Oudste brandweervoertuig in actieve dienst?

Auteur Topic: Oudste brandweervoertuig in actieve dienst?  (gelezen 37863 keer)

0 gebruikers (en 24 gasten bekijken dit topic.

louis van t

• Senior gebruiker
Reactie #90 Gepost op: 23 juni 2005, 19:18:49
Peter

even een reactie van mijn, wel een dag later. er staat ook niet BZK-autospuit maar Prototype BZK-autospuit. de bekende BZK-tankautospuiten zijn uit 1984/85. de wagen van Soest was een tankautospuit die het ministerie van Binnenlandsezaken in 1977/1978 liet bouwen samen met nog een 5 andere tankautospuiten die tot experimentele tankautospuiten werden genoemd maar bedoeld waren om na te gaan door wat voor een wagen de toen 26 jarige oude BB autospuiten moesten vervangen. in 1975 had het ministerie al een serie van 6 schuimbluiswagens aangekocht en ondergebracht bij de regio's en ze hadden een paar wagens aangekocht voor de Rijksbrandweeracademie. in 1974/75 was men ook aan het kijken wat men met de BB origanisatie ging doen. in 1980 was de kogel door de kerk en het werd de bedoeling dat in 1986 het opgeheven zou worden en de taken deels over zouden gaan naar de regionale brandweer. echter het werd twee jaar vroeger. en de BB hield op te bestaan in 1984. de Soester DAF stond dus model voor de bekende BZK-tankautospuit. dat was wat ik bedoelde met Prototype BZK-tankautospuit. hoop dat het nu duidelijk is. als is het nu een wat grote verhaal geworden dan dat ik voor ogen had.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #91 Gepost op: 23 juni 2005, 19:23:01
Peter

even een reactie van mijn, wel een dag later. er staat ook niet BZK-autospuit maar Prototype BZK-autospuit. de bekende BZK-tankautospuiten zijn uit 1984/85. de wagen van Soest was een tankautospuit die het ministerie van Binnenlandsezaken in 1977/1978 liet bouwen samen met nog een 5 andere tankautospuiten die tot experimentele tankautospuiten werden genoemd maar bedoeld waren om na te gaan door wat voor een wagen de toen 26 jarige oude BB autospuiten moesten vervangen. in 1975 had het ministerie al een serie van 6 schuimbluiswagens aangekocht en ondergebracht bij de regio's en ze hadden een paar wagens aangekocht voor de Rijksbrandweeracademie. in 1974/75 was men ook aan het kijken wat men met de BB origanisatie ging doen. in 1980 was de kogel door de kerk en het werd de bedoeling dat in 1986 het opgeheven zou worden en de taken deels over zouden gaan naar de regionale brandweer. echter het werd twee jaar vroeger. en de BB hield op te bestaan in 1984. de Soester DAF stond dus model voor de bekende BZK-tankautospuit. dat was wat ik bedoelde met Prototype BZK-tankautospuit. hoop dat het nu duidelijk is. als is het nu een wat grote verhaal geworden dan dat ik voor ogen had. 
Aha,kijk dat wist ik dus niet,maar dank voor je info Louis  ;)

mario m

• Senior gebruiker
  • Bezoek mijn website!
    • Hulpdiensten modelbouwforum
Reactie #92 Gepost op: 23 juni 2005, 19:59:29
Brandweer Bree bosbrandwagen die zelf omgebouwd zijn. Deze 2 oersterke wagens zijn uit 1953 en zijn de laatste dagen veel ingezet bij de heidebranden.

Bron http://www.brandweerbree.be/

Mvg,

Albert-Jan

• Gast
Reactie #93 Gepost op: 11 juli 2005, 01:59:28
Een Metz MAN B32??? Maar als goed begrijp krijg zevenaar de oude hoogwerker van Ede. Wat voor een is dat dan??? en word die dan eerst gereviseerd???

Dat moet dan dit voertuig zijn.

Groet
Albert-Jan

Feuerteufel

• Forum gebruiker
Reactie #94 Gepost op: 13 juli 2005, 14:38:28
Hier een foto van een DL17 die nog steeds in aktive dienst is. Het is een OPEL Blitz uit 1938 met een Magirus opbouw en wordt nog steeds gebruikt bij MAN in Gustavsburg (bij Mainz). Indien er hulp op grotere hoogte nodig is wordt de Hoogwerker van de Freiwillige Feuerwehr Bischofsheim als Nachbarshilfe gealarmeert.

[verwijderd door de admin]

mad marv

• Senior gebruiker
Reactie #95 Gepost op: 14 juli 2005, 14:45:47
zo!! wordt die echt nog gebruikt?
dat is knap.
ze moeten wel een echte goede klusjes man hebben om hem bij te houden.
 ;D :)

louis van t

• Senior gebruiker
Reactie #96 Gepost op: 16 juli 2005, 18:53:02
een foto van de oude DAF FFV1800DT320 met Den Hartog opbouw uit 1978. dit is het prototype waar uit later de BIZA tankautospuiten zijn ontstaan. deze wagen is nog steeds in gebruik bij brandweer Soest die hem sinds 1988 in bezit heeft. de specificatie is TS9LD2400HD230T1500. het is een nogal oude foto want er staat nog ministerie van binnenlandse zaken op. later kwam er Soest op te staan en het roepnummer 741. was even zoeken in het archief maar ik heb de foto gevonden zodat iedereen zich een beeld kan vormen hoe deze wagen er uit ziet.  

Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief

Dewoerk

• Gast
Reactie #97 Gepost op: 16 juli 2005, 19:37:31
De Mercedes benz LF 508 DG/35 PM10 ( 1978 ) van de brandweer Eersel is niet de oudste nog in dienst zijnde brandweervoertuig maar hij word nog regelmatig ingezet en zal dat voorlopig nog blijven doen ondanks zijn leeftijd van 27 jaar.
Onlangs is het voertuig nog voorzien van extra hulpverleningsmateriaal welke enkele weken later van
pas kwam bij een gekantelde tankwagen op de A67.
(zie foto).

gr.
Paul v Woerkum

BrandBase.org

• Forum gebruiker
    • BrandBase.org
Reactie #98 Gepost op: 16 juli 2005, 21:11:44
een foto van de oude DAF FFV1800DT320 met Den Hartog opbouw uit 1978. dit is het prototype waar uit later de BIZA tankautospuiten zijn ontstaan. deze wagen is nog steeds in gebruik bij brandweer Soest die hem sinds 1988 in bezit heeft. de specificatie is TS9LD2400HD230T1500. het is een nogal oude foto want er staat nog ministerie van binnenlandse zaken op. later kwam er Soest op te staan en het roepnummer 741. was even zoeken in het archief maar ik heb de foto gevonden zodat iedereen zich een beeld kan vormen hoe deze wagen er uit ziet. 

Hetzelfde voertuig in 1986, toen nog niet in eigendom van Soest.

Daarna hetzelfde voertuig in 1989, met opschrift Soest.

Groeten, Eric de Sain www.BrandBase.org

BrandBase.org

• Forum gebruiker
    • BrandBase.org
Reactie #99 Gepost op: 16 juli 2005, 21:13:31
En hetzelfde voertuig in  2002.

In zijn huidige en laatste gedaante ????

Groeten, Eric de Sain www.BrandBase.org