In de broadcastwereld heet zoiets een plopkap, en dat heeft geluidstechnisch wel degelijk zin. Voor echte wind kan je beter een "flurry" nemen, zo'n pluizig geval
Maar ik vindt zo'n persconferentie vaak niet om aan te horen, wat een chaos en herrie. Zet er een goed en broadcast-proof systeem neer en laat dat door iemand schuiven die er verstand van heeft. Vervolgens een stagebox en/of transmitter in de zaal en klaar is kees. En gooi daarnaast is alle fotografen die zaal uit, wat een *piep* herrie
En volgensmij is de NOS over op surround geluid, ik tel zo snel 3 mics?! En naar de richtingskarakteristiek van degene van RTV Rijnmond ben ik best wel benieuwd
Joost
Ik leer graag wat bij na 30 jaar, maar een plop (wind, ploppen is ook wind) kapje binnen heeft alleen zin als je de microfoon vlak voor je mond hebt, op afstand heb je geen last van het ploppen (bij somminge medeklinkers geeft de uitgeblazen lucht de microfoon een ploppend geluid door, voornamelijk in het laag). Ook voor het membraaam zit vaak al een opencelstuktuurschuimvliesje, ik heb er binnen nooit een windkap op, en gebruik de windkap alleen buiten, als het waait. Een windkap gaat altijd ten koste van het hoog en ook de gevoeligheid heeft er onder te leiden. Een dode kat doet zijn werk beter, maar daar kun je geen mooi logo op zettten. Als die in beeld komt krijgt de steeds spaarzamer wordende geluidstechnicus een schop van de cameraman.
Neem nou van mij aan dat het gaat om het logo van de zender, een annder nut heeft de kap niet binnen.
Ik verwed er alles onder dat die éne draadloze EW G2 zonder reklamewindkap die van het zaalgeluid is.
Ik heb meegemaakt dat iemand zijn windkap met RTL4 logo liet liggen en terug moest om 'm te halen.
Windkap, nog zonder bedrukking...
Zelfs buiten gebruik ik alleen een windkap als het echt nodig is...
Zoals hier, bij de een of andere strandtent tijdens de uitreiking van het eerste boek generatie Einstein.
Zo'n zelfde microfoon, een hoop pers en maar één microfoon, de rest had een lijntje van mij...