Misschien trap ik nou een open deur in als buitenstaander, maar als één regio opschaalt naar grip4, dan is coördinatie / commando "dus" bovenregionaal (provinciaal of landelijk)?? Ik verbaasde me aan het eind van de middag dat we gelijktijdig GRIP2, GRIP3 èn GRIP4 hadden?
Of is dat dan toch logisch? in het kader van de "chain of command" lijkt me dit niet alhoewel men in den haag niet moet gaan bepalen hoe de brand bestreden moet worden natuurlijk
Helaas zijn er nog veel verschillen tussen wanneer veiligheidsregio's naar een bepaalde GRIP gaan, hoe de crisisorganisatie eruit ziet en welke taken/bevoegdheden de verschillende onderdelen hebben.
In de nieuwe Wet Veiligheidsregio's (en aanvullende Besluiten) is wel een start gemaakt om dit landelijk gelijk te trekken (samenstelling en taken), maar de GRIP-structuur weer niet.
Hierdoor is het mogelijk dat bij eenzelfde incident met bron en/of effectgebied in verschillende regio's er verschillend wordt opgeschaald. In de praktijk wordt overigens vaak wel hetzelfde gedaan, maar dan door andere teams. Ook wordt er vaak wel gewerkt volgens een bepaalde organisatiestructuur maar zonder de daarbij horende GRIP-fase.
Met de implementatie van een landelijk informatiemanagementsysteem wordt hier ook tegenaan gelopen en zie ik dit hier bij dit incident ook gebeuren; de regio Midden-West-Brabant werkt nog niet met Cedric/LCMS en Zuid-Holland Zuid wel. Er wordt wel gecommuniceerd dat de afstemming goed verloopt, maar helaas dus niet dankzij netcentrisch werken...
Bron: ik lees mee in LCMS en zie alleen ZHZ en het LOCC muteren.
Ga overigens nu zelf de boel afsluiten, dit brandje gaat nog wel even duren.
Aanvulling: GRIP 4 betekent bevolkingszorg in meer dan 1 gemeente, maar omdat de GRIP-procedures dus per regio worden vastgesteld en ingevuld geldt dit alleen binnen de regio en (helaas) nooit interregionaal of provinciaal. Misschien dat we daar eens een GRIP 5 voor moeten bedenken (en GRIP 6 voor landelijk?).