GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011

Auteur Topic: GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011  (gelezen 348925 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #790 Gepost op: 8 januari 2011, 13:57:21
Ik heb nog nooit gehoord van een brand waarbij de overheid wel zei dat er gevaarlijke stoffen vrijkomen die schadelijk zijn voor de gezondheid. Dit lijkt gewoon een standaardformule te zijn om paniek onder de bevolking te voorkomen.

Ik denk dat het tijd wordt dat de overheid gewoon eerlijk toegeeft dat er wel degelijk schadelijke stoffen vrijkomen, maar dat ze eenvoudigweg geen enkel idee hebben wat de effecten zijn van deze stoffen op lange termijn voor de gezondheid. Dat er niks ernstigs gemeten is, zegt natuurlijk niks, omdat er zoveel stoffen zijn dat het bijna geen zin heeft om te meten.

Kortom ik denk dat deze brand wel degelijk nadelige effecten gaat opleveren, maar het probleem is dat als mensen later gezondheidsproblemen krijgen het bijna niet mogelijk is om te achterhalen of dit van deze brand is geweest. De snelweg om de hoek met al dat fijnstof kan net zo goed als oorzaak worden aangewezen. En een combinatie van beide zal de situatie zeker slechter maken.


Firefighter Peter

  • Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 296
  • Firefighter Peter
Reactie #791 Gepost op: 8 januari 2011, 14:02:39
http://www.google.nl/#hl=nl&expIds=17259,18167,28061&xhr=t&q=atf+brand+drachten&cp=6&pf=p&sclient=psy&aq=0&aqi=&aql=&oq=atf+br&gs_rfai=&pbx=1&fp=a5db043583e72f3b
ja, idd hier zijn veel mensen ziek van geworden, en sommige blijvend. Ik heb zo'n vermoeden dat wat in Moerdijk gebeurt is dezelfde of zelfs nog meer gevolgen gaat krijgen.  >:(
Spoed komt meestal door voorafgaande traagheid


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #792 Gepost op: 8 januari 2011, 14:23:02
Ik heb nog nooit gehoord van een brand waarbij de overheid wel zei dat er gevaarlijke stoffen vrijkomen die schadelijk zijn voor de gezondheid. Dit lijkt gewoon een standaardformule te zijn om paniek onder de bevolking te voorkomen.
Ik denk dat het tijd wordt dat de overheid gewoon eerlijk toegeeft dat er wel degelijk schadelijke stoffen vrijkomen, maar dat ze eenvoudigweg geen enkel idee hebben wat de effecten zijn van deze stoffen op lange termijn voor de gezondheid. Dat er niks ernstigs gemeten is, zegt natuurlijk niks, omdat er zoveel stoffen zijn dat het bijna geen zin heeft om te meten.
Kortom ik denk dat deze brand wel degelijk nadelige effecten gaat opleveren, maar het probleem is dat als mensen later gezondheidsproblemen krijgen het bijna niet mogelijk is om te achterhalen of dit van deze brand is geweest. De snelweg om de hoek met al dat fijnstof kan net zo goed als oorzaak worden aangewezen. En een combinatie van beide zal de situatie zeker slechter maken.

"de overheid" bestaat niet. Wij hebben overheden op 3 niveau's - gemeentelijk, provinciaal en landelijk. En ik hoef je niet uit te leggen dat binnen die niveau's zo ongeveer ook nog iedereen een andere mening heeft, net zoals in de wetenschapswereld, zoals je nu door allerlei tegenstrijdige beweringen weer kunt waarnemen.

Regelmatig geven persvoorlichters goede informatie aan de media, met de strekking "dat er wel gevaarlijke stoffen zijn vrijgekomen maar dat de metingen aantoonden dat de concentraties daarvan beneden bepaalde grenswaarden lagen (soms oo nog nader gespecificeerd)". Zulke persberichten worden vaak opgesteld in overleg met AGS en GAGS. Dat dit dan vervolgens door de media, die dit allemaal veel te lang en genuanceerd vinden - wordt vertaald met de standaardzin "er zijn geen gevaarlijke stoffen vrijgekomen" is dus beslist niet altijd de schuld van "de overheid'. Vaak wordt er bovendien ook nog bij gezegd dat het los van de meetwaarden nooit gezond is om in de rook te staan. Maar ook die zin haalt het vaak niet - of wordt anders maar voor het gemak maar door de meeste lezers over het hoofd gezien. Die dan later weer gaan piepen dat ze klachten hebben omdat ze toch in de rook zijn gaan staan.
 
Waar is onze spreekwoordelijke "hollandse nuchterheid" en gezond verstand gebleven? Ik begrijp trouwens sowieso niet, wat ambulancemedewerkers benedenwinds in de rook zouden hebben moeten doen. Zouden er gewonden zijn geweest - waar in dit geval gelukkig geen sprake van was - dan hoort de brandweer die uit de rook in veilig gebied te brengen.

Ik mis in diverse persberichten trouwens node het zeer belangrijke onderscheid tussen bovenwinds en benedenwinds gebied. Als je goed en ruim bovenwinds blijft, hoef je ook geen adembescherming te dragen. Nu doen sommigen het lijken alsof het voor iedereen volstrekt onverantwoord was, waar dan ook maar in de buurt van die brand te staan. De nuance lijkt hoe langer hoe meer verloren te gaan. Jammer.

Daardoor krijg je ook van die ongenuanceerde stellingen dat je blijkbaar direct kanker krijgt wanneer je schoenen in aanraking zijn geweest met bluswater. Zoals één van de eerdere respondenten hier zei, gaat het altijd om "dosis = concentratie x tijd". Waarbij in geval van kankerverwekkende stoffen ook nog sprake zou moeten zijn van een niet te verwaarlozen blootstelling gedurende een langere periode. We spreken dan over mensen die bv. jarenlang met onvoldoende bescherming met zulke stoffen werkten. Maar nee, zodra een stof het predikaat "kankerverwekkend" heeft, wekken velen de indruk dat één snuifje of één keer contact daarmee je direct een doodvonnis oplevert. Alsof iedereen die ooit een sigaret heeft gerookt, beslist door die ene sigaret al aan longkanker zal overlijden - dat gelooft toch ook niemand? Zoiets vind ik eigenlijk schandalige ophitserij en het onnodig ongerust maken van leken. Opnieuw: nuance!
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #793 Gepost op: 8 januari 2011, 14:46:09
Toch iets gevonden wellicht?

p2kflex
14:44:24 08-01-11GROUP-2Telefonisch contact GMC
1423001MKA Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (Lichtkrant GMC Dordrecht)
1423263MKA Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (Hoofd Sectie GHOR) (Informatiecode)
p2kflex
14:44:20 08-01-11GROUP-1graag met spoed meldkamer Tilburg bellen
1220001MKA Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (RGF)
1220499MKA Veiligheidsregio Midden- en West Brabant (Monitorcode)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #794 Gepost op: 8 januari 2011, 14:58:21
"de overheid" bestaat niet. Wij hebben overheden op 3 niveau's - gemeentelijk, provinciaal en landelijk. En ik hoef je niet uit te leggen dat binnen die niveau's zo ongeveer ook nog iedereen een andere mening heeft, net zoals in de wetenschapswereld, zoals je nu door allerlei tegenstrijdige beweringen weer kunt waarnemen.

Regelmatig geven persvoorlichters goede informatie aan de media, met de strekking "dat er wel gevaarlijke stoffen zijn vrijgekomen maar dat de metingen aantoonden dat de concentraties daarvan beneden bepaalde grenswaarden lagen (soms oo nog nader gespecificeerd)". Zulke persberichten worden vaak opgesteld in overleg met AGS en GAGS. Dat dit dan vervolgens door de media, die dit allemaal veel te lang en genuanceerd vinden - wordt vertaald met de standaardzin "er zijn geen gevaarlijke stoffen vrijgekomen" is dus beslist niet altijd de schuld van "de overheid'. Vaak wordt er bovendien ook nog bij gezegd dat het los van de meetwaarden nooit gezond is om in de rook te staan. Maar ook die zin haalt het vaak niet - of wordt anders maar voor het gemak maar door de meeste lezers over het hoofd gezien. Die dan later weer gaan piepen dat ze klachten hebben omdat ze toch in de rook zijn gaan staan.
 
Waar is onze spreekwoordelijke "hollandse nuchterheid" en gezond verstand gebleven? Ik begrijp trouwens sowieso niet, wat ambulancemedewerkers benedenwinds in de rook zouden hebben moeten doen. Zouden er gewonden zijn geweest - waar in dit geval gelukkig geen sprake van was - dan hoort de brandweer die uit de rook in veilig gebied te brengen.

Ik mis in diverse persberichten trouwens node het zeer belangrijke onderscheid tussen bovenwinds en benedenwinds gebied. Als je goed en ruim bovenwinds blijft, hoef je ook geen adembescherming te dragen. Nu doen sommigen het lijken alsof het voor iedereen volstrekt onverantwoord was, waar dan ook maar in de buurt van die brand te staan. De nuance lijkt hoe langer hoe meer verloren te gaan. Jammer.

Daardoor krijg je ook van die ongenuanceerde stellingen dat je blijkbaar direct kanker krijgt wanneer je schoenen in aanraking zijn geweest met bluswater. Zoals één van de eerdere respondenten hier zei, gaat het altijd om "dosis = concentratie x tijd". Waarbij in geval van kankerverwekkende stoffen ook nog sprake zou moeten zijn van een niet te verwaarlozen blootstelling gedurende een langere periode. We spreken dan over mensen die bv. jarenlang met onvoldoende bescherming met zulke stoffen werkten. Maar nee, zodra een stof het predikaat "kankerverwekkend" heeft, wekken velen de indruk dat één snuifje of één keer contact daarmee je direct een doodvonnis oplevert. Alsof iedereen die ooit een sigaret heeft gerookt, beslist door die ene sigaret al aan longkanker zal overlijden - dat gelooft toch ook niemand? Zoiets vind ik eigenlijk schandalige ophitserij en het onnodig ongerust maken van leken. Opnieuw: nuance!  

Daar ben ik het niet mee eens, een persberich dat niet volledig overgenomen wordt is een, maar ik heb de burgemeester en een voorlichter zelf horen zeggen dat er geen gevaarlijke stoffen zijn vrij gekomen en dat de rook gelukkig recht omhoog steeg naar grote hoogte, waar het door verdunning geen kwaad meer kon.

Mijn vader zei altijd "als je het niet weet, hou dan je mond".


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #795 Gepost op: 8 januari 2011, 15:21:32
N.a.v jullie reacties over de (toch) gevaarlijke stoffen.

Het probleem is dat het al is gebeurt... Op tv zeiden ze steeds over het alarm: Ramen en deuren dicht.
Maar (of ik heb niet opgelet) nu hadden ze het - terecht - ook over ventilatie uit.

Wat als je in een flat of huurwoning zit, waar de ventilatie op het dak staat, of achter een deur die op slot zit?
De woningbouw gaat dan bij het alarm echt niet al die huizen af.
Maar waar moet een mens dan heen?
Binnen is niet veilig, maar buiten mag ook niet. En dan?
Naar je buren (terwijl je niet naar buiten mag), met een zelfde huurwoning/flatwoning die de ventilatie niet uit kunnen doen?

Edit: Complete "onzin" om je ongerust over te maken in vergelijking met de hulpverleners die er midden in hebben gestaan. Maargoed...

Ik zou zelf in eerste instantie bellen met mijn woningbouwvereniging. Mocht dat niet lukken of men wil er niets aan doen dan contact opnemen met de branweer meldkamer en aan hun het probleem voorleggen met het verzoek om de woningbouw te bellen en hun te dwingen aan het probleem met spoed actie te ondernemen.

Ik mag er vanuit gaan dat de brandweer dwingend kan optreden als men het niet wil doen en andesr sturen ze misschien wel een Tas langs om desnoods de deur open te breken om zodoende in de ruimte tekomen om het ventilatiesysteem uit te schakelen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


stln01

  • chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Reactie #796 Gepost op: 8 januari 2011, 15:26:54
Citaat van: tijgernest
Ik mis in diverse persberichten trouwens node het zeer belangrijke onderscheid tussen bovenwinds en benedenwinds gebied. Als je goed en ruim bovenwinds blijft, hoef je ook geen adembescherming te dragen. Nu doen sommigen het lijken alsof het voor iedereen volstrekt onverantwoord was, waar dan ook maar in de buurt van die brand te staan. De nuance lijkt hoe langer hoe meer verloren te gaan. Jammer.
Bij een niet al te sterke wind bij dergelijke explosies moet je wel behoorlijk ruim bovenwinds gaan staan.

Ik vind het trouwens wel logisch dat een eventuele lijst met gevaarlijke stoffen niet openbaar wordt gemaakt. De meeste van de stoffen zeggen het normale publiek en zelfs de meeste hulpverleners niets, waardoor er driftig gegoogled wordt. De inhoud van de gevonden veiligheidsinformatiebladen kunnen alleen door specialsten geïnterpreteerd worden in samenspraak met de laboratoria van RIVM/ waterschap.


Wortel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 79
Reactie #797 Gepost op: 8 januari 2011, 16:06:04
Ik zou zelf in eerste instantie bellen met mijn woningbouwvereniging. Mocht dat niet lukken of men wil er niets aan doen dan contact opnemen met de branweer meldkamer en aan hun het probleem voorleggen met het verzoek om de woningbouw te bellen en hun te dwingen aan het probleem met spoed actie te ondernemen.

Ik mag er vanuit gaan dat de brandweer dwingend kan optreden als men het niet wil doen en andesr sturen ze misschien wel een Tas langs om desnoods de deur open te breken om zodoende in de ruimte tekomen om het ventilatiesysteem uit te schakelen.

Dank je wel voor je tip! Ben nu toch een beetje gerust gesteld.  O0


Canonfreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,049
Reactie #798 Gepost op: 8 januari 2011, 17:09:07
Bewoners Moerdijk maken zich zorgen
Toegevoegd: zaterdag 8 jan 2011, 12:42

'Er is niets aan de hand gaat u maar rustig slapen.' Dat is vandaag opnieuw de boodschap van de autoriteiten aan de bewoners van Moerdijk.

In en om het dorp Moerdijk zouden geen concentraties schadelijke stoffen zijn gemeten waardoor mensen gezondheidsrisico's lopen. Dat zei milieuarts Henk Jans op de druk bezochte bewonersbijeenkomst in Moerdijk. Jans waarschuwde wel dat mensen niet onnodig het getroffen gebied moeten betreden.

Veilig
Omdat de windrichting de goede kant op stond zijn volgens Jans eventueel schadelijke stoffen snel verdampt. "Als u nu aan mij vraagt of Moerdijk veilig is, dan zeg ik volmondig ja", aldus Jans. Maar de bewoners van Moerdijk zijn sceptisch. Zij maken zich wel degelijk zorgen over hun gezondheid.

Onderzoek

De Bredase burgemeester Peter van der Velden, die in Moerdijk optrad als voorzitter van het Regionaal beleidsteam Midden-en West-Brabant, wil dat er een gezondheidsonderzoek komt onder de inwoners van Moerdijk. Hij heeft daarover advies gevraagd bij het ministerie van Volksgezondheid.

Klachten
Na de brand bij Chemie-Pack in Moerdijk hebben zich meer dan twintig hulpverleners met klachten in het ziekenhuis gemeld. Het gaat om twaalf politiemensen en tien brandweerlieden. Ze hebben na behandeling het ziekenhuis weer kunnen verlaten, zo is op een persconferentie bekendgemaakt.

Noodverordening
De burgemeester heeft al besloten om de informatievoorziening rond de brand te onderzoeken. Veel mensen klaagden dat ze woensdag niet goed op de hoogte werden gehouden. Op het industrieterrein in Moerdijk is sinds afgelopen nacht een noodverordening van kracht. Het terrein is alleen nog toegankelijk voor mensen die zich met de nasleep van de brand bezighouden. Door de speciale verordening kan de gemeente ramptoeristen weren. Werknemers van bedrijven op het terrein kunnen een ontheffing krijgen.

Kankerverwekkend
Het is nog onduidelijk welke stoffen er bij Chemie-Pack lagen opgeslagen. Wel is bekend dat er giftige stoffen in het bluswater zitten. Het waterschap Brabantse Delta heeft een lijst vrijgegeven waarop de stoffen staan die met het bluswater in de sloten in de buurt van Chemie-Pack terecht zijn gekomen. Sommige stoffen zijn kankerverwekkend.

Nieuwsuur was vandaag bij de informatiebijeenkomst en doet verslag. In de studio is hoogleraar milieuchemie en toxicologie Jacob de Boer.

Bron: http://nieuwsuur.nl/onderwerp/210264-hulpverleners-ziek-na-brand-moerdijk.html


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #799 Gepost op: 8 januari 2011, 17:59:05
Bij een niet al te sterke wind bij dergelijke explosies moet je wel behoorlijk ruim bovenwinds gaan staan. ........

ik neem aan dat het gebied vanwege de risico's toch al ruim was afgezet? Ik heb op filmpjes hier en daar hele stukken tanks brandend zien vliegen.............
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter