http://nos.nl/video/243279-terugblik-brand-bij-chemiepack-in-moerdijk-1427-u.htmlEn met name
http://nos.nl/video/243278-terugblik-brand-bij-chemiepack-in-moerdijk-1438-u.htmlIk zie niet in hoe je met deze hitte kan schuimen.
0:55 TS staat stil
Waterwinning wordt opgebouwd
BV geeft commando's en doet eerste verkenning
1:44 BV spreekt medewerker (staat met handen in zak, geen usb, geen documenten) aan
2:04 Enige verwijt dat ik de BV kan maken (maar niet kwalijk neem) dat de TS niet de weg blokkeert. Vrachtwagen dendert langs.
2:46 OVD verschijnt in beeld. Deze hangt gelijk aan porto of telefoon (waarschijnlijk om opschalking te regelen?)
2:58 Man (Bedrijfskundige?) loopt recht terrein op
3:28 en 3:40 Explosie??
3:55 eerste straal op vuur. Direct daarna correctie naar gebouw voor afscherming
4:41 overleg BV en man
Voor de eerste BV zie ik weinig fouten
Aan een USB heb je niet. Document met stoffen is ook in deze fase zinloos bij zo een omvang. Brand is op dat moment eigenlijk onhoudbaar. Daarnaast moet je je afvragen waar de verantwoordelijkheid van bedrijf stopt en brandweer start. Er is een schuim installatie, maar geen eigen water voorziening. Klinkt als kruideniersmentaliteit. Niet zuinig op eigen spullen.
BRZO aanwijzing had moeten plaatsvinden. Met instemming van gemeente en bedrijven niet gebeurt (kost waarschijnlijk bedrijf hoop geld).
"De operator pakt meteen een poederblusser en probeert het vuur te doven. Dat lukt pas als De Koning arriveert en meehelpt. Opluchting. Maar dan ziet De Koning achter een muurtje ook straling, met een nieuwe blusser dooft hij het daar beginnende vuurtje"Een bedrijf met dit soort stoffen, daar verwacht ik betere blusmiddelen. Sterker nog, brullen over schuim en zelf goedkopere poederblussers nemen?? (Herontsteking??)
"Terug buiten bij de pomp blijkt deze opnieuw in brand te staan. En dan gaat het echt mis... een kunststofcontainer met xyleen die vlakbij staat, begeeft het en duizend liter zeer brandbaar spul stroomt de binnenplaats op. In no time staat dat in vuur en vlam."Raar dat een dergelijke container bij een, op dat moment blijkbaar, kleine beheerste brand het al begeeft en vrij weg kan stromen.
"Met een man of vijf proberen de Chemie-Packers het vuur te bedwingen. Maar dan bezwijkt een tweede container... en een derde... er is geen houden meer aan. Het vuurtje op de binnenplaats is een plasbrand met metershoge vlammen geworden"
Zie opmerking hierboven
"De Koning probeert de brandweer ervan te overtuigen dat dát niet slim is, maar in zijn beleving wordt er niet meer naar hem geluisterd. Ook voor de papieren en de USB-stick is geen belangstelling."Ik zie het niet in het filmpje
Kortom volgens mij stoppen met afwentelen op de brandweer en zeker eerste ploeg. Bij aankomst, in mijn ogen, al een verloren strijd. Vlammen van 10-15 meter hoog!
Ik geloof ook dat er geen blussing plaatsvond, maar een poging de wanden/dak te koelen. Ik denk ook dat de brand dermate heet was, dat het water niet eens de grond heeft geraakt.
(Dit is mijn mening; Ik ben geen onderzoeker, ben niet ter plaatse geweest en heb geen mening over schuld. Zijn puur conclusies op basis van beelden, teksten, objectieve waarnemingen en denken. Zoals altijd; opgeschreven zonder kennis van zaken)