Laatst (wie kan me helpen aan de bron?) las ik dat het Ministerie van BZK op termijn het beheer van de landelijke afspraken met Reddingsbrigade Nederland, met betrekking tot bijstandsverlening bij grootschalige waterincidenten, wil overdragen aan de veiligheidsregio's. Dat past (helaas) goed in de lijn van het ministerie om het beheer van operationele zaken af te stoten naar de veiligheidsregio's. Maar zitten die daar ook op te wachten?
Betekent dit dat op termijn ook het beheer van (inter)nationale bijstandseenheden zoals USAR en de NBC-eenheden overgaan? En onder welke voorwaarden?
De veiligheidsregio's zijn volgens mij veel te versnipperd om gezamenlijk het beheer van dergelijke eenheden over te nemen. En als die eenheden naar een aantal regio's overgaan, hoe blijft de landelijke uniformiteit en inzetbaarheid op de lange termijn geborgd?
Wat zou hiervoor een goede oplossing zijn? Dat de veiligheidsregio's samen een landelijke beheersorganisatie opzetten, of dat BZK dit doet? Bijvoorbeeld zoals ze bij de politie met het KLPD hebben gedaan? Dat net naar een bestaand landelijk netwerk gaat, zoals de NVBR, maar is die dan niet te monodisciplinair gericht? Of juist misschien een derde partij die bijv. door beiden gesubsidieerd wordt (a la THW in Duitsland)?
Anyway, genoeg vragen. Nu eens kijken of we hier tot goede analyses en oplossingsrichtingen kunnen komen.