Als een inrichting valt onder het BRZO regime danwel een BEVI/REVI inrichting is worden er aanvullende eisen gesteld.
In het geval van BRZO ondermeer door de Provincie.
Deze aanvullende eisen richten zich vaak op primaire bestrijding of primaire brandwerendheid.
Wat naar mijn idee altijd onderschat wordt in de regelgeving is de wet van Murphy, in ieder geval een ongelukkige samenloop van factoren, die leidt tot het onbeheersbaar worden van een brand of OGS incident.
Er worden driftig sprinklers en stationaire kanonnen geinstalleerd, maar nergens heeft een brandweeregio voldoende schuim of wordt er MEER dan genoeg ruimte tussen bedrijven gehouden. Kortom, er wordt geen rekening gehouden met het ergste. ( in mijn ogen is de kostenoverweging hierin de voornaamste )
Kijkend naar het incident in Amsterdam bij de BP, schuim moest komen uit Belgie en Duitsland. Uiteindelijk vormt AMAS/AYMA hier nu een deel van de oplossing.
Maar, houden alle regio's zich wel aan het aanwijzen van bedrijfsbrandweerplichtige bedrijven volgens de wet op de veiligheidsregio's, bij dit incident doen ze goed werk en zijn dit de eenheden met capaciteit. iemand opperde hier reeds een landelijke schuimtrein, is nog niet eens zo'n gek idee ( of Provinciaal ).
Bij de brandweer zie je alleen maar bezuinigingen. Gezien de complexiteit en gevaarsetting op veel bedrijvenparken en terminals lijkt mij juist het investeren in zeer zwaar en toch snel inzetbaar materiaal een beter plan. Want wat hadden ze hier nu moeten doen als het advies was geweest direct afblussen vanwege verspreiding zeer toxische wolk ?