GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011

Auteur Topic: GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011  (gelezen 340073 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #1171 Gepost op: 27 januari 2011, 10:18:51
@ Tijgernest

Dank voor uw links.

De laatste video sluit af met de stelling dat het bevoegd gezag zich nu weer kan gaan bezighouden met "de nazorg".
"We dronken een glas... we deden een plas en alles bleef zoals het was?"

Dit terwijl mijn historische analyse stelt dat de voorzorg tientallen jaren is verzaakt door hetzelfde bevoegd gezag; met voorzorg beperkt men normaliter drastisch de nazorg; of denk ik dat alleen?

De aandacht voor de 'platte' Twittercommunicatie begeeft zich ook in de fase na/tijdens de ramp.
Hierbij is dus de ramp onderwerp van aandacht en niet hoe deze in hemelsnaam kan plaatsvinden in een beschaafd 'zorg'land.

De huisbezitters in Moerdijk maken zich zorgen over hun onroerend goed waarde; dat is begrijpelijk.
Mogelijk kan die 'zorg' de bestuurders richten op hun jarenlang verzaakte monopolistische taken en zorg.
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #1172 Gepost op: 27 januari 2011, 17:37:51
Tijgernest, fijn dat u deze berichten nog (weer) met ons deelt!  O0

Heer Vos: uw stelling is volgens mij inmiddels wel duidelijk. Ik begrijp best dat de kracht in de herhaling zit, maar u herhaalt het telkenmale bij de verkeerde doelgroep. U moet niet bij een operationeel geöriënteerde club mensen op dit forum zijn. Hoewel u ongetwijfeld gelijk heeft, jaagt u deze échte hulpverleners weg, want zij hebben part noch deel aan de beleidskeuzes. U moet bij de mensen zijn die u blijkbaar meent 'waterhoofd' te moeten noemen, de heren en dames in hun ivoren torentjes.
Wellicht kunnen we dan nu weer inhoudelijk terug naar de feitelijke brand, en niet wat er in al die jaren daarvoor mis is gegaan. Dank u.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #1173 Gepost op: 27 januari 2011, 18:25:48
@ Lt.Col. Me

Bedankt voor uw compliment dat ik (inmiddels) duidelijk ben.

Het staat u vrij uw prioriteiten te leggen maar ik verwacht eigenlijk dat er ook denkende mensen zijn die weten dat de operaties qua resultaat en te nemen risico's afhankelijk zijn van een voorzorgtraject. Dat is volgens mij logisch en op wettekst niet te scheiden.

Het staat u vrij om elk vermijdbaar (voortraject maatregelen) risico te lopen; als u anderen maar vrijlaat om dat niet te doen.

Het 'waterhoofd' was een beschrijving van de eerste bevelvoerder van Moerdijk; die ik destijds ook al vaak in A'dam hoorde; die denigrerende, maar door mij vaak gedeelde opmerkingen over het hoger kader motiveerde mij hoofd officiersopleiidng te worden.
De noodzakelijke verbeteringen doorvoeren werd mij en mijn directeur (Rijksbrandweeracademie) uiteindelijk (na 2 jaar) niet vergund.

De regio organisatie als 'waterhoofd' is een treffende metafoor; veel hogere officieren en weinig of geen manschappen (tot voor kort).

"More chiefs than indians" noemen de Amerikanen zo'n niet op taakuitvoering ingerichte organisatie.


Teruggaan naar de feitelijke brand kan op intelligente nalyse dan ook niet betekenen dat het voortraject als niet bestaand wordt beschouwd; het is dan miskenne van de historie. Volgens dit denken kan men dan nooit van de geschiedenis leren.

Mocht u het met mij oneesn blijven dan a.u.b. geen klacht indienen bij de beheerder. Schrijft u mij een PM met die klacht en ik neem alles opnbaar terug zodat u uw gelijk houdt. Afgesproken?
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #1174 Gepost op: 27 januari 2011, 19:08:45
Heer Vos, ik ben het in het geheel niet met u oneens - daarover hoef ik dus ook geen klacht in te dienen bij de beheerder. Het is evident dat preventie en preparatie een onmisbare schakel is in het voorkomen van branden, het beperken van de brandintensiteit en het verminderen van de vervolgeffecten. Uw punt dat hier in het verleden onvoldoende aandacht is geschonken, heeft u inmiddels al diverse malen herhaald en dit is dan ook niet onderwerp van mijn opmerking.

Het punt wat ik u probeer duidelijk te maken, is dat uw stelling niet specifiek voor de brand in Moerdijk geldt. Dat preventie en preparatie hebben gefaald is duidelijk: de brand is geschied en de impact is enorm. Dan kunnen we nog discussiëren over waar het dan misgegaan is in de preventie/preparatie, maar gegeven uw herhaaldelijke analyses is dat onderwerp volgens mij wel uitgeput. Interessant is wel hoe de brand uiteindelijk is verlopen, wat de effecten zijn, wat de vervolgschade is, enzovoort (en wel met name de gevolgen waar Tijgernest ons uitstekend van op de hoogte houdt).
Een en ander in combinatie met het feit dat het gros van de bezoekers alhier ofwel operationele hulpverleners zijn ofwel bovenmatig geïnteresseerd in de hulpverlening, maakt dus dat ik vind dat u uw punt nu (te) veel heeft gemaakt, en na uw eerste analyse nu ook op de verkeerde plaats voortzet. Het is zogezegd een eigen onderwerp waard - los van welke (bijna-)brand ook. Vandaar mijn suggestie om inhoudelijk verder te gaan op de feitelijke brand en de gevolgen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #1175 Gepost op: 28 januari 2011, 00:03:55
Lt/ Col. Me, ik bedien je met plezier op je wenken !

Moerdijk treurt om vertrek Denie
donderdag 27 januari 2011 | 17:07 |
Laatst bijgewerkt op: donderdag 27 januari 2011 | 17:15

'Ik hoop dat hij gezond blijft en toch van zijn pensioen kan genieten', zegt Michiel Goverde over Wim Denie. Marie-Louise Fens vond Denie een man met goede ideeën.
 
ZEVENBERGEN - In een buitengewone openbare raadsvergadering neemt Wim Denie vrijdagmiddag als burgemeester afscheid van de gemeente Moerdijk.
Die vergadering begint om 16.30 uur. Aansluitend is er een receptie voor alle inwoners en vertegenwoordigers van bedrijven van de gemeente Moerdijk.
Veel Moerdijkers betreuren het dat Wim Denie nu al vertrekt. In veel Moerdijkse ogen is hij geslachtofferd en moest hij na de gifbrand bij Chemie-Pack van het bestuurlijk toneel verdwijnen.
Vrijdag in deze krant een aantal reracties op zijn voortijdig vertrek.
http://www.bndestem.nl/regio/moerdijk/8046079/Moerdijk-treurt-om-vertrek-Denie.ece
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #1176 Gepost op: 28 januari 2011, 00:06:22
'Amlin belangrijkste verzekeraar Chemie-Pack'
27-01-2011

Volgens insiders was Allianz in het verleden de bovenste ondertekenaar op de brandpolis van Chemie-Pack in Moerdijk, "maar deze verzekeraar heeft zich enige tijd voor de brand teruggetrokken". Amlin zou deze positie hebben overgenomen. De woordvoerder van Amlin meldt dat de maatschappijen op de coassurantiepolissen van Chemie-Pack "in principe niet met hun naam in de publiciteit willen".
Wel zou sprake zijn van "meerdere contracten en verschillende dekkingen", maar verder doet Amlin geen uitspraken hierover. Maandag sloot het schademeldpunt dat de gemeente Moerdijk had geopend na de brand bij Chemie-Pack. In totaal werd door 45 particulieren en 93 (voornamelijk agrarische) bedrijven een schademelding gedaan. Naar schatting bedraagt de schade van deze meldingen in totaal € 4,1 mln, gemiddeld bijna € 30.000 per melding. Volgens Europ Assistance, dat de meldingen voor de gemeente registreerde, gaat het vooral om schade door neergeslagen roetdeeltjes op auto's en gewassen en om vee dat daardoor niet naar buiten kon.
Overigens zal het uiteindelijke schadebedrag vele malen groter zijn dan deze eerste € 4,1 mln. Schademeldingen die rechtstreeks bij verzekeringsmaatschappijen zijn gedaan, zijn namelijk niet bij de schattting meegenomen en de kosten van de opruimwerkzaamheden bij Chemie-Pack en omgeving evenmin. Ten slotte moet ook de brand- en bedrijfsschade van Chemie-Pack zelf nog worden vastgesteld. Volgens Hans de Hoog van expertisebureau Lengkeek, Laarman & De Hosson zal deze 'enkele tientallen miljoenen' bedragen. Het toeval wil dat de brand bij de TU in Delft- de grootste schade in ons land ooit die op een polis gedekt was - uitbrak in mei 2008, ruim vier maanden nadat Allianz zich (ook hier) als verzekeraar had teruggetrokken.
http://www.amweb.nl/nieuws/nederland/amlin-belangrijkste-verzekeraar-chemie-pack.140446.lynkx
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #1177 Gepost op: 28 januari 2011, 00:08:30
Makelaar: grote vrees voor huizenmarkt Moerdijk
Laatst gewijzigd: donderdag 27 januari 2011 - 18:15 |
Auteur: Rob Jansen

MOERDIJK - De angst van inwoners van Moerdijk-dorp dat hun huizen onverkoopbaar of minder waard zijn door de megabrand bij Chemie-Pack op industrieterrein Moerdijk, is zeer goed te begrijpen en waarschijnlijk ook terecht. Dat zegt een makelaar met tientallen jaren ervaring, die anoniem wil blijven. De makelaar zegt “met grote vrezen te vrezen” voor de huizenmarkt in Moerdijk. De Nederlandse vereniging voor makelaars NVM verwacht op langere termijn geen problemen.
Bij de jaarlijkse contactavond van de gemeente Moerdijk uitten bewoners dinsdag hun bezorgdheid. Volgens de dorpelingen denken veel Nederlanders bij Moerdijk nu aan vieze rook en smerige industrie en wil niemand zich daar nog vestigen. De anonieme makelaar bevestigt dat beeld. "De ramp heeft ontegenzeggelijk een impact. Pas over een of twee jaar wordt echt duidelijk of de gevolgen dramatisch zijn, maar het kan niet anders of de prijzen komen extra onder druk te staan. De brand zal een lange staart krijgen."

Onzekerheid
De onzekerheid van de gevolgen van de brand doet de huizenmarkt in Moerdijk absoluut geen goed. De makelaar: "In de onroerend-goedmarkt is vertrouwen heel belangrijk, onzekerheid is een killer. De brand is niet goed voor het imago van de huizenmarkt in Moerdijk, en dat zal invloed hebben op de gemiddelde consument die nu een huis wil kopen en ook kan kiezen waar hij wil wonen. Iedereen weet nu wat Moerdijk is."
De makelaar houdt voor de toekomst wel een slag om de arm. "Ik kan me de onrust van de inwoners van Moerdijk-dorp goed voorstellen, maar niemand kan iets zinnigs zeggen over welke gevolgen de brand in de komende jaren zal hebben." Wat betreft de korte termijn zijn de gevolgen van de ramp ook moeilijk in te schatten. "Door de economische crisis stond de huizenmarkt sowieso al enorm onder druk en werd er weinig tot niks verkocht. De invloed van de ramp op zo'n korte termijn is dus niet te meten omdat er überhaupt nauwelijks minder verkocht kon worden."

NVM positief
De NVM, de grootste Nederlandse vereniging voor makelaars en vastgoeddeskundigen, verwacht dat huizenverkoop op de lange termijn geen probleem is. Menna Kruijswijk, verantwoordelijk manager beleid & PR, trekt een vergelijking met een explosie op 8 juli 1992 bij het chemisch bedrijf Cindu in Uithoorn. "Op korte termijn zijn woningen misschien minder waard, maar op de lange termijn trekt het bij. Na verloop van tijd bleek ook zo’n incident als in Uithoorn geen belemmering voor verkoop. Wij verwachten dat dat ook voor Moerdijk zal gelden."
http://www.omroepbrabant.nl/?news/1496081083/Makelaar+grote+vrees+voor+huizenmarkt+Moerdijk.aspx
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #1178 Gepost op: 28 januari 2011, 00:12:35
119 Zuid-Hollandse bedrijven lopen hetzelfde risico als Chemie-Pack
21 januari 2011

In de provincie Zuid-Holland zijn 119 bedrijven die qua risico vergelijkbaar zijn met Chemie-Pack, het chemische bedrijf dat in januari verwoest werd door een brand.  De Gedeputeerde Staten antwoorden dat naar aanleiding van vragen van de VVD-fractie in de Provincie. Het gaat om bedrijven die verplicht zijn om altijd een overzicht te kunnen geven van de gevaarlijke stoffen waarmee gewerkt wordt. Direct na de brand is er een inventarisatie gemaakt van de risico's bij die chemiebedrijven. De kans op een grote brand is er één keer in de 1500 jaar. Deze kans is groter als de brandbestrijding niet in orde is. De provincie is verder tevreden over de informatievoorziening van de veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid. Hoeveel van deze 119 bedrijven tot de regio Rijnmond behoren is niet bekend.

http://www.rtvrijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=%2FNews%2FDefault%2F2011%2Fjanuari%2F119+bedrijven+in+Zuid-Holland+lopen+vergelijkbaar+risico+als+Chemie-Pack

Volgens mij is de titel verkeerd en zou deze zoiets moeten zijn als: "119 chemische bedrijven in Zuid Holland qua omvang vergelijkbaar met ChemiePack". Of zij hetzelfde risico kennen, is onbekend maar lijkt mij stug. Hoe groot een risico is, hangt o.a. sterk af van de aanwezige preventieve voorzieningen. Je maakt mij niet wijs, dat die op alle 119 bedrijven vergelijkbaar zijn met Chemie-Pack
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #1179 Gepost op: 28 januari 2011, 00:15:27
PvdA Enkhuizen en D66 Hoorn willen opheldering na Moerdijkbrand
Gepubliceerd op 27 januari 11, 17:12

ENKHUIZEN - De PvdA in Enkhuizen en D66 in Hoorn willen naar aanleiding van de Moerdijkbrand weten hoe veilig de situatie rond gevaarlijke stoffen in hun gemeente is. Volgens de Milieudienst Westfriesland hoeft niemand zich zorgen te maken. ,,We lopen hier in de regio geen grote risico’s’’, stelt Jeroen Vogel van de dienst.
West-Friesland kent een heel andere bedrijvigheid dan Moerdijk. Het chemiebedrijf dat daar in brand vloog zorgde voor veel maatschappelijke onrust. ,,De risico’s daar zijn van een heel andere aard. Hier in West-Friesland hebben we niet van dit soort zware industrie’’, zegt Vogel. Het enige bedrijf dat hier qua risico’s in dezelfde categorie als het bedrijf in Moerdijk wordt geschaard is het compressorstation van de Gasunie, op de grens van Medemblik en Wieringermeer.
http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/enkhuizen-westfriesland/article6081391.ece/PvdA-Enkhuizen-en-D66-Hoorn-willen-opheldering-na-Moerdijkbrand
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter