@ Rene de C
Goh, wat scherp van u! De regionale brandweer is formeel deel van de veiligheidsregio; en daarop verbetert u mij nu. Als bijdrage; zeg maar.
Mijn punt was dat de burgemeester (uit een andere gemeente) een (piket) taak als regiobestuurder had en niet als burgemeester (kon hebben); daar doet u niets aan af.
Ik blijf de lezers wijzen op de 'oude' brandweerregio's die met honderden miljoenen guldens/euro's nooit (volledig) tot organisatie en volledige wettelijke taakuitvoering (brandpreventie adviezen aan B&W een gem. raad) zijn gekomen; sinds de Brandweerwet 1985.
Daar zijn u en de uwen materieel ook verantwoordelijk voor, maar zeker niet als bestuurslid van de regio; dat waren de burgemeesters van de samenstellende gemeenten, als die regio tenminste ook al enigszins, op de wettelijke 'in elk geval' taken, was gevormd.
Dit was tot voor kort (en nu nog steeds) zeker niet overal het geval.
We zullen nog moeten bezien hoe het met de brandweerregio rond Moerdijk gesteld was vanuit het verleden.
Als u al iets leert, doet u (en de uwen) dat 25 jaar te laat; met alle dodelijke, milieu en materiele gevolgen voor mensen, w.o. brandweerpersoneel, van dien (Motorkade A'dam, Vuurwerkramp, Volendamramp, Schipholramp, Botenloods De Punt, etc. 'Wie volgt?")
Ook in de brochures over brandveilgheid van het VROM en BZK wordt een driftige aandacht gevraagd voor de wet veilgheidsregio's; alsof daar voor de brandweertaken iets nieuws valt te ontdekken! Ik zie het als een vlucht naar voren in de (verre) toekomst; dan ook voorbij aan de pensioenleeftijd van de zittende bazen.
Het enige 'nieuwe' is de verplichting: territoriaal dezelfde grenzen voor alle hulpverleningsdiensten en de bestuursfuncties nu uitsluitend aan burgemeesters toe te kennen; die bijverdienste was al normale praktijk waar deze regio (al dan niet of rudimentair) gevormd was.
Men kan veel op de brandweeregio's aanmerken maar niet dat de salarissen en het overdreven goud op de schouders, van het 'waterhoofd' van bevelvoerder Verhoeven (Moerdijk), en de declaraties van de bestuursleden (burgemeestes) niet volop functioneerden.
Uw 'lege' en, inhoudelijk overbodige, correctie, als 'bijdrage', zie ik als aandacht afleiden van de werkelijke en schandalige historie van de brandweerregio; waar ook u al jarenlang een aanmerkelijk salaris incasseert.
Zodoende staat uw inhoudsloze en aandacht afleidende 'bijdrage' elk leer- /vervangingsproces (reinigen Augiusstal), als voorwaarde voor wettelijk bekwame en dus verantwoordlijke taakuitvoering in de brandweerzorg, in de weg.
Persoonlijk heb ik niets tegen u; ik ben ervan uitgegaan dat u Rene de Caluwe bent. (Verwarring is mogelijk met anonieme figuren die mij joviaal op mijn voornaam aanspreken; dan bij vorbaat excuus.)