Discussie rondom ACAB / 1312

Auteur Topic: Discussie rondom ACAB / 1312  (gelezen 36436 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #70 Gepost op: 12 januari 2011, 15:06:06
De Hoge Raad heeft niet gezegd dat het jack niet strafbaar is. De Hoge Raad heeft alleen de zaak terugverwezen omdat er naar haar oordeel onvoldoende is onderzocht in hoeverre de afkorting "ACAB" bekend is.

Het is zeer wel mogelijk dat er alsnog een veroordeling volgt.


jalu

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
Reactie #71 Gepost op: 12 januari 2011, 15:16:20
De Hoge Raad heeft niet gezegd dat het jack niet strafbaar is. De Hoge Raad heeft alleen de zaak terugverwezen omdat er naar haar oordeel onvoldoende is onderzocht in hoeverre de afkorting "ACAB" bekend is.

Het is zeer wel mogelijk dat er alsnog een veroordeling volgt.

Klopt, maar in ieder geval trekt de Hoge Raad dus wel degelijk het beledigende karakter van de afkorting ACAB (die ook weleens wordt vertaald als acht cola, acht bier) in twijfel.

Hoe ver wil je ook gaan? Het scanderen van Acht Cola Acht Bier in een voetbalstadion ook maar verbieden? (weet niet of dat gebeurt, maar het zou me niets verbazen) Je begeeft je als politiemacht op een bedenkelijk niveau als je hiertegen denkt succesvol te kunnen optreden(want je accepteert een vage afkorting dus als belediging), en je voedt het bedenken van dit soort afkortingen.

Ga je ook optreden tegen een t-shirt met de opdruk 65 67 65 66? Of 01 11 01 10? 41 43 41 42? Steeds weer de tekst ACAB of cijfercombinatie 1312 in verschillende notaties.

Wat als een bedrijf zich besluit in te schrijven onder de naam Algemeen Commerciëel Aardappelverkopers Bedrijf? Een t-shirt met achtereenvolgens een appel, een citroen, een aardbei en een banaan? Een kentekenplaathouder op een Citroën met de tekst All Citroëns Are Beautiful? Allemaal op te vatten als belediging? Of, als klapper: een t-shirt met het volgende adres erop:

    Gerechtshof Amsterdam
    Postbus 1312, 1000 BH Amsterdam

En dit adres bestaat echt, en is correct! Beledigend?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #72 Gepost op: 12 januari 2011, 15:27:27
Klopt, maar in ieder geval trekt de Hoge Raad dus wel degelijk het beledigende karakter van de afkorting ACAB (die ook weleens wordt vertaald als acht cola, acht bier) in twijfel.

Jalu, ik vind het jammer dat je een discussie aan gaat zonder te weten waar je over praat. De hoge raad trekt het beledigende karakter niet in twijfel. Ze trekken in twijfel of het een algemeen bekende belediging is.

Ik zal het proberen uit te leggen met een aantal voorbeelden:
Als de afkorting ACAB of 1312 niet als algemeen bekend wordt gekwalificeerd is het volgende mogelijk:
Als Jan Jansen een shirt koopt waar ACAB op staat omdat hij het zo mooi vind, hij wordt aangehouden en de zaak komt voor de rechter, kan hij natuurlijk niet veroordeeld worden.
Als Jan Jansen een shirt koopt met ACAB als tekst, en een voetbal hooligan is, waarbij het bekend is dat in dergelijke kringen regelmatig gebruik wordt gemaakt van de term ACAB, dan kan hij wel degelijk veroordeeld worden voor belediging.

Als de rechter besluit dat de afkorting ACAB algemeen bekend is, dan gaat men er vanuit dat een ieder weet wat het betekend. Het gevolg is dus dat als Jan Jansen het shirt met de tekst ACAB koopt in de winkel en er mee over straat gaat lopen hij zonder meer strafbaar is omdat de rechterlijke macht er van uit gaat dat het een algemeen bekend feit is.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


jalu

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
Reactie #73 Gepost op: 12 januari 2011, 15:34:40
Als Jan Jansen een shirt koopt met ACAB als tekst, en een voetbal hooligan is, waarbij het bekend is dat in dergelijke kringen regelmatig gebruik wordt gemaakt van de term ACAB, dan kan hij wel degelijk veroordeeld worden voor belediging.

Ach, dus we zijn al op het niveau van de Gedachtenpolitie beland. Immers: jij meent te concluderen dat Jan Jansen, omdat hij een voetbalhooligan is, wel weet wat de tekst betekent? En hoe ga je dat vervolgens bewijzen als Jan Jansen beweert dat hij dacht dat het All Cops Are Brilliant betekent, of nog iets heel anders? Want zodra je het feit dat hij voetbalhooligan is als voldoende bewijs aanvaardt voor het feit dat hij op de hoogte is van de betekenis van de afkorting die voor de politie beledigend is, begeef je je op een ZEER hellend vlak...

En zoals ik al eerder zei: door te schrijven voor belediging door een dergelijke tekst op een t-shirt geef je als politie-organisatie en OM aan dat je de afkorting erkent als een belediging, je schiet daarmee gigantisch in je eigen voet... Voor de hele commotie om de diverse boetes voor belediging vanwege de tekst ACAB op een kledingstuk wist vrijwel niemand in Nederland waar de afkorting voor stond. Het OM en de politie hebben eigenhandig ervoor gezorgd dat de kreet nu wel algemeen bekend begint te raken. Heb niet de illusie dat je ooit een deuk in een pakje boter kunt slaan tegen de creativiteit van lieden om dit soort teksten toch op de één of andere manier uit te dragen! En in mijn ogen moet dat ook mogen; het valt onder de vrijheid van meningsuiting. Een belediging kan nooit generiek zijn, want of een tekst beledigend is, is persoonlijk. Daarmee kun je een dergelijke afkoring nooit verbieden zonder de vrijheid van meningsuiting buitenproportioneel te beknotten.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #74 Gepost op: 12 januari 2011, 15:40:19
Jalu, ik vind het jammer dat je een discussie aan gaat zonder te weten waar je over praat. De hoge raad trekt het beledigende karakter niet in twijfel. Ze trekken in twijfel of het een algemeen bekende belediging is.

Ik zal het proberen uit te leggen met een aantal voorbeelden:
Als de afkorting ACAB of 1312 niet als algemeen bekend wordt gekwalificeerd is het volgende mogelijk:
Als Jan Jansen een shirt koopt waar ACAB op staat omdat hij het zo mooi vind, hij wordt aangehouden en de zaak komt voor de rechter, kan hij natuurlijk niet veroordeeld worden.
Als Jan Jansen een shirt koopt met ACAB als tekst, en een voetbal hooligan is, waarbij het bekend is dat in dergelijke kringen regelmatig gebruik wordt gemaakt van de term ACAB, dan kan hij wel degelijk veroordeeld worden voor belediging.

Als de rechter besluit dat de afkorting ACAB algemeen bekend is, dan gaat men er vanuit dat een ieder weet wat het betekend. Het gevolg is dus dat als Jan Jansen het shirt met de tekst ACAB koopt in de winkel en er mee over straat gaat lopen hij zonder meer strafbaar is omdat de rechterlijke macht er van uit gaat dat het een algemeen bekend feit is.

Goede voorbeelden. Zoals ik aangaf gaat het dus om de opzet. In dit geval van 1312 lijkt mij die opzet duidelijk aanwezig te zijn.
Voor wat betreft het 'erkennen' van de belediging: iedereen snapt toch dat dit als belediging bedoeld is. Nu laat je zien dat je dat als politie niet pikt. Het zou een grotere afgang zijn als iedereen ziet dat je beledigd wordt en het maar gewoon over je heen laat komen, want de "politie durft toch niets te doen".
Senior GGP / Oost-Brabant


jalu

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
Reactie #75 Gepost op: 12 januari 2011, 15:44:04
Goede voorbeelden. Zoals ik aangaf gaat het dus om de opzet. In dit geval van 1312 lijkt mij die opzet duidelijk aanwezig te zijn.
Voor wat betreft het 'erkennen' van de belediging: iedereen snapt toch dat dit als belediging bedoeld is. Nu laat je zien dat je dat als politie niet pikt. Het zou een grotere afgang zijn als iedereen ziet dat je beledigd wordt en het maar gewoon over je heen laat komen, want de "politie durft toch niets te doen".

Onzin. Het is een enorme afgang dat je je laat beledigen door een willekeurige cijfer- of lettercombinatie. Heeft met durf niets te maken. Als je als politiemens of -organisatie daar niet boven kunt staan, dan heb je echt het verkeerde beroep gekozen...

Straks wordt alle bezitters van een Toyota Starlet 1.3-12v nog automatisch een bekeuring gestuurd vanwege een beledigende tekst op het typeplaatje van hun auto's... Of nee wacht, de bestanden worden gekoppeld en alleen alle voetbalhooligans die in zo'n auto rijden, die krijgen een bekeuring; want die hebben vast bewust voor die auto gekozen om de politie te beledigen...


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #76 Gepost op: 12 januari 2011, 15:57:37
Onzin. Het is een enorme afgang dat je je laat beledigen door een willekeurige cijfer- of lettercombinatie.

Jalu, Het is voor de mensen die daar mee lopen geen willekeurige letter combinatie. Ze hebben daar een bedoeling mee, en dat is het beledigen van een bepaalde groep.

Als iemand op een joodse moskee de lettercombinatie 18 of 88 kalkt, dan staan we met z'n allen te brullen...... Of noem jij dat ook een willekeurige lettercombinatie.

Zodra men weet wat het betekend krijgen cijfer en lettercombinaties een andere betekenis. Als ik de cijfers 69 opnoem.... 8) Dan weet 99% precies waar deze term ook wel eens gebruikt wordt.........  ::) Is het dan nog steeds iets willekeurigs? Of draag je daarmee een boodschap / bericht uit.

Jij doet nu net alsof de politie en het OM het door te vervolgen algemeen bekend maken. Binnen de politie en bepaalde groeperingen zijn de cijfers en letters 1312 en A.C.A.B al lang algemeen bekend. Het gaat er nu om of dat ook geld voor jan en alleman.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


jalu

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
Reactie #77 Gepost op: 12 januari 2011, 16:04:57

Jij doet nu net alsof de politie en het OM het door te vervolgen algemeen bekend maken. Binnen de politie en bepaalde groeperingen zijn de cijfers en letters 1312 en A.C.A.B al lang algemeen bekend. Het gaat er nu om of dat ook geld voor jan en alleman.


Nee, het gaat er of of je als politie jezelf een dienst bewijst door mankracht van politie en OM te besteden aan het bekeuren/vervolgen van dit soort uitlatingen. Mijn mening daarover moge duidelijk zijn: op de lange duur heb je alleen jezelf er maar mee. De combinaties worden alleen maar beledigend omdat je ze als dusdanig accepteert, en dat doe je, want je schrijft er voor. Stop daarmee en je slaat de voedingsbodem onder dergelijke teksten weg. Buiten dat is het in mijn ogen ook nog eens ontzettend kinderachtig om je als politie te verlagen tot het niveau van de hooligans, en dat is precies wat er gebeurt als je boetes gaat uitdelen voor dergelijke teksten.

Overigens heb ik nog nooit een Joodse moskee gezien (wist niet dat Joden en Moslims al zover tot elkaar waren genaderd) ;) en serieus: tot dat jij erover begon had ik geen idee dat de getallen die jij noemt ook al een bepaalde betekenis hadden... Sterker nog: ik heb het nummer 18 in het kenteken van mijn auto staan, moet ik nu werkelijk bang zijn dat ik misschien wel iemand beledig?


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #78 Gepost op: 12 januari 2011, 16:15:41
En waar trek jij de grens dan? Moet ik de volgende keer dat iemand mij een klootzak noemt doen of ik dat niet gehoord heb? Of mag ik pas reageren als ik NSB' er genoemd word?  >:(
Of je het er mee eens bent of niet, er is ergens een grens getrokken en die wordt gehandhaafd.
Digitaal onderzoek


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #79 Gepost op: 12 januari 2011, 16:22:03
Overigens heb ik nog nooit een Joodse moskee gezien (wist niet dat Joden en Moslims al zover tot elkaar waren genaderd) ;) en serieus: tot dat jij erover begon had ik geen idee dat de getallen die jij noemt ook al een bepaalde betekenis hadden... Sterker nog: ik heb het nummer 18 in het kenteken van mijn auto staan, moet ik nu werkelijk bang zijn dat ik misschien wel iemand beledig?

Mijn verontschuldigingen.   e050 Ik bedoelde natuurlijk synagoge, schreef alleen het verkeerde op.....
Jij leest verder blijkbaar niet wat ik bedoel. Het gaat om de omstandigheden waar je iets onder aantreft. Inderdaad staan de cijfers 18 op je kentekenplaat niet voor een belediging. Schrijf je het op de synagoge dan is dat met een reden..... Die reden is om te provoceren en te beledigen.  (18 wordt onder extreem rechts ook wel gelezen als adolf hitler, 88 staat voor de hitlergroet, heil hitler.)

Dat is dus precies hetzelfde als wat de hooligans doen richting de politie. Provoceren en beledigen.

PS. Als je verder niet weet wat de cijfers 69 betekenen dan vind ik dat alleen maar heel vervelend voor je....  ::)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.