GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011

Auteur Topic: GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011  (gelezen 348950 keer)

0 gebruikers (en 18 gasten bekijken dit topic.

skydevil

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
  • judge not before you judge yourself !!!
Reactie #820 Gepost op: 9 januari 2011, 12:30:49
Maar is het dan niet verstandig om mensen die beroepsmatig ermee in contact kunnen komen, dmv pbm's elk contact proberen te vermijden, en dat is volgens mij ook verplicht door de arbowet.

Dus voor de brandweer betekent dat de welbekende ademlucht, chemicaliënhandschoenen en chemicaliënlaarzen tegen het vervuilde bluswater, maarja dan moet je wel zo bijdehand zijn om dat te gebruiken, en niet denken van oh 1 keertje kan wel, het is gewoon niet goed voor je.
En je moet de leiding overtuigen dat je die spullen nodig hebt, want ja het kost weer geld.

En dan zo'n uitspraak van een ovd en chemisch adviseur van amsterdam, dat je wel even met de ramen dicht en de ventilatie uit door een wolk kan rijden, begrijp ik echt niet. Dan koppel je toch even ademlucht aan met z'n allen in de wagen, het zit er niet voor niets, ik heb dat al regelmatig moeten doen tijdens een uitruk, en als pompbediende met ademlucht achter de wagen gestaan omdat de wind draaide, het is je eigen keuze.

Of dat door het banjeren in vervuild bluswater de zool van de lederen laarzen viel en de voeten chemisch verbrand waren, waar door wij nu wel chemicaliën laarzen en handschoenen hebben gekregen.
Ik heb genoeg collega's gehad die de 65 niet hebben gehaald, en allemaal van de oude generatie waren die nog even naar binnen liepen met een natte doek tegen de rook.

En ook de politie zal aan de adembescherming moeten in welke vorm dan ook, want die zijn vaak benedenwinds aan het werk, dan geef je die toch filterbusmaskers, dan hebben ze in ieder geval bescherming, maar dat schept misschien paniek bij de bevolking en dat willen we niet hé.
Dus veiligheid voor je eigen mensen telt niet in nederland, wil je veilig werken dan word je uitgelachen en ben je een watje, ik heb liever helemaal geen chemisch stofje extra in mijn lijf.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #821 Gepost op: 9 januari 2011, 13:03:21
Allemaal erg nuttige opmerkingen, waar ik het voor een groot deel ook wel mee eens ben. Hoe dan ook, dit topic zou moeten gaan over de inzet bij Moerdijk en ik mis eigenlijk het staartje van de brand, te weten het nablussen en het verdere verloop daarna. Weet iemand daar iets van?

De discussie over de omgang van hulpdiensten met NBC-omgevingen is erg interessant (gezien mijn positie als jonge militair is dit een verschrikkelijk maar niet ondenkbaar scenario in de toekomst) maar in een ander topic denk ik. Mods?
Bijdragen op persoonlijke titel.


jos1961

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 128
  • EHBO en EHV rode kruis sigma lid exbrw a,dam DAN o
Reactie #822 Gepost op: 9 januari 2011, 13:09:49
Beste forum leden ik haak hier op deze discussie in om mijn ervaring met jullie te delen en te horen wat jullie er van /over denken.
ik woon in kudelstaart gem aalsmeer dat licht toch een heel eind van de brandhaard af zou ik zo zeggen,s,avonds dat ik van mijn werk naar huis ging merktte ik het al (heb chronische bronchitus). Werd benauwd toen ik de deur van het zwembad uit stapte en de 2 km die ik op de fiets naar huis moest, voelde ik dat er met de regen ook wat was het brande op de huid.Thuis meteen alle kleding uit en in de was zelf onder de douche en spoelen spoelen enz.Ik wil zeggen dat de wind hier Z ZW was kracht 4/5.

Naar mijn idee word er alleen naar de directe omgeving gekeken en niet verder weg, maar ik kan het fout hebben vergeef me dat dan.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #823 Gepost op: 9 januari 2011, 14:11:33
En dan zo'n uitspraak van een ovd en chemisch adviseur van amsterdam, dat je wel even met de ramen dicht en de ventilatie uit door een wolk kan rijden, begrijp ik echt niet. Dan koppel je toch even ademlucht aan met z'n allen in de wagen, het zit er niet voor niets, ik heb dat al regelmatig moeten doen tijdens een uitruk, en als pompbediende met ademlucht achter de wagen gestaan omdat de wind draaide, het is je eigen keuze.

Volgens mij zijn er ook nog andere hulpdiensten dan brandweer - en die hebben geen ademlucht. Mijn opmerking ging over hen - en niet over brandweermensen, die wat dat betreft in een veel luxere situatie zitten. Bovenwinds aanrijden is altijd het beste, maar als dat niet kan, is dit soms een optie.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #824 Gepost op: 9 januari 2011, 14:15:53
Beste forum leden ik haak hier op deze discussie in om mijn ervaring met jullie te delen en te horen wat jullie er van /over denken.
ik woon in kudelstaart gem aalsmeer dat licht toch een heel eind van de brandhaard af zou ik zo zeggen,s,avonds dat ik van mijn werk naar huis ging merktte ik het al (heb chronische bronchitus). Werd benauwd toen ik de deur van het zwembad uit stapte en de 2 km die ik op de fiets naar huis moest, voelde ik dat er met de regen ook wat was het brande op de huid.Thuis meteen alle kleding uit en in de was zelf onder de douche en spoelen spoelen enz.Ik wil zeggen dat de wind hier Z ZW was kracht 4/5. Naar mijn idee word er alleen naar de directe omgeving gekeken en niet verder weg, maar ik kan het fout hebben vergeef me dat dan.

Zowel de dienstdoende AGS als de meetplanleider van Amsterdam Amstelland zijn i.v.m. Moerdijk opgeroepen, om de situatie in de eigen regio te kunnen bewaken. Eén van de punten waarop door de MPL wordt gelet, is het aantal klachten dat bij de AC binnenkomt. Die waren er echter niet. Jammer dat je niet hebt gebeld. Mocht dit ooit nog eens gebeuren, gewoon doen!
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #825 Gepost op: 9 januari 2011, 16:58:26
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8689709/__Steun_voor_hulpverleners__.html?sn=binnenland,buitenland

zo 09 jan 2011, 15:12 | lees voor
Informatiebijeenkomsten voor hulpverleners

BREDA -  Hulpverleners die woensdag betrokken waren bij de chemiebrand op het industrieterrein Moerdijk, worden zondag en maandag geïnformeerd over onder meer de onderzoeken die er komen. Dat heeft een woordvoerder van de gemeente Breda zondag laten weten.

Beide bijeenkomsten zijn besloten, aldus de zegsman die daarom niet kan zeggen waar ze worden gehouden. De samenkomsten zijn bedoeld voor brandweerlieden, politiemensen en andere hupverleners. Er komen in ieder geval twee onderzoeken naar aanleiding van de brand, zo meldde de Bredase burgemeester Peter van der Velden, voorzitter van het Regionaal beleidsteam Midden- en West-Brabant.

Naar aanleiding van de brand hebben zich tot nu toe ruim twintig hulpverleners gemeld met klachten, zoals geïrriteerde luchtwegen en prikkelende ogen. Bij een controle in het ziekenhuis hebben artsen vooralsnog niets afwijkends kunnen vinden, zodat de hulpverleners weer naar huis zijn konden.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #826 Gepost op: 9 januari 2011, 17:03:52
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8689457/__Klachten_over_alarmering__.html?sn=binnenland,buitenland

zo 09 jan 2011, 14:14 | lees voor
Tientallen klachten over alarmering

'S-GRAVENDEEL -  Bij het Meldpunt Brand Moerdijk zijn sinds donderdag, na de chemiebrand bij Chemie-Pack in Moerdijk, rond de vijftig klachten binnengekomen over vooral de alarmering. Daar schortte het aan in verschillende dorpskernen, zo blijkt uit de reacties.

Het meldpunt is een onafhankelijk initiatief van Bert Klein uit 's-Gravendeel. Hij sprak zaterdag ook tijdens de bijeenkomst in Moerdijk. Hij verbaast zich over het feit dat in de veiligheidsregio Zuid-Holland-Zuid nog geen bewonersbijeenkomst is gehouden. „Al was het maar om ongerustheid weg te nemen”, aldus Klein.

Veel klachten gaan volgens Klein over de berichtgeving. Die zou tegenstrijdig zijn. „In diverse dorpskernen is het luchtalarm niet afgegaan, terwijl de rampenzender wel meldde dat ook in die dorpskernen alle ramen en deuren gesloten moesten blijven. Waar het luchtalarm wel afging, was dit volgens diverse meldingen slecht te horen”, vertelt Klein.

Ook in Moerdijk zou volgens dorpelingen het luchtalarm slecht te horen zijn geweest. Burgemeester Wim Denie van Moerdijk beloofde zaterdag daar zo snel mogelijk wat aan te doen. Ook zouden verschillende mensen geen informatiebrief hebben gekregen van hun veiligheidsregio of gemeente, terwijl die wel was toegezegd.

„Het meldpunt is in het leven geroepen om te inventariseren hoe het rampenplan, alarmering en de informatievoorziening, naar de mening van de bevolking heeft gewerkt in de getroffen regio's Moerdijk, Hoeksche Waard en Eiland van Dordrecht.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Reactie #827 Gepost op: 9 januari 2011, 17:35:18
Reden storing crisis.nl bekend (07 januari 2011 14:56) Bron: nationaalcrisiscentrum
Een menselijke fout bij de technische ondersteuning is de reden van de storing van crisis.nl afgelopen woensdagavond 5 januari bij de brand in Moerdijk. Het Nationaal CrisisCentrum (NCC) bekijkt met de technische partijen of dit in de toekomst via procedures is uit te sluiten. Het NCC is zich bewust dat de menselijke factor ook bij www.crisis.nl een belangrijke en onmisbare schakel is en blijft. De consequentie daarvan is dat er ook iets fout kan gaan; hoe betreurenswaardig het NCC dat ook vindt.
Link: http://www.nationaalcrisiscentrum.nl/nieuws/reden-storing-crisisnl-bekend
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #828 Gepost op: 9 januari 2011, 17:48:17
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8689457/__Klachten_over_alarmering__.html?sn=binnenland,buitenland

zo 09 jan 2011, 14:14 | lees voor
Tientallen klachten over alarmering

'S-GRAVENDEEL -  

GOH 's-gravendeel word een keer benoemd!!! Overal word Dordrecht en Strijen benoemd maar nergens 's-Gravendeel in de berichtgeving, terwijl dit dorpje er toch vlak naast Dordrecht ligt....
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


skydevil

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
  • judge not before you judge yourself !!!
Reactie #829 Gepost op: 9 januari 2011, 18:31:42
Volgens mij zijn er ook nog andere hulpdiensten dan brandweer - en die hebben geen ademlucht. Mijn opmerking ging over hen - en niet over brandweermensen, die wat dat betreft in een veel luxere situatie zitten. Bovenwinds aanrijden is altijd het beste, maar als dat niet kan, is dit soms een optie.

Ok, dat was mij niet duidelijk, natuurlijk zit de brandweer in een luxe positie. Maar wordt het geen tijd dat andere hulpdiensten eens wat meer duidelijkheid krijgen over de risico's van rook, de politie onder andere wordt niet voor niets blauwe meetbuisjes genoemd, en dat is niet omdat ze zo professioneel omgaan met de risico' s van rook en evt. Gassen.
Hier is een voorbeeld

http://blutube.policeone.com/Media/6616-Danger-of-a-Anhydrous-Ammonia-Spill/