ambulance en sigma bij ramp of groot ongeluk

Auteur Topic: ambulance en sigma bij ramp of groot ongeluk  (gelezen 3503 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

marek

  • Gast
Gepost op: 4 september 2004, 19:04:52
Stel er gebeurt ergens een ramp of een groot ongeluk.
De eerste ambulance komt terplaatsen en ambulancechauffeur zet het groene zwaailicht aan omdat ze de eerste ambulance terplaatsen zijn. Het sigma team komt later aan dan de eerste ambulance.
Wie lijd er nu de coordinatie over het vervoer van de gewonden, iemand van het sigma team of de chauffeur van de eerste ambu?
Ik ga er nu vanuit dat er nog geen offiecier van dienst aanwezig is, als dit tenminste mogelijk is.




GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Reactie #1 Gepost op: 5 september 2004, 00:18:43
meestal is de ovd-g er eerst...voor dat de sigma wordt gewaarschuwd..

maar dat even ter zijde..

de bemanning van de eerste ambu heeft de coordinatie
de chauffeur van de ambu heeft de taak alles door te geven aan de cpa via de mobilefoon..
en de ambu verpleegkundige heeft de coordinatie...

het sigma geeft geen coordinerende funktie...

die is er voor ondersteuning van.......


mischien zijn er meer mensen die mij aan kunnen vullen...


marek

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 5 september 2004, 15:37:24
een duidelijk antwoord, bedankt.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #3 Gepost op: 6 september 2004, 00:27:49
een duidelijk antwoord, bedankt.

Inderdaad een duidelijk en waar antwoord  ;D
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


marek

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 6 september 2004, 10:13:48
En wie zou er eerder op de lokatie zijn, de eerste ambulance of de ovd-g, of zullen deze ongeveer op hetzelfde moment aankomen?


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #5 Gepost op: 6 september 2004, 14:08:41
Afhankelijk van de melding.
Als het duidelijk is dat het een grootschalig incident is zullen er direct meerder ambu's en de ovdg aanrijden.
Degene die het hardste rijdt of er het dichtste bij is, is de eerste.
Als er eerst 1 ambu gaat en vervolgens opschaaalt komt de ovdg altijd later.

De ovdg regelt het gewonden vervoer, maar hij kan die taak ook delegeren aan de GNK-c van het ambuteam (komt tegelijk met sigmateam) of er komt een speciale CGV (coördinator gewondenvervoer) van de CPA.

RAdeR


wicher

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 6 september 2004, 21:13:22
In de praktijk zal er altijd een eerste ambulance zijn. De bemanning gaat eerst snel vanuit de auto het ongeval "lezen", wat zien ze -hoeveel auto's ongeveer wat is de schade aan de auto's -kan je veel patiënten verwachten , en zullen dan meteen gaan opschalen. Dit betekend dat ze een sitrap geven aan de CPA van wat ze zien, assistentie vragen van extra ambulance's en de ovdg. Ook kan men meteen vragen voor assistentie van het MMT. Dit alles kan binnen een zeer korte tijd gebeuren binnen een minuut al wel. Daarna gaat de AVP naar het ongeval en vlug patiënten bekijken en zijn bevindingen doorgeven aan de ach. De ach maakt een zo goedmogelijke overzichts tekening en maakt noteerd de bevindingen van de avp. Waneer de ovdg komt neemt deze de coördinatie over of gaat het samen met de ach het verder coordineren. De ach en de avp van de eerste ambu zijn te herkennen aan een groen hesje met het opschrift verpleegkundige 1e ambulance of chauffeur 1e ambulance. Op de ambulance staat een groen zwaai of knipperlicht. De andere ambulance's die daar komen moeten zich melden bij de eerste ambulance, en als ze vertrekken moeten ze dat ook weer melden bij de eertst ambulance. Dit is ook zo voor het sigma.Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, want we kunnen wel een aantal a4tjes volschrijven zoveel dat er bij komt kijken!!!!