GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011

Auteur Topic: GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011  (gelezen 349661 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Rene501

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #1180 Gepost op: 28 januari 2011, 01:18:10
@ Rene de C

Goh, wat scherp van u! De regionale brandweer is formeel deel van de veiligheidsregio; en daarop verbetert u mij nu. Als bijdrage; zeg maar.

Mijn punt was dat de burgemeester (uit een andere gemeente) een (piket) taak als regiobestuurder had en niet als burgemeester (kon hebben); daar doet u niets aan af.

Goed... nog één poging om het inhoudelijk te houden.

Artikel 39 van de wet waar wij ons allen sinds 1 oktober 2010 aan dienen te houden regelt dat bij een bovenlokale ramp/crisis (of ernstige vrees voor het ontstaan daarvan) de bevoegdheden (o.a. artikelen 4, 5, 6 en 7) van de burgemeester worden overgenomen door de voorzitter van het bestuur van de veiligheidsregio.

Dus daar doe ik wel degelijk iets aan af.
Graag deze keer een inhoudelijke reactie.

groeten,
René dC  (ja... die :))


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #1181 Gepost op: 28 januari 2011, 08:51:49
RIVM: brand Moerdijk geen nadelige gevolgen
28 januari 2011

De brand in Moerdijk heeft geen nadelige gevolgen voor de gezondheid van mens en dier. Dat is ook de conclusie in het eindrapport van het RIVM, het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu.Toch wordt aangeraden zandbakzand te vervangen en roetdeeltjes niet onbeschermd op te pakken. Burgemeester Brok van Dordrecht vindt deze waarschuwing niet raar in combinatie met de positieve eindconclusie.
video OP : [url=http://www.rtvrijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=%2FNews%2FDefault%2F2011%2Fjanuari%2FBrand+Moerdijk%3A+geen+nadelige+gevolgen]http://www.rtvrijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=%2FNews%2FDefault%2F2011%2Fjanuari%2FBrand+Moerdijk%3A+geen+nadelige+gevolgen[/url]
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #1182 Gepost op: 28 januari 2011, 13:09:17
Veiligheid hulpdiensten Moerdijk onderzocht

MOERDIJK - De Arbeidsinspectie onderzoekt onder welke omstandigheden hulpverleners hebben gewerkt tijdens de grote brand bij Chemie-Pack in Moerdijk.
Het onderzoek richt zich onder meer op de vraag of de hulpverleners de juiste beschermende kleding droegen en of zij hun werk veilig en gezond hebben kunnen uitvoeren. Dat heeft een woordvoerster van de Arbeidsinspectie vrijdag laten weten.
De resultaten van het onderzoek worden in mei verwacht. Volgens de zegsvrouw gaat de inspectie niet standaard bij elke grote brand na of de brandweer goed was beschermd.

Klacht
''We moeten echt wel vermoedens hebben dat er iets is misgegaan. We hebben daarover een klacht binnen gekregen. Het is onze maatschappelijke verantwoordelijkheid dat goed uit te zoeken.'' De Arbeidsinspectie houdt ook toezicht op de sanering op en rond het terrein van het afgebrande bedrijf in de haven van Moerdijk en ondersteunt daarnaast het Openbaar Ministerie (OM) in het strafrechtelijk onderzoek naar Chemie-Pack.
Tekst: Nu.nl

Heel goed. Want ik snap bv nog steeds niet hoe het mogelijk is dat ambulancepersoneel ter plaatse rook zou kunnen hebben ingeademd - wat zouden die in hemelsnaam benedenwinds hebben moeten doen? En brandweermensen zonder ademlucht bevinden zich bij een vette brand toch ook gewoon bovenwinds?
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #1183 Gepost op: 28 januari 2011, 20:16:43
RIVM: brand Moerdijk geen nadelige gevolgen
28 januari 2011

Zal vast de enige zijn  ;) maar ik vind de conclusie van het RIVM niet overtuigend en geloofwaardig.  :-X

Waarom ben ik een "milieucrimineel" als ik een batterij in de clicko gooi en is er geen schade aan het milieu/volksgezondheid wanneer er tonnen troep de lucht in gaan. :-\


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #1184 Gepost op: 28 januari 2011, 20:26:59
Zal vast de enige zijn  ;) maar ik vind de conclusie van het RIVM niet overtuigend en geloofwaardig.  :-X

Waarom ben ik een "milieucrimineel" als ik een batterij in de clicko gooi en is er geen schade aan het milieu/volksgezondheid wanneer er tonnen troep de lucht in gaan. :-\

Nee hoor, je bent niet de enige!  ;)

Trouwens; tonnen afval verdwijnen links en rechts in een grote kliko. Van spaarlampen tot melkpakjes van school. Mensen laten zich nu eenmaal graag voor de gek houden.  0098


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1185 Gepost op: 28 januari 2011, 21:14:19
In aanvulling hierop

Hoge concentratie aluminium in grond bij Moerdijk
AMSTERDAM – In de grond van een gebied ten noorden van Moerdijk zijn sterk verhoogde concentraties aluminium gevonden. Op sommige plaatsen is de concentratie vijf keer zo hoog als normaal.

Dat blijkt uit metingen van milieuadviesbureau BK in opdracht van de NOS naar aanleiding van de brand in Moerdijk op 5 januari. Eerder meldde het RVM dat het gebied veilig verklaard is.
Ondanks dat het aluminium niet schadelijk is voor de volksgezondheid, mag het niet in de voedselketen komen. Dat kan gebeuren als gewassen uit de grond worden geoogst, zoals mais.
Volgens deskundigen moet er nu meer onderzoek verricht worden.

Bodemmonsters
BK heeft op vijf verschillende plekken op het desbetreffende gebied op verschillende diepten bodemmonsters gedaan. Het materiaal is vergeleken met het rapport van de RVM.
Voor vrijwel alle stoffen bevestigt het onderzoek van de NOS het rapport van de RVM, behalve voor aluminium.

Doorgespoeld
Op een meetpunt in de Mariapolder zit in één kilo grond 54 gram aluminium, waar dat normaal 10 gram is. Omdat de waarden bij alle meetpunten zijn vastgesteld in de bodemlaag van dertig tot vijftig centimeter diep, wijst dit erop dat door de regen het aluminium al flink is doorgespoeld.
Gezonde mensen kunnen een bepaalde hoeveelheid aluminium in voedsel nog filteren, maar voor maar voor nierpatiënten zijn de risico's groter.
www.nu.nl


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #1186 Gepost op: 28 januari 2011, 22:07:37
Onderzoek naar rampenbestrijding Moerdijk
Uitgegeven: 28 januari 2011 16:52

DORDRECHT - De Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid laat onderzoeken hoe de rampenbestrijding is uitgevoerd bij de brand bij het chemische bedrijf Chemie-Pack in Moerdijk. De veiligheidsregio huurt daarvoor een extern bureau in, liet hij vrijdag weten. Voorzitter van de veiligheidsregio en burgemeester van Dordrecht Arno Brok wil dit eigen onderzoek ''zodat we zo snel mogelijk kunnen leren van ons eigen optreden tijdens en na de brand in Moerdijk''. Naar verwachting is het onderzoek binnen drie maanden afgerond. http://www.nu.nl/binnenland/2434029/onderzoek-rampenbestrijding-moerdijk.html

Alsnog een kansje voor dhr. Vos?
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #1187 Gepost op: 28 januari 2011, 22:17:06
Zal vast de enige zijn  ;) maar ik vind de conclusie van het RIVM niet overtuigend en geloofwaardig.  :-X
Waarom ben ik een "milieucrimineel" als ik een batterij in de clicko gooi en is er geen schade aan het milieu/volksgezondheid wanneer er tonnen troep de lucht in gaan. :-\

Misschien omdat milieucrimineel geen synoniem is voor gezondheidsschade? Er bestaat tussen beide maar een beperkte, veelal zeer indirecte relatie.
De relatie "milieucrimineel" en "schade aan het milieu" is een veel directere. Terwijl milieuvervuiling het milieu (wijds begrip) direct schade kan berokkenen, zullen mensen met gezond verstand zich niet doorlopend naakt wentelen in vervuilde aarde, hier direct uit de plassen en van het oppervlaktewater drinken en handenvol grond en vegetatie uit dit gebied in hun mond stoppen. De kans dat de milieuvervuiling in direct contact komt met ons voedsel - en wij dan blijkbaar ook nog zo eentonig eten dat wij alleen dát product eten, wat dan toevallig ook nog eens van dat éne stuk moet komen, is bijzónder klein. Om die reden vind ík de conclusie van het RIVM wél overtuigend en geloofwaardig.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #1188 Gepost op: 28 januari 2011, 22:22:39
Gezondheids-team Moerdijk stopt  

Het speciaal na de brand bij Chemie-Pack ingerichte bedrijfsgezondheidsteam in de haven van Moerdijk heeft de deuren gesloten. In totaal zo'n veertig medewerkers van bedrijven op het industrieterrein zijn in de afgelopen twee weken langs geweest met lichte gezondheidsklachten of omdat ze ongerust waren.  
http://www.nieuwsvergelijk.nl/artikel/Gezondheids-team_Moerdijk_stopt/1463696/?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

Dit team heeft een relaxte tijd gehad - 40 medewerkers in 2 weken. Gelukkig bleek toch niet iedereen hysterisch of hypochonder
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #1189 Gepost op: 28 januari 2011, 22:31:24
Denie noemt vertrek „niet zo vrijwillig“

MOERDIJK -  Het plotselinge vertrek van Wim Denie als burgemeester van Moerdijk na de brand bij Chemie-Pack was „niet zo vrijwillig” als het lijkt. Dat zei Denie vrijdag tijdens zijn afscheid van de gemeenteraad in Moerdijk. „Ik voel me slachtoffer van de omstandigheden en bepaalde suggestieve uitingen in de pers”, zei hij.
Volgens de officiële lezing besloot Denie in overleg met de commissaris van de Koningin in Noord-Brabant Wim van de Donk zijn ambt neer te leggen. Van de Donk liet twee weken geleden optekenen dat Denie vond dat de nasleep van de brand meer lichamelijke en mentale inzet zal vragen dan hij denkt te kunnen opbrengen.  Denie hield het vrijdag bij een korte verklaring; de pers kreeg daarna niet de gelegenheid om nader op die verklaring in te gaan. Tijdens de raadsvergadering nam Denie afscheid van raadsleden, wethouders en belangstellenden. Zowel de gemeenteraad als het college had lovende woorden voor Denie. Hij werd vooral geroemd als bruggenbouwer in de gemeenteraad, waarin hij de ijzige sfeer wist te ontdooien.
Denie had zichtbaar moeite met de speciale afscheidsraad. „Ik heb geen vreugde in mijn hart. U mag gerust weten, ik heb huizenhoog opgekeken tegen deze bijeenkomst. Ik had weinig trek in deze afscheidsraad, maar voelde me verplicht”, zei Denie. Hij zei dat zijn huis volstaat met bloemen, kaarten en brieven en dat zijn telefoon overloopt met sms'jes en e-mails. „Allemaal heel vriendelijk en meelevend.”
In februari gaat Jan Mans tijdelijk aan de slag als waarnemend burgemeester. Denie noemde hem „zeer geroutineerd”.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8867352/__Denie___vertrek__niet_zo_vrijwillig___.html?cid=rss

Geofferd op het hakblok  van de publiciteit, onder het mom van "eigen keuze". Vieze politiek ter bescherming van het eigen hachie. Er moest tenslotte toch minstens 1 Barbertje hangen om "het volk" de indruk te geven dat er door de bestuurders kordaat is opgetreden. Ben benieuwd wie er nog meer volgen
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter