Persverklaring burgemeester Van der Velden http://crisis01.crisis.nl/nl/content/berichtgeving-op-thema/gebiedsinformatie/persverklaring-.html14:17 06-01-2011
Dames en heren,
Ik heet u welkom in Breda als coördinerend burgemeester van het Regionaal Beleidsteam en plaatsvervangend voorzitter van de Veiligheidsregio.
De brand van gisteren bij het bedrijf Chemiepack in Moerdijk heeft een enorme impact gehad op een groot deel van Zuid-west Nederland. Ondanks de enorme vuurzee en de grote rookwolken, zijn er gelukkig geen slachtoffers gevallen en is de schade voor de gezondheid van de burgers beperkt gebleven
Over de situatie op dit moment kan ik u het volgende melden:
Op verschillende plekken op het terrein van Chemiepack zijn er nog kleine brandjes. De brandweer is daar volop mee bezig nu.
Een stuk van het gebouw van het bedrijf staat nog overeind en daarin bevindt zich nog 100 ton aan gevaarlijke stoffen. De brandweer stelt het gebouw veilig.
Er komt nog steeds rook vrij. De brandweer verricht daarin continue metingen en treft daar geen schadelijke concentraties voor de gezondheid in aan.
Er zijn wel enkele mensen van bedrijven in de directe omgeving die last hebben van stank en irritatie.
Er zijn inmiddels zo'n 8 bedrijven ontruimd op last van de brandweer omdat de werksituatie daar te veel stank en irritatie oplevert voor de medewerkers.
Een lijst van die bedrijven wordt op dit moment gemaakt.
Dat voor de situatie nu.
Ik wil nog even terugkijken op gisteren: De gevolgen van de brand waren regio-overstijgend. Vandaar dat de hulpverlening en ook de coördinatie daarvan door de gezamenlijke veiligheidsregio's van Midden- en West-Brabant en Zuid-Holland-Zuid zijn verricht. Er is gedurende de hele avond en nacht nauw contact geweest tussen de twee veiligheidsregio's.
Als coördinerend burgemeester van het Regionaal beleidsteam kan ik melden dat de inzet van 250 brandweerlieden uit verschillende regio's uitstekend is verlopen. De bestrijding van de brand kwam snel op gang. Assistentie werd ook verleend door Defensie en door de bedrijven Shell, Sabic en ATM in de vorm van blusmateriaal.
Over de oorzaak van de brand is nu nog niets te zeggen. Onderzoek zal dat moeten uitwijzen.
Ook zullen we uiteraard de rampbestrijding en hulpverlening later evalueren zoals we dat altijd doen.