Ik kan dit nu niet bepaald constructief mee discussieren noemen, dit zijn puur zinloze emotie uitingen.

Dit hele incident is in de fase van modder gooien aanbeland, en elkaar zoveel mogelijk de zwarte piet toespelen. Waarin elke vorm van constructief denken plaats heeft gemaakt voor emoties.