GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011

Auteur Topic: GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011  (gelezen 348948 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #840 Gepost op: 9 januari 2011, 20:11:28
Lijst met de stoffen die lagen opgeslagen bij het bedrijf  :'(
http://www.moerdijk.nl/docs/Brandweerlijst%20stoffen%20Chemie-Pack.pdf
Lijst stoffen Chemie-Pack vrijgegeven

Uitgegeven: 9 januari 2011 20:03
Laatst gewijzigd: 9 januari 2011 20:02

BREDA - De lijst met chemische stoffen die lagen opgeslagen bij Chemie-Pack in Moerdijk, is zondag vrijgegeven.
 
© NU.nl/Paul SchrandtHet Openbaar Ministerie had de lijst kort na de brand op het bedrijfsterrein in Moerdijk in beslag genomen voor het strafrechtelijk onderzoek.

''Het OM heeft gelet op het maatschappelijk belang de opgelegde beperkingen om de lijst te verspreiden buiten de kring van de bij deze brand betrokken instanties opgeheven'', zo liet het Regionaal Beleidsteam Midden- en West-Brabant zondag weten.

De stoffenlijst van Chemie-Pack telt vijftig pagina's en is te vinden op www.breda.nl en later zondagavond ook op www.crisis.nl en www.moerdijk.nl.

Bron: Nu.nl


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #841 Gepost op: 9 januari 2011, 20:39:38
Maar wordt het geen tijd dat andere hulpdiensten eens wat meer duidelijkheid krijgen over de risico's van rook, de politie onder andere wordt niet voor niets blauwe meetbuisjes genoemd, en dat is niet omdat ze zo professioneel omgaan met de risico' s van rook en evt. Gassen.

Dit filmpje heb ik een poosje geleden ook toegestuurd gekregen. Ik heb er toen met afgrijzen naar gekeken. Niet te geloven. Eerst die politieman die zomaar de wolk in stapt, en dan een ploeg die (nogal vlakbij) eerst een poos chemiepakdragers staat aan te kleden terwijl ze zelf al wel ademlucht dragen en dus direct een snelle grijpredding in ademlucht hadden kunnen doen. Misschien hadden ze dan in ieder geval die politieman nog kunnen redden, maar omdat het nu zo lang duurde, lijkt het mij dat beide slachtoffers nu waarschijnlijk zijn overleden (heb ik trouwens nooit iets over kunnen vinden).
Ik ga ervan uit dat hulpverleners gewoonlijk niet zover komen dat ze even in de volle wolk gaan staan, want dit slaat je acuut enorm op de keel - al aan de rand van het incident. Het voordeel van ammoniak is nu juist, dat je het zo goed ruikt en dus snel gewaarschuwd wordt. Er zijn trouwens discussies of dit een echte situatie was of een enscenering voor een oefening, maar daar ben ik ook nog steeds niet achter.

Terug naar Moerdijk. Zou het nu echt zo zijn, dat andere hulpverleners voor het grootste deel niet weten dat het link is om in de rook te staan? Ik kan me dat bijna niet voorstellen !
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #842 Gepost op: 9 januari 2011, 20:52:59
Lijst met de stoffen die lagen opgeslagen bij het bedrijf  :'(
http://www.moerdijk.nl/docs/Brandweerlijst%20stoffen%20Chemie-Pack.pdf

Wat het belang van de stoffenlijst voor "de hele Nederlandse bevolking" betreft, onderschrijf ik helemaal wat hoogleraar Ben Ale en de toxicoloog zeggen in het volgende interview: http://nos.nl/video/209713-hoogleraar-en-toxicoloog-over-brand-moerdijk.html  
Ik vrees dat er nu door het publiceren van die lijst (door wie?) nog een ramp-na-de-ramp-na-de-ramp ontstaat, omdat nu jan en alleman die van gevaarlijke stoffen niet veel begrijpt, de eigenschappen van de afzonderlijke onverbrande stoffen gaat bekijken en daarvan zo ongeveer een hartaanval krijgt. Maar hopelijk heb ik het mis.
 
Ook als AGS zou ik in het eerste stadium, bij zo'n vol ontwikkelde hete brand, niets gehad hebben aan 80 pagina's stoffenlijst, inclusief kleinverpakkingen. Je gaat dan in principe vooral uit van de bulkstoffen en hun gevaren wanneer zij in een zeer hete brand uiteenvallen (in ontledingsproducten die beslist niét op zo'n lijst staan). De lijst is vooral van belang voor de nazorgfase, wanneer je gaat kijken wat er wel en niet bij de brand betrokken is geweest en wat er eventueel nog via het bluswater intact in het milieu kan zijn verspreid. Als het goed is, betreft dit laatste slechts een beperkt gebied rondom de brandlokatie.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #843 Gepost op: 9 januari 2011, 20:54:07
(...)

Er zijn trouwens discussies of dit een echte situatie was of een enscenering voor een oefening, maar daar ben ik ook nog steeds niet achter.

(...)

 ;)

http://blutube.policeone.com/Media/6616-Danger-of-a-Anhydrous-Ammonia-Spill/

Illinois Troopers confirmed this is a STAGED TRAINING VIDEO. No one was killed. The format of the video provides the memorable impact and caution we should all have at a HazMat scene.

This is a very realistic training video. It's been around for ages. This is not a real accident, but does showcase some very real errors officers have made in the past. Stay safe.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #844 Gepost op: 9 januari 2011, 20:59:31
Volgens mij blijven ze gewoon actief totdat het gevaar geweken is.

Heb jij op de diverse reportages uit het gealarmeerde gebied de sirenes horen loeien dan? ;)
Volgens mij gaan die dingen gedurende een aantal minuten en worden ze vervolgens weer uitgeschakeld.


Ok, dat was mij niet duidelijk, natuurlijk zit de brandweer in een luxe positie. Maar wordt het geen tijd dat andere hulpdiensten eens wat meer duidelijkheid krijgen over de risico's van rook, de politie onder andere wordt niet voor niets blauwe meetbuisjes genoemd, en dat is niet omdat ze zo professioneel omgaan met de risico' s van rook en evt. Gassen.

Ik nodig je van harte uit om je ook te mengen is deze discussie O0
Moet de politie ook de beschikking krijgen over ademlucht?

(en anderen natuurlijk ook)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #845 Gepost op: 9 januari 2011, 21:08:32
Heb jij op de diverse reportages uit het gealarmeerde gebied de sirenes horen loeien dan? ;)
Volgens mij gaan die dingen gedurende een aantal minuten en worden ze vervolgens weer uitgeschakeld.


(...)

Waarom zou je dat doen? Juist doordat er geen binnenhuisdekking is is er de reële mogelijkheid dat er mensen naar buiten gaan die van niets weten...Stel dat FF haar hondje gaat uitlaten... :D
Ok, ik ben binnen, heb de sirene's niet gehoord, en ga daarna naar buiten en weet van niks........ hoe moet ik er dan achter komen dat ik voor mijn eigen veiligheid binnen moet blijven??

De overheid geeft geen duidelijke info over dit onderwerp....

http://www.nederlandveilig.nl/noodsituaties/noodsituaties/als-sirene-gaat/
Citaat

4. Weet wanneer het buiten weer veilig is

    * Het is niet zo dat als de sirene stopt, de situatie weer veilig is.
    * Pas als je op de rampenzender hebt gehoord dat de situatie weer veilig is, kun je ervan uitgaan dat het gevaar is geweken.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #846 Gepost op: 9 januari 2011, 21:20:37
Waarom zou je dat doen? Juist doordat er geen binnenhuisdekking is is er de reële mogelijkheid dat er mensen naar buiten gaan die van niets weten...Stel dat FF haar hondje gaat uitlaten... :D

De overheid geeft geen duidelijke info over dit onderwerp....

http://www.nederlandveilig.nl/noodsituaties/noodsituaties/als-sirene-gaat/

Ik denk dat het handig is als je elk half uur ca. 5 minuten de sirene laat horen zolang het nog een onveilige situatie is.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #848 Gepost op: 9 januari 2011, 21:28:50
Ik denk dat het handig is als je elk half uur ca. 5 minuten de sirene laat horen zolang het nog een onveilige situatie is.

En wat is er op tegen om de sirene constant geactiveerd te laten?  ??? ???


Spartan

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #849 Gepost op: 9 januari 2011, 21:32:30
En wat is er op tegen om de sirene constant geactiveerd te laten?  ??? ???

als ik 6 uur mijn raam dicht moet houden en ik woon 500 meter van zo'n paal af ben ik niet blij, jij wel?

iedere 10 minuten ff 2 minuten aanzetten is goed toch?