GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011

Auteur Topic: GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011  (gelezen 348941 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

(EHBO)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • EHBO, Rode Kruis, Buurttoezicht-Wielwijk enz.
    • Buurttoezicht Hardinxveld-Giessendam
Reactie #760 Gepost op: 8 januari 2011, 00:00:18
Tja, (EHBO)... brrr.
En dan heb je nog 2899 andere stoffen die daar opgeslagen waren.
Ik ben bang dat we de gevolgen van de brand over jaren nogmaals naar voren zien komen.


Tja, ik ben behoorlijk geschrokken over de stoffen die tot nu toe gevonden zijn door het waterschap. Wat voor stoffen hangen er in de lucht ben zeer bang dat het allemaal kankerverwekkende stoffen zijn. Maar onderzoek zal uitwijzen waar het om gaat.


Het doet je vooral wat al woon je vrij dicht bij de rampplek. Ik woon zelf in Hardinxveld-Giessendam dat lag toch redelijk in de windrichting moet ik zeggen.
Met vriendelijke groet,  Jorrit  


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #761 Gepost op: 8 januari 2011, 00:11:01
Nog een stofje waar over gesproken wordt.

Trichloorethyleen

http://www.boomlab.nl/fv/componentinstance/1046//var/www/vhosts/boomlab.nl/web_users/productfileslive/msds_files/VIB-76051746-NL.pdf
http://www.assinkchemie.nl/msds/x131749.htm

Opmerkelijk dat deze kankerverwekkende stof bij de een geen schadelijke gevolgen voor de voortplanting geeft en de ander wel.
Een deskundige op RTL 4 gaf net aan dat deze stof het nadeel geeft bij brand dat het een dioxeen wordt (zeer kankerverwekkend).
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #762 Gepost op: 8 januari 2011, 00:26:09
Tja, ik ben behoorlijk geschrokken over de stoffen die tot nu toe gevonden zijn door het waterschap. Wat voor stoffen hangen er in de lucht ben zeer bang dat het allemaal kankerverwekkende stoffen zijn. Maar onderzoek zal uitwijzen waar het om gaat.


Het doet je vooral wat al woon je vrij dicht bij de rampplek. Ik woon zelf in Hardinxveld-Giessendam dat lag toch redelijk in de windrichting moet ik zeggen.

Stop maar lekker ... hier zwijndrecht... ook heerlijk onder rook gelegen ... vooral geen zorgen... maar ondertussen ??


Spartan

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #763 Gepost op: 8 januari 2011, 00:36:07
Iemand lijstje van ingezette Schuimblusvoertuigen/schuimondersteunings voertuigen, ben hier wel benieuwd naar.

Ik las in het begin ergens een vraag hoe het schuim van breda naar moerdijk werd verplaatst, Aanhanger :)

Wat mij trouwens wel verbaasd is dat ik nergens een foto van de SB 6161 kan vinden, terwijl dit het eerste schuimblusvoertuig ter plaatse was (nou is een E-One ook wel iets interessanter natuurlijk), iemand foto?


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #764 Gepost op: 8 januari 2011, 00:50:38
Heb geen foto, maar de SB van Breda is zeker ter plaatse geweest 998765 Je kon ook zien aan een andere melding dat de SB van Tilburg naar Breda moest voor een OMSje is een groot bedrijf O0


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #765 Gepost op: 8 januari 2011, 00:53:44
"Er waren brandbare, giftige en bijtende stoffen opgeslagen. Die zijn verbrand. Door de enorme hitte zijn de wolken hoog de lucht in gegaan en zijn de stoffen verdund. Daardoor blijven de gevolgen voor de volksgezondheid zeer beperkt."
www.omroepbrabant.nl

Dat is dus de veiligste manier om van je gevaarlijke stoffen af te komen.  :-X

" De rook stijgt recht omhoog en dus is er op grondniveau geen gevaar voor gevaarlijke stoffen"

En dan zie je echt heel wat anders op de beelden van de TV, zegt de weerman dat de lucht stabiel is en dat de rook nooit hoger kan komen dan 500 meter.

Bah, wat heb ik er een hekel aan voorgelogen te worden...




Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #767 Gepost op: 8 januari 2011, 01:13:36
Ook een brand met giftige stoffen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sandoz_chemical_spill en http://news.bbc.co.uk/onthisday/hi/dates/stories/november/1/newsid_4679000/4679789.stm

Zijn geen opbeurende berichten als je o.a. het stukje over het herstel van de natuur leest...
nog daar te laten de slachtoffers


paassens

  • B-VKR, E-VKR, Hoofdbrandwacht, AED/BHV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
  • B-VKR, E-VKR, Hoofdbrandwacht, AED/BHV
Reactie #768 Gepost op: 8 januari 2011, 02:29:57
livep2000
02:27:50 08-01-11PRIO 2: BLUGROEP 2 ZEVENBERGEN OPKOMEN VOOR AFLOSSING IN MOERDIJK
1200658BRW Moerdijk (Zevenbergen) (Blusploeg 2)
1201988BRW Moerdijk (Zevenbergen) (Lichtkrant)


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #769 Gepost op: 8 januari 2011, 04:38:09
Ik ben eens op zoek gegaan naar een stoffenblad of veiligheidsinformatieblad.

Van Tolueen heb ik deze gevonden: http://www.bostik.co.uk/global_assets/sds/031370.pdf
Best informatief voor diegenen die niet weten wat een stoffenblad is.
Ik ken zelf ook stoffenbladen met aanvullingen zoals onderzoeken op dieren met bepaalde stoffen. In dit stoffenblad komt dat niet voor.
Substantie           TOLUEEN
UN nummer         1294
Gevaarsidentificatienummer         33
ADR label         3
ADR Klasse         3
Classificatiecode         F1
Verpakkinggroep         II
ERIC         3-11
 
Informatie voor ongevalbestrijding
ZEER BRANDBARE VLOEISTOF

1. Kenmerken.

  • Geeft gevaarlijke dampen af.
  • Vlampunt lager dan 23°C.
  • Schadelijk voor ogen en luchtwegen.
  • Onmengbaar of slecht mengbaar met water (minder dan 10%) en lichter dan water.



2. Gevaar.

  • Verhitting van containers veroorzaakt drukstijging met de kans op openbarsten, gevolgd door een explosie.
  • Kan explosieve mengsels met lucht vormen
  • Geeft bij brand of verhitting giftige en irriterende dampen af.
  • De damp kan onzichtbaar zijn en is zwaarder dan lucht. De damp verspreidt zich daarom over de grond en kan kelders en rioleringen binnendringen.
  • Kan bedwelmend werken en bewusteloosheid veroorzaken.



3. Persoonlijke bescherming.

  • Gebruik ademlucht.
  • Gebruik chemicaliën-overall als er kans is op contact met de stof.
  • Overweeg het dragen van standaard uitrukkleding onder de beschermende kleding.



4. Bronbestrijding.
  4.1 Algemeen.

  • Blijf bovenwinds.
  • Verwijder alle ontstekingsbronnen (rookverbod).
  • Omgevingsgevaar! Laat mensen in de directe omgeving binnen blijven met ramen en deuren gesloten en alle ventilatie gestopt. Overweeg evacuatie van mensen in direct gevaar.
  • Betreed gevarenzone met zo weinig mogelijk mensen.



  4.2 Lekkage.

  • Stop de lekkage indien mogelijk.
  • Gebruik elke mogelijkheid om verspreiding van het gelekt product te voorkomen.
  • Gebruik explosiemeter.
  • Gebruik vonkarm en intrinsiek veilig gereedschap.
  • Absorbeer de vloeistof in zand of aarde of elk ander geschikt materiaal of bedek de stof met schuim.
  • Laat de verantwoordelijke autoriteit waarschuwen als de stof in het water of in het riool terecht is gekomen.
  • Ventileer kelders en riolering, indien dit zonder risico´s voor personeel en omstaanders kan.



  4.3 Brand (waarbij de stof betrokken is).

  • Koel container(s) met water.
  • Blussen met schuim of poeder. Vervolgens afdekken met een schuimdeken.
  • Nooit blussen met een gebonden waterstraal of sproeistraal.
  • Gebruik sproeistraal om de rook neer te slaan.
  • Voorkom onnodig wegstromen van blusmiddelen. Denk aan het milieu!



5. Eerste hulp.

  • Als de stof in de ogen is gekomen eerst minimaal 15 minuten spoelen met water. Daarna de ogen zo snel mogelijk laten onderzoeken door een arts.
  • Personen die in contact zijn geweest met de stof of die dampen ingeademd hebben moeten direct onderzocht worden door een arts. Geef alle beschikbare productinformatie door.
  • Bij brandwonden de aangetaste huid onmiddellijk en zo lang mogelijk spoelen met koud water. Geen vastzittende kleding verwijderen.
  • Verwijder verontreinigde kleding onmiddellijk. Was daarna de besmette huid met zeep en veel water.



6. Voorzorgsmaatregelen bij opruimen stof.

  • Zorg voor een goede aarding van de pompen.
  • Gebruik explosieveilige pompen. Indien elektrisch aangedreven, minimaal klasse T3.
  • Gebruik gereedschap dat bestand is tegen minerale oliën.
  • Verzamel product in een vat met een ventiel voorzien van een absorptiefilter.



7. Ontsmetting na bronbestrijding.
  7.1 Ontsmetting personeel.

  • Spoel besmette kleding en de adembescherming af met water en zeep voordat het gelaatsscherm of kleding uitgetrokken wordt.
  • Gebruik een chemicaliënoverall en adembescherming bij het ontkleden van ontsmetten van besmette collega´s of bij het werken met verontreinigd gereedschap.
  • Vang de spoelvloeistof op.



  7.2 Ontsmetting materieel.

  • Afspoelen met water en zeep vóór het verlaten van de plaats van het incident.