GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011

Auteur Topic: GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011  (gelezen 349063 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #950 Gepost op: 12 januari 2011, 10:42:58
Wie zegt dat alle verontreinigingen uitsluitend van Chemie-Pack afkomstig zijn.
Hadden het industrieterrein Moerdijk en directe omgeving, de Hoekse Waard en het Eiland van Dordrecht voorafgaande de brand een onaangetaste bodem en natuurzuiver grondwater?
Hoeveel illegale stortingen, uitstotingen en lozingen van chemische stoffen en zware metalen door andere bedrijven en/of criminelen hebben rondom Moerdijk, de Hoekse Waard en het Eiland van Dordrecht plaatsgevonden voorafgaande de brand?  
Waren de chemische verontreinigingen ook voorafgaande de brand te meten geweest?

Als er echt "hotspots" zijn van verontreinigingen van specifieke chemische stoffen en/of zware metalen dan kan dat nooit van de brand afkomstig zijn.
Wel zo gemakkelijk om slechts één schuldige aan te wijzen voor de totale verontreiniging.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #951 Gepost op: 12 januari 2011, 11:35:16
Opiniestuk over de crisiscommunicatie n.a.v. moerdijk door Peter Smit zoals hij deze heeft gepubliceerd in Trouw (op 12-01-2011)

http://bit.ly/fYUFHO
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #952 Gepost op: 12 januari 2011, 11:58:34
'Hoge concentratie lood was uitschieter'
Uitgegeven: 12 januari 2011 11:21
Laatst gewijzigd: 12 januari 2011 11:39

BILTHOVEN - In de Mariapolder vlakbij Moerdijk is op de dag van de brand bij Chemie-Pack veel meer lood gemeten in neergedaalde roetdeeltjes dan is toegestaan. Het betreft vermoedelijk een eenmalige uitschieter, aldus een woordvoerder van het RIVM woensdag.
Op de dag van de brand werd 879 mg/kg lood gemeten, terwijl 0,5 mg/kg normaal is. Een dag later werd er veel minder lood gevonden, namelijk 2,0 mg/kg.

Boeren in de omgeving van Moerdijk hebben geklaagd dat hun koeien diarree hebben doordat zij gras met lood zouden hebben gegeten. Volgens het RIVM hebben de mensen die monsters hebben genomen bij de Mariapolder, daar geen koeien gezien. Bovendien is boeren afgeraden om hun vee buiten te laten grazen, aldus de zegsman.

Het RIVM wil niet speculeren over de vraag of het lood dat is vrijgekomen bij de brand in Moerdijk, schadelijk is voor de volksgezondheid. Ook wil de woordvoerder niet ingaan op de vraag of de metingen naar de aanwezigheid van lood niet in een veel groter gebied hadden moeten plaatsvinden.
http://www.nu.nl/binnenland/2421016/hoge-concentratie-lood-was-uitschieter.html

Idee: misschien is de uitschieter veroorzaakt door een ploeg jagers, met hagelpatronen (vol loodballetjes) vrolijk over de weilanden knallend op hazen, ganzen, katten en andere levende schietschijven? Die helden zie ik regelmatig in vrolijk camouflagegroen door de weilanden stampen, op zoek naar alles wat beweegt en waar zij met heel veel fantasie de excuusterm "schadelijk" aan verbinden
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


tatuta

  • NRK - EHBO'er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 418
  • Geinterreseerde
    • Valvas Multimedia
Reactie #953 Gepost op: 12 januari 2011, 12:03:37
'Hoge concentratie lood was uitschieter'
Uitgegeven: 12 januari 2011 11:21
Laatst gewijzigd: 12 januari 2011 11:39

BILTHOVEN - In de Mariapolder vlakbij Moerdijk is op de dag van de brand bij Chemie-Pack veel meer lood gemeten in neergedaalde roetdeeltjes dan is toegestaan. Het betreft vermoedelijk een eenmalige uitschieter, aldus een woordvoerder van het RIVM woensdag.
Op de dag van de brand werd 879 mg/kg lood gemeten, terwijl 0,5 mg/kg normaal is. Een dag later werd er veel minder lood gevonden, namelijk 2,0 mg/kg.

Boeren in de omgeving van Moerdijk hebben geklaagd dat hun koeien diarree hebben doordat zij gras met lood zouden hebben gegeten. Volgens het RIVM hebben de mensen die monsters hebben genomen bij de Mariapolder, daar geen koeien gezien. Bovendien is boeren afgeraden om hun vee buiten te laten grazen, aldus de zegsman.

Het RIVM wil niet speculeren over de vraag of het lood dat is vrijgekomen bij de brand in Moerdijk, schadelijk is voor de volksgezondheid. Ook wil de woordvoerder niet ingaan op de vraag of de metingen naar de aanwezigheid van lood niet in een veel groter gebied hadden moeten plaatsvinden.
http://www.nu.nl/binnenland/2421016/hoge-concentratie-lood-was-uitschieter.html

Idee: misschien is de uitschieter veroorzaakt door een ploeg jagers, met hagelpatronen (vol loodballetjes) vrolijk over de weilanden knallend op hazen, ganzen, katten en andere levende schietschijven? Die helden zie ik regelmatig in vrolijk camouflagegroen door de weilanden stampen, op zoek naar alles wat beweegt en waar zij met heel veel fantasie de excuusterm "schadelijk" aan verbinden

boerderijdieren mogen niet meer naar buiten. en er mag niet meer van dat land gegeten worden.
Schade gaat in de miljoenen lopen volgens een vertegenwoordiger van de boeren.
vanmiddag spoeddebat 2e kamer.
SP wil gezondheidsonderzoek
GL wil risicoinventarisatie bedrijven in dezelfde risicogroep

bron RTLnieuws op rtl 7

ik ben benieuwd
NRK:                                         District ’s-Hertogenbosch e.o.       EHBO’er


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Reactie #954 Gepost op: 12 januari 2011, 12:18:10
Wie zegt dat alle verontreinigingen uitsluitend van Chemie-Pack afkomstig zijn.
Hadden het industrieterrein Moerdijk en directe omgeving, de Hoekse Waard en het Eiland van Dordrecht voorafgaande de brand een onaangetaste bodem en natuurzuiver grondwater?
Hoeveel illegale stortingen, uitstotingen en lozingen van chemische stoffen en zware metalen door andere bedrijven en/of criminelen hebben rondom Moerdijk, de Hoekse Waard en het Eiland van Dordrecht plaatsgevonden voorafgaande de brand?  
Waren de chemische verontreinigingen ook voorafgaande de brand te meten geweest?

Als er echt "hotspots" zijn van verontreinigingen van specifieke chemische stoffen en/of zware metalen dan kan dat nooit van de brand afkomstig zijn.
Wel zo gemakkelijk om slechts één schuldige aan te wijzen voor de totale verontreiniging.

Dit soort gegevens dienen eerst geverifieerd te worden, alvorens te worden gepubliceerd.
En om op de illegale stortingen e.d. in te gaan... Zou dit niet een min of meer onopgelost milieudelict zijn, omdat men toch met de vinger richting Chemie Pack wijst?


Piet

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #955 Gepost op: 12 januari 2011, 12:31:21
Mischien trek ik het uit het verband maar ik denk dat wat hier gebeurt is, vergelijkbaar met het boorplatform van BP in de oceaan van vorig jaar.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #956 Gepost op: 12 januari 2011, 13:01:55
Dit soort gegevens dienen eerst geverifieerd te worden, alvorens te worden gepubliceerd.
En om op de illegale stortingen e.d. in te gaan... Zou dit niet een min of meer onopgelost milieudelict zijn, omdat men toch met de vinger richting Chemie Pack wijst?

Dit moet natuurlijk wel in de onderzoeken worden meegenomen.
Nogmaals, ik kan mij niet voorstellen dat voor de brand sprake geweest is van een onaangetaste bodem en natuurzuiver grondwater.
Dat er behoorlijk wat ellende over onze akkers is neergedaald is absoluut duidelijk en de gevolgen kennen zijn weerga niet voor Nederlandse begrippen.
Zomaar alle ontdekte verontreinigingen in de schoenen te schuiven van Chemie-Pack vindt ik kortzichtig.
Of we hebben eindelijk een zondebok te pakken, verantwoordelijk voor de algehele vervuiling van de getroffen gebieden!

En hoe zit het met de aansprakelijkheid ten aanzien van de grote hoeveelheid weggevloeide zeer zwaar verontreinigd bluswater welke de omgeving heeft verontreinigd?
Zijn er bij de brand van Wartsila ook giftige stoffen vrijgekomen en neergeslagen, en zo ja, is dit bedrijf dan ook deels aansprakelijk?

Niet dat ik de gevolgen onderschat of de gebeurtenis wil afzwakken, maar afgezet tegen enkele enorme buitenlandse chemische branden en vrijkomen van gevaarlijke en milieuverwoestende producten waarbij echt sprake is van een milieuramp, relativeer ik de omvang van de Moerdijkbrand slechts tot een zeer groot incident (i.p.v. ramp)
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Bas89

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
Reactie #957 Gepost op: 12 januari 2011, 13:05:18
p2kflex
13:01:07 12-01-11GROUP-1PRIO 1 2333 6881 CHEMIE PACK VLASWEG 4 MOERdijk
1200608BRW Moerdijk (Blusploeg)
1200817BRW Tilburg (Centrum) (Springbemanning)
1200819BRW Tilburg (Centrum) (Kazernealarm)
1201335BRW Tilburg (Centrum) (SB 6881)
1201336BRW Tilburg (Centrum) (Kazernetechniek)
1201952BRW Moerdijk (Lichtkrant)
1201975BRW Tilburg (Centrum) (Lichtkrant)
p2kflex
13:03:25 12-01-11GROUP-1PRIO 1 CHEMIE PACK VLASWEG 4 MOERDIJK (1106) BINBR INDUSTRIE (INC: 04)
1200013BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (OvD Steenbergen - Moerdijk - Halderberge) (Infocode)


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #958 Gepost op: 12 januari 2011, 13:30:26
Weer brand bij Chemie-Pack
Uitgegeven:    12 januari 2011 13:26
Laatst gewijzigd:    12 januari 2011 13:27


AMSTERDAM - De brandweer is woensdagmiddag opnieuw uitgerukt naar het chemisch bedrijf Chemie-Pack in Moerdijk. Volgens een politiewoordvoerder lijkt het te gaan om een kleine brand, nadere details ontbreken nog.

Meer informatie volgt.

Bron: http://www.nu.nl/binnenland/2421155/weer-brand-bij-chemie-pack.html
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Piet

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #959 Gepost op: 12 januari 2011, 13:46:00
mischien brand het nu dan wel schoon  ;)


Citaat op NU.nl:

'Hoge concentratie lood was uitschieter'

RIVM weet niet of vrijgekomen lood schadelijk is


ik mag toch aanemen dat dit een geen serieuze opmerking is....