Maar als een brand in het begin direct zo groot is bij aankomst brandweer dan is of de brandweer te laat of hebben maatregelen niet gewerkt zoals ze moeten werken...
Zoals ffemt19 al aangeeft is de brandweer per definitie te laat; immers de brand is reeds ontstaan en de brandweer houdt zich dus alleen nog maar bezig met repressie. Dan kun je je nog afvragen of de brandweer op tijd kan zijn voor een snelle aanval en daarmee "erger had kunnen voorkomen", maar gezien het feit dat wij in Nederland hebben afgesproken dat de brandweer binnen 8 minuten ter plaatse moet zijn en dat in Moerdijk (naar ik aanneem) gewoon gelukt is, kunnen we dus in elk geval stellen dat de brandweer niet te laat is.
Dan blijft in jouw stelling dus over dat maatregelen niet gewerkt hebben zoals ze hadden moeten werken. Dat is mogelijk, maar het kan ook prima zijn dat ze juist gewerkt hebben zoals ze hadden moeten werken en daardoor letsel en overlijden hebben voorkomen. Ik weet uiteraard niet welke brandinstallaties bij Chemie-Pack aanwezig zijn (waren
), maar als voorbeeld wil ik de CO2 blusinstallaties nemen. Opslagcomplexen worden wel eens met zo'n installatie uitgerust; zodra de sensor rook/brand detecteert behoort het systeem in werking te gaan. Dan worden alle deuren automatisch fysiek gesloten en wordt een maximale hoeveelheid CO2 in de ruimte gebracht om de (op dat moment nog beginnende) brand te verstikken en dus te doven. Zou iemand per toeval in deze ruimte aanwezig zijn, dan krijgt hij binnen een halve minuut geen zuurstof meer en zal met de brand mee stikken. Derhalve wordt een vertraging ingebouwd tussen branddetectie en activering van de maatregel: er is een zeer korte tijd waarin iedereen in de ruimte direct de ruimte moet verlaten. In die tijd wordt er dus niet geblust en kan het vuur zich dus uitbreiden. Zoals ik al eerder schreef is het dan niet meer ondenkbaar dat bepaalde stoffen zodanig vlam hebben gevat dat de blusinstallatie het vuur niet meer kan doven (nog los van de mogelijkheid dat het blusmiddel reageert met de aanwezige chemicaliën).
Kortom: als de blusinstallatie de brand tijdig detecteert, het brandalarm en ontruimingsalarm activeert, alle medewerkers veilig de ruimte of het pand kunnen verlaten en de installatie vervolgens de initiële blussing begint maar daarin niet meer slaagt, dan heeft de gehele procedure en installatie naar behoren gefunctioneerd. Het zegt jammer genoeg echter helemaal niets over de uiteindelijke gevolgen.