GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011

Auteur Topic: GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011  (gelezen 348986 keer)

0 gebruikers (en 24 gasten bekijken dit topic.

Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #911 Gepost op: 11 januari 2011, 09:11:54
Resultaten RIVM-studie Moerdijk dinsdag
RIJSWIJK - De burgemeesters van Breda en Dordrecht geven dinsdag een toelichting op de resultaten van het onderzoek van het RIVM naar de grote brand in Moerdijk.
Dat hebben zij, als voorzitter van de veiligheidsregio's Midden- en West-Brabant en Zuid-Holland-Zuid, maandagavond meegedeeld.
Het RIVM heeft onderzoek gedaan naar de gevolgen voor de volksgezondheid van de grote brand bij Chemie-Pack in Moerdijk, woensdag 5 januari.
De regio's krijgen het advies van het RIVM dinsdag. Beide burgemeesters geven later op de dag een toelichting.

Detail
''Nu het RIVM de uitslagen van hun onderzoek vandaag nog niet volledig en in detail in een definitief advies kon samenvatten en aan de beide veiligheidsregio's kon toezenden, kiezen de burgemeesters Van der Velden en Brok ervoor om niet voor morgen in het openbaar de uitslagen toe te lichten en mogelijke maatregelen bekend te maken die met de uitslagen samenhangen'', aldus de mededeling maandagavond.
De persconferentie is dinsdag om 17.30 uur in het Stadskantoor in Breda.
www.nu.nl

Is er bij deze maatregelen nog steeds sprake van regionale of provinciale coördinatie? Met andere worden komt het Regionaal Beleidsteim nog steeds periodiek bij elkaar voor dit incident en is er dan nog steeds sprake van een grip4 situatie? Of worden deze maatregelen door de afzonderlijke burgemeesters op grond van reguliere bevoegdheden genomen? Zo ja, wordt coördinatie en gezamenlijk beleid dan op een andere manier afgedwongen?


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #912 Gepost op: 11 januari 2011, 09:54:11
Tientallen hulpverleners hebben zich na de brand bij Chemie-Pack in Moerdijk laten behandelen in het ziekenhuis. Verkeersregelaars, brandweermensen en agenten hebben last van knallende hoofdpijn, misselijkheid en kortademigheid.

"Ze hadden ons daar nooit neer moeten zetten!", vindt verkeersregelaar Cokkie Toorenspits, die zijn verhaal doet in het AD. "Elke keer als die crashtender van het leger een oplaaiend vuurtje uitmaakte, waaide er een rookwolk over de kruising waar wij stonden. De stank was niet te harden. Alsof je boven een emmer ammoniak stond."

Toorenspits zou niet de enige verkeersregelaar met klachten zijn geweest. "Ik ben toen op een leidinggevende van de politie afgestapt en heb aangegeven dat dit zo niet langer kon. Dat signaal werd weggewuifd. Er werden steeds metingen gehouden en als het ècht gevaarlijk was, zouden zij hier ook niet staan, kreeg ik te horen", vertelt hij.


http://www.powned.tv/nieuws/binnenland/2011/01/hulpverlener_moerdijk_aan_de_z.html

Edit: http://www.ad.nl/ad/nl/3502/Brand-bij-Chemie-Pack-Moerdijk/article/detail/562533/2011/01/11/Hulpverlener-Moerdijk-uren-aan-de-zuurstof.dhtml


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #913 Gepost op: 11 januari 2011, 10:00:49
''De hulpverleners stonden klaar om de ministers te woord te staan, maar die bleven in het brandweerbusje zitten.'' ...aldus de NOS-commentator.

http://nos.nl/uitzending/30449-20110110-160000-nos-journaal-1600-uur.html


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Reactie #914 Gepost op: 11 januari 2011, 10:47:06
Wat een devaluatie van het begrip "ramp". De Moerdijkbrand is een ramp voor het bedrijf, haar werknemers en eigenaars. En voor het water- en bodemmilieu direct om het bedrijf. Maar er zijn geen doden, geen zwaar gewonden en alleen vage klachten bij een beperkt aantal personen van prikkende ogen en een zere keel (die steeds weer worden herhaald in de media maar volgens mij intussen allang over zijn). Eigenlijk vind ik dit een belediging voor de slachtoffers van bv. Enschede, de tsunami, zware aardbevingen etc. Alles is relatief - maar wij hebben het in ons land zo goed dat we steeds kleinere dingen maar een ramp gaan noemen om toch nog hoog van de toren te kunnen blazen. Een luxeprobleem!

Het is maar net wat je onder ramp verstaat, Wikipedia omschrijft het ondermeer als volgt:
Definitie van rampDe Nederlandse Wet Veiligheidsregio's en Veiligheidswet BES stellen dat een ramp een zwaar ongeval of een andere gebeurtenis is die aan de volgende voorwaarden voldoet:

Het leven en de gezondheid van veel personen, het milieu of grote materiële belangen zijn in ernstige mate geschaad of worden bedreigd.
Er is een gecoördineerde inzet van diensten of organisaties van verschillende disciplines vereist om de dreiging weg te nemen of de schadelijke gevolgen te beperken.
In deze lijst zijn alleen gebeurtenissen opgenomen waarbij vijf of meer doden zijn gevallen waarbij geen verwantschap tussen de doden bestond en gebeurtenissen waarbij er sprake is van een zeer groot effectgebied (minimaal de grootte van een gemeente). De coördinatie tussen de hulpdiensten moet duidelijk grootschaliger zijn dan bij een regulier incident.

Door de overheidsinstanties die betrokken zijn bij de rampenbestrijding wordt bij een ramp het opschalingsniveau GRIP 3 of GRIP 4 afgekondigd. Dit wil echter niet zeggen dat bij iedere afkondiging van GRIP 3 of 4 er sprake is van een ramp.

bron:http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlandse_rampen#Definitie_van_ramp
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #915 Gepost op: 11 januari 2011, 11:37:48
"Ze hadden ons daar nooit neer moeten zetten!", vindt verkeersregelaar Cokkie Toorenspits, die zijn verhaal doet in het AD.

Daar ben ik het mee eens. Als je in de rook staat, sta je verkeerd. Dat heeft niets met meetresultaten te maken - in de rook staan is nooit gezond. Ik vind het onverantwoord van de opdrachtgever van de verkeersregelaars om hen daar neer te zetten en vervolgens te laten staan als blijkt dat de plek niet veilig is.

Sinds wanneer is een verkeersregelaar trouwens een hulpverlener?
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Bart

  • Gast
Reactie #916 Gepost op: 11 januari 2011, 11:56:33
Tja, daar zal niet iedereen hetzelfde over denken :). Ik vroeg me af of dit dezelfde Toorenspits is als de bekende Toorenspits uit Amsterdam...


owb

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Reactie #917 Gepost op: 11 januari 2011, 13:45:55
Veel mensen wijzen met het vingertje naar de overheid (ik weet dat dé overheid niet bestaat, maar zo ziet de burger het wel) als het gaat om onduidelijkheden, maar 'de media' hebben daar in dit geval ook een behoorlijk aandeel in.
Er worden uit alle hoeken en gaten 'experts' of zelfs anonieme bronnen aangehaald. Ik twijfel niet aan de kennis en kunde van Nederlandse experts, maar het kan niet zo zijn dat een toxicoloog vanuit zijn kantoor evenveel weet als de Adviseur Gevaarlijke Stoffen ter plaatse of het RIVM, zij beschikken niet over dezelfde gegevens.

Daarom is het naar mijn idee niet interessant om overal maar experts vandaan te halen. Media zullen ook moeten wachten op betrouwbare gegevens van de overheid. Ik neem aan dat iedereen het RIVM ziet als een instituut met kennis en kunde, en dus ook de uitspraken van het RIVM betrouwbaar vindt.

Aan de andere kant, zoals Ira Helsloot terecht opmerkt in Nieuwsuur (dacht ik) is het ook apart dat er uitspraken worden gedaan, zonder dat men zekerheid heeft: 'Er is geen gevaar voor de volksgezondheid'. Ik herhaal het (voor het gemak) nog maar een keer: Als je het niet weet, houd dan je mond, of zeg dat je het niet weet. Dit is iets waar wel steeds meer aandacht voor komt, maar toch niet helemaal doorwerkt nog.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #918 Gepost op: 11 januari 2011, 14:00:49
Sinds wanneer is een verkeersregelaar trouwens een hulpverlener?

In principe houdt hij zich op dat moment bezig met een politieproces (regelen van verkeer, danwel afzetten / afschermen). Ten dienste van de hulpverleningsdienst politie, zou je kunnen zeggen. Zijn de politiemensen, die daar in sommige gevallen met dezelfde taak belast waren, dan ook geen hulpverlener? :)

Ik wil niet beweren dat een verkeersregelaar per definitie onder 'hulpverleners' geschaard zou moeten worden, maar in dit geval is dat denk ik wel van 'gerechtvaardigd'.

(wordt een beetje een theoretische discussie zo, maar het is wel relevant ;))
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #919 Gepost op: 11 januari 2011, 14:04:26
Informatiebijeenkomst Binnenmaas over brand Moerdijk
De gemeente Binnenmaas organiseert woensdag om 20 uur een informatiebijeenkomst voor de inwoners over de brand in Moerdijk. De bijeenkomst wordt gehouden in sporthal De Schenkel aan ’t Schenkeltje in ’s-Gravendeel.
Door de rookontwikkeling die door de brand bij Chemie-Pack werd veroorzaakt ging in een deel van de Hoeksche Waard de sirenes af en werd het advies gegeven ramen en deuren te sluiten.
Na de brand leven er volgens de gemeente nog steeds veel vragen bij de inwoners van Binnenmaas.
Vertegenwoordigers van de brandweer, de GGD Zuid-Holland Zuid en de gemeente geven een toelichting en beantwoorden vragen.

Circa 100 schademeldingen brand Moerdijk
Bij het meldpunt dat de gemeente Moerdijk instelde na de brand woensdag bij Chemie-Pack, zijn tot dinsdagmiddag circa honderd schademeldingen binnengekomen.
Het gaat vooral om telefoontjes van bedrijven die claimen schade te hebben geleden door neergeslagen roetdeeltjes. Dat heeft een woordvoerster van Europ Assistance dinsdag gemeld.
Europ Assistance registreert schades voor de gemeente Moerdijk. Het bedrijf heeft daarvoor een telefoonnummer geopend.
De meldingen komen niet alleen uit Moerdijk, maar ook uit plaatsen als Rhoon, Heerjansdam, Ridderkerk, 's-Gravendeel en zelfs Goes. De woordvoerster schat dat de claims in de tonnen lopen. ,,Maar dat is een hele grove schatting.''
www.rijnmond.nl