GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011

Auteur Topic: GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011  (gelezen 349057 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #990 Gepost op: 12 januari 2011, 23:32:55
12 januari 2011
Vragenlijst over brand op crisis.nl

RIJSWIJK (ANP) - Op de site crisis.nl staat sinds woensdagmiddag een vragenlijst voor mensen die gezondheidsklachten/hinder hebben naar aanleiding van de brand bij Chemie-Pack in Moerdijk. De vragenlijst dient als registratie. De GGD's en het RIVM bekijken of naar aanleiding van de reacties nadere acties nodig zijn.
In de vragenlijst staat aangegeven welke vragen voor hulpverleners en welke voor bewoners bestemd zijn. De vragenlijst moet naar de GGD in Tilburg worden gestuurd.
Naast algemene vragen staan er op de vragenlijst veel vragen over gezondheidsklachten. Die variëren van pijn aan de ogen, neus, keel tot vragen over misselijkheid, hoofdpijn, braken, beklemming van de borst tot huidproblemen.
http://www.trouw.nl/nieuws/zorg/article3376596.ece/Vragenlijst_over_brand_op_crisis.nl.html
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #991 Gepost op: 12 januari 2011, 23:45:14
Praten we hier alleen over de persconferentie of gaat het in het algemeen over de berichtgeving omtrent deze ramp?
Als we alleen een stukje persconferentie gaan highlighten ...

Jij hebt het er over dat er door de overheid verkeerde berichten de wereld in gestuurd worden. Ik vond de persconferentie gisteren een goed vertrekpunt voor zonodig een 'nieuwe' start. Vandaar mijn vraag wat er vandaag jou vandaag verwonderd hebt in de media waarbij ze elkaar tegen spreken.

Daarnaast moet je ook de ruis eruit filteren die de media veroorzaakt door aan berichten vanuit de overheid hun eigen draai te geven. Als je echt de overheid de schuld wilt geven zullen moeten kijken wat de bronnen gezegd hebben waarvan de journalisten hun nieuws halen.
Een voorbeeld is dat er in het begin verteld werd door de overheid dat er geen gevaarlijke concentraties gemeten werden dus dat de mensen geen gevaar liepen. De media heeft alleen overgenomen dat de mensen geen gevaar lopen...


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #992 Gepost op: 12 januari 2011, 23:48:11
Jij hebt het er over dat er door de overheid verkeerde berichten de wereld in gestuurd worden. Ik vond de persconferentie gisteren een goed vertrekpunt voor zonodig een 'nieuwe' start. Vandaar mijn vraag wat er vandaag jou vandaag verwonderd hebt in de media waarbij ze elkaar tegen spreken.

Daarnaast moet je ook de ruis eruit filteren die de media veroorzaakt door aan berichten vanuit de overheid hun eigen draai te geven. Als je echt de overheid de schuld wilt geven zullen moeten kijken wat de bronnen gezegd hebben waarvan de journalisten hun nieuws halen.
Een voorbeeld is dat er in het begin verteld werd door de overheid dat er geen gevaarlijke concentraties gemeten werden dus dat de mensen geen gevaar liepen. De media heeft alleen overgenomen dat de mensen geen gevaar lopen...
Ok .. als je het zo ziet als nieuwe start .. zal ik je niet tegenspreken ...  ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #993 Gepost op: 12 januari 2011, 23:51:38
Ok .. als je het zo ziet als nieuwe start .. zal ik je niet tegenspreken ...  ;)

En met een nieuwe start bedoel ik ook dat wij als burgers rechtstreeks onze informatie konden halen/krijgen zonder een 'vertaalslag' van de media.
Ik heb het gevoel dat de media de berichten aardig 'vertaald' hebben tijdens het incident.

Je zou de burgemeester van moerdijk en de andere regio's kunnen verwijten dat ze te weinig informatie rechtstreeks naar het publiek gegeven hebben tijdens het incident. En dat wreekt zich nu heb ik het gevoel.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #994 Gepost op: 12 januari 2011, 23:57:51
Een video over het knelpunt "uitschakelen mechanische ventilatie" Uitschakelen mechanische ventilatiesystemen flats duurt uren
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #995 Gepost op: 13 januari 2011, 00:01:00
En met een nieuwe start bedoel ik ook dat wij als burgers rechtstreeks onze informatie konden halen/krijgen zonder een 'vertaalslag' van de media.
Ik heb het gevoel dat de media de berichten aardig 'vertaald' hebben tijdens het incident.

Je zou de burgemeester van moerdijk en de andere regio's kunnen verwijten dat ze te weinig informatie rechtstreeks naar het publiek gegeven hebben tijdens het incident. En dat wreekt zich nu heb ik het gevoel.

Dat klopt ook wel ... de onzekerheid van de eerste uren / dag .... dat is waar iedereen zo een beetje over valt...
mede de sirene's enz enz... geen pretje om niet te weten of je wel of niet in het "rampgebied" zit terwijl je bij wijze van spreken de wolken over je hoofd ziet gaan en de lucht steeds donkerder wordt ... ;-)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #996 Gepost op: 13 januari 2011, 00:11:29
Zoektocht naar meetgegevens Moerdijk (5)

http://weblogs.nos.nl/binnenlandredactie/2011/01/11/zoektocht-naar-meetgegevens-moerdijk-5/
11-1-2011 11:35




http://weblogs.nos.nl/binnenlandredactie/category/meetgegevens-moerdijk/

Zoektocht naar meetgegevens Moerdijk (6)12-1-2011 22:00

http://weblogs.nos.nl/binnenlandredactie/2011/01/12/zoektocht-naar-meetgegevens-moerdijk-6/

De NOS probeert sinds de brand bij Chemie-Pack in Moerdijk de meetgegevens van grondstalen, bluswater en dergelijke op te vragen bij de bevoegde instanties.

Die zoektocht verloopt moeizaam. Hoe moeizaam, kunt u hier dagelijks volgen. Een overzicht van de afgelopen dagen vindt u hier.

Heeft u zelf vragen of antwoorden over de gevolgen van de brand, laat ze dan hier achter.


Woensdag 12 januari

00.19 u: Via Teletekst en NOS.nl komt naar buiten dat in de Mariapolder, vlakbij het terrein van Chemie-Pack in Moerdijk, duizend keer meer lood is aangetroffen dan toegestaan.

06.15 u: Verslaggever Marc Hamer is opnieuw in Moerdijk. Na de persconferentie van gisteren over het RIVM-onderzoek probeert hij opnieuw reacties te halen bij bewoners. Dat rust is nog niet weergekeerd, schrijft hij op zijn weblog. Volgens hem zal het misschien rustiger worden in Moerdijk als er meer  meetresultaten bekend zijn.

Download Moerdijk 1
Download Moerdijk 2
Download Moerdijk 3
Download Moerdijk 4
Download Moerdijk 5
Download Moerdijk 6

11.15 u: We willen een reactie van de burgemeester van Dordrecht over de hoge loodwaarde die is aangetroffen in de Mariapolder in de buurt van het bedrijf Chemie-Pack. Ook vragen we ons af waarom er geen metingen worden verricht bij de boeren daar. De gemeente belt terug.

12.00 u: We krijgen een persbericht van de gemeente Breda waarin ze nog terugkomt op de persconferentie van gisteren met het advies van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Ook wordt gezegd dat de Roode Vaart en de Noordelijke insteekhaven Moerdijk zijn afgesloten met speciaal gemaakte kerende schermen die vanaf de bodem tot aan het wateroppervlak reiken.

12.45 u: Naar aanleiding van het persbericht hebben we alle meetgegevens opgevraagd. Verder hebben we aan de woordvoerder van de gemeente Breda de volgende vragen gesteld:

• Wanneer zijn de kerende schermen gereed in de Noordelijke Insteekhaven en de Roode Vaart?
• Het water in de Roode Vaart stroomt naar Zevenbergen, heeft het vervuilde water ook die gemeente bereikt? Volgens de woordvoerder is dit niet het geval.
• Uit oppervlaktemonsters blijkt dat de insteekhavens martens & Van Oord en de insteekhaven Roode Vaart zijn verontreinigd. Volgens het persbericht heeft dit geen invloed op de waterkwaliteit in het Hollands Diep. Wij willen weten of het wel invloed heeft op de gezondheid van omwonenden.
Volgens de woordvoerder zijn er geen problemen voor omwonenden. Toch raadt hij hen wel aan het water niet aan te raken.
14.00 u: De burgemeester van Dordrecht kan vanmiddag niet meer reageren. Vanavond wel tijdens bewonersbijeenkomsten.

16.41u: In het Radio 1 Journaal betreurt burgemeester Klijs van Strijen dat burgers niet goed geïnformeerd worden:

Download Beluister het gesprek met Jac Klijs

19.18u: Op NOS.nl wordt een interview gepubliceerd met RIVM-toxicoloog Rolaf van Leeuwen over de metingen:


20.00u: In het Achtuurjournaal zien we het ongenoegen op de bewonersbijeenkomst in Strijen:


22.00u: Minister van Volksgezondheid Schippers zegt in Nieuwsuur dat de overheid geen gegevens achterhoudt:
Samen sterk in de hulpverlening!


MacFrans

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Reactie #997 Gepost op: 13 januari 2011, 00:26:45
Waar ik nieuwsgierig naar ben en nog niet heb kunnen vinden is het volgende:
Wat kan de brandweer (of andere instanties) meten en/of waarop wordt er gemeten?
Zijn alle meetgegevens ook direct beschikbaar?
En kun je bij de brand in Moerdijk wel alles meten, gezien de cocktail van stoffen?

Wat de discussie betreft over de persconferenties en meetings met bewoners:
wat ik als burger wil is eerlijkheid. Als ze het niet weten, laat men dat ook zeggen. Maar zeg ook eerlijk als het erger is.
 
De afgelopen dagen hoor ik de in mijn hoofd een stemmetje zeggen: "U kunt rustig slapen gaan".
Geruststellende woorden, om geen paniek te veroorzaken. Ik denk dat dat bij veel meer mensen dat speelt.

Het duurt domweg weer een tijdje voor de burger weer vertrouwen krijgt in de overheid, deskundigen.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #998 Gepost op: 13 januari 2011, 09:15:04
http://crisis01.crisis.nl/

20:17 12-01-2011

Geen direct risico voor gezondheid door vrijgekomen metalen brand Moerdijk


De hoeveelheden metalen die na de brand bij Chemie-Pack in Moerdijk op woensdag 5 januari in het milieu terecht zijn gekomen, leveren geen direct risico op voor de gezondheid van mens en dier. De conclusie van het RIVM op grond van de huidige meetgegevens uit het BOT-mi en RIVM-rapport is dat er geen sprake is geweest van een verhoogde lichaamsbelasting met bijvoorbeeld lood. In het belang van de voedselketen neemt het RIVM de komende tijd wel vervolgmonsters van het grasland, de bodem en op gewassen.
  
In de eerste fase van de brand is een groot aantal metalen in verhoogde waarden vrijgekomen, met de rook verspreid in de richting Zuid-Holland Zuid en daar neergeslagen. De resultaten van de eerste grasmonsters die in de avond van 5 januari op verschillende afstanden van de brand zijn genomen, laten dit ook zien. Tot op 10 kilometer afstand van de brand werden voor verschillende zware metalen verhoogde gehalten gemeten in het gras.  

In de tweede serie metingen van 6 januari waren deze gehalten onder andere door uitspoeling al veel lager. Uit onderzoek van een groot aantal chemisch gerelateerde branden in Nederland blijkt dat dit geen opvallende bevinding is
.

Opvallend was wel dat in de eerste meetserie in de avond van 5 januari het lood slechts op één punt op 3,5 kilometer afstand van de brand (in de Mariapolder) erg hoog was: een factor 250 hoger ten opzichte van de andere bemonsteringspunten. In tweede serie van bemonstering op dezelfde punten, een dag later, was dit loodgehalte - mede als gevolg van uitspoeling door regenwater - al gedaald tot 2 mg/kg, wat vergelijkbaar is met de waarden die in andere bemonsteringspunten werden aangetroffen. Vergeleken met de resultaten voor de andere aangetroffen metalen is het opvallend dat uitsluitend op het meetpunt in de Mariapolder het loodgehalte zo hoog was.

De verhoogde waarden van metalen in het gras zijn in relatie tot de mogelijke blootstelling van mensen aan deze metalen echter niet relevant. Zeker niet omdat de autoriteiten vanaf het begin aangaven dat mensen het contact met roetdeeltjes zouden moeten vermijden en daarnaast het advies hebben geven om geen gewassen uit de tuin te consumeren.

Concluderend kan gesteld worden dat er geen sprake is geweest van een verhoogde lichaamsbelasting met lood. Op grond van de huidige meetgegevens is er geen direct risico voor de gezondheid van mens en dier.

Breda, 12 januari 2011
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #999 Gepost op: 13 januari 2011, 09:22:32
Zoektocht naar meetgegevens Moerdijk (6)
12-1-2011 22:00
De NOS probeert sinds de brand bij Chemie-Pack in Moerdijk de meetgegevens van grondstalen, bluswater en dergelijke op te vragen bij de bevoegde instanties. Die zoektocht verloopt moeizaam. .......

Misschien moet de NOS eens kijken in het RIVM-rapport? Daar staat alle meetgegevens netjes bijeen
http://crisis01.crisis.nl/html/Site_/handlers/download8bbe.pdf?doc=76600821-1321-AF39-4EB22E1039318155.PDF&doc_name=Moerdijk bot-mi advies
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter