Incidentmanagement en water

Auteur Topic: Incidentmanagement en water  (gelezen 10804 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 16 september 2004, 10:59:07
En hoe zit dat met de KNRM boten?

Henk

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 16 september 2004, 12:28:53
De kleine rubberboten van de knrm hebben een handmarifoon waar de brigade kanalen in horen te zitten en de grotere boten hebben een mobi waarmee ze contact kunnen houden met de RAC en de brigades. De brigade kanalen zijn er voor de bewaking van een gebied en niet voor multidiciplinaire samenwerking, dus alleen voor onderling contact en niet voor contact met andere organsaties. Als je een post wil betrekken bij je hulpverlening moet je er ook kunnen comuniceren, echter breng je een slachtoffer op een plek aan land waar je makkelijk hulp kan verwachten dit kan dus goed een post van een brigade zijn of een boothuis van een ander station.

9910001
9910001

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #32 Gepost op: 16 september 2004, 12:35:43
Volgens mij is er destijds afgesproken dat de KNRM op al haar boten RN mobilofoons installeert, eigendom van de KNRM en met toestemming van RN, voor gebruik met brigade eenheden.

Op zich een goed idee, helaas blijkt het in de praktijk niet altijd goed te werken. Als brigadeboten gaan wij er vanuit dat zij, redelijk comfortabel gezeten, ons ondersteunen en op de hoogte houden van de communicatie met bv. het KWC, en zeker als ze OSC zijn aanwijzingen geven over hoe te zoeken en op te lijnen voor zoekslagen. Dit komt niet goed uit de verf, volgens mij vooral omdat alle communicatie door elkaar op alle headsets van de bemanning is te horen.

Wij hebben tot onze verbazing tijdens een zoekactie al eens te horen gekregen "of we wat minder gebruik wilden maken van de mobilofoon" Uiteraard praten we ook met onze auto's en de politieauto op het strand. Bij veel zoekacties is dat overigens een belangrijk deel van de oplossing, nadere info over hoeveel personen en een presieser tijdstip van vermissing maakt de actie op zee doelgerichter.

Overigens gaat het vaak wel goed, meestal zit er dan iedmand aan boord die via de brigades bij de maatschappij is gekomen en zodoende weet hoe het werkt.

Soms krijg ik de indruk dat men de roepnummers niet goed kan plaatsen en ik vind het sowiso raar en jammer dat de KNRM boten geen roepnummer hebben gekregen.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 16 september 2004, 12:36:46
Ik denk dat er afspraken dienen te zijn over het gebruik van kanalen door andere dan de eigen eenheden. En dient ook een roepnummer/tooncode te zijn toegekend.

Zo heeft de strandauto van de politie Kennemerland Zuid een brigademobilofoon aan boord met tooncode (28.90).

Ook in IJmuiden heeft de politie strandauto direct contact met de brigade en een eigen roepnummer (52.90).

Ik had idd even moeten citeren voor de duidelijkheid:

Hoe zit dat dan met de KNRM boten, hoe zijn deze roepletters geregeld?

Henk

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 16 september 2004, 12:38:56
Juist..., geen roepletters dus. Daar gaat de randvoorwaarde.

Henk

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 16 september 2004, 12:42:51
Ah, Henk, dat was dus even een opzetje om een punt te maken!

Je punt is duidelijk, over het gebruik door de KNRM van RN kanalen zijn wel afspraken, en dat is het belangrijkst. En inderdaad -helaas- hebben zij geen roepnummers.

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 16 september 2004, 16:53:35
Aangezien alleen de boten van de knrm geen nummer hebben gebruiken deze hun naam, ook om verwarring te voorkomen ene keer je naam voor de marifoon en dan je nummer over de mobi hoe raak ik in de war en voor het gemak naar de alarmcentrale weer en ander nummer. Dus een naam werkt net zo goed. Binnen het dagelijks gebruik van een brigade werkt dit weer niet omdat je dan ook de porto's een naam moet geven, je boten en je voertuigen.

9910001
9910001

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 16 september 2004, 18:18:57
Dan raken ze wel erg snel in de war bij de KNRM, wij hebben, net zo als de RB van Huizen, Almere, Naarden en Huizen de naam voor de Mari en roepletters voor het eigen net. En nooit iemand in de war, gek he?

Henk

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 16 september 2004, 20:51:28
Ik kom eigenlijk tot de conclusie dat het gebruik door vreemden van een anders kanaal er praktisch uitziet, maar in de praktijk niet goed voldoet. Misschien iets voor een poll?

Werkt het gebruik door anderen van KNRM 00, CPA, brandweer en RN kanalen wel of niet goed? Mijn stem is dan nee.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 16 september 2004, 21:45:58
Ik kom eigenlijk tot de conclusie dat het gebruik door vreemden van een anders kanaal er praktisch uitziet, maar in de praktijk niet goed voldoet. Misschien iets voor een poll?

Werkt het gebruik door anderen van KNRM 00, CPA, brandweer en RN kanalen wel of niet goed? Mijn stem is dan nee.

Het gebruik van een ander z'n kanaal is blijft "gastgebruik", en daarom nooit gelijkwaardig. Ik vind het 't lekkerst werken op de mari, laten politie, brandweer, GGD en andere diensten daar maar heen komen. Geen poespas geen franje, alleen communicatie, voor iedereen die iets te melden heeft. (ook de pasant: zoeken jullie soms naar 15 jarig meisje?? die heb ik aan boord genomen ik breng haar naar Ven Oever!).

Henk