GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011

Auteur Topic: GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011  (gelezen 348710 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #530 Gepost op: 5 januari 2011, 23:18:03

Er wordt nu de laatste berichten een hoop bla, bla van andere media overgenomen. Graag citeren met tekst, rechtstreekse link en tijdstip van plaatsen. Ik heb nu het gevoel dat er een hoop veroudere berichten geciteerd worden

Palmpie
moderator


Inzet blusvoertuigen Defensie bij grote brand
5 januari 2011, 16.45 uur

Twee E-One blusvoertuigen (crashtender) van de Koninklijke Luchtmacht worden momenteel ingezet bij een grote brand op een industrieterrein in Moerdijk.

De blusvoertuigen zijn afkomstig van de vliegbases Gilze-Rijen en Woensdrecht. Vanaf vliegbasis Eindhoven is eveneens een crashtender onderweg om assistentie te verlenen.

De luchtmacht beschikt over deze blusvoertuigen van het type E-One voor de bestrijding van vliegtuigbranden. Maar ze zijn ook inzetbaar voor het bestrijden van andere soorten branden. Eén E-one kan 12.000 liter water, 750 liter blusschuim en 250 kilo bluspoeder meenemen. Het bereik van het dakbluskanon is ongeveer 80 meter.

Bij grote branden wordt vaak een beroep gedaan op de transporthelikopters van het Defensie Helikopter Commando. De toestellen kunnen met flexibele waterzakken, zogenoemde bambi-buckets, vele tonnen water droppen. Voor deze brand is niet om hun steun gevraagd. Volgens waarnemend commandant Nationale Operaties luitenant-ter-zee 1 Alex de Nijs van het Reginale Commando Zuid heeft dat ook geen zin. "Het betreft vloeistofbranden. Als je daar zo'n enorme hoeveelheid water opgooit, kan dat negatief uitpakken. Het vuur kan zich verspreiden en de effecten worden oncontroleerbaar."

"De crashtenters van de drie luchtmachtbases blijven de hele nacht", weet luitenant-ter-zee 1 Peter Coster te vertellen. Als plaatsvervangend hoofd Nationale Operaties maakt hij deel uit van het Nationale Coördinatie Centrum bij Binnenlandse Zaken. "De bemanning van de crashtenders wordt natuurlijk wel gewisseld."

Eerdere inzet
De E-Ones van Defensie zijn afgelopen jaren meermalen ingezet. Onder meer bij een industriebrand in Someren, heidebranden nabij Heeze en Woensdrecht, een natuurbrand in Alphen-Chaam en fabrieksbranden in Tilburg, Sint Maartensdijk en Breda


bron: http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2011/01/05/46177288/Inzet_blusvoertuigen_Defensie_bij_grote_brand

Een paardenforum dat meldt dat er blushelikopters worden ingezet... ::) zo lust ik er nog een paar ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


MacFrans

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Reactie #531 Gepost op: 5 januari 2011, 23:19:08
De volgende meldingen zag ik voorbij komen, ik mag aannemen dat dit landelijk is gebeurd door Landelijk Operationeel Coördinatie Centrum (LOCC) en Nationaal CrisisCentrum (NCC). Werken die niet samen in dit geval?

p2kflex
22:51:20 05-01-11-ALPHA-Nieuwe mail NCC
1001793BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (HSINF - Hoofd sectie Informatie)
p2kflex
22:58:16 05-01-11-ALPHA-Nieuwe mail LOCC
1001793BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (HSINF - Hoofd sectie Informatie)



Verder vraag ik mij af of de meetgegevens van de RIVM ook openbaar worden gemaakt?


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #532 Gepost op: 5 januari 2011, 23:19:29
3 x Crashtender, 1 x Breda SB en iets dan van Rotterdam, TB heb ik nergens melding van gezien

En vanuit Zuid-Holland-Zuid de nodige schuimblusaanhangers/containers, wat het ook moge wezen.
Die boten moet je enkel inzetten om het IBP te voeden. Helaas heeft het nu weinig zin meer dit nog op te gaan bouwen. Als ze het IBP vanmiddag om 16.00 waren gaan opbouwen dan hadden ze om 23.00 genoeg schuim kunnen geven om het genoemde schuimdeken te leggen ook met de te "hoge" vlammetjes die dit blusdeken nu kennelijk onmogelijk maken.

IBP heeft als ik me niet vergis een opbouwtijd van 4 uur. Daar komt dan ook de rijtijd nog bij, maar al met al had het IBP denk ik rond een uurtje of 9 gereed kunnen zijn. Logistiek zit je wel met wat probleempjes: het IBP wordt gevoed door boten van de RPA en het afbreken duurt twee dagen.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #533 Gepost op: 5 januari 2011, 23:23:14
Op de beelden op www.omroepbrabant.nl is te zien dat men inmiddels van verschillende kanten het vuur bestrijdt. De kracht van de crashtender is ook erg goed te zien.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #534 Gepost op: 5 januari 2011, 23:23:27
Nu een live stream via omroep brabant radio live verslag van de schuimblussing.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #535 Gepost op: 5 januari 2011, 23:24:55
De volgende meldingen zag ik voorbij komen, ik mag aannemen dat dit landelijk is gebeurd door Landelijk Operationeel Coördinatie Centrum (LOCC) en Nationaal CrisisCentrum (NCC). Werken die niet samen in dit geval?

p2kflex
22:51:20 05-01-11-ALPHA-Nieuwe mail NCC
1001793BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (HSINF - Hoofd sectie Informatie)
p2kflex
22:58:16 05-01-11-ALPHA-Nieuwe mail LOCC
1001793BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (HSINF - Hoofd sectie Informatie)



Verder vraag ik mij af of de meetgegevens van de RIVM ook openbaar worden gemaakt?
In het NCC zal ongetwijfeld een liaison van het LOCC aanwezig zijn.
greetz,  Enrique


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #536 Gepost op: 5 januari 2011, 23:28:16
In het NCC zal ongetwijfeld een liaison van het LOCC aanwezig zijn.
Lijkt me dat het voor de weerwaarschuwing is, was de vorige weken ook zo O0


MHL media

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
  • www.mediatv.nl
    • MediaTV
Reactie #537 Gepost op: 5 januari 2011, 23:28:25
Op 1 van de foto's op geen stijl  is ook een haakarmvoertuig van de bedrijfsbrandweer Sabic te zien.

http://www.brandweervoertuigen.net/korpsen/GE%20bergen%20op%20Zoom/hah.html
Voor het laatste hulpverleningsnieuws uit de regio Rijnmond kijk op www.mediatv.nl of @mediatvnl


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #538 Gepost op: 5 januari 2011, 23:29:14
p2kflex
23:26:10 05-01-11GROUP-1P 2 OPKOMEN I.V.M. INZET Eenh: W001
0706001BUT - REGIONAAL - LICHTKRANT MELDKAMER
0709680BUT - BAARN - MEETPLOEG


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #539 Gepost op: 5 januari 2011, 23:29:41
(...)

Met de implementatie van een landelijk informatiemanagementsysteem wordt hier ook tegenaan gelopen en zie ik dit hier bij dit incident ook gebeuren; de regio Midden-West-Brabant werkt nog niet met Cedric/LCMS en Zuid-Holland Zuid wel. Er wordt wel gecommuniceerd dat de afstemming goed verloopt, maar helaas dus niet dankzij netcentrisch werken...
Bron: ik lees mee in LCMS en zie alleen ZHZ en het LOCC muteren.

(...)


Waarom loopt een risico gebied als Moerdijk niet voorop samen met de andere regio's die veel hoge risico bedrijven in hun gebied hebben? Het lijkt me dan dat je je organisatie moet inrichten volgens de nieuwste werkwijzen?  ???