GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011

Auteur Topic: GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011  (gelezen 348935 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #750 Gepost op: 7 januari 2011, 22:24:15
Je merkt steeds meer dat er behoorlijk wat onrust is en men zich zorgen maakt.
Bij een ramp zoals dit heb ik nog geen betrokkenheid van de minister president gezien. Of heb ik dat gemist?
Tot nu toe heb ik alleen nog maar burgemeesters zien praten op tv.

Met zo'n effectgebied en een hoop bezorgde mensen is het toch eigenlijk onbegrijpelijk dat er geen geruststelling komt.
Of zijn de kopstukken in Den Haag net zo bezorgd en hebben ze geen antwoorden?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #751 Gepost op: 7 januari 2011, 22:29:40
Het betrof een incident over meerdere provincies, dus de minister van biza zou de leiding moeten hebben.


Dick_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
Reactie #752 Gepost op: 7 januari 2011, 22:40:44
Wellicht heb ik het berichtje gemist, maar gister was er, in welke rubriek weet ik niet meer,een bericht van een verslaggever welke vertelde dat er een collega journalist gewond was geraakt toen deze een watermonster wilde nemen uit een van de sloten.

Heeft iemand al een bericht gezien over een onderzoek door een journalist?

En heeft iemand anders het item ook gezien?


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #753 Gepost op: 7 januari 2011, 22:46:16
Ik begreep trouwens dat er wat agenten met ademhalingsproblemen waren en een journalist die zijn hand heeft verbrand aan het vervuilde water in de sloot iemand die hier meer van weet?

Wellicht heb ik het berichtje gemist, maar gister was er, in welke rubriek weet ik niet meer,een bericht van een verslaggever welke vertelde dat er een collega journalist gewond was geraakt toen deze een watermonster wilde nemen uit een van de sloten.

Heeft iemand al een bericht gezien over een onderzoek door een journalist?

En heeft iemand anders het item ook gezien?

http://www.omroepbrabant.nl/?news/1484281073/Brand+Chemie-Pack+Moerdijk+na+dertig+uur+geblust.aspx
Citaat
Gewond
Een journalist die donderdag een monster wilde meenemen van vervuild bluswater is daarbij gewond geraakt. Hij wilde bluswater uit een vervuilde sloot halen en verbrandde door de chemische zuren zijn hand. Vier politiemensen die klachten kregen door de rook hebben zich in een ziekenhuis laten behandelen. Twee brandweermensen hebben zich woensdag ter plaatse door ambulancepersoneel laten onderzoeken.
Samen sterk in de hulpverlening!


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #754 Gepost op: 7 januari 2011, 22:48:35
Het betrof een incident over meerdere provincies, dus de minister van biza zou de leiding moeten hebben.

Heeft deze dan ook ergens een uitspraak gedaan? Ik heb er niets over gehoord.
Ik kan me toch voorstellen dat je als minister ook een uitspraak hebt.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Dick_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
Reactie #755 Gepost op: 7 januari 2011, 22:49:35
Het is mogelij offtopic, maar wat ik me nog afvroeg,

Ik zag gister de crashtenders het terrein op en af rijden, hebben deze stoffen nog gevolgen voor deze voertuigen?

Heeft de bemensing van de crashtenders de beschikking over een soort overdruk of ademlucht systeem?


Dick_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
Reactie #756 Gepost op: 7 januari 2011, 22:54:13
http://www.omroepbrabant.nl/?news/1484281073/Brand+Chemie-Pack+Moerdijk+na+dertig+uur+geblust.aspx

Aha was dus omroep brabant, je kan tegenwoordig zoveel zenders ontvangen.....

Vallen deze personen onder de gewonden welke bij het incident gevallen zijn?


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #757 Gepost op: 7 januari 2011, 23:22:10
Ik ben eens op zoek gegaan naar een stoffenblad of veiligheidsinformatieblad.

Van Tolueen heb ik deze gevonden: http://www.bostik.co.uk/global_assets/sds/031370.pdf
Best informatief voor diegenen die niet weten wat een stoffenblad is.
Ik ken zelf ook stoffenbladen met aanvullingen zoals onderzoeken op dieren met bepaalde stoffen. In dit stoffenblad komt dat niet voor.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


(EHBO)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • EHBO, Rode Kruis, Buurttoezicht-Wielwijk enz.
    • Buurttoezicht Hardinxveld-Giessendam
Reactie #758 Gepost op: 7 januari 2011, 23:32:12
Ik ben eens op zoek gegaan naar een stoffenblad of veiligheidsinformatieblad.

Van Tolueen heb ik deze gevonden: http://www.bostik.co.uk/global_assets/sds/031370.pdf
Best informatief voor diegenen die niet weten wat een stoffenblad is.
Ik ken zelf ook stoffenbladen met aanvullingen zoals onderzoeken op dieren met bepaalde stoffen. In dit stoffenblad komt dat niet voor.

Je moet eens zien wat de veiligheids aanwijzingen zijn en wat je ervan kunt krijgen. Ik heb zelf op wikipedia gekeken daar vond ik het volgende:

SchadelijkheidTolueen is bij langdurige blootstelling aan hoge concentraties schadelijk, het is een carcinogeen en kan geheugenproblemen veroorzaken. Behalve dat het cumulatief schadelijk is, is het ook op de korte termijn schadelijk, inademing van grote hoeveelheden veroorzaakt duizeligheid en misselijkheid men kan zelfs buiten bewustzijn raken. Benzeen is echter schadelijker, daarom streeft men er in de chemie naar om benzeen als solvent zo veel mogelijk door tolueen of dimethylbenzeen te vervangen.

Tolueen wordt vaak samen met benzeen, ethylbenzeen en xyleen (BTEX) als bodemvervuiling aangetroffen. De eerste inventarisatie van bodemvervuiling in Nederland (begin jaren 1980, naar aanleiding van de Lekkerkerk-affaire), werden trichlooretheen, perchlooretheen en tolueen het meest aangetroffen. Tolueen in de bodem werd vooral aangetroffen op oude gasfabriekterreinen, bij tankstations en op terreinen van drukkerijen en verfindustrieën (waar tolueen veel als oplosmiddel werd gebruikt).

Trinitrotolueen (beter bekend als TNT) is een stof die uit tolueen gemaakt wordt door doorgedreven nitratie. De stof is een krachtig explosief, net als vele andere genitreerde verbindingen. Een van de redenen voor het explosieve karakter is de elektronenarme toestand van het aromatisch systeem waardoor deze meer onderhevig is aan degradatie; dit verklaart waarom TNT explosief is en tolueen niet. TNT wordt als benchmark voor andere explosieve wapens gebruikt; de kracht van een kernwapen wordt bijvoorbeeld uitgedrukt in megaton TNT.
Met vriendelijke groet,  Jorrit  


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #759 Gepost op: 7 januari 2011, 23:51:48
Tja, (EHBO)... brrr.
En dan heb je nog 2899 andere stoffen die daar opgeslagen waren.
Ik ben bang dat we de gevolgen van de brand over jaren nogmaals naar voren zien komen.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.