GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011

Auteur Topic: GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011  (gelezen 349031 keer)

0 gebruikers (en 30 gasten bekijken dit topic.

Xinne

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
  • VWO scholier
Reactie #960 Gepost op: 12 januari 2011, 13:57:52
Weer brand bij Chemie-Pack
Uitgegeven:    12 januari 2011 13:26
Laatst gewijzigd:    12 januari 2011 13:27


AMSTERDAM - De brandweer is woensdagmiddag opnieuw uitgerukt naar het chemisch bedrijf Chemie-Pack in Moerdijk. Volgens een politiewoordvoerder lijkt het te gaan om een kleine brand, nadere details ontbreken nog.

Meer informatie volgt.

Bron: http://www.nu.nl/binnenland/2421155/weer-brand-bij-chemie-pack.html

De brandweer heeft het vuur onder controle. Er zou sprake zijn van slechts een lichte rooktontwikkeling op het terrein van het bedrijf, aldus de politie.
Volg twitterberichten via NUlive.

Bron
I live in my own little world, but it´s ok.. We know me here.


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #961 Gepost op: 12 januari 2011, 14:41:02
p2kflex
13:10:50 12-01-11GROUP-1A2 4782PW 4 : VLASWEG 4 MOERDIJK
1220609Ambu 20-109 (Roosendaal)


Piet

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #962 Gepost op: 12 januari 2011, 14:50:39
p2kflex
13:12:07 12-01-11-ALPHA-graag tel cont. GMK
1200008BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (ROGS) (Infocode)
p2kflex
14:31:29 12-01-11-ALPHA-graag tel cont GMK
1200011BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (OvD Breda) (Infocode)


vermoedelijk horen deze er ook bij


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Reactie #963 Gepost op: 12 januari 2011, 15:20:42
Dit moet natuurlijk wel in de onderzoeken worden meegenomen.
Nogmaals, ik kan mij niet voorstellen dat voor de brand sprake geweest is van een onaangetaste bodem en natuurzuiver grondwater.
Dat er behoorlijk wat ellende over onze akkers is neergedaald is absoluut duidelijk en de gevolgen kennen zijn weerga niet voor Nederlandse begrippen.
Zomaar alle ontdekte verontreinigingen in de schoenen te schuiven van Chemie-Pack vindt ik kortzichtig.
Of we hebben eindelijk een zondebok te pakken, verantwoordelijk voor de algehele vervuiling van de getroffen gebieden!

En hoe zit het met de aansprakelijkheid ten aanzien van de grote hoeveelheid weggevloeide zeer zwaar verontreinigd bluswater welke de omgeving heeft verontreinigd?
Zijn er bij de brand van Wartsila ook giftige stoffen vrijgekomen en neergeslagen, en zo ja, is dit bedrijf dan ook deels aansprakelijk?

Niet dat ik de gevolgen onderschat of de gebeurtenis wil afzwakken, maar afgezet tegen enkele enorme buitenlandse chemische branden en vrijkomen van gevaarlijke en milieuverwoestende producten waarbij echt sprake is van een milieuramp, relativeer ik de omvang van de Moerdijkbrand slechts tot een zeer groot incident (i.p.v. ramp)

Hoe men het ook wendt of keert, de aansprakelijkheidsprocedure wordt te vroeg gestart.
Wat jij opmerkt is juist, aangezien er niet alleen naar dit incident moet worden gekeken, maar ook andere bronnen moeten worden onderzocht.
Dat er door de brand schadelijke stoffen zijn vrijgekomen, nouja dat staat min of meer vast. De concentratie, daarover bestaat nog veel twijfel.
Maar wie zegt dat het bluswater niet al vervuild was door gelekte vloeistoffen e.d. welke in de grond trekken...

Een incident van deze omvang mag als ramp worden bestempeld in mijn opinie, omdat er toch een behoorlijke nasleep zal volgen. Denk hierbij aan schade voor de boeren, welke een miljoenenstrop lijden.


TVBlock

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 75
Reactie #964 Gepost op: 12 januari 2011, 18:14:29
Een kijkje van het jeugdprogramma klokhuis bij Chemie-Pack met ook info over aanwezige blusmiddelen

Chemie-Pack Moerdijk Klokhuis Versie
TV Block


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Reactie #965 Gepost op: 12 januari 2011, 18:42:03
klokhuis filmpje inderdaad heel informatief, het was ook op pagina 15 vermeld ( maar niet met zoekfunctie te vinden?)
"Het Klokhuis" bij Chemie Pack!

http://www.dumpert.nl/mediabase/1284001/ebbea35c/chemie_pack_in_het_klokhuis.html
evengoed wel interessant om weer onder de aandacht te brengen
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #966 Gepost op: 12 januari 2011, 18:54:19
Ja, en erg fijn om te weten dat er dus in Roosendaal een nog groter pand staat.  :-X

Net weer een stukje in EenVandaag geweest over het bedrijf.
Het bedrijf overtrad stelselmatig de opgelegde eisen. Gemeente hoorde te handhaven maar had dit uitbesteedt.
Er was geen bedrijfsbrandweer, iets wat voor een BRZO bedrijf wel verplicht was.

Volgens een hoogleraar had het bedrijf al lang geleden gesloten moeten zijn.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #967 Gepost op: 12 januari 2011, 19:19:31
Ik ben geen jurist en mijn juridische kennis is dan ook beperkt tot mijn eigen vakgebied, maar in hoeverre kan er sprake zijn van schuld aan brand en dergelijke als maar een deel van de regels is overtreden? Stel dat bedrijf X alle blusmiddelen, brandweer etc. conform de regels allemaal op orde heeft, maar dat er tegen de regels in 500 kg te veel van stofje A aanwezig is. Alleen de extra aanwezigheid van stofje A veroorzaakt geen brand; is bedrijf X dan schuldig aan de brand?
 98uiye
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #968 Gepost op: 12 januari 2011, 19:33:00
Ik ben geen jurist en mijn juridische kennis is dan ook beperkt tot mijn eigen vakgebied, maar in hoeverre kan er sprake zijn van schuld aan brand en dergelijke als maar een deel van de regels is overtreden? Stel dat bedrijf X alle blusmiddelen, brandweer etc. conform de regels allemaal op orde heeft, maar dat er tegen de regels in 500 kg te veel van stofje A aanwezig is. Alleen de extra aanwezigheid van stofje A veroorzaakt geen brand; is bedrijf X dan schuldig aan de brand?
 98uiye

Het meerdere van stofje A kan dan wel degelijk problemen geven zowel fysiek als op juridisch vlak. Het kan dus bijdragen aan de oncontroleerbaarheid van de brand, als bijvoorbeeld blijkt dat een brandcompartiment het wel gehouden had als er niet zoveel A was opgeslagen.

Over het meer opslaan dan je vergunning toelaat en de mogelijk gevolgen bij brand wil ik u graag doorverwijzen naar de gewezen directie van SA fireworks.

Het ligt allemaal vrij gevoelig en precies waarschijnlijk daarom ook de LTFO containersop het terrein.
Freude am Fahren


Theo R

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
  • ...en maak er weer iets leuks van!
    • HVD Groningen
Reactie #969 Gepost op: 12 januari 2011, 19:36:58
Het heeft nog lang geduurd, maar eindelijk is de enige echte brandweerexpert van ons land ook weer opgestaan en heeft zijn zegje gedaan. Uiteraard in het nadeel van de brandweer en de rest van de overheid.

En voor wat betreft de verplichting voor een bedrijfsbrandweer: Als een BRZO-bedrijf voldoende en adequate brandbeveiligingsvoorzieningen heeft, zoals bijvoorbeeld een sprinkler- of schuimblusinstallatie, dan is het helemaal niet vanzelfsprekend dat dit bedrijf ook aangewezen wordt als bedrijfsbrandweerplichtig.