Ik heb gistermiddag weer wat aangehaald. Langs de Gooimeerdijk zag ik een zwart, rond voorwerp dat alles van een hoofd weghad. Ik heb 112 gebeld, (ik:"ja voor hetzelfde geld is het een voetbal, en kunnen we een balletje trappen, maar we moeten het uitsluiten, toch?") die meteen de hulpdiensten alarmeerde:
112meldingen
16:12:45 04-01-11 | [FLE] | PRIO 1 : 644 681 683 671 994 GOOIMEERDIJK-OOST ALMERE Drenkeling |
0700163 | Hulpverleningsgroep Almere-Stad |
0701101 | Kazernealarm Almere-Stad |
0700294 | Citygis Navigatie Tankautospuit-644 Almere-Haven |
0700160 | Beroepsgroep Almere-Stad |
0700140 | Dagdienst Almere-Haven |
0700001 | Monitorcode Brandweer Flevoland |
0700013 | Officier van Dienst Flevoland-Zuid |
Ook de snel arriverende politie zag de mogelijkheid van een drenkeling en gaf nogmaals door dat er serieus met een persoon te water rekening moest worden gehouden. We hebben later wel geleerd dat de combinatie vinnen op ijs niet ideaal is, die mogen voortaan mee op de brancard.
Kijk
hier voor foto's:
Mijn commentaar op de man die het een trieste actie vindt:
Waarom triest? Jij zal het maar zijn die door het ijs gezakt is en iedereen denkt dat je een boei bent.
Wij hulpverleners gaan graag van het ergste uit en hopen dan van ganser harte dat het mee valt en god zij dank viel het (dit keer) mee.
Ik was zelf de spotter van "het zwarte ronde voorwerp", dat 200 meter uit de kant lag vanuit de auto. Ook de later arriverende politie kon niet uitsluiten dat het niet om een persoon te water ging en daar gaat het hier om, voor 100% uitsluiten dat het een drenkeling betreft. De gasten die om het hardst roepen dat afgaan op zo'n melding onzin is, roepen nog harder als blijkt dat iemand een week in het zicht van de dijk in het ijs heeft vast gezeten zonder dat iemand dat opgemerkt heeft. Het zal je zoon of dochter maar zijn. We doen allemaal ons stinkende best voor de burgerij, maar doen het voor sommigen niet gauw goed.
Henk Wijga, reddingsdienst HOGESluit mooi aan op een discussie elders van mensen die twijfelen of een trein wel ontruimd moet worden achteraf gezien omdat er niets gevonden is.
Moet je een trein pas ontruimen als er een pakketje gevonden wordt of misschien wat later nog, als je het helemaal zeker weet doordat het ontploft is...