GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011

Auteur Topic: GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011  (gelezen 348964 keer)

0 gebruikers (en 24 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #810 Gepost op: 8 januari 2011, 19:15:20
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8686368/__Veel_klachten_na_brand_Moerdijk__.html?sn=binnenland,buitenland

za 08 jan 2011, 19:05 | lees voor
Tientallen klachten na brand Moerdijk

DORDRECHT -  In de regio Zuid-Holland Zuid hebben zich na de chemiebrand in Moerdijk van woensdag tientallen mensen gemeld met klachten en vragen over hun gezondheid. Bij de GGD kwamen circa dertig klachten binnen, bij de huisartsenposten een kleine tien. Verder hebben acht hulpverleners van de veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid een beroep gedaan op medische hulp. Ze hadden geassisteerd bij de brandbestrijding in Moerdijk.

De brandweer bestrijdt de vlammen die uit het chemiebedrijf in Moerdijk slaan. Foto: ANP

Dat maakte de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid zaterdag bekend.

De veiligheidsregio verwacht na het weekend de uitslag van de samenstelling van de roetdeeltjes die zijn neergekomen in het gebied. Ze worden onderzocht op gevaarlijke stoffen. Bij de organisatie is een team vrijgemaakt dat zich uitsluitend bezig zal houden met de afhandeling van alle lopende zaken, zoals gezondheidsklachten.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #811 Gepost op: 8 januari 2011, 19:16:38
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8686281/___Zieke_hulpverleners_naar_huisarts___.html

za 08 jan 2011, 18:12 | 14 reacties | lees voor
Toch geen gezondheidsonderzoek Moerdijk

BREDA -  Er komt geen grootschalig gezondheidsonderzoek voor hulpverleners, werknemers en omwonenden van de plek in Moerdijk waar woensdag een grote brand woedde.

Zwarte woensdag in Moerwijk: een bedrijf naast Chemie-Pack moet de dag na de brand uit voorzorg worden ontruimd Foto: ANP

Dat meldde zaterdag het Regionaal beleidsteam Midden-en West-Brabant. Burgemeester Peter van der Velden van Breda, die voorzitter is van dit team, had het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) gevraagd naar het nut van zo'n onderzoek.

Volgens het RIVM kunnen omwonenden met klachten naar hun huisarts en kunnen werknemers en hulpverleners naar de bedrijfsarts als ze klachten hebben. Ze moeten dan ook een vragenlijst invullen over de klachten, zodat het verloop ervan centraal in de gaten kan worden gehouden, zo luidt het voorlopig advies. Indien nodig volgt individueel of groepsgewijs nader medisch onderzoek en behandeling.

Werknemers en hulpverleners krijgen van hun werkgever toch al het aanbod hun bedrijfsarts te bezoeken. Daar ligt een vragenlijst voor centrale registratie van alle klachten. Ze kunnen onder meer informatie over de aard van de blootstelling aan de brand geven. Eventueel kan dan later worden bepaald of de klachten te ermee maken hebben.

Voor de bewoners van Midden- en West-Brabant die zich melden bij de huisarts wordt een centraal meldpunt ingesteld bij de GGD in Tilburg. Daar wordt het verloop van de klachten ook centraal in de gaten gehouden.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #812 Gepost op: 8 januari 2011, 19:27:05
De brand is links en rechts het gesprek van de dag. Wat mij opvalt is dat ook de meeste HV-ers, uit alle takken van sport, een sarcastische lach niet kunnen onderdrukken als men de voorlichters napraat. Beetje in de trant van: neem het maar met een korreltje zout. M.a.w: de meeste mensen vrezen wel degelijk schade voor de gezondheid. Men gelooft dus niet klakkeloos wat er op de tv gezegd wordt.

Ik heb ook mijn twijfels. Ja, ik weet dat iedere brand (roetdeeltjes) schadelijk is, maar wat hier in vlammen is opgegaan... Dit is een scenario waar alle brandweerkorpsen op oefenen (vooral bedrijfsbrandweer in de haven, gevaarlijke stoffen, chemie etc)
Je hoort altijd: ''Als het een keer mis gaat hier, dan gaat het ook echt goed mis. Dan heb je echt de poppen aan het dansen.''
Oftwel: dit was eigenlijk een scenario der scenario's.

Nu gaat het een keer echt mis maar de boodschap is: Niets aan de hand mensen, het valt allemaal wel mee. De wind stond gunstig, we hebben geluk gehad.

Ik kan wel meer incidenten opnoemen waarbij de overheid zei: niets aan de hand mensen....maar even later (!)  ::)

Is er interesse voor een poll omtrent dit incident? (of: deze ramp?)
Persoonlijk ben ikzelf erg benieuwd naar de meningen van HV-ers (en alle andere forumbezoekers) of dit incident schadelijke gevolgen zal hebben ja of nee. Nu, of misschien op de langere termijn?

Omdat er bij een incident als deze tal van informatiebronnen zijn, en er van alles wordt geroepen en geschreven en je als gewone burger eigenlijk niet weet waar je aan toe bent. Hier en daar zelfs totale draaikonterij van instanties belast met informatievoorziening.

Bij interesse voor een polletje wil ik er best een aanmaken, of 1 der Mods.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #813 Gepost op: 8 januari 2011, 20:44:17
Moerdijk en dioxine: het falen van de media
woensdag 5 januari 2011 20:54

Geen journalist lijkt iets te begrijpen van het belang van concentraties. Hoeveel dioxine zit er eigenlijk in die Duitse eieren? Hoeveel van die eieren mogen we dan volgens de officiële normen eten? En hoeveel in het echt: met andere woorden, wat is de marge tussen de norm en de werkelijke risico’s? Welke chemische stoffen zijn vrijgekomen bij de brand in Moerdijk? Hoe giftig, bijtend en brandend zijn die precies?

Ontsporen
Op al dit soort vragen hebt u de afgelopen dagen geen antwoord gekregen. Zodra het over scheikunde gaat, ontspoort de journalistiek. Ik maak dit als chemicus en journalist nu al bijna veertig jaar mee en elke keer denk ik, het was niks, het is niks en we leren niks. Nu ook weer met die Duitse dioxine-zaak en de gifwolk in Moerdijk. Zelfs in kranten die door veel intellectuelen en andere goed opgeleide mensen worden gelezen zoals NRC Handelsblad en de Volkskant, zelfs door intelligente journalisten met een academische achtergrond gebeurt het keer op keer. Het onzinnig geleuter over gif.

Duitsland
Wat lezen en horen we de afgelopen dagen. Duizenden Duitse boerderijen zijn op slot omdat er dioxine in het veevoer zit en dioxine is een zwaar giftige en kankerverwekkende stof. Het dioxine is in het veevoer terecht gekomen via een Nederlandse link en er is ook vetzuur bij betrokken, dat vanuit een Duits bedrijf bij een Nederlands bedrijf is gekomen en vervolgens weer bij die Duitse boerderijen. In Moerdijk zijn ‘giftige, bijtende en brandende’ stoffen vrijgekomen. Ja hallo, wat precies? Welke stoffen, welke concentraties, welke normen?

Andere eisen
Misschien is het even nuttig om het NOS-Journaal van woensdag 5 januari 2011 aan te halen. Daarin gaat het uitgebreid over de brand in Moerdijk. Het journaal wordt gepresenteerd door een goed ogende jongedame, die geen idee heeft van moleculen en concentraties. Dat hoeft niet, want aan haar worden andere eisen gesteld en daar voldoet ze ruimschoots aan. Vervolgens komen er nog twee verslaggevers aan het woord, die ook geen idee hebben waar ze het over hebben. U moet vervolgens weten dat het NOS-journaal een redactie heeft, waarin op dit vlak werkelijk niemand weet waarover het gaat. Misschien daarom wordt uit arren moede een hoogleraar crisisbeheersing in de studio uitgenodigd die ook niet weet om welke stoffen het gaat en om welke concentraties. Iedereen lult maar een end weg maar de kijker wordt niet wijzer.

Scholing
Een en ander illustreert het falen van zowel de journalistiek als van de middelbare scholen. Om met het laatste te beginnen, bijna iedereen heeft toch een of twee jaar scheikunde op school gehad zou je zeggen. Wat is daar van over gebleven? Je zou verwachten dat sommige basisnoties beklijven. Een van de basisbegrippen van de scheikunde zou moeten zijn dat concentratie een cruciaal begrip is. Of zoals Paracelsus vele eeuwen geleden al zei, gif bestaat niet, pas de concentratie bepaalt of een stof giftig is of niet.
Het wezenlijke van dit concept is dat het duidelijk maakt dat de chemie een kwantitatieve wetenschap is. Giftigheid, kankerverwekkendheid, brandend, bijtend zijn kwalitatieve, vage begrippen. Je hebt er als burger weinig aan als je wilt weten wat de risico’s voor jou zelf zijn. Mijn stelregel is overigens: u hoeft zich geen zorgen te maken, tenzij u in China, Oost-Europa, India, Zuid-Amerika of Afrika woont. Bij ons loopt het allemaal zo’n vaart niet.

Brevet van onvermogen
Als scheikundige, werkzaam in de journalistiek, heb ik me vaak geërgerd aan het onbegrip over scheikunde. Zelfs bij laten we zeggen de betere media zoals de twee waar ik heb gewerkt (Elsevier en NRC Handelsblad). Dat een buitenlandredacteur niet weet dat het Engelse sodium in een persbericht vertaald moet worden als natrium, potassium als kalium en siliconen toch echt iets anders is dan silicium. Soit, dat kan gebeuren, alhoewel ik vind dat een historicus of een jurist dit eigenlijk ook moet weten, net zoals zij van mij mogen verwachten dat ik weet wat ‘de gang naar Canossa’ is of het verschil tussen moord en doodslag.
Maar dat geen enkele journalist keer op keer weet dat het de concentratie is die bepaalt of een chemische stof giftig, milieuvervuilend, gezond, enzovoorts is of niet, sorry, ik blijf het een brevet van onvermogen bevinden.
Zowel van de journalistiek als van het onderwijs. Het is een schande dat hoofdredacteuren er niet in slagen om journalisten aan te trekken (dit weekblad is een uitzondering) die weten wat een molecuul is en hoe belangrijk het concept van concentratie is. Het is ook een schande dat leraren scheikunde er niet in slagen om gedurende de een of twee jaar dat ze aanstaande historici, juristen, politicologen en dus journalisten, politici en staatslieden onder hun hoede hebben, om voor het voetlicht te brengen dat het in de chemie, de toxicologie en de milieukunde draait om concentratie.
Van mij hoeft u niet te weten dat Au goud is en dat HO2I hooi is zoals we op de middelbare school zeiden, als u maar weet dat begrippen als ‘giftig’ en ‘kankerverwekkend’ volslagen hol zijn. We willen cijfers!
Simon Rozendaal
http://www.elsevier.nl/web/Opinie/Simon-Rozendaal/285768/Moerdijk-en-dioxine-het-falen-van-de-media.htm

Een zeldzaam tegenwicht .............
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Reactie #814 Gepost op: 8 januari 2011, 21:46:55
Hoe kun je met al die deskundigen, scheikunde, uitspraken over “ongevaarlijke concentratie” nog verder denken over de situatie?
Ik vraag me dan gewoon, viel er die avond  “zure regen”?
Blijkt ook al een lastig begrip al heb ik wel eens onder de rook van de hoogovens prikkelende ogen en een zuur smaakje ervaren in een stevige regenbui. Maar bestaat dat ?

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie:
Zure regen, zure neerslag of zure dispositie ontstaat wanneer zwaveldioxide (SO2), stikstofoxiden (NOx), ammoniak (NH3) en vluchtige organische stoffen (VOS) oplossen in de regenwolken. Stikstofoxiden (NOx) is een verzamelnaam voor het giftige stikstofmonoxide (NO) en stikstofdioxide (NO2). Ammoniak (NH3) en vluchtige organische stoffen (VOS) kunnen afkomstig zijn van de uitlaatgassen van auto's en van de verbranding van zwavelhoudende en stikstofhoudende brandstoffen zoals mazout, stookolie en benzine. Samen met water vormen zij daar zuren; zwavelzuur (H2SO4) en salpeterzuur (HNO3). Ook de intensieve veeteelt is een belangrijke uitstoter. Ammoniak (NH3) vormt samen met zuurstof ook salpeterzuur HNO3. De term "zure regen" is niet helemaal juist. Het zou beter zijn om te spreken van zure neerslag of van zuurdepositie. Zuurdepositie komt namelijk niet alleen in "natte" vorm voor, maar ook in "droge" vorm.
Zure regen is een verzamelnaam voor verschillende vormen van verzuring van het milieu (bijvoorbeeld verzuring van de bodem). Zie ook het artikel over verzuring.

Het artikel gaat verder over de gevolgen voor water, grond, mens, en gebouwen.
Ik neem aan dat gewoon water pH neutraal is, geld dat ook voor “normaal regenwater” ( hoe tegenstrijdig om dit op papier te zetten  ??? )
Is er iets bekend over de normale pH-graad van regen in het betrokken gebied en was de pH op 5 januari afwijkend? (lager).  Wordt dit ook standaard gemeten ?
Of ben ik op mijn beurt zo’n ondeskundige blindganger die vanalles doorelkaar haalt ?
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #816 Gepost op: 8 januari 2011, 22:41:01
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2011%2Fjanuari%2FOnderzoek%20RIVM%20naar%20roetdeeltjes%20gaat%20door

Tientallen klachten uit regio na brand

8 januari 2011

In de regio Zuid-Holland Zuid hebben zich na de chemiebrand in Moerdijk van woensdag tientallen mensen gemeld met klachten en vragen over hun gezondheid. Bij de GGD en de huisartsen kwamen circa veertig klachten binnen.

Verder hebben acht hulpverleners van de veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid een beroep gedaan op medische hulp. Ze hadden geassisteerd bij de brandbestrijding in Moerdijk. Ze komen Oud-Beijerland, Nieuw-Lekkerland, Gorinchem en Dordrecht.

Dat maakte de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid zaterdag bekend. De veiligheidsregio verwacht na het weekend de uitslag van de samenstelling van de roetdeeltjes die zijn neergekomen in het gebied. Ze worden onderzocht op gevaarlijke stoffen. Bij de organisatie is een team vrijgemaakt dat zich uitsluitend bezig zal houden met de afhandeling van alle lopende zaken, zoals gezondheidsklachten.

Geen onderzoek
In tegenstelling tot eerdere berichten krijgen mensen die vlakbij de brand in Moerdijk zijn geweest, géén gezondheidsonderzoek. Burgemeester Van der Velden van Breda had om zo'n onderzoek gevraagd, maar het RIVM vindt het niet nodig.

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu heeft gezegd dat werknemers van de hulpdiensten naar hun bedrijfsarts kunnen gaan als ze klachten hebben. Ze moeten dan een vragenlijst invullen, zodat het verloop centraal in de gaten kan worden gehouden. Omwonenden, voor wie Van der Velden ook graag een gezondheidsonderzoek had gezien, kunnen bij hun huisarts terecht.

Tientallen hulpverleners die betrokken waren bij de grote brand in Moerdijk hebben acute gezondheidsproblemen. Volgens de krant hebben agenten, brandweerlieden en ambulancepersoneel last van geïrriteerde ogen en huid-aandoeningen. Ook hebben ze last van irritaties aan hun mond, keel en luchtwegen. De Brabantse politie is een intern onderzoek begonnen om de risico's voor het personeel in kaart te brengen.

Informatieverstrekking
De burgemeester heeft ook een onderzoek aangekondigd naar de informatieverstrekking en communicatie tijdens de brand. Wie dit gaat doen is nog niet bekend. Volgens de burgemeester worden er nog steeds elk uur metingen gedaan in het oppervlaktewater en in de lucht. De lijst met honderden gevaarlijke stoffen die bij Chemie-Pack in Moerdijk waren opgeslagen, wordt door de gemeente voorlopig niet vrijgegeven. Daardoor blijft onduidelijk welke stoffen er woensdag zijn verbrand.


Bewonersbijeenkomst
Ook in de gemeente Moerdijk waren de bewoners per brief uitgenodigd voor een bijeenkomst zaterdagmiddag. In ontmoetingscentrum De Ankerkuil werden de burgers bijgepraat over de brand en de nasleep ervan.

Nazorgteam
De veiligheidsregio Zuid-Holland-Zuid heeft een permanent nazorgteam opgezet. Bij veel inwoners van de regio is er onrust ontstaan over de schadelijke stoffen die afgelopen woensdag mogelijk zijn verspreid. Het team gaat vragen van bezorgde bewoners beantwoorden naar aanleiding van de brand in Moerdijk. Bezorgde bewoners uit de regio Rijnmond kunnen contact opnemen met het nazorgteam: 06-51262408.

Roetdeeltjes
Het RIVM en het KNMI zijn nog bezig met onderzoek naar de verspreiding van rook- en roetdeeltjes van de brand in Moerdijk. Verwacht wordt dat de onderzoeksresultaten na het weekend bekend worden gemaakt. Doel van het onderzoek is om vast te stellen of er nog gevaarlijke concentraties chemicaliën te vinden zijn in de omgeving. Ook op het terrein van Chemie-Pack in Moerdijk zijn onderzoekers bezig. Na de brand kwamen er uit meerdere delen binnen en buiten de regio Rijnmond meldingen binnen van roetdeeltjes. De resultaten van alle metingen worden gebundeld en aangeboden aan de Veiligheidsregio Zuid-Holland-Zuid.

'Geen schadelijke concentraties'
Donderdag maakte het onderzoeksinsituut bekend dat er geen schadelijke concentraties van chemische stoffen in de lucht waren aangetroffen. Luchtmonsters wezen wel uit dat er verschillende gevaarlijke stoffen werden aangetroffen, zoals benzeen, tolueen en andere koolwaterstoffen. Maar volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu zijn de hoeveelheden zodanig dat er geen reden is tot ongerustheid.

Argwaan
De bekendmaking van het RIVM kan niet alle ongerustheid wegnemen. Verschillende inwoners van uit de regio Rijnmond, lieten RTV Rijnmond weten argwanend te zijn. Lang niet iedereen vertrouwt de berichtgeving van de overheid omtrent de schadelijkheid van de brand.

Adequate reactie
Hoogleraar bestuurskunde Joop Koppenjan van de Erasmus Universiteit in Rotterdam vindt dat de bestuurders van Dordrecht, Strijen en Moerdijk adequaat gereageerd hebben tijdens en na de brand in Moerdijk. Het is een moeilijke boodschap die gebracht moet worden, vertelde hij verslaggeefster Hanneke Terlingen:
http://soundcloud.com/rtvrijnmond/joop-koppenjan


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Reactie #817 Gepost op: 9 januari 2011, 06:13:15
mmhhh als ik dit allemaal zo lees krijg ik sterk een flashback naar iets met een vliegtuig en mannen in witte pakken..... :'(
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #818 Gepost op: 9 januari 2011, 07:14:30
Eers wordt er niets gemeten, dan blijkt achteraf dat er wel wat gemeten is in lage concentrties, geen wonder dat mensen geen vertrouwen meer hebben.

Maar niet alleen de concentratie is belangrijk, de geleerde heer van het tegenwicht vergeet de factor tijd. Als iemand lange tijd aan een lage concentratie dioxine wordt blootgesteld, hoeft er nog direkt iets aan de hand te zijn. Maar wordt iemand ziek en neemt de eetlust af dan ontstaat wel degelijk een dioxine probleem.


stln01

  • chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Reactie #819 Gepost op: 9 januari 2011, 09:29:40
Eers wordt er niets gemeten, dan blijkt achteraf dat er wel wat gemeten is in lage concentrties, geen wonder dat mensen geen vertrouwen meer hebben.
Waar ligt dat aan? Aan diegene die de meting uitvoert, aan diegene die de metingen openbaar maakt of diegene die het verwerkt in een kranten- of tv-item?
Ik verbaas me wel een beetje dat zo weinig mensen vertrouwen hebben in de overheden in dit soort situaties.

Maar niet alleen de concentratie is belangrijk, de geleerde heer van het tegenwicht vergeet de factor tijd. Als iemand lange tijd aan een lage concentratie dioxine wordt blootgesteld, hoeft er nog direkt iets aan de hand te zijn. Maar wordt iemand ziek en neemt de eetlust af dan ontstaat wel degelijk een dioxine probleem.
Daar was al wat zinnings over gezegd gisteren.

Citaat van: Tijgernest
Daardoor krijg je ook van die ongenuanceerde stellingen dat je blijkbaar direct kanker krijgt wanneer je schoenen in aanraking zijn geweest met bluswater. Zoals één van de eerdere respondenten hier zei, gaat het altijd om "dosis = concentratie x tijd". Waarbij in geval van kankerverwekkende stoffen ook nog sprake zou moeten zijn van een niet te verwaarlozen blootstelling gedurende een langere periode. We spreken dan over mensen die bv. jarenlang met onvoldoende bescherming met zulke stoffen werkten. Maar nee, zodra een stof het predikaat "kankerverwekkend" heeft, wekken velen de indruk dat één snuifje of één keer contact daarmee je direct een doodvonnis oplevert. Alsof iedereen die ooit een sigaret heeft gerookt, beslist door die ene sigaret al aan longkanker zal overlijden - dat gelooft toch ook niemand? Zoiets vind ik eigenlijk schandalige ophitserij en het onnodig ongerust maken van leken. Opnieuw: nuance!