Dit moet natuurlijk wel in de onderzoeken worden meegenomen.
Nogmaals, ik kan mij niet voorstellen dat voor de brand sprake geweest is van een onaangetaste bodem en natuurzuiver grondwater.
Dat er behoorlijk wat ellende over onze akkers is neergedaald is absoluut duidelijk en de gevolgen kennen zijn weerga niet voor Nederlandse begrippen.
Zomaar alle ontdekte verontreinigingen in de schoenen te schuiven van Chemie-Pack vindt ik kortzichtig.
Of we hebben eindelijk een zondebok te pakken, verantwoordelijk voor de algehele vervuiling van de getroffen gebieden!
En hoe zit het met de aansprakelijkheid ten aanzien van de grote hoeveelheid weggevloeide zeer zwaar verontreinigd bluswater welke de omgeving heeft verontreinigd?
Zijn er bij de brand van Wartsila ook giftige stoffen vrijgekomen en neergeslagen, en zo ja, is dit bedrijf dan ook deels aansprakelijk?
Niet dat ik de gevolgen onderschat of de gebeurtenis wil afzwakken, maar afgezet tegen enkele enorme buitenlandse chemische branden en vrijkomen van gevaarlijke en milieuverwoestende producten waarbij echt sprake is van een milieuramp, relativeer ik de omvang van de Moerdijkbrand slechts tot een zeer groot incident (i.p.v. ramp)
Hoe men het ook wendt of keert, de aansprakelijkheidsprocedure wordt te vroeg gestart.
Wat jij opmerkt is juist, aangezien er niet alleen naar dit incident moet worden gekeken, maar ook andere bronnen moeten worden onderzocht.
Dat er door de brand schadelijke stoffen zijn vrijgekomen, nouja dat staat min of meer vast. De concentratie, daarover bestaat nog veel twijfel.
Maar wie zegt dat het bluswater niet al vervuild was door gelekte vloeistoffen e.d. welke in de grond trekken...
Een incident van deze omvang mag als ramp worden bestempeld in mijn opinie, omdat er toch een behoorlijke nasleep zal volgen. Denk hierbij aan schade voor de boeren, welke een miljoenenstrop lijden.