De brand is links en rechts het gesprek van de dag. Wat mij opvalt is dat ook de meeste HV-ers, uit alle takken van sport, een sarcastische lach niet kunnen onderdrukken als men de voorlichters napraat. Beetje in de trant van: neem het maar met een korreltje zout. M.a.w: de meeste mensen vrezen wel degelijk schade voor de gezondheid. Men gelooft dus niet klakkeloos wat er op de tv gezegd wordt.
Ik heb ook mijn twijfels. Ja, ik weet dat iedere brand (roetdeeltjes) schadelijk is, maar wat hier in vlammen is opgegaan... Dit is een scenario waar alle brandweerkorpsen op oefenen (vooral bedrijfsbrandweer in de haven, gevaarlijke stoffen, chemie etc)
Je hoort altijd: ''Als het een keer mis gaat hier, dan gaat het ook echt goed mis. Dan heb je echt de poppen aan het dansen.''
Oftwel: dit was eigenlijk een scenario der scenario's.
Nu gaat het een keer echt mis maar de boodschap is: Niets aan de hand mensen, het valt allemaal wel mee. De wind stond gunstig, we hebben geluk gehad.
Ik kan wel meer incidenten opnoemen waarbij de overheid zei: niets aan de hand mensen....maar even later (!)