GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011

Auteur Topic: GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011  (gelezen 349660 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #1190 Gepost op: 28 januari 2011, 22:56:18
Eigenlijk was zijn besluit al eerder gemaakt, maar daar heeft zowel Denie als de pers het niet over.



Persverklaring vertrek burgemeester Denie
03-01-2011

“Vanochtend verscheen in het nieuws het bericht dat ik vanavond tijdens de nieuwjaarsreceptie van de Gemeente Moerdijk mijn aftreden bekend maak. Deze beslissing heb ik genomen na afweging van een aantal factoren. En ik heb dit zojuist aan de medewerkers van de gemeente meegedeeld.

Allereerst is er mijn gezondheid. Ik lijd aan een oogafwijking die mijn gezichtsvermogen vermindert. Gelukkig is er in het afgelopen jaar geen verdere achteruitgang geconstateerd. Helaas moet ik in mijn besluit ook financiële redenen meewegen

Het pensioenfonds attendeerde mij er een aantal maanden terug op dat de maand voor mijn 65e verjaardag, juni 2011, het meest gunstige moment was om te stoppen met werken. Dit staat haaks op mijn ambitie om mijn ambtstermijn vol te maken. Het amendement Vendrik was oorspronkelijk bedoeld om onder andere burgemeesters financieel te stimuleren na hun 58e of 59e nog een aantal jaren door te werken tot hun 65e. Je bouwt daarmee extra pensioen op dat echter komt te vervallen als ik doorwerk na mijn 65e verjaardag. Dit zou mij ruim 1000 euro bruto per maand pensioenkosten. Alleen als ik minstens de komende drieënhalf jaar blijf werken verdien ik dat weer terug. Echter, ik ben bang dat ik met mijn huidige oogproblemen over drie jaar niet meer kan werken.

Waren deze gezondheidsproblemen er niet geweest, dan had deze financiële kwestie veel minder betekend en had ik graag en met veel plezier doorgewerkt. Wat betreft de financiële overweging: ik wil uitdrukkelijk vermelden dat het mij zeer vreemd over komt dat een regeling die bedoeld is om mij te stimuleren langer door te werken, zich op deze manier tegen mij keert als ik daadwerkelijk langer door zàl werken.

Ik kijk terug op een burgemeesterschap waarin steeds prettiger bestuurlijke verhoudingen zijn ontstaan en er meer en meer als één team gewerkt is. Het komende half jaar gaan we daar ook gewoon mee door. Wellicht zelfs nog wat langer: ik blijf, tenminste als de Raad dat wil, als waarnemer aan de slag totdat een geschikte opvolger/opvolgster aan het werk kan.”

Drs. W.M.J. Denie
Burgemeester Gemeente Moerdijk

http://www.moerdijk.nl/104898/Persverklaring_vertrek_burgemeester_Denie.html


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #1191 Gepost op: 28 januari 2011, 23:11:35
In aanvulling hierop

Hoge concentratie aluminium in grond bij Moerdijk
AMSTERDAM – In de grond van een gebied ten noorden van Moerdijk zijn sterk verhoogde concentraties aluminium gevonden. Op sommige plaatsen is de concentratie vijf keer zo hoog als normaal.
Dat blijkt uit metingen van milieuadviesbureau BK in opdracht van de NOS naar aanleiding van de brand in Moerdijk op 5 januari. Eerder meldde het RVM dat het gebied veilig verklaard is.

Ondanks dat het aluminium niet schadelijk is voor de volksgezondheid, mag het niet in de voedselketen komen. Dat kan gebeuren als gewassen uit de grond worden geoogst, zoals mais.
Volgens deskundigen moet er nu meer onderzoek verricht worden.

Bodemmonsters
BK heeft op vijf verschillende plekken op het desbetreffende gebied op verschillende diepten bodemmonsters gedaan. Het materiaal is vergeleken met het rapport van de RIVM. Voor vrijwel alle stoffen bevestigt het onderzoek van de NOS het rapport van de RVM, behalve voor aluminium.

Doorgespoeld
Op een meetpunt in de Mariapolder zit in één kilo grond 54 gram aluminium, waar dat normaal 10 gram is. Omdat de waarden bij alle meetpunten zijn vastgesteld in de bodemlaag van dertig tot vijftig centimeter diep, wijst dit erop dat door de regen het aluminium al flink is doorgespoeld.

Gezonde mensen kunnen een bepaalde hoeveelheid aluminium in voedsel nog filteren, maar voor maar voor nierpatiënten zijn de risico's groter.
www.nu.nl

Bijzonder interessant stukje. Enkele conclusies en opmerkingen mijnerzijds:

1. "volgens de deskundigen moet er nu meer onderzoek worden verricht". Waar heb ik dat vaker gehoord? Volgens mij is dit de standaard afsluitende zin aan het einde van veel onderzoeken. Dat heet "zorgen voor je eigen toekomst". Natuurlijk vooral van belang in deze lastigere economische tijden. Dan moet je beslist zo'n Moerdijkbrand aangrijpen om ook een "graantje" (geen maiskorrel) mee te kunnen pikken uit de hype-ruif. In dit geval klinkt het dan een beetje als "lijkenpikkerij".
 
2. Ondanks dat het aluminium niet schadelijk is voor de volksgezondheid, mag het niet in de voedselketen komen. Dat kan gebeuren als gewassen uit de grond worden geoogst, zoals mais.
- Volgens mij staan hier enkele foutjes. Volgens info in het journaal van hedenavond zou het gaan om aluminiumOXIDE (Al2O3) en niet om aluminium (Al). Lijkt me ook een stuk logischer, want metaal dat bij een brand betrokken raakt, zal oxideren. In dit geval zou er trouwens op het bedrijfsterrein al sprake zijn geweest van opslag van aluminiumoxide en niet van puur aluminium.

- er zitten overal om ons heen sporenelementen van bijna elk element dat je je kunt voorstellen. Die elementen komen daarmee ook automatisch in ons voedsel - en dus uiteindelijk in ons. Zo krijgt ieder mens dagelijks enkele picogrammen uranium binnen. Uranium is een zwaar metaal - nog zwaarder dan lood. Een stuk schadelijker voor de nieren dan aluminium(oxide). Toch hoor ik niemand zeggen dat dit niet in de voedselketen zou mogen komen. Dat zou ook onzin zijn, omdat dat er gewoon standaard in zit. Wie zit er nu weer de boel onnodig op te fokken, in de hoop de Moerdijkbrand nog verder te kunnen uitmelken?

- Als gewassen "uit de grond" worden geoogst (hopelijk oogsten ze alleen het bovengrondse deel) komt dat bovendien nog niet automatisch in onze voedselketen. Zo wordt steeds meer mais gekweekt voor biobrandstof - wordt daar soms ongezien in enorme hoeveelheden van gesnoept door nierpatiënten? Heb ik iets gemist en lopen er onder ons undercover veel nierpatienten met een koeienmaag, waardoor zij gehakselde maisplanten kunnen verteren?  

3. "Op een meetpunt in de Mariapolder zit in één kilo grond 54 gram aluminium, waar dat normaal 10 gram is." Er zit niet standaard 10 gram aluminium in de Nederlandse bodem. Dat een waarde trouwens enkele malen verhoogd is, zegt nog niets over een eventueel gezondheidsrisico.

4. "Omdat de waarden bij alle meetpunten zijn vastgesteld in de bodemlaag van dertig tot vijftig centimeter diep[/b], wijst dit erop dat door de regen het aluminium al flink is doorgespoeld."
WE HEBBEN EEN RECORD !!!!! Direct melden aan het Guinness Book of Records ! Het heeft de afgelopen weken nauwelijks geregend, maar "het aluminium van ChemiePack" heeft het desondanks voor elkaar gekregen om geheel spontaan 30 tot 50 cm door te dringen in een compacte weidebodem. Of zou ChemiePack stiekem niet Aluminiumoxide (Al) maar ALIENS hebben opgeslagen, die zich gauw dieper de bodem in hebben gewerkt om veilig verder te kunnen gaan met hun gezondheidsbedreigende subversieve activiteiten? Wil de idioot die deze absurde relatie legt, svp zijn school overdoen óf zijn mond houden omdat hij/zij er niets van snapt?

5. "Gezonde mensen kunnen een bepaalde hoeveelheid aluminium in voedsel nog filteren, maar voor maar voor nierpatiënten zijn de risico's groter."
Filteren? Om gefilterd te kunnen worden, moeten stoffen eerst in het bloed terecht zijn gekomen. Dan komen ze uiteindelijk in de nieren (filter, lessen middelbare school). Van alle sporenelementen die men binnen krijgt, gaat een aanzienlijk deel via de natuurlijke weg (faeces) het lichaam weer uit zonder ooit in de bloedbaan te zijn geweest. Dat deel wordt dus helemaal niet gefilterd. Dat geldt zéker wanneer het wat grotere (stof)deeltjes betreft. Dat de filterfunctie van nierpatiënten aanzienlijk kan zijn verminderd, is een waarheid als een koe. Die echter niets te maken heeft met nierpatienten die niet stiekem grond en gras met een verhoogd aluminium(oxide)gehalte hebben gegeten.

6. Voor de chemisch geïnteresseerden onder ons: kijk eens naar de oplosbaarheid van aluminiumoxide.

Afsluitend: nu we het toch over nierpatiënten hebben, kan ik het niet laten af te sluiten met het dítmaal zeer toepasselijke ""We dronken een glas... we deden een plas en alles bleef zoals het was" .
Moge het u smaken, wat u ook moge eten! (tussen haakjes: men vraagt mij wel eens "kan ik dat eten"? U kunt ALLES eten. Niet alles zal u echter goed bekomen). Tot zover het plasje van een AGS
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #1192 Gepost op: 28 januari 2011, 23:16:32
Eigenlijk was zijn besluit al eerder gemaakt, maar daar heeft zowel Denie als de pers het niet over.

Het besluit nemen - en feitelijk al eerder hebben meegedeeld aan de gemeente - is toch iets anders dan enkele maanden eerder dan gepland op een onprettige wijze te moeten vertrekken. Dat is vast zijn bedoeling niet geweest
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #1193 Gepost op: 28 januari 2011, 23:33:53
'Aluminium in bodem niet door brand Moerdijk'\
Laatst gewijzigd: vrijdag 28 januari 2011 - 21:54 |
Auteur: Mathijs Pennings

MOERDIJK - De verhoogde aluminiumconcentraties die zijn gevonden in de bodem ten noorden van Moerdijk zijn niet het gevolg van de brand bij Chemie-Pack. Dat zegt het RIVM in reactie op het onderzoek dat de NOS vrijdag presenteerde.
De NOS liet metingen uitvoeren door milieuadviesbureau BK. Er zijn bodemmonsters genomen op vijf meetpunten. In de Mariapolder werd op een diepte van dertig tot vijftig centimeter 54.000 milligram aluminium gevonden, terwijl 10.000 milligram gemiddeld is. De NOS beweert dat de aluminiumdeeltjes schadelijk kunnen zijn voor de volksgezondheid als ze in gewassen terechtkomen.  Volgens het RIVM zijn monsters genomen van kleigrond dat sowieso een hoger aluminiumgehalte heeft dan zand. Het RIVM geeft toe dat het gehalte toch nog aan de hoge kant is, maar zegt dat dit nooit het gevolg kan zijn van de brand bij Chemie-Pack. De bodemmonsters zijn te diep genomen. Volgens het RIVM kunnen de aluminiumdeeltjes, als ze zijn verspreid door de brand bij Moerdijk, nooit zo snel en zo diep in de bodem terecht komen.
Eerste publicatie: vrijdag 28 januari 2011 - 18:04
http://www.omroepbrabant.nl/?news/149701702/Aluminium+in+bodem+niet+door+brand+Moerdijk.aspx
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #1194 Gepost op: 29 januari 2011, 00:19:54
BK Bodem: Verder onderzoek na brand Moerdijk nodig
28-01-2011 17:10  |  Algemeen  |  Sint Nicolaas, Jan |  

VELSERBROEK - Een leuke, niet-alledaagse klus van een niet-alledaagse opdrachtgever. Zo typeert Barry Calf van ingenieurs- en adviesbureau BK Bodem de opdracht van de NOS om onderzoek te doen naar de vervuiling van de grond na de grote brand bij Chemie-Pack in Moerdijk begin dit jaar. De conclusie van de onderzoekers is dat verhoogde concentraties aluminiumverbindingen niet alleen op grassen en gewassen zijn neergedaald, maar ook in de bodem zijn gedrongen. BK Bodem beveelt aan nader onderzoek te doen naar de gezondheidsrisico’s van de vervuiling in met name de Hoekse Waard en de Alblasserwaard.

Extra signaal
Nee, voor bodemsaneerders valt hier niks te halen. Calf: "Je kunt het niet opruimen, omdat er geen normen zijn voor de aanwezigheid van aluminium in de bodem. Daar is dus geen wetgeving over. Het is te verwachten dat de aluminiumdeeltjes voor een groot deel zullen uitspoelen." Wat de teamleider van de afdeling bodem van BK verontrust is, dat andere onderzoeksinstellingen constateren dat aluminiumdeeltjes op grassen en gewassen terecht zijn gekomen, maar met die wetenschap niets doen. "Dat vind ik opzienbarend, want als die stoffen in de voedselketen terechtkomen, dan levert dat wel degelijk een gevaar op voor de volksgezondheid." In die zin beschouwt bodemkundige Calf de conclusies en aanbevelingen van zijn bureau vooral als een extra signaal richting de overheid dat er wel degelijk iets zou moeten gebeuren.

Onafhankelijk onderzoek
De NOS besloot tot een eigen onafhankelijk onderzoek toen bleek dat metingen van overheidsinstanties andere conclusies opleverden dan onder andere die van omwonenden. Voor zowel BK Bodem als de NOS betrof het een bijzondere samenwerking. Calf heeft van de omroeporganisatie begrepen dat zij nauwelijks ervaring hadden met dit soort opdrachten. En het bureau had nog nooit een omroep als opdrachtgever gehad. De journalisten uit Hilversum kwamen dan ook via een omweg bij BK Bodem terecht, namelijk het laboratorium waarmee het ingenieursbureau samenwerkt. Calf: "Maar dat bedrijf doet zelf geen veldonderzoek en heeft de NOS naar ons doorverwezen." Dat ze de opdracht vervolgens ook snel konden uitvoeren, dankt hij voornamelijk aan het feit dat BK een eigen boorploeg heeft.

Publicatie datum:28-01-2011 17:10
Laatst gewijzigd:28-01-2011 21:48
http://www.cobouw.nl/nieuws/2011/01/28/BK-Bodem--verder-onderzoek-na-brand-Moerdijk-nodig.html

BK Bodem - met stip opgenomen op mijn lijstje van niet-in-te-schakelen bedrijven
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #1195 Gepost op: 29 januari 2011, 00:23:15
Vragen door PvdA in gemeenteraad Heerhugowaard en Tweede Kamer over het niet kunnen sluiten van mechanische ventilatie bij rampen
avalent - 28 januari 2011

Als er bij een ramp giftige stoffen vrijkomen en de sirene gaat, dan moet je ook de ventilatie uitzetten, anders haal je de giftige stoffen binnen. Maar dat kan in veel flatgebouwen niet! Na de brand bij Pauw, waarbij asbest is vrijgekomen, heeft de Heerhugowaardse PvdA-fractievoorzitter Annette Valent hierover vragen gesteld aan de burgemeester. Maar de antwoorden stelden niet gerust. Kortgezegd: omdat het niet verplicht is, doen de bouwers niets.
Uit een korte inventarisatie bij nieuwbouwprojecten in Heerhugowaard blijkt dat in veel gevallen bewoners wel de ventilatie in hun eigen appartement uit kunnen zetten, maar niet bij alle projecten. En nergens kan de ventilatie in de gemeenschappelijke ruimtes uitgezet worden. Bij de bestaande bouw zal in flatgebouwen en andere wooncomplexen, net als overal in Nederland, vrijwel nergens de ventilatie uitgezet kunnen worden. Verder wordt er vaak niet aan gedacht om bij een ramp via de radio of via andere media aan de bewoners te zeggen dat ze de ventilatie uit moeten zetten. Veel mensen denken daar zelf niet aan.
Omdat dit probleem landelijk moet worden opgelost is de Tweede Kamer fractie benaderd. Daar deelt men de zorg, waarna er door de PvdA Tweede Kamerleden Ahmed Marcouch en Jacques Monasch op 27 januari Kamervragen zijn gesteld. Naar verwachting zullen binnen drie weken de vragen beantwoord worden. Zie: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kv-tk-2011Z01515.html
http://www.echo.nl/dk-dk/wonen/ingezonden/1125735/vragen.door.pvda.in.gemeenteraad.heerhugowaard.en.tweede.kamer.over.het.niet.kunnen.sluiten.van.mechanische.ventilatie.bij.rampen/

Prima, aandacht voor dit onderwerp ! Ondergeschoven kindje
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Gast

  • Gast
Reactie #1196 Gepost op: 29 januari 2011, 01:19:00
Alsnog een kansje voor dhr. Vos?

Zo te zien niet, l'histoire ce repetètre aangezien een Vos zijn streken niet verliest. Het verbannen balkje bij zijn naam doet mij vermoeden dat hij zich, wederom, zo onmogelijk gemaakt heeft dat het meer een stoorzender dan waardevolle aanvulling voor dit forum is. Als je continu anderen afzeikt ter verheerlijking van jezelf en etalering van je eigen kennis...... ach, genoeg woorden vuil gemaakt aan de zichzelf-benoemde super-expert.
Back ontopic, heerlijk zeg!


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #1197 Gepost op: 29 januari 2011, 13:26:22
Provinciebestuurders niet welkom op afscheid Denie
zaterdag 29 januari 2011 | 09:25 |
Laatst bijgewerkt op: zaterdag 29 januari 2011 | 09:26

Voor de laatste keer lag de regie van een bijeenkomst in het gemeentehuis in handen van scheidend burgemeester Wim Denie. Als de raad en het college dan toch afscheid van hem wilden nemen, moest het maar gebeuren met mensen, die hem het naast aan het hart liggen: de burgers van Moerdijk. Twee uitnodigingen mochten de deur uit: naar brandweercommandant Corné Hagenaars en politieteamchef Peter Jobse.
Geen collega-burgemeesters dus in de hal van het gemeentehuis na afloop van de bijzondere raadsvergadering. En al helemaal geen provincie-bestuurders. Desgevraagd gaf een woordvoerder in het provinciehuis aan dat de Commissaris van de Koningin Wim van de Donk vrijdag de hele dag in Brussel was en dat het ongebruikelijk was dat de hoogste baas van Brabant het afscheid van burgemeesters bijwoont.
De realiteit leert dat Van de Donk, gezien de harde uitspraken van de afscheid nemende burgemeester, op deze receptie persona non grata geweest zou zijn. Naast college, raad en oud-wethouders kwamen zo'n driehonderd mensen afscheid nemen van Wim Denie en zijn echtgenote.  http://www.bndestem.nl/regio/moerdijk/8056860/Provinciebestuurders-niet-welkom-op-afscheid-Denie.ece
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #1198 Gepost op: 29 januari 2011, 13:41:38
rinusvanwezel | 15 januari 2011 |
Spruitentelers Moerdijk financieel compenseren

Merijntje denkt dat de grote brand op het chemisch bedrijf in Moerdijk ook een goede kant heeft gehad want nu zullen alle soortgelijke en vergelijkbare bedrijven extra alert zijn op eigen veiligheid en trachten te voorkomen dat het ook bij hen zou kunnen gebeuren. Verder zijn de boeren uit de omgeving de klos want wat moet er met de spruiten op het land gebeuren? Voor zover die vernietigd moeten worden zou de overheid de schade kunnen vergoeden want het zijn alleen de boeren en tuinders die extra lijden onder de gevolgen. De eigenaar van het chemisch bedrijf lijkt geen geld te hebben en dan kun je van een kale kip weinig plukken.
Net op het moment dat ze na het maken van alle kosten kunnen gaan oogsten kan dat niet doorgaan. Een burger kan gewoon naar zijn werk en behoud zijn inkomen maar de grondgebruiker kan dat niet. Dus denkt Merijntje dat de overheid nog maar eens goed moet kijken in hoeverre ze zich verantwoordelijk voelt voor deze mensen. Zeker zou dat zo moeten zijn als blijkt dat er met de vergunningen iets niet in de haak zou zijn.

Spruitentelers bij Moerdjk compenseren.wmv

Een man naar mijn hart. Wat een heerlijk nuchter verhaal - kijktip !!!!!
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #1199 Gepost op: 29 januari 2011, 14:05:42
Complexe regels verlammen zelfregulering chemiesector

Sinds ‘Moerdijk’ buitelen de voor- en tegenstanders van een ingetogener toezicht op het veiligheidsbeleid in de chemische sector over elkaar heen. Voorlopig is de burger voor zijn veiligheid bij rampen overgeleverd aan de goedwilligheid van bedrijven.
Ooit liet de internationaal gelauwerde gedragsdeskundige Willem Wagenaar tijdens een lezing over de oorzaken van grote ongevallen optekenen dat nadenken niet de sterkste kant is van de mens. De professor refereerde daarbij onder meer aan de veerboot Herald of Free Enterprise en de Schiphol-brand, toentertijd recente ongevallen die waren ontstaan door fouten van één persoon. Zo waren de boegdeuren per ongeluk open blijven staan respectievelijk was een sigarettenpeuk weggeschoten.
Of de begin januari ontstane brand bij het Moerdijkse chemicaliënbedrijf Chemie-Pack ook te wijten is aan een grove menselijk fout, is nog onbekend. In ieder geval kostte dit ongeval géén levens, hoewel een groot aantal hulpverleners sindsdien met gezondheidsproblemen zegt te kampen. Maar de brand hád desastreuzer kunnen uitpakken, stellen rampenexperts bij toerbeurt in de media, omdat de veiligheidsvoorschriften bij dit soort bedrijven doorgaans niet altijd precies worden nageleefd. Vooralsnog wordt de beschuldigende vinger naar de leiding van Chemie-Pack gewezen, die de vergunningsvoorwaarden vanaf 2002 stelselmatig zou hebben overtreden.

Verinnerlijking
Toch valt bijkans niemand in deze discussie over het feit dat het Rijk de afgelopen jaren heeft gekozen voor de introductie van een systeemgericht toezicht bij complexe bedrijven met grote risico’s op het gebied van arbo, veiligheid en milieu. Dit zogeheten programma Vernieuwing Toezicht (VT) bedeelt een aantal sectoren, zoals de ‘domeinen’ Chemie, Afval en Scheepvaart, een grotere verantwoordelijkheid toe bij de naleving (‘verinnerlijking’) van wet- en regelgeving. Het kabinet-Rutte onderstreepte dit beleid alvast door ook in zíjn regeerakkoord per 2011 een ‘inspectievakantie’ aan te kondigen voor het bedrijfsleven bij een ‘deugdelijke zelfregulering’.

Zo verschaft een bedrijf voortaan zelf de informatie die het overheidstoezicht (naast onder meer de VROM-, V&W- en Arbeidsinspectie door vooral de provincie) efficiënter en effectiever moet maken, terwijl bedrijven minder controlelast ervaren – er wordt gestreefd naar een inspectiedaling van 15 procent in 2015. Of zoals de VROM-inspectie ‘haar’ kindje ooit formuleerde: ‘VT gaat uit van de wensen van de klant: het bedrijfsleven.’ Dit systeemgerichte toezicht vraagt van die bedrijven (in de Chemie de circa 150 grote jongens) dan wel de volledige medewerking en bereidheid tot een ‘open gesprek’, dat gestoeld moet zijn op vertrouwen. Pas als de overheid een goede naleving en proactieve houding bespeurt, stelt zij zich terughoudender op.

Toch is niet iedereen even blij met dit ‘vrije school’-beleid. Kenners vrezen dat zelfregulering op zeker zal leiden tot een afgeslankt budget voor een grondige, dus dure, inspectie. En als je bespaart op de kosten van controle, dan wordt ze slechter, stellen zij die ervoor hebben ‘doorgeleerd’. TU Delft-hoogleraar Veiligheid en rampenbestrijding Ben Ale bijvoorbeeld liet zijn grieven tegen de gedweeë volgers van de ‘dereguleringssekte’ nog niet zo lang geleden al door SC optekenen. Nu is de laatste maand in de media zo’n beetje meest uitgemolken rampenexpert al langer uitgesproken tegenstander van deregulering. Die zou er volgens hem aan ten grondslag liggen dat het toezicht op gevaarlijke stoffen in Nederlandse bedrijven al jaren tanende is, om zowel financiële redenen als ideologische: een terugtredende overheid immers is ‘een goede zaak’. Ale cum suis richten hun pijlen in deze vooral op de regiegroep die er sinds 2009 naar streeft de toezichtlast voor chemiebedrijven te verminderen.

Rotte appels
De Vereniging van de Nederlandse Chemische Industrie (VNCI) is bezorgd dat de op een gezonde vertrouwensrelatie gestoelde zelfregulering ineens wantrouwen wekt sinds er bij Chemie-Pack, nota bene een klein, niet ‘volbloeds’ chemiebedrijf, brand uitbrak. ‘Ook de democratie is geënt op vertrouwen’, stelt Macco Korteweg Maris enigszins filosofisch. ‘Zoals afgesproken in het VT leveren bedrijven verbeterrapporten aan. Als zij dit vertrouwen schaden, komen ze onderaan de lijst en krijgen ze de inspectie vaker over de vloer. Bij zelfregulering worden de rotte appels juist doelgericht op de huid gezeten.’

Jacob de Boer, hoogleraar Milieuchemie en Toxicologie aan de Vrije Universiteit, stelt daar tegenover dat in het najaar van 2010 nog uit een VROM-rapport is gebleken dat bij 42 procent van alle Nederlandse chemiebedrijven de veiligheidsmaatregelen niet in orde was. Is de vergunning eenmaal binnen, dan komt er veelal nooit meer een inspecteur langs, weet De Boer, ook al omdat er nu eenmaal andere belangen spelen. ‘Zwaardere straffen na controles kunnen namelijk banenverlies inhouden.’ De chemiebranche kan de verantwoordelijkheid van zelfregulering in zijn ogen daarom absoluut niet aan. ‘Inspecties moeten worden verricht door onafhankelijke buitenstaanders, desnoods een particulier bedrijf.’

Ook Dik Degenkamp, voormalig hoogleraar Rechtswetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen én Nyenrode, ziet met argusogen toe hoe zelfregulering door bepaalde doelgroepen wordt misbruikt om wetgeving vooral ver van zich te houden. “Verinnerlijking” van de regels? Kletskoek! Als er sprake is van potentieel externe effecten moet je juist níet zelfreguleren, maar handelen vanuit een metastandpunt.’ Dat de politiek dit zomaar toelaat, bevreemdt hem overigens niet. ‘Een kwestie van lobbyen. Ach, de overheid is ook maar een mens.’

Smet
De VNCI benadrukt op haar beurt dat bedrijfsinspecties telkens verder worden geprofessionaliseerd. Wel geeft Korteweg Maris toe dat geen enkel bedrijf in Nederland honderd procent aan de wet kan voldoen. Zo wordt ‘zo nu en dan wat nagelaten’, maar dat is meestal het gevolg van de complexheid van de regelgeving. Of dit eventueel catastrofale gevolgen kan hebben? ‘Welnee, dan praat je over verwaarloosbare zaken. Zo sommeerde een ambtenaar onlangs een bedrijf dat vergeten was een stukje brandblusleiding rood te verven.’

VROM-inspecteur Kees Huizinga verdedigt het huidige inspectiebeleid eveneens. Hij was dan ook als projectleider Systeemgericht toezicht Chemie en Afval bij meerdere VT-pilots betrokken. ‘Het gaat om de grote risico’s en grote bedrijven weten heel goed waar die liggen’, tekende maandblad PM nog niet zo lang geleden op uit zijn mond. Belangrijk uitgangspunt daarbij is volgens Huizinga de gedachte dat de impact van zo’n risico voor bedrijven hetzelfde moet zijn als voor de samenleving. ‘Gaat er iets mis, dan betekent dit dus voor een sector een fikse smet op zijn imago.’

Hoewel Ger van der Veen, voorzitter van brancheorganisatie van BHV-opleiders (bedrijfshulpverlening) en van de Stichting Primaire en Proactieve Hulpverlening (SPPH), niet per definitie tegen een zelfregulerend veiligheidsbeleid is, vreest hij een grote groep calculerende bedrijven die precies berekent wat de kans is dat ze weer wordt gecontroleerd of hoe hoog de boete eventueel uitpakt. ‘De overheid ontneemt ons dus in zekere zin de zekerheid dat de veiligheidsvoorschriften overal op dezelfde manier worden toegepast.’ Zelf pleit hij ervoor de vergunningverlening en handhaving van elkaar los te koppelen, zodat onontdekte gebreken bij eerdere controles naderhand wél bestraft kunnen worden. Sowieso moet de handhaving wat hem betreft gedurfder en afschrikwekkender. ‘Nu wordt bijkans alles gedoogd.’

Rituelen
Van der Veen ziet in de oprichting van één landelijk rampenteam met pakweg twaalf specialisten, en aangestuurd vanuit de rijksoverheid, dé oplossing, mits de volkomen onbegrijpelijke terminologie van nieuwe wetten en regels helder en eenduidig worden gemaakt. Want nu laten kreten als ‘binnen redelijke termijn’, ‘aanvaardbare grenzen’ of ‘aannemelijke normen’ teveel over aan eigen interpretatie. ‘Dit valt aan niemand meer uit te leggen.’ Ook Degenkamp stoort zich aan dit ‘idioot complex gedefinieerde papierwerk’ dat, zijns inziens, bewust zo is opgesteld. ‘Ze wekken ermee de indruk dat iets goed geregeld is. Helaas zijn juristen, of beter gezegd: klassieke juristen, gericht op woorden, amper op de praktijk.’

Ira Helsloot, hoogleraar Crisisbeheersing en Fysieke Veiligheid aan de VUt, stelde ooit dat rampenbestrijding en crisisbeheersing juist met veel symbolen en rituelen zijn omgeven om bestaande onveiligheid niet te hoeven benoemen. Toch wordt in de eergisteren verschenen ROB-essaybundel Burgers, bestuur en veiligheid, waaraan de professor meewerkte, opmerkelijk genoeg met geen woord gerept over déze ondoorzichtigheid. De wazigheid van het veiligheidsbeleid zit ‘m volgens de opstellers van het werk wel in de kosten en baten ervan, in de argumenten waarop sommige bezorgheden voorrang krijgen boven andere en in de vraag wie er eigenlijk eindverantwoordelijk (dus aansprakelijk) is bij een ramp. Het lijkt er kortom op dat de burger een blind vertrouwen heeft in de juiste naleving en controle van de veiligheidsregels door bedrijven respectievelijke overheden.

http://www.sconline.nl/artikelen/details/2011/januari/27/Complexe-regels-verlammen-zelfregulering-chemiesec.html
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter