GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011

Auteur Topic: GRIP 4 Zeer grote brand (Chemie Pack) Vlasweg - Moerdijk 05-01-2011  (gelezen 352394 keer)

0 gebruikers (en 48 gasten bekijken dit topic.

Defender

• Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
Reactie #1020 Gepost op: 13 januari 2011, 18:40:56
Ik begin die politiek een beetje zat te worden... En maar bezuinigen en maar geld eraf, uitrukken met 4 man, materiaal weghalen en nog wel 100 dingen. En dan achteraf vraagtekens zetten bij de bestrijding van de brand, wat wil je dan! Het is misschien makkelijk gezegd zo en een beetje kort door de bocht, maar als ik dan hoor dat ze geen eens dat busje uit zijn gekomen... Dan komt het bij mij over als een formeel verplicht bezoekje en het geeft ook nog eens een slecht signaal af naar de burgers.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #1021 Gepost op: 13 januari 2011, 19:12:26
Met al die klachten die in het halve land gekoppeld worden aan de brand in Moerdijk - op basis van een verspreidingsplaatje van het RIVM - ga ik ervan uit dat al degenen die nu piepen voorstander zijn van het per direct verbieden van het afsteken van vuurwerk met de jaarwisseling? Daar wordt namelijk collectief veel meer vuiligheid ingeademd - omdat de bron voor een groot deel op grondniveau of net daarboven verbrandt - maar dan heeft blijkbaar niemand van de huidige klagers klachten?
Collectieve gekte is dit.

Eens!!! (Kon de retweet knop niet vinden :):):))

Chemisch analisten, chemisch ingenieurs, chemici durven geen harde uitspraken te doen. Waarom jullie wel? Op welke gronden en/of bevindingen?

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #1022 Gepost op: 13 januari 2011, 19:23:21
Als ik dit topic doorlees en alle overheidsberichten + alle RIVM berichten naast elkaar leg, kom ik tot een warboeltje.  98uiye

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #1023 Gepost op: 13 januari 2011, 19:36:33
Als ik dit topic doorlees en alle overheidsberichten + alle RIVM berichten naast elkaar leg, kom ik tot een warboeltje.  98uiye

Misschien kan je ook analyseren of dit aan de overheid ligt of aan de berichten die de media maakt van de persmomenten/berichten?  ??? ;)

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #1024 Gepost op: 13 januari 2011, 19:37:17
http://www.rtl.nl/%28/actueel/rtlnieuws/binnenland/%29/components/actueel/rtlnieuws/2011/01_januari/13/binnenland/Veel_bedrijven_zonder_verplichte_bedrijfsbrandweer.xml

Chemie slecht voorbereid op brand

187 grote chemische bedrijven in Nederland hebben geen eigen bedrijfsbrandweer, terwijl dat wel verplicht is. Dat blijkt uit cijfers die in handen zijn van RTL Nieuws.

Slechts eenderde van de chemische bedrijven heeft de boel op orde. Dat blijkt uit cijfers van het Landelijk Expertise Centrum BrandweerBRZO. In totaal zijn 280 chemische bedrijven, die onder het Besluit Risico’s Zware Ongevallen (BRZO) vallen, bedrijfsbrandweerplichtig.

Het vorige week afgebrande Chemie-Pack in Moerdijk is één van de bedrijven zonder eigen bedrijfsbrandweer. Directeur Ben Janssen van Bedrijfsbrandweer Rijnmond zegt in een interview met RTL Nieuws dat een bedrijfsbrandweer de gevolgen van de brand bij Chemie-Pack sterk had kunnen beperken.

Sinds 1990 is het Besluit Bedrijfsbrandweer van kracht. Gemeenten kunnen op basis van dat besluit bedrijven aanwijzen die een eigen bedrijfsbrandweer nodig hebben.

Van de 461 BRZO-bedrijven zijn er 280 bedrijfsbrandweerplichtig. Maar uit cijfers van het LEC BrandweerBRZO blijkt dat het aanwijzen van bedrijven die een eigen bedrijfsbrandweer moeten opzetten erg moeizaam verloopt. Zo zitten 93 bedrijven in de zogenaamde 'pijplijn' of 'procedure'. Bij nog eens 93 bedrijven is nog helemaal niets gebeurd.

Ook in Moerdijk liepen al jarenlange procedures om chemische bedrijven te verplichten een eigen bedrijfsbrandweer op te zetten. Zo waren de gemeente en brandweer Moerdijk al zeker tien jaar in gesprek met Chemie-Pack en andere chemische bedrijven op het industrieterrein Moerdijk. Maar tot nu toe is daar nog geen enkel bedrijf aanwezen om een eigen bedrijfsbrandweer op te zetten. Eugene Geurtsen, oud-brandweerofficier preparatie bij de brandweer Moerdijk, heeft jarenlang geprobeerd om het probleem onder de aandacht te brengen bij de gemeente, brandweer en bedrijven, maar zonder resultaat.

Jan Lonink van het Veiligheidsberaad, waarin alle voorzitters van de veiligheidsregio’s verenigd zijn, zegt dat het hem 'een doorn in het oog is' dat gemeenten zo traag zijn met bedrijven te verplichten tot het opzetten van een bedrijfsbrandweer. De veiligheidsregio Midden West-Brabant wil voor 1 juli 2011 weten welke bedrijven op het industrieterrein Moerdijk een eigen bedrijfsbrandweer moeten hebben en welke niet.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #1025 Gepost op: 13 januari 2011, 19:41:41
Misschien kan je ook analyseren of dit aan de overheid ligt of aan de berichten die de media maakt van de persmomenten/berichten?  ??? ;)

Ik vroeg me meer af waarom sommige mensen zo overtuigd zijn van het ''meevallen'' van deze gebeurtenis. En zelfs Oud&Nieuw aanhalen?! (kruit / metalen / papier)

Ik probeer te ''analyseren'' waar dat volste vertrouwen in overheid vandaan komt? Want de geschiedenis leert anders.  ;)

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #1026 Gepost op: 13 januari 2011, 19:44:41
Ik vroeg me meer af waarom sommige mensen zo overtuigd zijn van het ''meevallen'' van deze gebeurtenis. En zelfs Oud&Nieuw aanhalen?! (kruit / metalen / papier)

Ik probeer te ''analyseren'' waar dat volste vertrouwen in overheid vandaan komt? Want de geschiedenis leert anders.  ;)

Volgens mij zeggen ze alleen dat er tijdens oud&nieuw evenveel, zo niet schadelijker stoffen, in de lucht gaan en dat je daar niemand over hoort... ::) ;) Dat heeft niets met vertrouwen te maken maar met hypocrisie van 'het volk'.  ;)

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #1027 Gepost op: 13 januari 2011, 19:47:02
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8730785/__Compliment_burgemeester__.html?sn=binnenland,buitenland

do 13 jan 2011, 19:43 | lees voor
CdK complimenteert burgemeester Breda

DEN BOSCH -  Commissaris van de koningin in Noord-Brabant Wim van de Donk heeft burgemeester Peter van der Velden van Breda 'en zijn mensen' donderdag in zijn nieuwjaarsspeech gecomplimenteerd met hun optreden rond de brand in Moerdijk. De burgemeester van Moerdijk, Wim Denie, werd niet met naam genoemd.

Van der Velden nam de coördinatie in de dagen na de brand over van Denie. Op het optreden van en de communicatie door de gemeente Moerdijk en zijn burgemeester was veel kritiek. Denie is sindsdien van het hoofdpodium verdwenen.

Risico's als de brand in Moerdijk stellen volgens Van de Donk hoge en nieuwe eisen aan de professionaliteit van bestuurders en aan de manier waarop zij communiceren met elkaar en andere betrokkenen.

Van de Donk constateerde dat de overheid het vaak niet goed lijkt te doen ten tijde van een ramp. „Maar misschien hebben we dat wel zelf over ons afgeroepen door de verantwoordelijkheid naar ons toe te trekken, terwijl we 100 procent niet kunnen waarmaken. Veiligheid is een gedeelde verantwoordelijkheid van publieke en private partijen en absolute veiligheid is een utopie.”

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #1028 Gepost op: 13 januari 2011, 19:47:52
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8730769/__400_man_blusten_brand__.html?sn=binnenland,buitenland

do 13 jan 2011, 19:39 | lees voor
Vierhonderd brandweerlieden blusten brand

ZEVENBERGEN -  De brand bij Chemie-Pack op industrieterrein Moerdijk is geblust door in totaal vierhonderd brandweerlieden. Dat heeft brandweercommandant Geert Verhoeven van Midden- en West-Brabant donderdag gemeld in de gemeenteraadsvergadering van Moerdijk.

De brand werd niet alleen bestreden door korpsen uit West-Brabant, maar ook door brandweerlieden uit de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid. Ook was er hulp van de bedrijfsbrandweer van Shell op Moerdijk.

Chemie-Pack brandde vorige week woensdag compleet af. Over de oorzaak van de brand is nog steeds niets bekend. Wel heeft het Openbaar Ministerie (OM) het bedrijf in staat van beschuldiging gesteld omdat het zou handelen in strijd met de vergunning.

Milieu-arts Henk Jans benadrukte opnieuw dat de opgeslagen chemische stoffen niet allemaal kankerverwekkend waren. Sterker nog: 90 procent van de stoffen is volgens hem niet kankerverwekkend. „Het idee ontstond dat er een kankerverwekkende mix was ontstaan, maar het ging feitelijk alleen om vluchtige oplosmiddelen die niet bekendstaan als kankerverwekkend. Tussen de 5 en 10 procent van de stoffen zijn mogelijk wel kankerverwekkend”, aldus Jans.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #1029 Gepost op: 13 januari 2011, 19:51:26
Volgens mij zeggen ze alleen dat er tijdens oud&nieuw evenveel, zo niet schadelijker stoffen, in de lucht gaan

En ik vraag waar men dat op baseert.

;)