GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011

Auteur Topic: GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011  (gelezen 340070 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #1160 Gepost op: 24 januari 2011, 15:44:15
@ Allen (als aanvulling op vorig bericht)

De 'burgemeester' in de Volkskrant opereerde niet in die functie tijdens/na de brand. Hij functioneerde als bestuurslid van de regionale brandweer en dat is zeker niet hetzelfde.
Als zodanig is hij (mede) verantwoordelijk voor de (nagelaten?) 'in elk geval' wettelijk regionale taken' (in dit geval brandpreventieadviezen aan B&W Moerdijk vooraf aan vergunningverleningen) vanuit en sinds de Brandweerwet 1985.

Als die wettelijke 'in elk geval' taken (Brandweerwet art.3 oud; 4 nieuw) zijn verzaakt, bijvoorbeeld doordat de regio niet, zoals de wet voorschrijft, op die taken was georganiseerd, dan is door dit bestuur de gemeente(raad) jarenlang op het verkeerde been gezet.
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul


riromic

  • bhv
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,409
Reactie #1161 Gepost op: 24 januari 2011, 18:10:42
Huiszoekingen in verband met brand Moerdijk
Uitgegeven: 24 januari 2011 17:20
Laatst gewijzigd: 24 januari 2011 17:39

MOERDIJK - De politie Midden- en West-Brabant heeft maandag onder leiding van het functioneel parket van het Openbaar Ministerie (OM) zes panden doorzocht in verband met de brand op industrieterrein Moerdijk.
 
Het gaat om vijf woningen van medewerkers van Chemie-Pack, waar de brand uitbrak, en een bedrijfspand.

Dat heeft het OM maandag bekendgemaakt. De huiszoekingen zijn verricht in woningen in Breda, Etten-Leur, Lage Zwaluwe, Oud-Beijerland en Roosendaal en in een bedrijfspand in Oud-Gastel, een filiaal van het bedrijf in Moerdijk.

De acties werden uitgevoerd in verband met het strafrechtelijk onderzoek naar de chemiebrand die op 5 januari plaatsvond.

Strafbare feiten

''Het onderzoek richt zich op mogelijke strafbare feiten die te maken hebben met de verdenking dat het bedrijf heeft gehandeld in strijd met de vergunning'', aldus het OM.

De politie Midden- en West-Brabant doet het onderzoek in samenwerking met de arbeidsinspectie, VROM-IOD en het Landelijk Team Forensische Opsporing van het Korps landelijke politiediensten (KLPD).

Verdacht

Ondertussen is nog steeds niet duidelijk waar het bedrijf precies van wordt verdacht. Ook de directie van Chemie-Pack weet nog steeds niet waar het van wordt verdacht.

Het OM zegt ''niet te kunnen en niet te willen zeggen'' wat de verdenking is. Dat zou het onderzoek kunnen frustreren, volgens het OM.

http://www.nu.nl/binnenland/2430294/huiszoekingen-in-verband-met-brand-moerdijk.html


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #1162 Gepost op: 24 januari 2011, 18:20:49
Niet om het een of ander, maar ik lees nu al bijna 2 pagina's lang alleen maar zaken over preventie en preparatie, die in algemene zin uitermate belangrijk zijn, maar voor het topic an sich geenszins meer van belang zijn. De brand is immers al geschied. Bovendien neemt de heer Vos een goed ingegraven stelling in die voor de andere lezers moeilijk te benaderen, laat staan neembaar is. De discussie gaat inmiddels zodanig ver dat de lezers die puur geďnteresseerd zijn in de daadwerkelijk brand en de gevolgen afhaken. Daaronder reken ik ook mijzelf. Ik kom in dit topic om over de brand en de effecten te lezen, niet om een betoog over de mislukte historie van de inrichting van de brandweerzorg in zijn algemeen te lezen. Mijn voorstel is aldus aan de betrokkenen en de moderatoren om betreffend onderwerp - waarvan ik het belang overigens absoluut niet ontken, integendeel - naar een nieuw topic te verplaatsen en daar deze discussie voort te zetten.

Mocht dat niet lukken dan wil ik de moderatoren graag vragen hoe ik dit topic uit mijn "nieuwe berichten lijst" kan krijgen...  98uiye
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1163 Gepost op: 25 januari 2011, 08:23:03
Politie doorzoekt woningen van medewerkers Chemie-Pack
De politie heeft maandag zes panden doorzocht in verband met de brand op het industrieterrein van Moerdijk. Het gaat om vijf woningen van medewerkers van Chemie-Pack, waar de brand uitbrak, en een bedrijfspand.
De woningen staan in Oud-Beijerland, Breda, Etten-Leur, Lage Zwaluwe en Roosendaal. De doorzoeking van de woningen is onderdeel van het strafrechtelijk onderzoek naar de brand van 5 januari. Volgens het Openbaar Ministerie wordt er gekeken of er strafbare feiten zijn gepleegd.
Chemie-Pack wordt ervan verdacht dat het in strijd met de vergunning heeft gehandeld. Het is nog onduidelijk wat de verdenkingen precies zijn. Ook is onbekend wat de politie heeft aangetroffen in de doorzochte woningen.
Het doorzochte bedrijfspand staat in Oud-Gastel en is een filiaal van het bedrijf in Moerdijk.
www.rijnmond.nl


Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #1164 Gepost op: 25 januari 2011, 10:01:57
@ Allen
Als er huiszoeking wordt gedaan dan is er 'een redelijk vemoeden' van het begaan van een strafbaar feit (vermeld in Sr of andere wet) bij de officier van justitie.
Bovendien is de rechtercommissaris om (noodzakelijke) toestemming gevraagd.
Het handelen of nalaten van het bedrijfspersoneel staat dus onder verdenking; (nog?) niet het handelen of nalaten rondom en binnen de vergunningverlening.

In het persbericht wordt gesproken over 'de vergunning'(enkelvoud); volgens mij zijn het er tenminste 4.
De (ver)bouwvergunning(en), de gebruiksvergunning voor gebouwen, de gebruiksvergunning voor het (niet overdekte) terrein (volgens de destijds vigerende bouwbesluit en de bouw- en brandbeveiligingsverordening) en de milieuvergunning.

Al men binnen justitie (het OM) zich inderdaad slechts tot 'de vergunning' wenst te beperken; dan neem ik aan dat zij slechts de milieuvergunning op het oog hebben. Dan ontstaat dezelfde strafrechtelijke doofpot voor de overheidsfunctionarissen als na de Vuurwerkramp.

Mans, destijds in Enschede en nu als tijdelijke burgemeester te Moerdijk, weet precies hoe dat moet.
Ik hou het in de gaten; u ook?
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul


Rene501

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #1165 Gepost op: 26 januari 2011, 00:17:42
@ Allen (als aanvulling op vorig bericht)

De 'burgemeester' in de Volkskrant opereerde niet in die functie tijdens/na de brand. Hij functioneerde als bestuurslid van de regionale brandweer en dat is zeker niet hetzelfde.

Beste Fred,

Tijd om weer even bij te scholen... (bij het Nifv of gewoon hier op het forum)  :)

Inmiddels hebben we te maken met de Wet Veiligheidsregio's die per 1 oktober 2010 van kracht is geworden.
Artikelen 11 en 39 regelen de wettelijke taken van de (plaatsvervangend) voorzitter van het bestuur bij de bestrijding van een ramp/crisis.

Deze burgemeester had hier dus wel degelijk een functie die anders is dan bestuurslid zijn van een regionale brandweer. Hij ging deze functie automatisch vervullen op het moment dat er werd opgeschaald naar Grip 4.

groeten,
René dC


Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #1166 Gepost op: 26 januari 2011, 10:03:03
@ Rene de C

Goh, wat scherp van u! De regionale brandweer is formeel deel van de veiligheidsregio; en daarop verbetert u mij nu. Als bijdrage; zeg maar.

Mijn punt was dat de burgemeester (uit een andere gemeente) een (piket) taak als regiobestuurder had en niet als burgemeester (kon hebben); daar doet u niets aan af.

Ik blijf de lezers wijzen op de 'oude' brandweerregio's die met honderden miljoenen guldens/euro's nooit (volledig) tot organisatie en volledige wettelijke taakuitvoering (brandpreventie adviezen aan B&W een gem. raad) zijn gekomen; sinds de Brandweerwet 1985.
Daar zijn u en de uwen materieel ook verantwoordelijk voor, maar zeker niet als bestuurslid van de regio; dat waren de burgemeesters van de samenstellende gemeenten, als die regio tenminste ook al enigszins, op de wettelijke 'in elk geval' taken, was gevormd.
Dit was tot voor kort (en nu nog steeds) zeker niet overal het geval.
We zullen nog moeten bezien hoe het met de brandweerregio rond Moerdijk gesteld was vanuit het verleden.

Als u al iets leert, doet u (en de uwen) dat 25 jaar te laat; met alle dodelijke, milieu en materiele gevolgen voor mensen, w.o. brandweerpersoneel, van dien (Motorkade A'dam, Vuurwerkramp, Volendamramp, Schipholramp, Botenloods De Punt, etc. 'Wie volgt?")

Ook in de brochures over brandveilgheid van het VROM en BZK wordt een driftige aandacht gevraagd voor de wet veilgheidsregio's; alsof daar voor de brandweertaken iets nieuws valt te ontdekken! Ik zie het als een vlucht naar voren in de (verre) toekomst; dan ook voorbij aan de pensioenleeftijd van de zittende bazen.

Het enige 'nieuwe' is de verplichting: territoriaal dezelfde grenzen voor alle hulpverleningsdiensten en de bestuursfuncties nu uitsluitend aan burgemeesters toe te kennen; die bijverdienste was al normale praktijk waar deze regio (al dan niet of rudimentair) gevormd was.

Men kan veel op de brandweeregio's aanmerken maar niet dat de salarissen en het overdreven goud op de schouders, van het 'waterhoofd' van bevelvoerder Verhoeven (Moerdijk), en de declaraties van de bestuursleden (burgemeestes) niet volop functioneerden.

Uw 'lege' en, inhoudelijk overbodige, correctie, als 'bijdrage', zie ik als aandacht afleiden van de werkelijke en schandalige historie van de brandweerregio; waar ook u al jarenlang een aanmerkelijk salaris incasseert.
Zodoende staat uw inhoudsloze en aandacht afleidende  'bijdrage'  elk leer- /vervangingsproces (reinigen Augiusstal), als voorwaarde voor wettelijk bekwame en dus verantwoordlijke taakuitvoering in de brandweerzorg, in de weg.

Persoonlijk heb ik niets tegen u; ik ben ervan uitgegaan dat u Rene de Caluwe bent. (Verwarring is mogelijk met anonieme figuren die mij joviaal op mijn voornaam aanspreken; dan bij vorbaat excuus.)
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #1167 Gepost op: 27 januari 2011, 01:15:13
Laten we weer eens lekker terug gaan naar het incident zelf... daar valt nog steeds allerlei (in ieder geval in mijn ogen) interessant nieuws over te vermelden dat het totaalbeeld completer maakt

'Twitter oorzaak communicatieproblemen Moerdijk'
Laatst gewijzigd: woensdag 26 januari 2011 - 19:14 | Auteur: Ronnie Vermonden

MOERDIJK - De brand op industrieterrein Moerdijk op 5 januari heeft laten zien dat social media de traditionele media op venijnige toon hebben ingehaald. Dat leidde tot een communicatieramp, stelt hoofd communicatie Ad Baijens van de gemeente Breda desgevraagd.  Iedereen is het er wel over eens dat de crisiscommunicatie over de ramp in Moerdijk niet goed was. Dat had volgens deskundigen verschillende oorzaken. Zo zou de gemeente Moerdijk veel te laat zijn begonnen met informatie geven en had ze in de communicatie een veel te grote afstand tot het publiek. Dat legde de kiem voor het wantrouwen bij de bewoners in Moerdijk.

Wet van Murphy
"Het leek wel of de Wet van Murphy van kracht was. Op een gegeven moment ging alles mis: was er een gebrek aan informatie, werd de lijst van chemische stoffen die bij Chemie-Pack lagen opgeslagen niet openbaar gemaakt en tot overmaat van ramp bleven ook de ministers nog eens in een busje zitten toen ze de rampplek bezochten'', vertelt een betrokkene.

Traditionele media
Nieuw in het communicatiegeweld was de rol van social media. "Het aantal tweets van 120.000 oversteeg op een gegeven moment qua inhoud en snelheid haast het formele nieuws in traditionele media, zoals de kranten, het NOS Journaal en actualiteitenrubrieken. Dat ging vaak op een toon die doet denken aan de jongens uit Maaskantje: erg plat allemaal. Het informele nieuws glijdt zo het formele nieuws in.''

Vernijnig
Baijens spreekt van een nieuwe communicatieorde. "Dit is een leerpunt van de zuiverste soort, vooral wat betreft de taal en toon waarin op die sociale media wordt gecommuniceerd.'' Los van het waarheidsgehalte, was de toon van de tweets venijnig. "Dat groeide uit tot zulke proporties dat je kunt spreken van een communicatieramp'', aldus Baijens. Hij noemt als voorbeeld 'zonne grote vuurbal jonguh' in de taal van de jongens uit Maaskantje.

Irritante factor
Hij zegt dat tijd een irritante factor was, maar omdat de ramp in de hoogste alarmfase (grip 4) terechtkwam, moest alles worden afgestemd met de betrokken partijen. "En dan worden daar ook de ministers bij betrokken. Dat kost veel tijd, maar zorgvuldigheid gaat voor snelheid.''

Uniek
Verschillende communicatiedeskundigen, zoals Hans Siepel, plaatsvervangend directeur voorlichting bij het ministerie van Binnenlandse Zaken, pleiten voor het omarmen van die social media. Dat doet ook Baijens: "Het is een unieke kans om vooral jongeren weer aan je te binden.'' De professionals weten dan ook al zeker dat Moerdijk de wijze van crisiscommunicatie definitief zal veranderen.

Omroep Brabant
Omroep Brabant maakte op haar website gebruik van social media. Omroep Brabant volgde verder de brand van minuut tot minuut met het programma Cover it Live. Bekijk het verslag nog eens terug.
http://www.omroepbrabant.nl/?news/149570912/Twitter+oorzaak+communicatieproblemen+Moerdijk.aspx
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #1168 Gepost op: 27 januari 2011, 01:20:55
Boeren Moerdijk niet gedupeerd door megabrand
door Jan van Zuilen. donderdag 27 januari 2011 | 00:36 |

MOERDIJK - Nu het sein rond de brand bij Chemie-Pack in Moerdijk weer officieel op veilig is gezet, wordt het tijd om de schade voor de boeren in kaart te brengen. Dat zeggen de landbouworganisatie LTO Nederland en het Productschap Tuinbouw in een gezamenlijk persbericht. Het gaat daarbij hoofdzakelijk om boeren en tuinders uit de Hoeksche Waard, die letterlijk onder de rook van de brand lagen.
Boeren en tuinders uit de gemeente Moerdijk hebben volgens woordvoerder Ben Rommens van de plaatselijke ZLTO-afdeling geen schade ondervonden. "Althans niet voor zover mij bekend. Zelfs de melkveehouders die hemelsbreed het dichtst bij de brand zaten, hebben geen schade."
http://www.bndestem.nl/regio/moerdijk/8041508/Boeren-Moerdijk-niet-gedupeerd-door-megabrand.ece
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #1169 Gepost op: 27 januari 2011, 01:23:59
'Moerdijk' snel evalueren
26 jan 2011

Het Productschap Tuinbouw (PT) en LTO Noord vinden dat alle maatregelen rond de brand bij Chemie-Pack in Moerdijk snel moeten worden besproken. Ook moet de schade voor boeren en tuinders zo snel mogelijk worden afgehandeld. Vrijwel alle maatregelen zijn nu opgeheven, ook voor de 10 km-zone bij Moerdijk. Dit uitsluitsel kwam gisteren, bijna drie weken na de grote brand bij Chemie-Pack. De tuinbouworganisaties hebben al enkele zaken geformuleerd die volgens hen  beter kunnen:

- heldere afspraken over verantwoordelijkheden en taken bij betrokken overheidsinstanties
- snellere afbakening van het zogeheten 'effectgebied'
- sneller inzicht in de schadelijke stoffen waarop moet worden gezocht en geanalyseerd bij monsternames (ook door de sector zelf)
- vast protocol voor monsternames
- sneller beschikbaar komen van analyseresultaten voor een gedegen risico-analyse

http://www.vakbladvoordebloemisterij.nl/nieuws/7567/moerdijk-snel-evalueren
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter