Maar is het dan niet verstandig om mensen die beroepsmatig ermee in contact kunnen komen, dmv pbm's elk contact proberen te vermijden, en dat is volgens mij ook verplicht door de arbowet.
Dus voor de brandweer betekent dat de welbekende ademlucht, chemicaliënhandschoenen en chemicaliënlaarzen tegen het vervuilde bluswater, maarja dan moet je wel zo bijdehand zijn om dat te gebruiken, en niet denken van oh 1 keertje kan wel, het is gewoon niet goed voor je.
En je moet de leiding overtuigen dat je die spullen nodig hebt, want ja het kost weer geld.
En dan zo'n uitspraak van een ovd en chemisch adviseur van amsterdam, dat je wel even met de ramen dicht en de ventilatie uit door een wolk kan rijden, begrijp ik echt niet. Dan koppel je toch even ademlucht aan met z'n allen in de wagen, het zit er niet voor niets, ik heb dat al regelmatig moeten doen tijdens een uitruk, en als pompbediende met ademlucht achter de wagen gestaan omdat de wind draaide, het is je eigen keuze.
Of dat door het banjeren in vervuild bluswater de zool van de lederen laarzen viel en de voeten chemisch verbrand waren, waar door wij nu wel chemicaliën laarzen en handschoenen hebben gekregen.
Ik heb genoeg collega's gehad die de 65 niet hebben gehaald, en allemaal van de oude generatie waren die nog even naar binnen liepen met een natte doek tegen de rook.
En ook de politie zal aan de adembescherming moeten in welke vorm dan ook, want die zijn vaak benedenwinds aan het werk, dan geef je die toch filterbusmaskers, dan hebben ze in ieder geval bescherming, maar dat schept misschien paniek bij de bevolking en dat willen we niet hé.
Dus veiligheid voor je eigen mensen telt niet in nederland, wil je veilig werken dan word je uitgelachen en ben je een watje, ik heb liever helemaal geen chemisch stofje extra in mijn lijf.