"valse" melding drenkeling

Auteur Topic: "valse" melding drenkeling  (gelezen 4200 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Gepost op: 5 januari 2011, 22:14:32
Ik heb gistermiddag weer wat aangehaald. Langs de Gooimeerdijk zag ik een zwart, rond voorwerp dat alles van een hoofd weghad. Ik heb 112 gebeld, (ik:"ja voor hetzelfde geld is het een voetbal, en kunnen we een balletje trappen, maar we moeten het uitsluiten, toch?") die meteen de hulpdiensten alarmeerde:

112meldingen
16:12:45 04-01-11[FLE]PRIO 1 : 644 681 683 671 994 GOOIMEERDIJK-OOST ALMERE Drenkeling
0700163Hulpverleningsgroep Almere-Stad
0701101Kazernealarm Almere-Stad
0700294Citygis Navigatie Tankautospuit-644 Almere-Haven
0700160Beroepsgroep Almere-Stad
0700140Dagdienst Almere-Haven
0700001Monitorcode Brandweer Flevoland
0700013Officier van Dienst Flevoland-Zuid



Ook de snel arriverende politie zag de mogelijkheid van een drenkeling en gaf nogmaals door dat er serieus met een persoon te water rekening moest worden gehouden. We hebben later wel geleerd dat de combinatie vinnen op ijs niet ideaal is, die mogen voortaan mee op de brancard.

Kijk hier voor foto's:



Mijn commentaar op de man die het een trieste actie vindt:

Waarom triest? Jij zal het maar zijn die door het ijs gezakt is en iedereen denkt dat je een boei bent.
Wij hulpverleners gaan graag van het ergste uit en hopen dan van ganser harte dat het mee valt en god zij dank viel het (dit keer) mee.
Ik was zelf de spotter van "het zwarte ronde voorwerp", dat 200 meter uit de kant lag vanuit de auto.  Ook de later arriverende politie kon niet uitsluiten dat het niet om een persoon te water ging en daar gaat het hier om, voor 100% uitsluiten dat het een drenkeling betreft.  De gasten die om het hardst roepen dat afgaan op zo'n melding onzin is, roepen nog harder als blijkt dat iemand een week in het zicht van de dijk in het ijs heeft vast gezeten zonder dat iemand dat opgemerkt heeft. Het zal je zoon of dochter maar zijn. We doen allemaal ons stinkende best voor de burgerij, maar doen het voor sommigen niet gauw goed.

Henk Wijga, reddingsdienst HOGE


Sluit mooi aan op een discussie elders van mensen die twijfelen of een trein wel ontruimd moet worden achteraf gezien omdat er niets gevonden is.
Moet je een trein pas ontruimen als er een pakketje gevonden wordt of misschien wat later nog, als je het helemaal zeker weet doordat het ontploft is...




bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #1 Gepost op: 6 januari 2011, 00:10:27
Ik dacht dat jij alle boeien daar wel kende, Henk?  0098


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #2 Gepost op: 6 januari 2011, 00:39:48
Ik dacht dat jij alle boeien daar wel kende, Henk?  0098

 0098  0098  0098 , ja hoor , ik ken ze bij hun naam en sommige kennen mij zelfs ook, heb ik wel eens een aanvaring mee gehad...   :-*
Maar het was geen "boei", maar een zwarte fender.

Waarschijnlijk door het ijs van de zijkant van een avontuurlijk jacht losgeraakt.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #3 Gepost op: 6 januari 2011, 00:47:53


Bron: 112-almere.nl

zeg nou zelf...


Don

  • schipper/chauffeur/bestuurslid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #4 Gepost op: 6 januari 2011, 08:20:18
Goed gedaan Henk.
Het is idd niet goed te zien wat het is. Ik had die melding ook gemaakt. En later over het ijs gekropen in mn pakkie
Gr Don CRB


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #5 Gepost op: 6 januari 2011, 10:27:43
Gewoon een goede melding Henk. O0
Het had inderdaad een persoon kunnen zijn.
Dat is soms wel lastig aan de kust met al die zeehonden, daar wordt ook regelmatig voor gealarmeerd.
Maar beter 1x te veel dan 1x te weinig.
Het is net als met de rode vuurpijlen: 99% zijn het valse meldingen (in de buurt van land) maar soms is het toch wel heel erg echt.

Midden op zee zag de uitkijk afval drijven maar er werd besloten om toch maar even te gaan kijken.
Bleek het om een windsurfer te gaan die een gebroken mast had. Als we hem niet opgepikt hadden had hij mogelijk een paar dagen/weken later in Venezuela aangespoeld.

Bij twijfel altijd doorgeven aan de Kustwacht(grootwater) of 112 O0


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #6 Gepost op: 6 januari 2011, 11:36:01
Niks mis met je melding. Bij twijfel altijd alarmeren.
Beter 100x te veel als 1x te weinig.


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #7 Gepost op: 6 januari 2011, 14:12:16
0098  0098  0098 , ja hoor , ik ken ze bij hun naam en sommige kennen mij zelfs ook, heb ik wel eens een aanvaring mee gehad...   :-*
Maar het was geen "boei", maar een zwarte fender.

Waarschijnlijk door het ijs van de zijkant van een avontuurlijk jacht losgeraakt.

Tja, dat maakt het natuurlijk logisch te alarmeren!

 O0

Groeten,
Mark


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #8 Gepost op: 7 januari 2011, 10:34:02
Denk dat dit inderdaad de meldingen zijn die je gewoon moet doen! Stel je denkt het is een boei en het blijkt toch een mens te zijn! Dan voel je je pas klote! Dan maar voor niets melden, kunnen die jongens ook weer is wat bewegen!
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #9 Gepost op: 7 januari 2011, 13:08:22
Fijn dat de meeste het eens zijn met de aktie, alleen "wim" blijft het triest vinden. Maar dat zegt meer over Wim dan over de akte denk ik maar.