GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011

Auteur Topic: GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011  (gelezen 348937 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #700 Gepost op: 6 januari 2011, 23:18:55
foto's: http://www.ad.nl/ad/nl/2825/nieuws/photoalbum/detail/561504/75195/0/Inferno-Moerdijk-in-beeld.dhtml

Een indrukwekkende serie dit.

Klopt het dat op foto 18 een soort van blusleiding te zien is? Het lijkt alsof er 2 slangen zijn aangesloten op iets aan de muur.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #701 Gepost op: 6 januari 2011, 23:24:25
Een indrukwekkende serie dit.

Klopt het dat op foto 18 een soort van blusleiding te zien is? Het lijkt alsof er 2 slangen zijn aangesloten op iets aan de muur.

Kan een noodvoeding van een sprinklerinstallatie zijn?

http://www.ad.nl/static/FOTO/pe/7/13/11/album_large_290441.jpg


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #702 Gepost op: 6 januari 2011, 23:27:15
http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2011/01/moerdijk_08_miljoen_kilo_ziekm_1.html?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

Moerdijk: 0,5 miljoen kilo ziekmakende stoffen

Volgens de milieuvergunning van Chemie-Pack in Moerdijk lag er gemiddeld ruim een half miljoen kilo (vloei-)stoffen opgeslagen op het fabrieksterrein, die giftig zijn en kanker, mutilatie en vruchtbaarheidsproblemen kunnen veroorzaken.

Dat blijkt uit een tabel die in het bezit is van Sp!ts, en is opgenomen in de zogeheten revisievergunning die de gemeente Moerdijk heeft afgegeven aan het bedrijf.
knip knip  

Is er geen direkte doormelding naar de BRW door een GVS verwerkend of opslag bedrijf van wat zij op dat moment dagelijks op het terrein hebben staan ??


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #703 Gepost op: 6 januari 2011, 23:35:12
Ja ik heb het net ook gezien. De directeur Hij ( Burgemeester Win Denie ) wist op heel veel goed gestelde vragen nog geen eens deen duidelijk antwoord te geven en dat vind ik dan toch echt burgemeester onwaardig.
Als hij mijn burgemeester zou zijn dan zoiu ik me echt kapot schamen.
Het gaat niet om de man zelf of zijn houding, maar juist inhoudelijk was hij ook dramatisch.

Meest schokkende vond ik dat hij, op de vraag "weet u inmiddels al welke stoffen zich daar bevonden", letterlijk antwoorde "nee, dat weet niemand". Ook na meerdere keren doorvragen gaf hij aan dat hij nog steeds geen enkel idee had of er überhaupt al een lijst is van de aanwezige stoffen in het bedrijf  "daar kan een normaal mens toch geen chocola van maken"

Even later een interview met een laborant van de Waterdienst van Rijkswaterstaat in Lelystad, die onderzoek doet naar de monsters van het bluswater en verklaart dit mede te doen aan de hand van "de stoffenlijsten van de stoffen die aanwezig waren op het terrein"...
Samen sterk in de hulpverlening!


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #704 Gepost op: 6 januari 2011, 23:49:06
Dit onderstaande heeft niets te maken met Chempack toch?
Voor zover berichtgeving gaat is er toch niemand gewond of vermist?

Omroep brabant meldt 1 vermist persoon

die is toch vermist in veldhoven.


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #705 Gepost op: 6 januari 2011, 23:51:38
Brandweer rondt bluswerk in Moerdijk af  
Uitgegeven: 6 januari 2011 22:19
Laatst gewijzigd: 6 januari 2011 22:36

MOERDIJK - De brandweer heeft donderdagavond rond tien uur het blussen van de grote brand in het bedrijf Chemie-Pack in Moerdijk afgerond. Dat heeft een woordvoerder laten weten. De spuitgasten zijn bij elkaar zo'n 30,5 uur bezig geweest om het vuur uit te krijgen.
De brand brak woensdagmiddag rond half drie uit en groeide uit tot een calamiteit van enorme omvang.

Volgens de zegsman is de brandweer de komende uren doende met het controleren van de rampplek. ''Er is altijd een risico dat er iets oplaait"", aldus de zegsman.

Impact personeel

De verwoestende brand in het bedrijf Chemie-Pack in Moerdijk heeft een enorme impact op het personeel. Dat meldde een heftig geëmotioneerde directeur Gerard Spiering van de firma donderdagavond voor de camera van Nieuwsuur.

''We hebben gewerkt volgens de vergunning, gehandeld volgens de vergunning. Daar is iets goed misgegaan en dat moet worden uitgezocht",' aldus Spiering die het huilen zichtbaar nader stond dan het lachen. De directeur kon nog niets zeggen over de oorzaak.

Spiering werd op de hoogte gebracht van de brand tijdens zijn vakantie in Oostenrijk en arriveerde rond middernacht in Moerdijk.

''Ik ben vandaag eigenlijk voornamelijk bezig geweest met het opvangen van personeel, het spreken met overheden en de verzekering. Iedereen is aangedaan en geschokt.'''


Wegpompen vuil bluswater

Het Waterschap Brabantse Delta is donderdag begonnen met het opruimen van vervuild bluswater uit de sloten bij het woensdag door brand getroffen bedrijf Chemie-Pack in Moerdijk.

Dat heeft het schap laten weten. Het vervuilde water wordt opgezogen en met tankwagens naar een tank van een afvalverwerkingsbedrijf gebracht.


Schadelijke stoffen in slootwater

Uit monsters die donderdagochtend zijn genomen, blijkt dat er hoge concentraties zeer schadelijke stoffen in het slootwater zitten, aldus het schap. Het waterschap raadt het publiek aan uit de buurt te blijven van de sloten.

Intussen handhaaft het waterschap de buffers om te voorkomen dat vervuild bluswater zich verspreidt. Rioolgemalen zijn stilgezet, sloten zijn afgedamd en verbindingen met open water zijn afgesloten.

© ANP

Bron : nu.nl


Firefighter Peter

  • Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 296
  • Firefighter Peter
Reactie #706 Gepost op: 6 januari 2011, 23:56:54
Echt een heel slecht interview in Nieuwsuur.
Allemaal slechte vragen op zo'n moment. De directeur/eigenaar was duidelijk zwaar aangeslagen door de gebeurtenissen.
Schandalig stukje journalistiek op amateuristische wijze gebracht. Slecht hoor.  >:(
Spoed komt meestal door voorafgaande traagheid


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #707 Gepost op: 7 januari 2011, 00:40:39
Korte reportage van het EO programma Uitgesproken.
http://www.uitgesprokeneo.nl/reportage/hoe-groot-is-de-schade/
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #708 Gepost op: 7 januari 2011, 09:25:37
Ja ik heb het net ook gezien. De directeur was echt goed aangeslagen door wat er gebeurd is en dit was in mijn ogen niet gespeeld.
Verder vond ik ook sommige vragen wel heel erg zwaar op een weegschaal gelegd, maar nog schokkender vond ik de man die zich burgemeester durft te noemen.

Hij ( Burgemeester Win Denie ) wist op heel veel goed gestelde vragen nog geen eens deen duidelijk antwoord te geven en dat vind ik dan toch echt burgemeester onwaardig.
Als hij mijn burgemeester zou zijn dan zoiu ik me echt kapot schamen.

De volledige uitzending van Nieuwsuur is terug te kijken op:
http://nieuwsuur.nl/uitzending/2011-01-06/
Heeft iemand net nog zitten meekijken naar Nieuwsuur? De directeur van Chemie-Pack was gisteren in Oostenrijk toen hij het nieuws te horen kreeg en is vrijwel direct met het vliegtuig terug gevlogen naar Nederland... het interview wat te zien was, was echt tenenkrommend. De schuldvraag werd bij hem bijna letterlijk in de schoenen gelegd... "Welke les trekt u hier nu uit?" en "Voelt u zich schuldig?" om vervolgens nog een prettige uitspraak er bij op te gooien: "Zijn er al plannen voor herbouwen?"... Pfffff, dit was echt heel.. erg.. slecht.  :-X :-X
Heb 't ook gezien. Wat een dropstaaf die Burgemeester. Onduidelijk, half onderuit gezakt en warrig commentaar gevend op de vragen. Hij kan nog een voorbeeld nemen aan zijn collega's van Dordrecht en Breda die wél goed wisten wat ze moesten zeggen.

Denk dat de directeur van het afgebrandde bedrijf er goed aan doet om eens met wat hulpverleners te gaan praten. Hij zat er -duidelijk en zeer begrijpelijk- knap doorheen.


Wortel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 79
Reactie #709 Gepost op: 7 januari 2011, 09:34:54
Toch vond ik sommige andere dingen ook wel wat opmerkelijk.

Er werd iemand geïnterviewd over de opruim werkzaamheden van het vieze water in de sloot.
Hij verteld dat er eerst analyses worden gedaan en dat ze dan kijken hoe ze het veilig kunnen opruimen.

Ondertussen zie je beelden van 2 werkmannen, zonder bescherming, pal naast de sloot,
er liggen twee buizen in de sloot. Ik weet niet of het op dat moment de sloot inkomt, of er uit gaat.
Het lijkt er - voor mij althans - op dat het eruit wordt gepompt.

Terwijl het zo vreselijk chemisch is. Overigens hoorde/las ik ergens dat een brandweer met blote handen
een slang uit die sloot had gehaald en last kreeg van jeuk en branderige handen.
(Of het waar is weet je natuurlijk niet. Maar zo ja, lijkt het mij een vrij domme actie als je ziet dat het vies is en weet dat de kans enorm is dat het chemische bende is.)

Maargoed, zoals jullie al zeiden, sommige vragen waren ook nogal raar. Aan de eigenaar: "Geloofde u het toen u het zag?" met welk doel vraag je zoiets? En wat voor antwoord verwacht je? En er was nog zo'n vraag. Maar ook de antwoorden. Situatie met de burgemeester over die papieren, 50 pagina's wat ze mogen hebben. Dat niemand die lijst kan begrijpen en weet wat welke stoffen doen. Heeft de brandweer niet een lijst in begrijpelijk Nederlands wat de meest gevaarlijke stoffen daar zijn en hoe er mee om te gaan in geval van brand?

Ben toch wel benieuwd wat er nog allemaal naar boven komt komende tijd.