Weet deze beste meneer Spierings zelf wel waar hij het over heeft? bij een dergelijke grote brand werkt schuim niet eens, dit breekt direct af waardoor een bluspoging nutteloos is.
Er zal toch echt eerst met water een knock-down uitgevoerd moeten worden om de temperatuur te laten zakken, daarna kan er met schuim geblust worden. of heb ik het nou fout?
Ja, helaas heb je het hier fout. Als je bij zo'n brand niet meteen begint met schuim opbrengen dan raak je hem kwijt, precies wat hier is gebeurt.
Schuim breekt niet af zoals jij zegt, waarom gebruiken alle vliegveld brw korpsen en industriële brw korpsen anders schuim denk je, omdat het niet zou werken, nee het werkt absoluut.
Als je water gaat gebruiken krijg je alleen maar een hele snelle verspreiding van je brandbare stof, want olie en een heleboel chemicaliën drijven op water.
Als je industrieel denkt dan moet je de omliggende installaties koelen met water tegen uitbreiding, en de desbetreffende installatie of loods of wat er ook brand blussenn met schuim.
Maar je moet beginnen met een afff schuim, omdat het schuim wel voor een deel wegbrandt, moet je genoeg ervan hebben om een 1/2 uur te kunnen blussen. Dat is wel afhankelijk van je application rate, oftewel je rekenformule voor de grootte van de plasbrand hoeveel je op moet brengen en waarin rekening wordt gehouden met het afbranden van je schuim, dat is in de industrie de regel.
Daarom is het zo belangrijk dat je én voertuigen hebt met genoeg svm om te kunnen beginnen. ook is de afvoer van Water belangrijk, ivm de uitbreiding, én de waterwinning moet geschikt zijn om zulke grote hoeveelheden bluswater te leveren, hetzij een eigen blusnet met pompen of blusnet wat gevoed wordt door een blusboot, zoals bijv. In de rotterdamse haven wel het geval is.
De gezamenlijke brandweer in rotterdam heeft de grootste voorraad svm van nederland, nl.170 m3, buiten de blusvoertuigen om.
Dam kan je wel crashtenders gebruiken maar die hebben maar 750 liter svm aan boord, en daar ben je in 5 minuten doorheen.