GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011

Auteur Topic: GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011  (gelezen 348971 keer)

0 gebruikers (en 21 gasten bekijken dit topic.

Dick_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
Reactie #850 Gepost op: 9 januari 2011, 21:34:17
'Ook onderzoek journalisten Moerdijk'

DEN HAAG -  Het Nederlands Genootschap van Hoofdredacteuren gaat de autoriteiten in Noord-Brabant vragen om een onderzoek naar de gezondheid van mediavertegenwoordigers die woensdag op locatie verslag deden van de chemiebrand in Moerdijk.
Het genootschap stuurt maandag een brief met daarin een verzoek voor een dergelijk onderzoek.
Dat zei voorzitter Pieter Sijpersma zondag.

De hoofdredacteuren reageren met hun verzoek op het bericht dat er een gezondheidsonderzoek komt onder de hulpverleners die waren betrokken bij de brandbestrijding in Moerdijk.

bron:telegraaf.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #851 Gepost op: 9 januari 2011, 21:35:54
als ik 6 uur mijn raam dicht moet houden en ik woon 500 meter van zo'n paal af ben ik niet blij, jij wel?


Ik begrijp je zin niet?

Citaat


iedere 10 minuten ff 2 minuten aanzetten is goed toch?

 ??? ??? Dus in die 10 minuten mogen mensen gewoon naar buiten gaan die het nog niet gehoord hebben in hun woning...? ???


Spartan

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #852 Gepost op: 9 januari 2011, 21:38:16
Ik bedoel, stel ik moet mijn ramen en deuren dichthouden, en dit gaat waarschijnlijk 6 uur lang duren. moeten de sirenes dan 6 uur aanstaan? Lijkt mij niet prettig, al helemaal niet als je er vlakbij woont. ik vind 10 minuten reëel ivm. overlast, het is altijd nog meer dan 30 minuten. zo duidelijker?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #853 Gepost op: 9 januari 2011, 21:40:23
Ik bedoel, stel ik moet mijn ramen en deuren dichthouden, en dit gaat waarschijnlijk 6 uur lang duren. moeten de sirenes dan 6 uur aanstaan? Lijkt mij niet prettig, al helemaal niet als je er vlakbij woont. ik vind 10 minuten reëel ivm. overlast, het is altijd nog meer dan 30 minuten. zo duidelijker?

Hoe vaak is er een incident in NL geweest waarbij de mensen 6 uur moesten schuilen...  ::) ::) Lekker aan laten staan.  ;)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #854 Gepost op: 9 januari 2011, 21:41:05
Wel eens onder zo'n paal gestaan op de eerste maandag vd maand..? Ik wel... 98uiye
Ieder kwartier eventjes lijkt mij ook voldoende. Of ieder half uur.

Nog een hersenspinsel trouwens:

Als HV-er krijg je de melding stand-by te gaan staan bij een incident als Moerdijk. Je weet dat er zoveel chemische stoffen de lucht in gaan en ook zegt je eigen GBV dat dat niet goed is voor mens en dier. Eigenlijk wil je niet ter plaatse gaan, want al je alarmbellen rinkelen bij het horen van de namen van al die chemische stoffen.

Toch verlangt je chef dat je zonder beschermende middelen die kant op gaat, naar een opstelplaats voor hulpverleningsvoertuigen, vlakbij het incident. Ook hoor je zogenaamde ''experts'' verkondigen op de radio dat ''het allemaal wel meevalt''. Wat als je weigert? Disciplinaire maatregelen waarschijnlijk? Of misschien de zwaarste sanctie, uiteindelijk?

In een later stadium blijkt dan ineens dat er tal van HV-ers gezondheidsklachten hebben. Dan heb je een zaak, lijkt me.  ???


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #855 Gepost op: 9 januari 2011, 21:46:10
Waarom zou je dat doen? Juist doordat er geen binnenhuisdekking is is er de reële mogelijkheid dat er mensen naar buiten gaan die van niets weten...Stel dat FF haar hondje gaat uitlaten... :D

Ja, jij maakt het mooi ;)

Jij stelt dat ze de sirenes volgens jou laten loeien:
Volgens mij blijven ze gewoon actief totdat het gevaar geweken is.

Ik gaf alleen aan dat dat niet het geval is. Wil niet zeggen dat ik het daarmee eens of oneens ben ;)

Wat mij betreft wordt het als volgt gedaan:
- Eerste alarm gedurende enkele minuten (5 bijvoorbeeld).
- Alarmen vervolgens om het kwartier herhalen, met de duur van 1 à 2 minuten (vergelijkbaar met de maandelijkse test).

Dan zit je niet continu in de herrie (wat ook onrust veroorzaakt), maar wordt men wel om de zoveel tijd herinnerd aan de urgentie en aan het feit dat het gevaar nog steeds van kracht is.

Maar ja, wat doe je 's nachts? ::) Men wordt er ook niet geruster op als ze 's nachts om het kwartier wakker wordt door de sirene :o Best nog iets om over na te denken dus :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #856 Gepost op: 9 januari 2011, 21:52:23
Ja, jij maakt het mooi ;)

Jij stelt dat ze de sirenes volgens jou laten loeien:
Ik gaf alleen aan dat dat niet het geval is. Wil niet zeggen dat ik het daarmee eens of oneens ben ;)

Wat mij betreft wordt het als volgt gedaan:
- Eerste alarm gedurende enkele minuten (5 bijvoorbeeld).
- Alarmen vervolgens om het kwartier herhalen, met de duur van 1 à 2 minuten (vergelijkbaar met de maandelijkse test).

Dan zit je niet continu in de herrie (wat ook onrust veroorzaakt), maar wordt men wel om de zoveel tijd herinnerd aan de urgentie en aan het feit dat het gevaar nog steeds van kracht is.

Maar ja, wat doe je 's nachts? ::) Men wordt er ook niet geruster op als ze 's nachts om het kwartier wakker wordt door de sirene :o Best nog iets om over na te denken dus :)

Waarom zou je geen 'onrust' mogen veroorzaken? Er is dan een uitzonderlijke situatie aan de hand waarbij bijzondere maatregelen horen. Je moet voor je eigen gezondheid binnenblijven en gaan luisteren naar de radio/TV. De incidenten met de Friesland in Vlaardingen hebben laten zien dat het naleef gedrag van de mensen erg laag is op het WAS. Als je dus aan/uit gaat doen vermoed ik dat er nog minder mensen gewenst gedrag zullen gaan vertonen...


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Reactie #857 Gepost op: 9 januari 2011, 21:57:46
ik zit eigenlijk een beetje raar te kijken over "om hoeveel minuten moet je alarmeren" en voor wie, maar ik denk ook aan een verontwaardigde reactie dat de bussen gewoon bleven rijden. Het is heel complex, als je op de bus wacht en het alarm gaat af, wat moet je. Je hoopt dat de bus komt , en inderdaad, dat anderen er over na denken en zoals hier het in een forum naar voren brengen.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


IOPAT

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
Reactie #858 Gepost op: 9 januari 2011, 22:01:51
Paars bluswater blust dat beter??

Nog meer indrukwekkende foto's bij de bron: http://www.dumpert.nl/mediabase/1291671/62165d2b/moerdijk_groundzero.html
Meelezert pur sang


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #859 Gepost op: 9 januari 2011, 22:05:41
ik zit eigenlijk een beetje raar te kijken   inderdaad, dat anderen er over na denken en zoals hier het in een forum naar voren brengen.

Wat je zegt! Dit incident voorziet van discussievoer  tot Sint Juttemis.  :D