GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011

Auteur Topic: GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011  (gelezen 349032 keer)

0 gebruikers (en 29 gasten bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #920 Gepost op: 11 januari 2011, 14:11:35
Tja, daar zal niet iedereen hetzelfde over denken :). Ik vroeg me af of dit dezelfde Toorenspits is als de bekende Toorenspits uit Amsterdam...

Ja dat is inderdaade "bekende" Cockie Toorenspits uit Amsterdam ook bekend als 112 filmer en fotomaker.
Volgens de zoekfunctie http://www.at5.nl/zoek?q=toorenspits kom je genoeg tegen van hem.

Verder was hij gisteravond in het AT5 Nieuws vanaf 14:05 tot en met 16:10 http://www.at5.nl/tv/at5-nieuws/aflevering/7061
Op 15:05 kan je zien dat hij of werkt of reclame rijdt voor VKRC ( De Verkeersregelaars Centrale ).
Hoe en wat daar kan VKRC uitsluitsel over geven.

Verder zou ik persoonlijk als bedrijf deze klus nooit hebben aangenomen vanwege de gevaarszetting van het personeel.
Ook niet voor de hoogste prijs die ik zou kunnen rekenen per man/vrouw per uur.

Ik vind het knap zoals de VKRC is gegroeid het afgelopen jaar omdat er nogal wat wildgroei is in Verkeersregelaarsland maar nogmaals ik zou het niet gedaan hebben deze klus.

Terinfo enkele tweets.
VKRC VKRC
Inzet Verkeersregelaars #Moerdijk #Chemie-pack weer extra aangevuld i.v.m. reinigen Riolering.
8 Jan

VKRC VKRC
Brand #Moerdijk #Chemie-pack onder controle. #Verkeersregelaars hebben het industriegebied afgesloten, tot nader order.
6 Jan

VKRC VKRC
Even verminderde bereikbaarheid, grote groep #Verkeersregelaars onderweg #brand in chemisch bedrijf Moerdijk
5 Jan
BRON: http://twitter.com/vkrc
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #921 Gepost op: 11 januari 2011, 14:15:52
In principe houdt hij zich op dat moment bezig met een politieproces (regelen van verkeer, danwel afzetten / afschermen). Ten dienste van de hulpverleningsdienst politie, zou je kunnen zeggen. Zijn de politiemensen, die daar in sommige gevallen met dezelfde taak belast waren, dan ook geen hulpverlener? :)

Ik wil niet beweren dat een verkeersregelaar per definitie onder 'hulpverleners' geschaard zou moeten worden, maar in dit geval is dat denk ik wel van 'gerechtvaardigd'.

(wordt een beetje een theoretische discussie zo, maar het is wel relevant ;))

Misschien off-topic zoals het heet maar in Amsterdam worden verkeersregelaars door het OM wel gezien als hulpverleners en zal men ook een hogere straf eissen als normaal als er zich iets voor doet tegen een verkeersregelaar zoals in de zaak http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=24308.0

Kortom voor de "wet" en/of leek is het misschien geen hulpverlener maar voor het OM Amsterdam wel.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #922 Gepost op: 11 januari 2011, 14:57:47
Zoektocht naar meetgegevens Moerdijk (5)

http://weblogs.nos.nl/binnenlandredactie/2011/01/11/zoektocht-naar-meetgegevens-moerdijk-5/
11-1-2011 11:35

De NOS probeert sinds de brand bij Chemie-Pack in Moerdijk antwoorden de meetgegevens van grondstalen, bluswater en dergelijke op te vragen bij de bevoegde instanties.

Die zoektocht verloopt moeizaam. Hoe moeizaam, kunt u hier dagelijks volgen. Hoe de zoektocht de afgelopen dagen verliep, is hier te lezen.

Heeft u zelf vragen of antwoorden over de gevolgen van de brand, laat ze dan ook hier achter.

Dinsdag 11 januari
Vandaag worden in een persconferentie de resultaten van de metingen door het RIVM bekendgemaakt. De voorzitters van de Veiligheidsregio’s lichten dan advies en de mogelijke maatregelen toe.

In het Radio 1 Journaal laten twee deskundigen hun licht schijnen over de brand en de nasleep ervan:

•7.13u: Download Ben Ale: hoogleraar Veiligheid en Rampenbestrijding aan de TU Delft
•8.16u: Download Eelco Dykstra: hoogleraar crisisbestrijding

11.00u: Bij de gemeente Moerdijk gevraagd welke meetgegevens worden gepresenteerd.

11.20u: Bij veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid gevraagd of de NOS de meetgegevens kan krijgen, eventueel onder embargo. Bovendien gevraagd welke onderzoeken er nu lopen met betrekking tot de brand. Het is wachten op een antwoord.

11.35u: Brabant Water heeft gisteren de meetgegevens over de kwaliteit van het drinkwater gepresenteerd. Daaruit bleek dat het drinkwater niet vervuild is. Gisteravond zijn de meetgegevens opgevraagd. Voor we de gegevens in handen krijgen, wordt er nu nog een tekst toegevoegd waarin staat hoe de gegevens gelezen moeten worden.



http://weblogs.nos.nl/binnenlandredactie/category/meetgegevens-moerdijk/
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #923 Gepost op: 11 januari 2011, 15:25:21
Al honderd claims na brand Moerdijk

http://www.omroepbrabant.nl/?news/148702732/Al+honderd+claims+na+brand+Moerdijk.aspx
Laatst gewijzigd: dinsdag 11 januari 2011 - 15:12 | Auteur: Robert te Veele

MOERDIJK - Bij het meldpunt dat de gemeente Moerdijk instelde na de brand woensdag bij Chemie-Pack, zijn tot dinsdagmiddag zo'n honderd schademeldingen binnengekomen. Het gaat vooral om telefoontjes van bedrijven die zeggen schade te hebben geleden door neergeslagen roetdeeltjes.

Volgens Europ Assistance dat de schades registreert, gaan de meldingen over auto's of gewassen die onder roet zitten of vee dat niet naar buiten kan. Ook bedrijven in de nabije omgeving van Chemie-Pack, die door de brand de deuren moesten sluiten, hebben zich gemeld.

Europ Assistence schat dat de claims in de honderdduizenden euro's lopen. De meldingen komen niet alleen uit Moerdijk, maar ook uit Zuid-Holland en Zeeland. Het meldpunt is te bereiken via telefoonnummer 0570-783460.

De persconferentie van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) over de brand in Moerdijk wordt vanaf 17.30 uur live uitgezonden op Omroep Brabant Internet, TV en Radio.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #924 Gepost op: 11 januari 2011, 15:40:42
Wet Veiligheidsregio's artikel 1:
Ivo Opstelten zegt niets teveel hoor. Van schade aan / bedreiging van het milieu en materiële belangen is sowieso sprake.
Het 'leven en de gezondheid van veel personen' is nog even afwachten ::)

Past prima binnen de definitie dus :)
Wat een devaluatie van het begrip "ramp". De Moerdijkbrand is een ramp voor het bedrijf, haar werknemers en eigenaars. En voor het water- en bodemmilieu direct om het bedrijf. Maar er zijn geen doden, geen zwaar gewonden en alleen vage klachten bij een beperkt aantal personen van prikkende ogen en een zere keel (die steeds weer worden herhaald in de media maar volgens mij intussen allang over zijn). Eigenlijk vind ik dit een belediging voor de slachtoffers van bv. Enschede, de tsunami, zware aardbevingen etc. Alles is relatief - maar wij hebben het in ons land zo goed dat we steeds kleinere dingen maar een ramp gaan noemen om toch nog hoog van de toren te kunnen blazen. Een luxeprobleem!

GroenLinks verbaasd over uitspraak minister Opstelten

http://www.nu.nl/politiek/2419723/groenlinks-verbaasd-uitspraak-minister-opstelten.html
Uitgegeven: 10 januari 2011 20:06
Laatst gewijzigd: 10 januari 2011 20:06

DEN HAAG - GroenLinks wil van minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) weten waarom hij de brand in Moerdijk maandag een ramp noemde.
 
Kamerlid Liesbeth van Tongeren is verbaasd dat de minister deze kwalificatie gebruikt, terwijl de plaatselijke autoriteiten eerder niet zo ver gingen.

Ze vraagt zich af of Opstelten over meer informatie beschikt dan tot nu toe naar buiten is gekomen.
 
Van Tongeren zegt van de gezaghebbers ter plaatse alleen gehoord te hebben dat de brand geen gigantisch drama was, dat de brand beheersbaar was en dat er geen schadelijke stoffen zijn vrijgekomen.

Van Tongeren wil weten waarom Opstelten wel van een ramp spreekt, ook nu er nog onderzoeken lopen naar de toedracht.

De minister zei vrijdag lopende onderzoeken af te wachten voor hij conclusies trekt over de bestrijding van de brand.
Samen sterk in de hulpverlening!


Piet

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #925 Gepost op: 11 januari 2011, 16:14:48
Wat is dat tegenwoordig in denhaag....mag een minister een ramp niet een ramp noemen als het werkelijk zo is...
verder is er opgeschaald naar GRIP 4 en dan spreekt men officieel van een ramp en geen incident.

ze leggen overal zout op....


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #926 Gepost op: 11 januari 2011, 16:57:30
Inderdaad. Kijk, een lekkende tankwagen, een ontsnapt wolkje van het een of ander wat meevalt, een brandje in een loods die snel onder controle is: incidenten.

Maar dit is geen incident te noemen. Wat zit er tussen incident en ramp? Ik denk dat ramp gewoon het beste de lading dekt.


owb

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Reactie #927 Gepost op: 11 januari 2011, 16:59:06
Wat is dat tegenwoordig in denhaag....mag een minister een ramp niet een ramp noemen als het werkelijk zo is...
verder is er opgeschaald naar GRIP 4 en dan spreekt men officieel van een ramp en geen incident.

ze leggen overal zout op....

In Den Haag heeft men het graag over de woordkeuze blijkt maar weer. Dat is jammer, wat er zijn genoeg onderwerpen aangaande deze brand die interessant zijn, maar nou net niet de classificatie 'ramp' die minister Opstelten deze happening geeft.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #928 Gepost op: 11 januari 2011, 16:59:41
http://www.tweedekamer.nl/vergaderingen/plenaire_vergaderingen/deze_week/index.jsp

DONDERDAG 13 JANUARI - 15.30 uur - Spoeddebat over de brand in Moerdijk
Samen sterk in de hulpverlening!


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #929 Gepost op: 11 januari 2011, 17:26:09
Hitte Moerdijk redding’
De extreme hitte is de redding geweest bij de brand in Moerdijk, zegt GGD-arts en milieudeskundige Henk Jans. Daardoor zijn de gevaarlijke stoffen verbrand tot koolstofdioxide, water en restproducten.

Als leek durf ik dit keihard tegen te spreken. Dinges versus een arts/deskundige. Gewaagd, ik weet het. Maar ik doe het toch... ::)

Hun kun je nou met zoveel explosies stellen dat alle schadelijke stoffen verbrand zijn?
Een opslagtank / container / vat wordt verhit, net zolang totdat de druk binnenin te groot wordt en de boel explodeert. Volgens onze deskundige verbrandt alles dan ineens tot koolstofdioxide? Er gaat geen nevel de lucht in?