Burgemeester Wim Denie heeft op 3 januari (!) bekend gemaakt per 1 juli op te stappen als burgemeester, in verband met zijn gezondheid. Het lijkt er sterk op dat hij Parkinson heeft, maar dat heb ik nergens bevestigd gezien. Ik weet niet of je het ziektebeeld kent, maar het heeft ook invloed op de spraak en de fijne motoriek.
Het is deze gezondheidstoestand dus wellicht wat ongepast om over zijn presentatietechnieken te oordelen.
Overigens geeft meneer Denie inhoudelijk scherp antwoord
http://www.bndestem.nl/regio/moerdijk/7900103/Burgemeester-Moerdijk-weg.eceBurgemeester Moerdijk stopt vanwege lager pensioen
door Hessel de Ree . maandag 03 januari 2011 | 07:16 | Laatst bijgewerkt op: maandag 03 januari 2011 | 17:25
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten
ZEVENBERGEN - Burgemeester Wim Denie (64) van de gemeente Moerdijk stapt op. Denie, die 2,5 jaar in functie is, maakt dit vandaag bekend tijdens zijn nieuwjaarstoespraak.
De burgemeester liet bij zijn aantreden weten de volle termijn van zes jaar te willen aanblijven maar hij gaat per 1 juli toch met pensioen, met tegenzin.
Het onverwachtse besluit heeft volgens Denie te maken met zijn gezondheid maar vooral met het zogeheten Vendrik-effect. Dit houdt in dat ambtenaren die na hun 65e doorwerken aanzienlijk minder pensioen ontvangen dan wanneer ze voor die leeftijd stoppen.
Mede om deze reden zijn recent andere burgemeesters in de regio met pensioen gegaan, onder wie Rinus Everaers in Rucphen. ,,Ook Michel Marijnen wilde eigenlijk best langer in Roosendaal blijven werken'', zegt Denie. De Moerdijkse burgemeester is naar zijn zeggen enkele weken geleden door het pensioenfonds ABP zelf gewaarschuwd dat hij 'er wel duizend euro per maand op achteruit gaat' als hij blijft werken. ,,Ik wil dolgraag blijven besturen. Maar als ik niet met pensioen ga, ontstaat er een financieel gat. Daar moet ik dan weer drie jaar voor werken om dat op te vangen. Daarbij komt dat ik problemen krijg met mijn ogen. Ik heb glaucoom. De dokter kan me niet garanderen dat ik over drie jaar nog gewoon kan werken.''
De burgemeester heeft zijn 'dilemma' drie weken geleden voorgelegd aan de Commissaris van de Koningin. ,,Die zei dat ik geen dief hoef te zijn van eigen portemonnee en dat ik ook niet mag gokken met mijn gezondheid. Tja, dan is de boodschap duidelijk."
De commissaris had er volgens Denie wel oren naar om hem na 1 juli als waarnemer in Moerdijk aan te stellen zolang er nog geen vervanger voor hem is gevonden. Dat zou betekenen dat hij, gelet op de sollicitatieprocedure, nog ongeveer een jaar in de gemeente Moerdijk aan het werk blijft.
Burgemeester stapt op in Moerdijk