GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011

Auteur Topic: GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011  (gelezen 348718 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #480 Gepost op: 5 januari 2011, 22:32:27
wat een slechte persconferentie door de burgemeester
    hans

Ik wou net zeggen ?? Hij kwam een beetje verward over.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #481 Gepost op: 5 januari 2011, 22:32:43
Volgens de ANWB veroorzaken kijkers flinke file op de A16

Verouderd nieuws? A16 is volledig afgesloten vanaf Zwijndrecht i.i.g. Geen enkel verkeer meer die kant op.


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #482 Gepost op: 5 januari 2011, 22:32:57
p2kflex
22:32:40 05-01-11-ALPHA-Opkomen ivm aflossing Moerdijk
1200706BRW Oosterhout (Blusploeg 1)


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #483 Gepost op: 5 januari 2011, 22:33:16
p2kflex
22:32:54 05-01-11 ALPHA Opkomen ivm aflossing Moerdijk
1200707BRW Oosterhout (Blusploeg B)


Siegie

  • Ambulancier
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
Reactie #484 Gepost op: 5 januari 2011, 22:34:35
Moet dat de bevolking geruststellen ???

Ze zouden gewoon beter zeggen hoe het is " sorry wij weten het zelf niet hoe dit alles zal aflopen "
Ambulancier ambulancedienst Turnhout


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #485 Gepost op: 5 januari 2011, 22:36:47
Heeft niemand filmpjes en/of foto's van het incident? ??? :)


Bengi

  • P-GLM
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
Reactie #486 Gepost op: 5 januari 2011, 22:37:08
A16 afgesloten vanwege brand Moerdijk

http://www.gelderlander.nl/algemeen/dgbinnenland/7916907/A16-afgesloten-vanwege-brand-Moerdijk.ece
woensdag 05 januari 2011 | 22:22

MOERDIJK (ANP) – Rijkswaterstaat heeft woensdagavond besloten de A16 in beide richtingen af te sluiten. Het gaat in beide richtingen om 10 kilometer weg.

De weg richting Breda is afgesloten bij Zwijndrecht, de weg richting Rotterdam bij knooppunt Zonzeel. De afsluiting is voor onbepaalde tijd.

Dat heeft de verkeersdienst van de ANWB gemeld. De brandweer gaat het vuur op het terrein van het bedrijf Chemie-Pack bestrijden met een zogenoemde 'blusdeken'. Hierbij komt veel rook vrij die flinke overlast kan veroorzaken voor het verkeer.

Is zon blusdeken wel mogelijk bij z'n grote brand, dat zal wel anders zullen ze het niet proberen maar toch,
lijkt mij voor leek een haast onmogelijke opgave voor de brandweer.
"de door mij gepubliceerde uitingen vertegenwoordigen uitsluitend mijn persoonlijke mening en niets meer dan dat"


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #487 Gepost op: 5 januari 2011, 22:38:06
Misschien trap ik nou een open deur in als buitenstaander, maar als één regio opschaalt naar grip4, dan is coördinatie / commando "dus" bovenregionaal (provinciaal of landelijk)?? Ik verbaasde me aan het eind van de middag dat we gelijktijdig GRIP2, GRIP3 èn GRIP4 hadden?

Of is dat dan toch logisch? in het kader van de "chain of command" lijkt me dit niet alhoewel men in den haag niet moet gaan bepalen hoe de brand bestreden moet worden natuurlijk  0098

Helaas zijn er nog veel verschillen tussen wanneer veiligheidsregio's naar een bepaalde GRIP gaan, hoe de crisisorganisatie eruit ziet en welke taken/bevoegdheden de verschillende onderdelen hebben.
In de nieuwe Wet Veiligheidsregio's (en aanvullende Besluiten) is wel een start gemaakt om dit landelijk gelijk te trekken (samenstelling en taken), maar de GRIP-structuur weer niet.
Hierdoor is het mogelijk dat bij eenzelfde incident met bron en/of effectgebied in verschillende regio's er verschillend wordt opgeschaald. In de praktijk wordt overigens vaak wel hetzelfde gedaan, maar dan door andere teams. Ook wordt er vaak wel gewerkt volgens een bepaalde organisatiestructuur maar zonder de daarbij horende GRIP-fase.

Met de implementatie van een landelijk informatiemanagementsysteem wordt hier ook tegenaan gelopen en zie ik dit hier bij dit incident ook gebeuren; de regio Midden-West-Brabant werkt nog niet met Cedric/LCMS en Zuid-Holland Zuid wel. Er wordt wel gecommuniceerd dat de afstemming goed verloopt, maar helaas dus niet dankzij netcentrisch werken...
Bron: ik lees mee in LCMS en zie alleen ZHZ en het LOCC muteren.

Ga overigens nu zelf de boel afsluiten, dit brandje gaat nog wel even duren.

Aanvulling: GRIP 4 betekent bevolkingszorg in meer dan 1 gemeente, maar omdat de GRIP-procedures dus per regio worden vastgesteld en ingevuld geldt dit alleen binnen de regio en (helaas) nooit interregionaal of provinciaal. Misschien dat we daar eens een GRIP 5 voor moeten bedenken (en GRIP 6 voor landelijk?).


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #488 Gepost op: 5 januari 2011, 22:39:22
Dordrecht-Breda/Roosendaal
Woensdag 5 Januari 21:53
Oorzaak
Tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe rijden geen treinen door beperkingen op last van de brandweer.
Verwachting
Het is nog niet bekend hoe lang dit duurt.
www.ns.nl


Wortel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 79
Reactie #489 Gepost op: 5 januari 2011, 22:39:36
Moet dat de bevolking geruststellen ???

Ik vond het ook niet geruststellend. Ik woon niet in de buurt of in die richting, dus voor mij "maakt het niet uit".

Maar hij zei dat er een schuimdeken komt, dan zullen we ook het alarm laten afgaan.
Is het niet handig(er) om eerst het alarm te doen en 10 min ofzo erna pas te beginnen?

Ik - als simpele burger - denk dan: En als ik nou bij een bushalte sta te wachten op de bus?
Of met een hond buiten in het park loopt?

Naar binnen en ramen/deuren dicht is makkelijk als je thuis bent en in je eigen tuin staat ofzo.
Maarja, je bent niet altijd bij een gebouw. Of bij een bekend gebouw. Je kan altijd bij vreemden aanbellen.
Maar, hoeveel mensen zullen dat doen?