GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011

Auteur Topic: GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011  (gelezen 348991 keer)

0 gebruikers (en 27 gasten bekijken dit topic.

Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #830 Gepost op: 9 januari 2011, 19:29:34
Is het niet een beetje vreemd dat mensen nu klagen over het niet hoorbaar zijn van de sirenes?
Sinds jaar en dag worden die dingen op iedere eerste maandag van de maand getest, nog nooit heeft blijkbaar iemand geklaagd dat ding op die momenten niet goed te hebben gehoord, en nu er een serieus incident is geweest, komen er tientallen klachten dat de sirene niet hoorbaar is.

Natuurlijk moet er gekeken (geluisterd) worden of die sirenes wel of niet hoorbaar zijn op de genoemde lokaties, maar vreemd is het wel dat mensen nu na jaren lang niet te hebben geklaagd er nu ineens achter komen dat de sirene niet hoorbaar zou zijn.


Wortel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 79
Reactie #831 Gepost op: 9 januari 2011, 19:35:19
Je hebt wat mij betreft gelijk. Al zou ik me kunnen indenken dat de omstandigheden misschien ook anders zijn.

Bijvoorbeeld:
- Maandag om 12:00 zit je wellicht op je werk (en niet thuis).
- Zit je op een stil kantoor (en niet in de hectiek van een "ramp")
- Als je ramen/roosters normaal open hebt staan, hoor je geluiden van buiten vaak harder, dan wanneer je alles dicht hebt.
- Als je ze normaal niet/slecht hoort, maar ook niet nodig had, dan zal je je er weinig aan storen. Nu besef je opeens hoe belangrijk het is.
- Misschien dat mensen ook sowieso niet stilstaan bij de sirene en dat dat serieus is, en ook in nederland kan voorkomen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #832 Gepost op: 9 januari 2011, 19:35:27
De sirene's hoeven binnen niet hoorbaar te zijn ;)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #833 Gepost op: 9 januari 2011, 19:41:13
De sirene's hoeven binnen niet hoorbaar te zijn ;)

Mobiele telefoonnetwerken (het woord "mobiel" zegt het al) hoeven ook geen binnenshuisdekking te garanderen. Dat dat wel steeds meer het geval is en dat daar naar wordt gestreefd is een ander verhaal. Het is een beetje zinloos om sirenes alleen buitenshuis te kunnen horen, stel dat er een gifwolk over waait en ik besluit doodleuk even de hond uit te laten. Sirenes niet gehoord, want dat 'hoeft' niet binnenshuis.

Dus de smilie is toch wel een beetje onhandig in dit geval, aangezien die hoorbaarheid binnenshuis op den duur zeker wel een groot punt van discussie zou kunnen worden.


Gast48368

  • Gast
Reactie #834 Gepost op: 9 januari 2011, 19:46:01
De sirene's hoeven binnen niet hoorbaar te zijn ;)

Ok, ik ben binnen, heb de sirene's niet gehoord, en ga daarna naar buiten en weet van niks........ hoe moet ik er dan achter komen dat ik voor mijn eigen veiligheid binnen moet blijven??


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #835 Gepost op: 9 januari 2011, 19:49:20
Mobiele telefoonnetwerken (het woord "mobiel" zegt het al) hoeven ook geen binnenshuisdekking te garanderen. Dat dat wel steeds meer het geval is en dat daar naar wordt gestreefd is een ander verhaal. Het is een beetje zinloos om sirenes alleen buitenshuis te kunnen horen, stel dat er een gifwolk over waait en ik besluit doodleuk even de hond uit te laten. Sirenes niet gehoord, want dat 'hoeft' niet binnenshuis.

Dus de smilie is toch wel een beetje onhandig in dit geval, aangezien die hoorbaarheid binnenshuis op den duur zeker wel een groot punt van discussie zou kunnen worden.

- Het WAS geen binnenhuisdekking...
- C2000 geen binnenhuisdekking...

Ik zie een (financieel) patroon... ;) :)

En zodra je met je hond buiten stapt hoor je natuurlijk direct de WAS en ga je netjes terug naar binnen en zet je je regionale omroep aan op TV en radio...  ;)

Een telecom aanbieder maakt een financiële en commerciële afweging... De overheid kijkt naar.... hetzelfde... Wat kost het en wat levert het op... :)
Dezelfde overheid eist dat het buitenhuis lawaai 's nachts in een woning niet boven een bepaald dB niveau uitkomt. Vandaar worden sommige huizen gebouwd met geluidsreductie maatregelen (speciaal dubbelglas, speciale suskasten, enz). De overheid staat dus voor een onmogelijke taak om via het WAS systeem overal een geluidsniveau van voldoende geluidsdruk in iedere woning te krijgen. ;) :)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #836 Gepost op: 9 januari 2011, 19:49:57
Ok, ik ben binnen, heb de sirene's niet gehoord, en ga daarna naar buiten en weet van niks........ hoe moet ik er dan achter komen dat ik voor mijn eigen veiligheid binnen moet blijven??

De sirenes blijven actief tot het gevaar over is. ;)


Henkie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #837 Gepost op: 9 januari 2011, 20:02:32
De sirenes blijven actief tot het gevaar over is. ;)

Blijven ze dan contstant loeien? Of geven ze om de zoveel minuten een signaal af?


Marc S

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 77
Reactie #838 Gepost op: 9 januari 2011, 20:03:40
Lijst met de stoffen die lagen opgeslagen bij het bedrijf  :'(


http://www.moerdijk.nl/docs/Brandweerlijst%20stoffen%20Chemie-Pack.pdf


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #839 Gepost op: 9 januari 2011, 20:06:27
Blijven ze dan contstant loeien? Of geven ze om de zoveel minuten een signaal af?

Volgens mij blijven ze gewoon actief totdat het gevaar geweken is.