Incidentmanagement is een onderdeel van de beheersprocessen voor iets wat beheer moet worden.
Incidentmanagement is een operationeel proces om incidenten op te lossen..
Preventie, een andere inrichting van de omgeving, publieksvoorlichting, vallen onder andere processen zoals het change proces, problem proces.
Beheerprocessen kan je ook indelen naar operationele, tactische en strategisch niveau.
Incidentproces is een operationeel proces, preventie een onderdeel van een tactisch proces, en financiering is een onderdeel van het strategisch proces..
(Voor de ICT wereld zijn deze processen beschreven in ITIL en bij Rijkswaterstaat (MinvanVerkeer ) is dit toegepast op onder andere onze snelwegen en het incidentmanagement is ondere andere ingesteld om het file probleem kunnen oplossen..),
http://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/Incident_Management.asp Wat zijn nu soorten incidenten op het water.
1. Milieu Incidenten
2. Ongevallen en Drenkelingen
3. Hinder en overlast door watersporters4.
4. Een sluis of een brug die defect is.
5. Dijk doorbraken.
enz enz
Het incidentproces is dus een proces van de beheerder van het water. (Voor rijkswateren is dat dus Verkeer en Waterstaat door de dienst Rijkswaterstaat)
Natuurlijk doet rijkswaterstaat dat niet alleen. Dat doet ze in samenwerking met alle andere overheidsinstellingen, zoals waterschappen, gemeentes en provincies, kustwacht, KLPD, veiligheidsregios...,
Het ministerie van Verkeers en Waterstaat is ook de partij die in Nederland de implementatie van internationale spelregels over de hulpverlening op het water moet organiseren. De kustwacht legt hierover dan ook verantwoording af aan Min VWS.
Een hellaas nog niet helemaal gelukt voorbeeld van een stukje incidentmanagement, is de SAMIJ regeling of de beter gelukte variant, voor de waddenzee..
Wat is nu het doel van incidentmanagement op het water. Is dat de gebruikers (inclusief natuur) van het Water zo veilig mogelijk kunnen blijven gebruik maken van de infrastructuur en dat incidenten op het water zo snel en adequaat mogelijk worden opgelost..
Bij deze gemeenschappelijk doelstelling van het Proces Incidentmanagement, hebben we dus veel partijen nodig.
Natuurlijk Rijkswaterstaat (vertegenwoordigd Verkeer en Waterstaat), De OOV diensten, KNRM, REDNED, Bergers en Redders.. Waterschappen, Provincies, Gemeentes. etc.. maar ook belangen groeperingen van watersporters..
(misschien vergeet ik wat partijen..
)
Welke problemen moet Incidentproces oplossen..
1. Een effectievere en snellere en gegarandeerde hulpverlening op het water.
2. Een eenduidige operationele aansturing voor incidenten in de categorie ongevallen en drenkelingen op het water..
3. Een effectieve methode op schepen zonder milleuverontreining te bergen.
(vul maar aan:)
Laten we de discussie over Incidentmanagement dan maar hier voortzetten..