Ik denk dat dit niet de enige gemeente was. Gezien het persbericht waren er meer gemeentes die een maatregel genomen hadden.
En is het echt zo onverstandig. We wisten niet wat er uit de lucht kwam. Als je kijkt dat er ook in Delfzijl zelfs roetdeeltjes uit Moerdijk gevonden werden dan is de verplaatsing van de rook groot geweest. En ergens komt die rommel naar beneden. Zeker als het ook nog eens begint te regenen zoals op die dag. Als je dan millieumaatregelen neemt denk ik aan b.v. het stoppen van afname voor de drinkwatervoorziening en het inperken van gebruik groentes. Misschien ook nog wel dieren op stal zetten. Is dit dan echt zo vreemd? (een stukje voorzorg zou ik zeggen)
Dit was zeker niet de enige gemeente - maar volgens mij wel de enige gemeente op zo'n grote afstand van de brand in Moerdijk. Gezien deze grote afstand vind ik dit voor West-Friesland een volstrekt overtrokken maatregel. Zinloze publieke bevrediging - waardoor ten onrechte de indruk wordt gewekt dat er tot op zo grote afstand van de brand toch echt wel iets serieus aan de hand moet zijn geweest. Waarmee de overheid daar de hype nog eens lekker ondersteunt.
Aan die fameuze roetdeeltjes in Delfzijl zat trouwens geen naambordje "Moerdijk". Persoonlijk geloof ik er "geen moer" van, dat eventuele roetdeeltjes in Delfzijl enige relatie hebben gehad met de brand in Moerdijk. Er hebben zich die dag zoals gewoonlijk in het hele land branden voorgedaan. Er zijn meer fikkies die roetdeeltjes produceren. Bovendien zit er bij Delfzijl heel wat zware industrie - met schoorstenen.
Al eerder gezegd: als je als overheid echt serieus zou willen reageren op grotere hoeveelheden gevaarlijke stoffen die zich wél over heel Nederland verspreiden, dan moet je het massale vuurwerk rond de jaarwisseling verbieden - of na afloop daarvan de afname van de drinkwatervoorziening stoppen - en het gebruik van met vuurwerkresten besmette groentes uit de tuin afraden. Maar dan hoor je niemand.