Maar wordt het geen tijd dat andere hulpdiensten eens wat meer duidelijkheid krijgen over de risico's van rook, de politie onder andere wordt niet voor niets blauwe meetbuisjes genoemd, en dat is niet omdat ze zo professioneel omgaan met de risico' s van rook en evt. Gassen.
Dit filmpje heb ik een poosje geleden ook toegestuurd gekregen. Ik heb er toen met afgrijzen naar gekeken. Niet te geloven. Eerst die politieman die zomaar de wolk in stapt, en dan een ploeg die (nogal vlakbij) eerst een poos chemiepakdragers staat aan te kleden terwijl ze zelf al wel ademlucht dragen en dus direct een snelle grijpredding in ademlucht hadden kunnen doen. Misschien hadden ze dan in ieder geval die politieman nog kunnen redden, maar omdat het nu zo lang duurde, lijkt het mij dat beide slachtoffers nu waarschijnlijk zijn overleden (heb ik trouwens nooit iets over kunnen vinden).
Ik ga ervan uit dat hulpverleners gewoonlijk niet zover komen dat ze even in de volle wolk gaan staan, want dit slaat je acuut enorm op de keel - al aan de rand van het incident. Het voordeel van ammoniak is nu juist, dat je het zo goed ruikt en dus snel gewaarschuwd wordt. Er zijn trouwens discussies of dit een echte situatie was of een enscenering voor een oefening, maar daar ben ik ook nog steeds niet achter.
Terug naar Moerdijk. Zou het nu echt zo zijn, dat andere hulpverleners voor het grootste deel niet weten dat het link is om in de rook te staan? Ik kan me dat bijna niet voorstellen !