GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011

Auteur Topic: GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011  (gelezen 348492 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

Bengi

  • P-GLM
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
Reactie #230 Gepost op: 5 januari 2011, 18:13:49
Iemand enig idee hoe het met de aflossingen gaat? Rotterdam-Rijnmond/Zuid-Holland-Zuid?

zullen ze regionaal/landelijk wel gaan regelen denk ik,
uit verschillende regio's mensen weg trekken?
"de door mij gepubliceerde uitingen vertegenwoordigen uitsluitend mijn persoonlijke mening en niets meer dan dat"


mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Reactie #231 Gepost op: 5 januari 2011, 18:16:58
zullen ze regionaal/landelijk wel gaan regelen denk ik,
uit verschillende regio's mensen weg trekken?
Gewoonlijk dient men een bijstandsverzoek in bij een andere regio om een peleton of compagnie ter aflossing.
Assumption is the mother of all fuck-ups


Bombero

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
    • Preventia Optima Sittard
Reactie #232 Gepost op: 5 januari 2011, 18:17:15
Volgens de NOS noorden wind en dadelijke regen in die omgeving. Je blijft explosies zien op de TV.
Denk 2 x na voordat je het hier 1x post


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #233 Gepost op: 5 januari 2011, 18:17:15
zullen ze regionaal/landelijk wel gaan regelen denk ik,
uit verschillende regio's mensen weg trekken?

Hier en daar een paar pelotonnetjes optrommelen en alvast naar de uitgangsstellingen dirrigeren kan geen kwaad lijkt me ;)
Ik heb ze nog niet gealarmeerd zien worden in ieder geval.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Reactie #234 Gepost op: 5 januari 2011, 18:18:38
N.a.v. de recente brand van Tata-Ijmuiden en de discussietoen over de crisis.nl zender en waarschuwingen op tijd geven heb ik de volgende vragen:
Je mag aannemen dat de rook bij Moerdijk gevaarlijk is, er word over gesproken en gevolgd oa op radar maar:
-   Zichtbare rook is gevaarlijk lijkt me,
-   Onzichtbare / verdunde rook zou dat nu ook kunnen zijn
-   Als je deze brand ruikt, dus daarvandaan lucht inademd lijkt me dat  al heel bedenkelijk.
-   Bij de brand van Tata bleek pas dagen later dat verbrandingsdelen gevonden in het duin op enkele kilometers afkomstig was van dakbedekking en isolatie en geen asbest  bevatte (wel wat laat als er echt iets is!)
Is het niet te simpel  alleen over die wolken te praten, onderweg moeten er toch ook stoffen naarbeneden komen ( ook door afkoelen van de eerst hete rook)
Eventuele discussie hierover denk ik niet binnen de huidige calamiteiten meldingen
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #235 Gepost op: 5 januari 2011, 18:20:56
Hoor net op Ned 1 dat er nog nooit eerder een Grip 4 is uitgeroepen in Nederland? Klopt dit ?


shameete

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #236 Gepost op: 5 januari 2011, 18:21:56
Van RTV Rijnmond:

De grote brand in Moerdijk is nog niet onder controle en breidt zich uit. Er is nog steeds geen duidelijkheid over wat er in rook zit van de grote brand in Moerdijk. Mogelijk is de rook giftig en bijtend. Meer wordt pas duidelijk als de brand onder controle is. Dat is op dit moment nog niet het geval. Er zijn zware explosies te horen en lichtflitsen te zien. Het vuur heeft zich inmiddels uitgebreid tot het naastliggende bedrijf Wärtsilä, een fabriek van scheepsdieselmotoren.
De brand brak woensdagmiddag rond half drie uit bij Chemie-Pack, een verpakkingsbedrijf voor chemicaliën. Onmiddellijk vormde zich een enorme rookwolk, die door de zuidelijke wind in de richting van de oostelijke Hoeksche Waard en Dordrecht werd gedreven. In die gebieden hebben de bewoners het advies gekregen om binnen te blijven en ramen en deuren te sluiten. In Strijen, Strijensas en Mookhoek zijn daarvoor sirenes gebruikt. De politie Zuid-Holland-Zuid heeft ook een SMS-alert verstuurd.
Er staan meerdere loodsen in brand. Ook een tankwagen heeft vlam gevat. Drie naastgelegen bedrijven zijn ontruimd. Ooggetuigen melden dat er een zware verflucht uit het pand komt. Chemie-Pack bestaat uit meerdere loodsen waar chemicaliën worden verpakt en opgeslagen. Er staan tien tanks met ruim 23-duizend liter aan chemische stoffen. Het gaat om verwarmde tanks met brandbare, giftige en bijtende stoffen.
Vlammen tientallen meters hoog
Uit de omgeving komen berichten over metershoge vlammen. Volgens ooggetuigen zijn sommigen wel 50 meter hoog. De brandweer is met meer dan honderd man bezig het vuur te bestrijden. Korpen uit de hele omgeving helpen mee met blussen. Ook Defensie helpt mee en heeft twee speciale blusvoertuigen met een waterkanon ingezet. De bedrijfsbrandweer van Shell heeft twee wagens gestuurd. Er zijn ook speciale hoogwerkers ingezet, om vanaf boven te kunnen blussen. Daarnaast zijn twee crashtenders ingezet om te assisteren bij het bestrijden van de brand. De loodsen waarin geen brand woedt, worden nat gehouden om overslaan te voorkomen. Het vuur zelf wordt bestreden met vooral schuimkanonnen.
Auto's in vlammen op
Verschillende auto's van personeelsleden van het bedrijf zijn in vlammen opgegaan. Ze staan geparkeerd op het terrein van het chemiebedrijf. Sommige personeelsleden staan huilend naar de brand te kijken.
Weg- en scheepvaartverkeer stilgelegd
De omgeving van het bedrijf is afgezet. De afslagen naar Moerdijk vanaf de snelweg A17 zijn afgesloten. De politie bekijkt nog of de naburige A16 ook wordt afgesloten. Ook de Moerdijkbrug gaat mogelijk dicht, als de rook zich naar het oosten blijft uitbreiden. Op last van de hulpdiensten is het scheepvaartverkeer op het Hollandsch Diep inmiddels stilgelegd. Het Hollandsch Diep stroomt ten noorden van het industrieterrein, waar het getroffen bedrijf is gevestigd.
Nog geen meldingen over gewonden
Er zijn nog geen berichten over gewonden, wel zijn er uit voorzorg ambulances ingezet. Het ministerie van Veiligheid heeft de hoogste alarmfase afgekondigd. Het ministerie coördineert de inzet van brandweer en andere hulpdiensten via het Landelijk Operationeel Coördinatiecentrum. Leidinggevenden van verschillende diensten van onder meer de politie Rotterdam-Rijnmond, de brandweer en de Milieudienst Rijnmond komen in het World Port Center in Rotterdam bijeen. Ook een Regionaal Operationeel Team van de regio Zuid-Holland Zuid is bijeengekomen. Dat bestaat uit vertegenwoordigers van de hulpdiensten. Burgemeester Ahmed Aboutaleb laat zich wel op de hoogte houden van de ontwikkelingen, maar schuift nog niet aan bij dat overleg.
De Milieudienst Rijnmond DCMR heeft tot nu toe geen klachten binnengekregen over de rook. Een uitrukdienst is op weg naar Barendrecht, dat ongeveer dertig kilometer noordelijk ligt. Moerdijk zelf valt buiten het werkgebied van DCMR, maar bij klachten komt de dienst dichterbij de brand ook in actie.


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #237 Gepost op: 5 januari 2011, 18:22:14
Hoor net op Ned 1 dat er nog nooit eerder een Grip 4 is uitgeroepen in Nederland? Klopt dit ?
Onzin: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?board=101.0


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #238 Gepost op: 5 januari 2011, 18:23:06
hoe vullen ze zo crasthender bij want is toch zo leeg bij zon brand
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #239 Gepost op: 5 januari 2011, 18:23:35
hoe vullen ze zo crasthender bij want is toch zo leeg bij zon brand
Neem aan dat daar gewoon de slangen aan gaan hè.