GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011

Auteur Topic: GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011  (gelezen 348932 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #730 Gepost op: 7 januari 2011, 19:11:00
Dergelijke "rampen" zijn niet te volledig te voorkomen. Wees blij dat er geen slachtoffers zijn gevallen.

Een ramp overkomt je en valt veelal niet te voorkomen. En ze moeten blij zijn dat er tot op heden nog geen slachtoffers zijn gevallen... Zolang er nu overal netjes opgelet word en goed onderzocht word of er geen chemicaliën in het eten of water komt waarmee ze nu met man en macht voor aan het werk zijn. Vind ik dat Nederland het weer netjes gedaan heeft.
En laat mensen eens naar hun zelf kijken, want ik lees al eens eerder in dit forum dat de beste stuurlui aan wal staan en iedereen weet het altijd beter.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


brwnbl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 504
  • HV geïnteresseerd
Reactie #731 Gepost op: 7 januari 2011, 19:11:23
De TS529 van brandweer Goudriaan en de HA183 (tijdelijk, normaal HA082) van Bleskensgraaf met de SV014 en de HA081 met de SV001 van Gorinchem zijn ook naar Moerdijk geweest.

Ook de TS202 en de TS808 zijn ingezet in Moerdijk (te zien op de foto's van gerben van den boom zie link)

Bron: http://www.gerbenvandenboom.nl/2011/1.%20Januari/Zeer%20grote%20brand%20GRIP%204%20te%20Moerdijk%205%20januari%202011/album/slides/GVDB_050111_0605.html


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #732 Gepost op: 7 januari 2011, 19:42:58
Grappig, je impliceert mbv repressieve maatregelen een ramp te willen voorkomen maar dat het door jouw genoemde punten onmogelijk is. Dat ben ik volledig met je eens. Echter een ramp voorkomen is een stuk gemakkelijker als je veel tijd, geld, en moeite in preventie en preparatie steekt.

De door jouw genoemde punten kan ik me in vinden maar daar heb ik het dus zelf inderdaad niet over.
Ik reageer op het nieuwsbericht waarin men zegt dat de Brandweer Moerdijk onvoldoende is uitgerust.
En daar vind ik wat van.
Hoe het bedrijf zelf zijn zaken voor elkaar had zal uit onderzoek blijken en daarover kan men nu dus nog niet oordelen.
Ik vind het jammer dat er nu weer allemaal mensen met de eer willen strijken maar die vergeten dat hun collega's daar de afgelopen dagen keihard hebben gewerkt om de gevolgen te beperken.
Als we nu net als destijds in Volendam weer allemaal gaan zwarte pieten zou ik bijzonder slecht vinden.


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #733 Gepost op: 7 januari 2011, 20:24:48
Grappig, je impliceert mbv repressieve maatregelen een ramp te willen voorkomen maar dat het door jouw genoemde punten onmogelijk is. Dat ben ik volledig met je eens. Echter een ramp voorkomen is een stuk gemakkelijker als je veel tijd, geld, en moeite in preventie en preparatie steekt.

Als het complex in een grote waterdicht ommuurde "bak" was gebouwd hadden de hete, brandende, giftige vloeistoffen nooit bij de buurman naar binnen kunnen stromen. Compartimentering van het buiten gedeelte met muren en schuimblustorens had dit incident deze ramp kunnen voorkomen. Als de binnenruimtes dan met http://www.wagner-nl.com/brandpreventie/uebersicht-oxyreduct/index.html?L=3 werken kan dat ook bijzonder veel schelen (al weet ik niet of oxyreduct werkt bij chemicals). Als je je overpompstation aflsuitbaar maakt en voorziet van dit systeem is het risico op ontbranding waarschijnlijk veel kleiner. CO2 op een groot buitenterrein is minder wenselijk ivm problemen bij evacuatie (verstikkingsgevaar!) en de vloeing van het CO2 gas.

Een sluitend veiligheidssysteem dat eventueel menselijk falen kan ondervangen icm een groot veiligheidbewust zijn voorkomt elke ramp (muv externe factoren)

Moet je alleen geen vuilnisbak of plantenbak tussen een branddeur zetten 0098

Helemaal mee eens. Repressie komt in actie als preventie en preparatie niet meer helpt. Maar daarmee rijst de vraag of de beruchte commissie Mans, de NVBR enz. nu niet juist hierop wil bezuinigen?? Zou weleens willen weten hoe men daar nu over denkt.  En ook dan is een goede preparatie geen garantie dat alles storingvrij werkt. (Denk aan de ATF brand waar delen van de techniek het lieten afweten). Em bij transportongevallen in bijvoorbeeld het Moerdijkgebied (brand na aanrijding tussen 2 chemicaliëntankwagens e.d.) los je niet op met betonnen bakken en andere zinvolle bouwkundige voorzieningen bij de bedrijven op het terrein.  Denk ook aan de grote storing (ongewenste schuimblussing in de KLM hangar een jaar of 2 geleden. Doet ie het eens een keer, is het weer te vroeg!!. Kortom, voorbereidende techniek en bouwkunde zal nooit de repressieve mogelijkheden kunnen vervangen. Datzelfde zie ik met angst tegemoet bij de discussie over het niet meer gebruiken van OBK. Tankwagens zullen het bluswater moeten aanvoeren omdat de meeste (binnen?)branden met de dan aanwezige hoeveelheid water te blussen is. Ja, maar het zal een middelbrand of meer  zijn waarbij ook de HW gevoed moet worden. Je loopt hopeloos vast met de aanvoer, c.q. de tijd om GWT inzetbaar te hebben. Goede repressie binnen korte tijd bepaalt het succes. (Oude kreet: Kleine brand> emmers water, maar komt men 10 minuten later, is de brand met vele spuiten, in geen uren meer te stuiten) Nog steeds waar!
JAB


Dabo

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 37
Reactie #734 Gepost op: 7 januari 2011, 20:48:37
Ik begreep trouwens dat er wat agenten met ademhalingsproblemen waren en een journalist die zijn hand heeft verbrand aan het vervuilde water in de sloot iemand die hier meer van weet?


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #735 Gepost op: 7 januari 2011, 21:00:34
Wat ik me afvraag is of er ook op andere plaatsen in het land (gedeelte waar de rook overheen trok) metingen gedaan zijn in het rioolwater?
En wordt het drinkwater in de komende tijd scherper in de gaten gehouden?

Met de regen van de afgelopen dagen is het volgens mij best mogelijk dat er schadelijke stoffen aangetroffen worden waar je het normaal niet zou verwachten.
(landerijen, oppervlaktewater)


Edit:
En ik denk dat er ook wel eens een complimentje gemaakt mag worden richting hulpdiensten en vooral de brandweermensen die daar bezig geweest zijn.
Het was een Hell of a Job. En ze hebben de klus toch maar ff geklaard. Dus bij deze mensen...  O0
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #736 Gepost op: 7 januari 2011, 21:03:46
De brand is links en rechts het gesprek van de dag. Wat mij opvalt is dat ook de meeste HV-ers, uit alle takken van sport, een sarcastische lach niet kunnen onderdrukken als men de voorlichters napraat. Beetje in de trant van: neem het maar met een korreltje zout. M.a.w: de meeste mensen vrezen wel degelijk schade voor de gezondheid. Men gelooft dus niet klakkeloos wat er op de tv gezegd wordt.

Ik heb ook mijn twijfels. Ja, ik weet dat iedere brand (roetdeeltjes) schadelijk is, maar wat hier in vlammen is opgegaan... Dit is een scenario waar alle brandweerkorpsen op oefenen (vooral bedrijfsbrandweer in de haven, gevaarlijke stoffen, chemie etc)
Je hoort altijd: ''Als het een keer mis gaat hier, dan gaat het ook echt goed mis. Dan heb je echt de poppen aan het dansen.''
Oftwel: dit was eigenlijk een scenario der scenario's.

Nu gaat het een keer echt mis maar de boodschap is: Niets aan de hand mensen, het valt allemaal wel mee. De wind stond gunstig, we hebben geluk gehad.

Ik kan wel meer incidenten opnoemen waarbij de overheid zei: niets aan de hand mensen....maar even later (!)  ::)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #737 Gepost op: 7 januari 2011, 21:19:02
Het gaat niet om de man zelf of zijn houding, maar juist inhoudelijk was hij ook dramatisch.

Meest schokkende vond ik dat hij, op de vraag "weet u inmiddels al welke stoffen zich daar bevonden", letterlijk antwoorde "nee, dat weet niemand". Ook na meerdere keren doorvragen gaf hij aan dat hij nog steeds geen enkel idee had of er überhaupt al een lijst is van de aanwezige stoffen in het bedrijf  "daar kan een normaal mens toch geen chocola van maken"

Even later een interview met een laborant van de Waterdienst van Rijkswaterstaat in Lelystad, die onderzoek doet naar de monsters van het bluswater en verklaart dit mede te doen aan de hand van "de stoffenlijsten van de stoffen die aanwezig waren op het terrein"...
Gemeente houdt lijst giftige stoffen angstvallig geheim

http://www.ad.nl/ad/nl/3502/brand-bij-chemie-pack-moerdijk/article/detail/561908/2011/01/07/Gemeente-houdt-lijst-giftige-stoffen-angstvallig-geheim.dhtml
© anp
 
’Onderzoek gaat een jaar duren’

Citaat
UPDATE  MOERDIJK - De lijst met honderden gevaarlijke stoffen die Chemie-Pack in Moerdijk herbergde, wordt vooralsnog niet vrijgegeven. Dat heeft een woordvoerster van de gemeente Moerdijk laten weten.
 
Daardoor blijft voor burgers onduidelijk welke stoffen er woensdag zijn verbrand. Het zou gaan om honderden verschillende chemische stoffen, die een politiewoordvoerder omschreef als 'giftig, bijtend en brandbaar'.

Het Openbaar Ministerie (OM) heeft de lijst in beslag genomen in verband met het strafrechtelijk onderzoek, aldus de gemeente. Het OM was nog niet bereikbaar voor commentaar.

'Onderzoek gaat een jaar duren'
(...)
Samen sterk in de hulpverlening!


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #738 Gepost op: 7 januari 2011, 21:20:37
Ik weet van vroeger uit dat er in het land op sommige plaatsen "snuffelpalen" staan of stonden. Bestaat dit systeem nog en wordt daar nog iets mee gedaan?
M.a.w. zijn er metingen die ook nog wat kunnen uitwijzen?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #739 Gepost op: 7 januari 2011, 21:21:27
Toch vond ik sommige andere dingen ook wel wat opmerkelijk.

Er werd iemand geïnterviewd over de opruim werkzaamheden van het vieze water in de sloot.
Hij verteld dat er eerst analyses worden gedaan en dat ze dan kijken hoe ze het veilig kunnen opruimen.

Ondertussen zie je beelden van 2 werkmannen, zonder bescherming, pal naast de sloot,
er liggen twee buizen in de sloot. Ik weet niet of het op dat moment de sloot inkomt, of er uit gaat.
Het lijkt er - voor mij althans - op dat het eruit wordt gepompt.

Terwijl het zo vreselijk chemisch is. Overigens hoorde/las ik ergens dat een brandweer met blote handen
een slang uit die sloot had gehaald en last kreeg van jeuk en branderige handen.
(Of het waar is weet je natuurlijk niet. Maar zo ja, lijkt het mij een vrij domme actie als je ziet dat het vies is en weet dat de kans enorm is dat het chemische bende is.)
'Sloten Moerdijk zwaar verontreinigd'

http://www.ad.nl/ad/nl/3502/Brand-bij-Chemie-Pack-Moerdijk/article/detail/562103/2011/01/07/Sloten-Moerdijk-zwaar-verontreinigd.dhtml
07/01/11 18u10

MOERDIJK - De sloten rondom het door brand verwoeste bedrijf Chemie-Pack in Moerdijk zijn door het bluswater sterk verontreinigde stoffen. Het gaat daarbij onder meer benzeen, naftaleen en tolueen.

Dat blijkt uit onderzoeksresultaten. De NOS kreeg die in handen en publiceerde ze op de website. Daaruit blijkt ook dat het water niet kan worden gezuiverd in een normale rioolwaterzuiveringsinstallatie. Het water wordt daarom overgebracht naar opslagtanks. Pas later wordt bepaald hoe het water zal worden verwerkt. (ANP)
Samen sterk in de hulpverlening!