GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011

Auteur Topic: GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011  (gelezen 348668 keer)

0 gebruikers (en 19 gasten bekijken dit topic.

rob-r

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #410 Gepost op: 5 januari 2011, 20:45:27
De blussystemen van Chemie-Pack waren bij de laatste controle in orde.

In oktober 2010 werd een nieuwe revisievergunning verleend aan het bedrijf, zegt burgemeester Wim Denie van Moerdijk.
Mocht er op de dag van de brand iets niet in orde zijn geweest, dan blijkt dat pas achteraf.
 Chemie-Pack is verplicht om dagelijks een lijst naar de brandweer te sturen van alle gevaarlijke stoffen die in huis zijn.

Bron: BNdeStem


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #411 Gepost op: 5 januari 2011, 20:46:09
Daarbij aangetekend dat de cultuur de laatste jaren ook veranderd kan zijn :)

Dus wat overblijft is gissen en speculeren  0098
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #412 Gepost op: 5 januari 2011, 20:48:36
Weerupdate. :)

Wind is verre van gunstig op dit moment. Waar veel  mensen zich op verkijken is het windkaartje van het KNMI. Die waarden zijn voor 10 meter hoogte en absoluut niet voor de bovenlucht.

Hier de actuele stand van zaken wat betreft de wind op 10 meter hoogte:



Maar kijk je naar de wind op grotere hoogte dan zie je toch duidelijk dat de rookwolken richting het noordoosten trekken. Dat is niet best mijn inziens...



Verder trekt er op dit moment een aardig neerslaggebied binnen vanuit het zuidwesten waarbij we de komende 24 uur 5 (zuid-oosten) tot 15 (midden) mm neerslag gaat vallen. Eventuele stoffen in de lucht zullen daarom dus ook echt naar beneden komen zetten...

Het kan gewoon een onderbuikgevoel zijn, maar ik heb er geen goed gevoel bij...  :-X :-X
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #413 Gepost op: 5 januari 2011, 20:49:32
Dat is bijna 5 jaar geleden ...... ;)

Zojuist op TV Rijnmond meegedeeld dat men vorig jaar gekeurd is en alles is goed bevonden


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #414 Gepost op: 5 januari 2011, 20:50:36
p2kflex
20:50:05 05-01-11GROUP-1PRIO 1 VLASWEG 4 MOERDIJK BINBR INDUSTRIE (INC: WVD-1) (Classificatie: zeer grote brand) (Grip: 3)
GRIP 31200012BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (OvD Etten-Leur / Zundert / Rucphen) (Infocode)
GRIP 31200052BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Meetplanleider) (Infocode)
GRIP 31200057BRW Etten - Leur (WVD)
GRIP 31201933BRW Etten-Leur (Lichtkrant)
GRIP 31201999BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Monitorcode)


barend84

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #415 Gepost op: 5 januari 2011, 20:52:43
Zojuist op TV Rijnmond meegedeeld dat men vorig jaar gekeurd is en alles is goed bevonden

Juist...ze voldeden aan alle brandveiligheidsvoorschriften...Laat die meneer van de PvdA even z'n grote mond houden en wachten op nader onderzoek.


patrickaap

  • Persfotograaf en redacteur bij GelreNieuws
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 428
    • Patrick Apenhorst Fotografie
Reactie #416 Gepost op: 5 januari 2011, 20:53:26
Even een vraagje hé... zit de hele dag al mee te lezen, maar hoeveel panden staan nu eigenlijk in de brand?? Iemand enig idee?? Echt heftig dit...
Persfotograaf en webredacteur van onder andere de website http://www.gelrenieuws.nl/. Check ook mijn eigen website: https://apenhorst-fotografie.nl/


brwdoet

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #417 Gepost op: 5 januari 2011, 20:54:19
Op de website van Chemie pack staat een filmpje daarin wordt aangegeven aan het al een nieuw pand heeft in Rosendaal
http://www.chemiepack.nl/nederlands/kwaliteit.html

zie bedrijfs presentatie
weet iemand he het ervoor staat voor dorp moerdijk ?


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #418 Gepost op: 5 januari 2011, 20:56:33
Op de website van Chemie pack staat een filmpje daarin wordt aangegeven aan het al een nieuw pand heeft in Rosendaal
http://www.chemiepack.nl/nederlands/kwaliteit.html

zie bedrijfs presentatie

Je bedoeld de tweede vestiging? Sinds 2008 aangeschaft ... toepasseliijke straatnaam... Het Appeltje  0098


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #419 Gepost op: 5 januari 2011, 20:57:12
bron: Website Gemeente Moerdijk: www.moerdijk.nl

Nationaal crisisnummer geopend
Voor meer informatie over de brand in Moerdijk kunt u bellen met het nationale crisisnummer 0800 - 1351.


Veelgestelde vragen
Waarom is de sirene afgegaan?
De sirene is niet afgegaan in de gemeente Moerdijk, omdat de wind richting de gemeente Dordrecht staat. Daar is het alarm wel afgegaan. De gemeente adviseert inwoners van de gemeente Moerdijk binnen te blijven en ramen en deuren te sluiten en mechanische ventilatiesystemen uit te zetten.

Kan ik nog over de A16 rijden?
Wij adviseren het verkeer een andere route te kiezen.

Heb ik last van de rook als ik over de A16 van Rotterdam naar Breda (visa versa) wil?
Ja, wij adviseren het verkeer een andere route te kiezen.

Is de rook schadelijk voor de volksgezondheid?
De brandweer heeft vooralsnog geen hoge concentratie van schadelijke stoffen gemeten.

Moet ik mijn huisdieren binnen houden?
Ja. De brandweer meet op dit moment de stoffen die vrij komen. Tot op heden zijn er geen gevaarlijke stoffen gemeten in een zodanige concentratie dat ze gevaar opleveren voor de volksgezondheid. Tot er meer duidelijkheid is over de stoffen die vrij komen, is het advies om binnen te blijven en ramen en deuren dicht te houden.

Mag ik naar buiten?
We adviseren om zoveel mogelijk binnen te blijven! De brandweer meet op dit moment de stoffen die vrij komen. Tot op heden zijn er geen gevaarlijke stoffen gemeten in een zodanige concentratie dat ze gevaar opleveren voor de volksgezondheid. Tot er meer duidelijkheid is over de stoffen die vrij komen, is het advies om binnen te blijven en ramen en deuren dicht te houden.

Welke zender is de rampenzender?
Voor de gemeente Moerdijk is dat omroep Brabant. Teletekst pagina 302 geeft meer informatie.

Wat doet de overheid?
De hulpdiensten, brandweer en politie, werken met man en macht om de brand te bedwingen en het verkeer in goede banen te leiden. Gemeenten proberen hun inwoners zo goed mogelijk te informeren.

Wordt de snelweg afgesloten?
De afrit naar industrieterrein Moerdijk is afgesloten. Op de Moerdijkbrug wordt verzocht zoveel mogelijk door te rijden, niet te gaan kijken. Wij verzoeken iedereen om niet naar het rampgebied te komen, om de hulpdiensten alle ruimte te geven om hun werk goed te doen.

Welke gebieden hebben last van de rook?
De rookwolken hebben inmiddels Dordrecht bereikt. Verwacht wordt dat de wolken in de richting van Amsterdam en IJmuiden zullen drijven, maar voor de gezondheid daar geen gevolgen zal hebben.

Zijn er gewonden/slachtoffers gevallen bij de brand?
Vooralsnog zijn er geen gewonden.

Is er explosiegevaar?
Ja, mensen wordt geadviseerd vooral niet naar de rampplek toe te gaan.

Welke stoffen/middelen lagen er opgeslagen op het terrein?
Brandbare en giftige stoffen, poeders en vloeistoffen.

Wat voor bedrijf is Chemie-Pack?
Industriële onderneming met 50 jaar ervaring in dienstverlening aan de chemische sector. Bewerken en verpakken van chemische producten. Het bedrijf telt ongeveer 50 medewerkers.

Hoe is de brand ontstaan?
Nog niet bekend.

Wat is het nummer van de gemeente waar ik terecht kan met mijn vragen?
Omroep Brabant is rampenzender, de informatie op deze zender wordt continue geactualiseerd. Ook kunt u actuele informatie vinden op de website crisis.nl en via het telefoonnummer 0800 – 1351.

Is het verstandig om mijn mond te bedekken voordat ik naar buiten ga?
U wordt geadviseerd zoveel mogelijk binnen te blijven tot er meer duidelijkheid is over de stoffen die vrij komen. Gaat u toch naar buiten, houdt u dan de berichtgeving goed in de gaten. Zolang de sirene niet is gegaan, hoeft u uw mond niet te bedekken.

Wat doet het leger? (crashtender van basis Eindhoven ter plaatse)
Zij verlenen assistentie bij het blussen.

Kan de rook schade aanrichten aan mijn luchtwegen?
U wordt geadviseerd zoveel mogelijk binnen te blijven tot er meer duidelijkheid is over de stoffen die vrij komen. Gaat u toch naar buiten, houdt u dan de berichtgeving goed in de gaten. Zolang de sirene niet is gegaan, hoeft u uw mond niet te bedekken.

Ik heb last van mijn longen/ogen, waar kan ik heen met mijn klachten?
Zoekt u contact met uw huisarts.

Ik ga zo naar huis vanuit werk, maar de sirene is hier afgegaan, kan ik dan toch weg?
Nee, in dat geval krijgt u het advies binnen te blijven en de berichtgeving in de gaten te houden.

Wat betekent grip4?
Grip4 biedt zeer gerichte informatie rondom het multidisciplinair optreden bij incidentmanagement en crisisbestrijding. Hulpverleningsinstanties zijn het aan toekomstige slachtoffers verplicht om goed en georganiseerd informatie te vergaren.

Handen wassen
Het gaat vanavond regenen, inwoners die naar buiten gaan en iets vastpakken adviseren we hun handen te wassen.


>
18:29 Persverklaring
Er is iets ernstigs gebeurd in onze gemeente. Er is een grote brand uitgebroken bij Chemiepack, een chemisch bedrijf. De brand is inmiddels overgeslagen naar Wärtsilä.

Grote rookwolken trekken over het noordoostelijk deel van de gemeente en verder in de richting van Zuid Holland. Het scheepvaartverkeer op Hollandsch Diep is stilgelegd.

De brandweer werkt met man en macht om de brand meester te worden. De panden van het bedrijf konden niet gered worden.

Alles op alles wordt gezet om verdere uitbreiding naar overige belendende bedrijven te voorkomen. Alle materieel dat voorhanden is, wordt daarvoor ingezet.

Voor zover bekend zijn er geen slachtoffers. Alle bedrijven die gevaar lopen zijn ontruimd.

De brandweer meet op dit moment de stoffen die vrij komen. Tot op heden zijn er geen gevaarlijke stoffen gemeten in een zodanige concentratie dat ze gevaar opleveren voor de volksgezondheid. Tot er meer duidelijkheid is over de stoffen die vrij komen, adviseer ik om binnen te blijven en ramen en deuren dicht te houden. Tot op heden is bij ons niet bekend of er in de directe omgeving mensen zijn die klachten hebben. Wij houden u op de hoogte zodra meer bekend is, ook over eventuele andere maatregelen die betrokkenen kunnen nemen.

Op de Moerdijkbrug staat een file van kijkers. Verzoek is zoveel mogelijk door te rijden. Wij verzoeken ieder om niet naar het rampgebied te komen, om de hulpdiensten alle ruimte te geven om hun werk goed te doen.

Wij moeten er altijd bedacht op zijn dat dit soort dingen in een gemeente als Moerdijk met veel grote bedrijven kunnen gebeuren. Desondanks is de impact op de gemeenschap groot als het gebeurt. Wij werken er hard aan om de schade te beperken.


Grote brand chemisch bedrijf Moerdijk

Zevenbergen, 5 januari 2011, 17.50 uur

Op het industrieterrein Moerdijk is een grote brand uitgebroken. De brand woedt bij het bedrijf Chemie Pack aan de Vlasweg in Moerdijk. De 50 werknemers van het bedrijf zijn inmiddels in veiligheid gebracht. Er zijn geen gewonden meldt de politie.

Op het industrieterrein Moerdijk is een grote brand uitgebroken. De brand woedt bij het bedrijf Chemie Pack aan de Vlasweg in Moerdijk. De 50 werknemers van het bedrijf zijn inmiddels in veiligheid gebracht. Er zijn geen gewonden meldt de politie.

De brandweer is bezig met blussen. Brandweerkorpsen uit de hele streek zijn gealarmeerd en zijn onderweg met bluswagens. De bedrijfsgebouwen van Chemie-pack kunnen niet worden gered. De brandweer is druk bezig om belendende gebouwen ten noorden van het bedrijf te proberen te behouden.

In de wijde omgeving zijn rookwolken te zien. Het is nog niet bekend of er gevaarlijke stoffen zijn vrijgekomen. Alle inwoners in de gemeente Moerdijk worden dringend geadviseerd om binnen te blijven en deuren en ramen dicht te houden en mechanische ventilatie uit te zetten. Mensen moeten dus zeker niet naar het rampterrein gaan.

Metingen van de brandweer geven tot nu toe geen hoge concentraties aan van gevaarlijke stoffen in de lucht.

Omroep Brabant is ingeschakeld als rampenzender. Inwoners kunnen voor meer informatie kijken op teletekstpagina 101.
Samen sterk in de hulpverlening!