GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011

Auteur Topic: GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011  (gelezen 349641 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #1430 Gepost op: 17 april 2014, 10:45:51
Citaat van: Peter71 link=msg=1245207 date=1392809855

Bericht van ons intranet:

Citaat
CSO gaat de milieukundige begeleiding van de bovengrondsanering bij Chemie-Pack verzorgen. Eerst worden de nog aanwezige vloeren en funderingen verwijderd. Vervolgens wordt door middel van 'onderzoekend saneren’ (keuren en ontgraven) de kwaliteit van de bovengrond vastgesteld. Verontreinigde grond wordt afgevoerd naar een grondreiniger en later weer toegepast op de lokatie. Tijdens de sanering worden bronnen van verontreiniging en (verontreinigde) obstakels (zoals rioleringen, kabels, leidingen) die een belemmering kunnen vormen voor de sanering van de ondergrond verwijderd. De werkzaamheden gaan 4 tot 5 maanden in beslag nemen.
Hebben mijn collega's mooi de grote jongens van zich af gehouden.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Moerdijk deelt lessen Chemie-Pack

woensdag 4 jun 2014, 16:02 (Update: 04-06-14, 16:17)

"In een dichtbevolkt land als Nederland kan zich overal zomaar een incident van omvang voordoen. Wees je daarvan bewust als bestuurder en ambtenaar. Blijf altijd alert. Maak mensen, tijd en geldvrij voor veiligheid. Voorkomen kun je een ramp niet. Je kunt wel voorbereid zijn."

Zo luidt de eerste van 33 aanbevelingen die de gemeente Moerdijk doet op basis van de ervaringen met de brand bij Chemie-Pack.

Boek
De gemeente heeft een boek geschreven, "Vuurdoop", waarin betrokken ambtenaren vertellen over hun ervaringen tijdens de brand op 5 januari 2011 en de weken daarna. Het boek wordt aangeboden aan alle collega-gemeenten in Nederland, zodat de lessen van Moerdijk kunnen worden toegepast. De tips van Moerdijk gaan over voorbereiding, crisisbeheersing, communicatie en de fase na de ramp.

lees verder: http://nos.nl/artikel/656748-moerdijk-deelt-lessen-chemiepack.html
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gemeente Moerdijk ‏@Moerdijkse_stem
Bijzondere situatie, vanmiddag is de presentatie van het boek over Chemie-Pack. Vanaf 15.00u in het gemeentehuis Zevenbergen
13:35 - 4 jun. 2014

Gemeente Moerdijk @Moerdijkse_stem
Boek over Chemie-Pack aangeboden aan minister Opstelten: 'goed om dit te delen' #Moerdijk

3:47 PM - 4 Jun 2014

Gemeente Moerdijk ‏@Moerdijkse_stem
Boek Chemie-Pack te bestellen via mail: info@moerdijk.nl ovv (bedrijfs)naam, adresgegevens en aant exemplaren Kosten 25€ Exc. Verzendkosten
16:15 - 4 jun. 2014
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Ex-burgemeester Moerdijk blijft verbitterd

Gepubliceerd op 04 jun 2014

VEILIGHEID - Oud-burgemeester Wim Denie is ruim drie jaar na zijn voortijdige vertrek uit Moerdijk nog steeds verbitterd. De bekritiseerde burgemeester verliet de gemeente kort na de enorme brand bij Chemie-Pack en verdween in de anonimiteit. In een boek dat de gemeente liet maken en woensdag presenteerde, vertelt de gepensioneerde PvdA-burgemeester voor het eerst zijn kant van het verhaal.

,,De hele afwikkeling is nodeloos grievend voor mij geweest. Ik was een makkelijk slachtoffer. Mijn pensionering was aangekondigd. Ik denk dat er nettere oplossingen te vinden waren, bijvoorbeeld dat er een waarnemer naast me zou worden aangesteld. Het is zuur dat ik moest gaan, omdat juist ik het industrieterrein als potentieel gevaar heb gezien en de eerste was die er aandacht voor vroeg en opeiste. Ik heb een onaf gevoel, dat ik mijn werk, mijn baan niet op een nette manier heb kunnen afmaken is teleurstellend voor me'', zegt hij in het boek.

lees verder: http://www.arbozone.nl/18535/ex-burgemeester-moerdijk-blijft-verbitterd
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gemeente Moerdijk publiceert boek over brand bij Chemie-Pack

http://www.moerdijk.nl/web/Nieuws-Algemeen/Nieuws-2014/Nieuws-2014-Juni/Gemeente-Moerdijk-publiceert-boek-over-brand-bij-Chemie-Pack.html
Geplaatst: 4-6-2014

De gemeente Moerdijk heeft een boek geschreven over de brand bij Chemie-Pack en de nasleep daarvan. Het boek met de titel ‘Vuurdoop’ is woensdag 4 juni 2014 door burgemeester Klijs aangeboden aan Minister Opstelten. Het biedt een unieke kijk achter de schermen in het gemeentehuis van Moerdijk tijdens en na de grote brand op 5 januari 2011.

Met het boek wil de gemeente andere gemeenten aansporen om zich goed voor te bereiden op een crisis en daar blijvend in te investeren. Dat dat nodig is bleek andermaal toen Moerdijk werd opgeschrikt door de brand bij Shell Moerdijk daags voor de presentatie van het boek Vuurdoop. (zie http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=84686.0#board)



Bestellen
Het boek is te bestellen door een e-mail te sturen naar info@moerdijk.nl. Onder vermelding van: (bedrijfs)naam, adresgegevens en aantal exemplaren. Kosten €25,- exc. verzendkosten.
Samen sterk in de hulpverlening!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1435 Gepost op: 10 oktober 2014, 17:55:27
Chemie-Pack schikt voor 4,2 miljoen

http://teletekst-data.nos.nl/webplus?p=104

4,2 miljoen is ca 6% van het totaal aan opgevoerde kosten/uitgaven mbt deze brand.
Waar gaat de overige 94% vandaan komen ?


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #1436 Gepost op: 10 oktober 2014, 18:40:33
Chemie-Pack betaalt 4,2 miljoen na brand
10 oktober 2014 12:01

Chemiebedrijf Chemie-Pack schikt voor 4,2 miljoen euro alle schadeclaims van de overheid na de enorme brand begin 2011.

De totale schade van de brand is geschat op 71 miljoen euro. De gemeente, de provincie Noord-Brabant, Waterschap Brabantse Delta, Rijkswaterstaat en Havenschap Moerdijk denken dat de schikking het maximaal haalbare is.

Door de brand raakte het industrieterrein zwaar vervuild. Momenteel wordt de  verontreinigde grond afgegraven. De schoonmaakwerkzaamheden zijn waarschijnlijk pas in 2016 afgerond. De brand werd veroorzaakt door een werknemer die een pomp wilde ontdooien met een gasbrander.

BRON: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/chemie-pack-betaalt-42-miljoen-na-brand
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Gilles

  • Veiligheidskundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #1437 Gepost op: 5 december 2014, 04:21:34
Kwam deze reconstructie van de brand door de Onderzoeksraad Voor Veiligheid tegen op Youtube. Laat ik het zo zeggen, er hebben een paar mensen niet opgelet bij scheikunde vroeger...

https://www.youtube.com/watch?v=EeekaKP5Lr4
Het is niet de vraag of iets kan gebeuren, het is de vraag wanneer...


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #1438 Gepost op: 5 december 2014, 09:14:07
De meeuwen zijn daar zelfs paars door de troep die daar lag.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!